Bajet Musim Luruh

Bajet Musim Luruh 2025: Pengenalan

Canselor Exchequer Rachel Reeves telah menetapkan langkah-langkah penaikan cukai bernilai sehingga £26 bilion dalam Belanjawan Musim Luruh pada 26 November 2025.

Kenaikan tersebut akan dicapai melalui pelbagai langkah, termasuk melanjutkan pembekuan ambang Cukai Pendapatan untuk tempoh tiga tahun lagi.

Kenaikan cukai

Selain mengekalkan ambang Cukai Pendapatan, cukai ke atas harta, dividen dan pendapatan simpanan akan ditingkatkan.

Belanjawan itu juga mengumumkan caruman Insurans Negara (NIC) pekerja dan majikan ke atas caruman pencen pengorbanan gaji melebihi £2,000 setahun dan memperkenalkan cukai ke atas rumah bernilai £2 juta atau lebih.

Itulah pilihan saya

Mengenai perbelanjaan, Cik Reeves mengambil tindakan untuk mengurangkan bil tenaga, membekukan tambang kereta api dan menamatkan had faedah dua anak.

Cik Reeves berkata: 'Saya boleh memberitahu anda hari ini bahawa, bagi setiap keluarga, kami menunaikan janji kami untuk mengurangkan bil tenaga dan mengurangkan kos sara hidup dengan pengurangan sebanyak £150 daripada purata bil tenaga isi rumah mulai April.

"Wang daripada bil, dan masuk ke dalam poket pekerja. Itulah pilihan saya."

Bajet Musim Luruh 2025: Cukai Peribadi

Jalur dan kadar cukai

Jalur kadar asas kekal pada £37,700, dengan ambang kadar yang lebih tinggi kekal pada £50,270. Ambang kadar tambahan kekal pada £125,140. Pembekuan ambang ini akan berterusan sehingga April 2031. Ambang Utama NIC dan Had Keuntungan Rendah kekal pada £12,570. Had Pendapatan Atas NIC dan Had Keuntungan Atas juga akan kekal sejajar dengan ambang kadar yang lebih tinggi pada £50,270 sehingga April 2031. Ambang pelepasan NIC majikan lain yang sejajar dengan Had Pendapatan Atas juga akan dikekalkan pada tahap ini.

Kadar tambahan untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen akan dikenakan kepada pembayar cukai di England, Wales dan Ireland Utara. Kadar tambahan untuk pendapatan simpanan dan dividen akan dikenakan ke seluruh UK.

Penduduk Scotland

Cukai ke atas pendapatan (selain daripada pendapatan simpanan dan dividen) adalah berbeza bagi pembayar cukai yang bermastautin di Scotland daripada yang dibayar oleh pembayar cukai yang bermastautin di tempat lain di UK. Kadar dan jalur Cukai Pendapatan Scotland terpakai kepada pendapatan seperti pendapatan pekerjaan, keuntungan perdagangan bekerja sendiri dan pendapatan harta benda.

Kadar dan jalur untuk 2026/27 akan diumumkan dalam Belanjawan Scotland. Pembayar cukai Scotland berhak mendapat elaun peribadi yang sama seperti individu di seluruh UK.

Penduduk Wales

Sejak April 2019, Kerajaan Wales mempunyai hak untuk mengubah kadar Cukai Pendapatan yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales (selain cukai ke atas simpanan dan pendapatan dividen). Bagi tahun 2025/26, cukai yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales adalah sama seperti yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Inggeris dan Ireland Utara. Ini akan berterusan untuk tahun 2026/27.

Elaun peribadi

Elaun peribadi Cukai Pendapatan ditetapkan pada paras semasa sebanyak £12,570 dan akan kekal beku sehingga April 2031.

Terdapat pengurangan dalam elaun peribadi bagi mereka yang mempunyai 'pendapatan bersih terlaras' melebihi £100,000. Pengurangan tersebut ialah £1 bagi setiap £2 pendapatan melebihi £100,000. Ini bermakna tiada elaun peribadi jika pendapatan bersih terlaras melebihi £125,140.

Kerajaan akan meningkatkan elaun pasangan suami isteri dan elaun orang buta mulai 6 April 2026 mengikut kadar IHP bagi September 2025 sebanyak 3.8%.

Cukai ke atas pendapatan harta benda

Pendapatan hartanah adalah sebarang pendapatan daripada penyewaan tanah dan bangunan.

Individu mempunyai Elaun Harta. Ini mengecualikan pendapatan harta sebanyak £1,000 atau kurang. Pendapatan harta melebihi £1,000 boleh diimbangi sama ada dengan Elaun Harta sebanyak £1,000 atau dengan menolak perbelanjaan yang berkaitan.

Kerajaan memperkenalkan kadar cukai berasingan berikut untuk pendapatan hartanah mulai 2027/28:

  • 22% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 42% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 47% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Cukai ke atas pendapatan simpanan

Pendapatan simpanan adalah pendapatan seperti faedah bank dan persatuan bangunan.

