Skim Pelaburan Perusahaan Benih (SEIS) menyediakan pelepasan cukai untuk individu yang bersedia melabur dalam syarikat baharu dan yang sedang berkembang. Ia merupakan versi junior Skim Pelaburan Perusahaan (EIS). Pelabur boleh mendapatkan pelepasan cukai pendapatan dan cukai keuntungan modal (CGT) yang lumayan untuk pelaburan mereka dan syarikat boleh menggunakan pelepasan tersebut untuk menarik pelaburan tambahan bagi membangunkan perniagaan mereka.
Ciri-ciri utama
Ciri-ciri utama relief tersebut boleh diringkaskan seperti berikut (angka adalah yang terpakai mulai 6 April 2024):
- pelabur yang layak akan dapat melabur sehingga £200,000 ke dalam syarikat yang layak dalam tahun cukai
- mereka akan menerima pelepasan cukai pendapatan sehingga 50% daripada jumlah pelaburan
- pelepasan yang tidak digunakan dalam satu tahun cukai boleh dibawa kembali ke tahun cukai sebelumnya jika terdapat pelepasan yang tidak digunakan untuk tahun tersebut
- Jumlah maksimum yang boleh ditarik oleh sesebuah syarikat dalam pelaburan yang layak untuk SEIS ialah £250,000 secara keseluruhan
- syarikat tidak boleh mempunyai aset lebih daripada £350,000 sebelum sebarang pelaburan SEIS
- Individu yang membuat keuntungan modal ke atas aset lain dan menggunakan jumlah keuntungan tersebut dalam membuat pelaburan SEIS tidak akan membayar cukai ke atas 50% daripada liabiliti, tertakluk kepada syarat-syarat tertentu
- Terdapat sejumlah besar undang-undang anti-penghindaran untuk mencegah eksploitasi bagi tujuan pengelakan cukai.
Siapa yang boleh melabur?
Istilah rasminya ialah 'pelabur yang layak'. Keperluan utamanya ialah pelabur atau seseorang yang berkaitan dengan mereka mestilah bukan pekerja syarikat tempat pelaburan dibuat. Walau bagaimanapun, mereka boleh menjadi pengarah. Mereka juga mesti memastikan bahawa mereka tidak mempunyai (secara langsung atau tidak langsung) kepentingan yang besar dalam syarikat tersebut. Ini ditakrifkan dengan merujuk kepada pegangan lebih daripada 30% daripada mana-mana yang berikut (sama ada dalam syarikat itu sendiri atau anak syarikat 51% syarikat):
- saham biasa
- saham yang diterbitkan
- hak mengundi
- aset dalam penggulungan.
Saham manakah yang layak?
Saham-saham tersebut mestilah saham biasa yang telah dilanggan sepenuhnya secara tunai dan telah dibayar penuh. Saham-saham tersebut mesti dipegang selama tempoh tiga tahun dari tarikh terbitan. Syarikat tersebut mestilah telah mengeluarkan saham tersebut bagi tujuan mengumpul wang untuk membiayai aktiviti perniagaan yang layak yang sama ada melibatkan menjalankan (atau persediaan untuk menjalankan) perdagangan baharu. Penggunaan dana tersebut untuk memenuhi kos penyelidikan dan pembangunan yang bertujuan untuk mewujudkan atau memberi manfaat kepada perdagangan baharu yang layak juga boleh diterima. Wang tersebut mesti dibelanjakan dalam tempoh tiga tahun dari tarikh terbitan saham. Keperluan anti-penghindaran adalah bahawa tidak boleh ada jalan keluar yang telah diatur terlebih dahulu untuk pelabur yang melibatkan pembelian saham, atau pelupusan aset.
Syarikat manakah yang layak?
