Rekod NI
HMRC baru-baru ini mengesahkan bahawa ia akan menulis surat kepada hampir 800,000 pembayar cukai yang mungkin mempunyai kekurangan dalam rekod Insurans Negara (NI) mereka. Menurut HMRC, pembayar cukai yang menerima surat atau mereka yang menggunakan alat ramalan pencen dalam taliannya dan mengenal pasti kekurangan dalam rekod NI mereka 'akan dapat membuat caruman lebih lanjut daripada enam tahun cukai sebelumnya yang biasa dan pada kadar asal'. Di sini kita melihat caruman NI (NIC).
Jurang dalam rekod
HMRC dan Jabatan Kerja dan Pencen (DWP) sedang menghantar surat kepada pembayar cukai tertentu yang mula bekerja sendiri antara 2015 dan awal 2024 mengenai kegagalan mendaftar untuk status bekerja sendiri bagi tujuan NIC.
Individu yang tidak melengkapkan CWF1 untuk mendaftar bekerja sendiri mungkin tidak membayar NIC Kelas 2 yang mencukupi dan oleh itu mungkin mempunyai jurang dalam rekod NI mereka yang mungkin menjejaskan hak mereka kepada Pencen Negeri.
HMRC menganggarkan bahawa sekitar 800,000 pembayar cukai mungkin mempunyai jurang dalam sejarah NIC mereka. Data HMRC semasa menganggarkan sekitar 160,000 pembayar cukai yang berumur lebih dari atau dalam tempoh dua tahun daripada umur Pencen Negeri mungkin terjejas. HMRC menggesa pembayar cukai untuk menyemak penyata cukai Taksiran Sendiri mereka untuk tahun-tahun sebelumnya bagi mengesahkan sama ada NIC Kelas 2 telah dibuat.
HMRC menyatakan ia akan menghantar surat kepada pembayar cukai yang terjejas secara berperingkat bagi memastikan ia mempunyai sumber yang mencukupi untuk menyokong orang yang menghubunginya.
Panduan baharu
HMRC baru-baru ini mengeluarkan panduan baharu yang menggariskan bahawa Pencen Negeri adalah pendapatan yang boleh dikenakan cukai tetapi cukai tidak ditolak dari sumbernya. HMRC mendasarkan Pencen Negeri setahun penuh pada:
- satu minggu pada kadar mingguan sebelum jumlah berubah pada bulan April
- 51 minggu pada kadar mingguan selepas jumlah berubah pada bulan April.
Ia menggunakan jumlah yang berhak diterima oleh pembayar cukai sepanjang tahun cukai berbanding dengan pembayaran yang sebenarnya mereka terima.
NIC Kelas 2
Individu yang bekerja sendiri sebelum ini perlu membuat caruman NIC Kelas 2 pada kadar mingguan yang tetap di mana keuntungan melebihi ambang tertentu.
Mulai 6 April 2024, kerajaan telah memansuhkan keperluan untuk membayar NIC Kelas 2 dengan menganggap mereka yang mempunyai keuntungan melebihi Ambang Keuntungan Kecil (SPT) sebagai telah membuat caruman nosional. SPT untuk 2026/27 ialah £7,105. Caruman sukarela masih boleh dibuat oleh individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan tidak melebihi £7,105 pada kadar £3.65 seminggu.