Elaun Simpanan terpakai kepada pendapatan simpanan dan elaun yang tersedia dalam tahun cukai bergantung pada kadar marginal Cukai Pendapatan individu. Secara amnya, individu yang dikenakan cukai sehingga kadar cukai asas mempunyai elaun sebanyak £1,000. Bagi pembayar cukai kadar yang lebih tinggi, elaun tersebut ialah £500. Tiada elaun tertunggak kepada pembayar cukai kadar tambahan.

Pendapatan simpanan dalam elaun masih dikira dalam julat kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas simpanan melebihi Elaun Simpanan.

Sesetengah individu layak mendapat kadar cukai permulaan 0% ke atas pendapatan simpanan sehingga £5,000. Ini akan kekal pada £5,000 sehingga 5 April 2031. Walau bagaimanapun, kadar ini tidak tersedia jika pendapatan bukan simpanan yang boleh dikenakan cukai (secara amnya pendapatan, pencen, keuntungan perdagangan dan pendapatan harta tanah, ditolak elaun dan pelepasan yang diperuntukkan) melebihi £5,000.

Kadar cukai semasa ke atas pendapatan simpanan akan dikekalkan untuk tahun 2026/27. Mulai 6 April 2027, akan terdapat peningkatan 2% dalam kadar cukai yang berkenaan. Kadar asas akan meningkat kepada 22%, kadar yang lebih tinggi akan meningkat kepada 42% dan kadar tambahan akan meningkat kepada 47%.

Cukai ke atas dividen

Pada masa ini, dividen pertama sebanyak £500 boleh dikenakan cukai pada kadar 0% (Elaun Dividen). £500 ini dikekalkan untuk tahun 2026/27.

Peraturan-peraturan ini terpakai untuk seluruh UK.

Mulai 6 April 2026, akan terdapat kenaikan 2% dalam kadar Cukai Pendapatan biasa dan atas yang terpakai kepada dividen. Kadar tambahan akan kekal tidak berubah pada 39.35%

Dividen yang diterima melebihi Elaun Dividen akan dikenakan cukai pada kadar berikut untuk 2026/27:

  • 10.75% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 35.75% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 39.35% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Dividen dalam elaun masih dikira dalam jalur kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas dividen di atas Elaun Dividen.

Untuk menentukan dividen yang termasuk dalam jalur cukai yang mana, dividen dianggap sebagai jenis pendapatan terakhir yang akan dikenakan cukai.

Peraturan pesanan Cukai Pendapatan

Peraturan pesanan Cukai Pendapatan akan berubah mulai 6 April 2027. Elaun peribadi akan ditolak daripada pendapatan pekerjaan, perdagangan atau pencen terlebih dahulu. Pada masa ini, individu boleh memilih pendapatan yang akan diimbangi dengan elaun tersebut.

Had cukai pencen

Untuk 2026/27:

  • Elaun Tahunan (AA) ialah £60,000.
  • Individu yang mempunyai 'pendapatan ambang' untuk tahun cukai lebih daripada £200,000 akan dihadkan AA mereka untuk tahun cukai tersebut. Ia dikurangkan sebanyak £1 bagi setiap £2 'pendapatan terlaras' melebihi £260,000, kepada AA minimum £10,000.
  • Elaun Sekaligus, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai sekaligus bebas cukai, ialah £268,275.
  • Elaun Manfaat Sekaligus dan Kematian, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai jumlah sekaligus bebas cukai dalam keadaan tertentu, ialah £1,073,100.

Akaun Simpanan Individu

Bagi tahun 2026/27, hadnya adalah seperti berikut:

  • Akaun Simpanan Individu (ISA) £20,000
  • ISA Junior £9,000
  • ISA Seumur Hidup £4,000 (tidak termasuk bonus kerajaan)
  • Dana Amanah Kanak-kanak £9,000.

Had-had ini akan kekal dibekukan sehingga 5 April 2031.

Mulai 6 April 2027, had tunai tahunan ISA akan ditetapkan pada £12,000. Baki £8,000 akan diperuntukkan untuk pelaburan saham dan syer ISA. Sekatan ini tidak akan terpakai bagi mereka yang berumur lebih dari 65 tahun, di mana had ISA tunai akan kekal pada £20,000.

Bajet Musim Luruh 2025: Pekerjaan

Sumbangan Insurans Kebangsaan

Pekerja

Bagi tahun 2025/26, kadar NIC pekerja Kelas 1 adalah 8% dan 2%. Kadar majikan adalah 15%.

Ambang Sekunder ialah tahap di mana majikan bertanggungjawab untuk membayar NIC ke atas pendapatan pekerja individu dan kini ditetapkan pada £5,000 setahun mulai 6 April 2025. Kerajaan mengumumkan bahawa ini akan dikekalkan pada tahap ini sehingga April 2031.