Peraturan ini bertujuan untuk memberi manfaat kepada syarikat baharu. Keperluan asasnya ialah syarikat tersebut mestilah tidak disebut harga. Dagangan tersebut mestilah merupakan dagangan yang layak 'baharu'. Ini adalah dagangan yang tidak dijalankan oleh syarikat atau mana-mana orang lain selama lebih daripada tiga tahun pada tarikh saham dikeluarkan. Syarikat tersebut mestilah wujud sepenuhnya untuk tujuan menjalankan satu atau lebih dagangan yang layak sepanjang tempoh tiga tahun dari tarikh terbitan saham. Jika syarikat tersebut memasuki penerimaan atau pentadbiran atau digulungkan dalam tempoh ini, ini tidak akan menghalang pelepasan daripada diberikan, dengan syarat terdapat justifikasi komersial untuk tindakan tersebut.
Syarat-syarat utama lain yang berkaitan dengan syarikat boleh diringkaskan seperti berikut.
Syarat-syarat utama lain yang berkaitan dengan syarikat boleh diringkaskan seperti berikut:
- syarikat itu mesti mempunyai establismen tetap di UK
- syarikat mestilah solven secara efektif pada tarikh terbitan saham
- syarikat itu mungkin mempunyai anak syarikat yang layak
- syarikat itu tidak boleh menjadi ahli perkongsian
- sejurus sebelum pelaburan, aset kasar syarikat ditambah nilai mana-mana entiti berkaitan (yang memegang lebih daripada 25% modal atau kuasa mengundi dalam syarikat penerbit) tidak boleh melebihi £350,000
- terdapat kurang daripada 25 pekerja sepenuh masa yang setara dalam syarikat dan mana-mana entiti berkaitan
- syarikat tersebut mestilah tidak mempunyai pelaburan EIS atau Venture Capital Trust (VCT) sebelum saham SEIS dikeluarkan
- Jumlah pelaburan yang dibuat di bawah SEIS dalam syarikat tidak boleh melebihi agregat £250,000.
Dagangan manakah yang layak?
Keperluan utama adalah syarikat mesti menjalankan usaha niaga baharu yang tulen. Mungkin terdapat masalah jika aktiviti yang sama telah dijalankan sebagai sebahagian daripada perdagangan lain. Pada asasnya, sebarang aktiviti perdagangan akan layak melainkan ia merupakan aktiviti yang dikecualikan dalam definisi yang digunakan untuk EIS. Ini bermakna aktiviti seperti pembangunan hartanah, pengedaran runcit, hotel, rumah jagaan dan pertanian tidak akan layak. Perdagangan mesti dijalankan secara komersial.
Bagaimanakah kelegaan diperoleh?
Pelepasan tersebut diberikan sebagai pengurangan terhadap jumlah liabiliti cukai bagi tahun tersebut tetapi tidak boleh menukar liabiliti cukai kepada pembayaran balik cukai. Dalam situasi itu, individu tersebut boleh membawa balik pelepasan yang tidak digunakan ke tahun cukai sebelumnya untuk digunakan jika terdapat sebarang cukai yang tidak dileraikan untuk tahun tersebut.
Contoh
Samantha melabur £60,000 di bawah SEIS. Pelepasan cukainya berpotensi adalah 50% daripada pelaburannya yang oleh itu bernilai £30,000. Memandangkan liabiliti cukainya untuk tahun tersebut ialah £45,000, pelepasan maksimum tersedia untuk mengurangkan liabiliti cukainya kepada £15,000.
Richard juga melabur £60,000 di bawah SEIS. Liabiliti cukai ramalannya hanya £20,000 jadi tuntutan pelepasan di bawah SEIS akan dihadkan kepada £20,000 untuk tahun cukai tersebut. Walau bagaimanapun, Richard juga boleh membuat tuntutan untuk membawa balik pelepasan yang tidak digunakan sebanyak £10,000 (£30,000 ditolak £20,000 yang dilepaskan) ke tahun cukai sebelumnya.
Pelepasan tersebut mesti dituntut dan memerlukan sijil daripada syarikat yang mengeluarkan saham tersebut.
Bolehkah pelepasan itu ditarik balik?
Jawapan ringkasnya ialah 'ya' jika peristiwa tertentu berlaku dalam tempoh tiga tahun dari tarikh saham dikeluarkan. Peristiwa yang paling jelas ialah pelupusan saham dalam tempoh tersebut. Terdapat peraturan kompleks yang akan menyebabkan pelepasan ditarik balik jika pelabur menerima 'nilai' daripada syarikat dalam tempoh ini.
Bagaimana pula dengan jawatan CGT?
Jika saham dijual lebih daripada tiga tahun selepas tarikh ia dikeluarkan, maka sebarang keuntungan yang terhasil adalah bebas daripada CGT. Saham yang dijual dalam tempoh tiga tahun akan dikenakan caj tetapi mungkin layak mendapat Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan (BADR) jika pelbagai syarat dipenuhi.
Jika pelupusan dikecualikan untuk tujuan keuntungan, ini biasanya bermakna kerugian tidak dibenarkan untuk tujuan CGT, tetapi kerugian yang dibenarkan tersedia di bawah skim ini. Jika pelepasan cukai pendapatan SEIS telah diperoleh dan tidak ditarik balik, maka kerugian modal dikurangkan supaya pelepasan cukai tidak berulang.
Contoh
Murat melabur £25,000 dalam SEIS yang mana beliau menerima pelepasan £12,500 terhadap liabiliti cukai pendapatannya sebanyak £35,000. Jika 4 tahun kemudian syarikat itu tidak berjaya dan dilikuidasi tanpa nilai dikembalikan kepada pemegang saham, maka kerugian modal yang dibenarkan ialah £12,500, iaitu jumlah pelaburan sebanyak £25,000 ditolak pelepasan cukai pendapatan yang diperoleh sebanyak £12,500.
Jelas sekali pelabur akan berharap bahawa mereka tidak berada dalam kedudukan kerugian modal tetapi jika ini berlaku, kerugian yang dibenarkan layak untuk pelepasan sama ada terhadap keuntungan atau pendapatan. Kemudahan untuk menggunakan kerugian modal terhadap pendapatan hanya tersedia dalam keadaan tertentu yang termasuk kerugian modal pada SEIS. Ia boleh digunakan pada tahun kerugian dan/atau tahun sebelumnya untuk melegakan pendapatan bersih dan oleh itu berpotensi menjimatkan cukai pada kadar cukai tertinggi individu.
Pengecualian bonus
Terdapat juga pengecualian tambahan apabila aset dilupuskan pada keuntungan pada tahun tersebut dan dana yang sama dengan jumlah keuntungan dilaburkan dalam saham SEIS. Pelepasan pelaburan semula tersedia pada 50% daripada keuntungan yang sepadan apabila hasil dilaburkan dalam saham SEIS.
Jika hanya sebahagian daripada keuntungan dilaburkan dalam saham tersebut, maka hanya bahagian tersebut yang dikecualikan. Keuntungan maksimum yang akan dilepaskan dihadkan pada £200,000. Tambahan pula, pelepasan ini hanya akan dibenarkan jika pelaburan tersebut juga layak mendapat pelepasan cukai pendapatan dan tuntutan dibuat. Jika atas apa-apa sebab, pelepasan SEIS ditarik balik ke atas saham tersebut, maka keuntungan tersebut akan dipulihkan.
Contoh
Isaac menjual beberapa lagi saham yang disebut harga dengan harga £200,000, menghasilkan keuntungan sebanyak £80,000. Dia melabur £80,000 daripada hasil tersebut dalam saham baharu yang layak di bawah SEIS. Dia akan dapat menuntut pengurangan sebanyak £40,000 (iaitu 50% daripada jumlah yang dilaburkan dalam SEIS) dalam keuntungan yang boleh dikenakan cukai ke atas saham tersebut.
Perbandingan dengan EIS
SEIS melengkapi EIS. Beberapa aspek kedua-dua skim ini adalah serupa tetapi terdapat juga perbezaan utama. Ini tidak dipertimbangkan secara terperinci di sini, walau bagaimanapun, pertimbangkan kedudukan pelabur individu. Di bawah EIS, mereka yang melabur sehingga £1 juta menerima pelepasan cukai pendapatan sehingga 30%. Dari perspektif pelepasan cukai ke atas pelaburan sehingga £200,000, SEIS lebih menguntungkan tetapi ia jelas tidak boleh digunakan untuk pelaburan yang lebih besar.