Elaun Pekerjaan membenarkan perniagaan yang layak dengan bil NIC majikan untuk memotong £10,500 daripada bil NIC majikan mereka.

Yang bekerja sendiri

Bagi tahun 2025/26, kadar NIC bekerja sendiri Kelas 4 ialah 6% dan 2%. Kadar ini kekal sama untuk tahun 2026/27.

Untuk NIC Kelas 2 mulai 6 April 2025:

  • Individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan sebanyak £6,845 dan ke atas mendapat akses kepada faedah caruman, termasuk Pencen Negeri, melalui Kredit Insurans Negara, tanpa membayar NIC Kelas 2.
  • Mereka yang mempunyai keuntungan di bawah £6,845 yang membayar NIC Kelas 2 secara sukarela untuk mendapatkan akses kepada faedah caruman, termasuk Pencen Negeri, akan terus dapat berbuat demikian.

Perubahan untuk 2026/27

Kerajaan akan meningkatkan Had Pendapatan Rendah (LEL) dan Ambang Keuntungan Kecil (SPT) mulai 2026/27. Bagi mereka yang membayar secara sukarela, kerajaan juga akan meningkatkan NIC Kelas 2 dan Kelas 3 untuk 2026/27.

LEL akan menjadi £6,708 setahun (£129 seminggu) dan SPT akan menjadi £7,105 setahun. Kadar Kelas 2 utama akan menjadi £3.65 seminggu dan kadar Kelas 3 akan menjadi £18.40 seminggu.

Pelepasan NIC majikan untuk veteran

Kerajaan akan melanjutkan pelepasan NIC majikan bagi majikan yang menggaji veteran yang layak sehingga April 2028.

Ini bermakna perniagaan terus tidak membayar NIC majikan sehingga pendapatan tahunan Ambang Menengah Atas Veteran sebanyak £50,270 untuk tahun pertama pekerjaan veteran dalam peranan awam.

Gaji Sara Hidup Negara dan Gaji Minimum Negara

Kerajaan telah mengumumkan kenaikan kadar Gaji Sara Hidup Negara (GST) dan Gaji Minimum Negara (GST) yang akan berkuat kuasa mulai 1 April 2026. Kadar yang akan dikenakan adalah seperti berikut:

  NLW 18-20 16-17 Perantis
Dari 1 April 2026 £12.71 £10.85 £8.00 £8.00

Kadar perantisan terpakai kepada perantis di bawah umur 19 tahun atau 19 tahun ke atas pada tahun pertama perantisan. NLW terpakai kepada mereka yang berumur 21 tahun ke atas.

Faedah yang boleh dikenakan cukai untuk kereta syarikat

Kadar cukai untuk kereta syarikat dipinda untuk 2026/27:

  • caj untuk kereta sifar pelepasan meningkat daripada 3% kepada 4%
  • caj untuk kereta lain dengan pelepasan di bawah 75g/km meningkat sebanyak 1%
  • faedah maksimum sebanyak 37% kekal.

Kerajaan telah mengesahkan kenaikan kadar faedah dalam bentuk barangan untuk kereta syarikat bagi tahun cukai sehingga dan termasuk 2029/30.

Kerajaan mengumumkan bahawa ia memperkenalkan easement sementara untuk mengurangkan liabiliti cukai faedah dalam bentuk barangan yang semakin meningkat bagi kereta syarikat kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) disebabkan oleh piawaian pelepasan baharu. Easement ini akan berkuat kuasa secara retrospektif dari 1 Januari 2025 hingga 5 April 2028. Pengaturan peralihan akan terpakai kepada PHEV tertentu sehingga 5 April 2031.

Caj faedah bahan api kereta

Kerajaan akan meningkatkan caj faedah bahan api kereta mulai 6 April 2026.

Van syarikat

Kerajaan akan meningkatkan Caj Faedah Van dan Caj Faedah Bahan Api Van mulai 6 April 2026.  

Mewajibkan pelaporan faedah dalam bentuk barangan melalui perisian gaji

Kerajaan mengesahkan bahawa penggunaan perisian gaji untuk melaporkan dan membayar cukai ke atas faedah dalam bentuk barangan akan menjadi mandatori, secara berperingkat, mulai April 2027. Ini akan terpakai kepada cukai pendapatan dan NIC Kelas 1A.

Menangani ketidakpatuhan cukai dalam pasaran syarikat induk

Bagi menangani tahap pengelakan cukai dan penipuan yang ketara dalam pasaran syarikat payung, kerajaan akan melantik agensi pengambilan pekerja yang bertanggungjawab untuk mengakaunkan NIC PAYE dan Kelas 1 ke atas pembayaran yang dibuat kepada pekerja yang dibekalkan melalui syarikat payung.

Perundangan akan diperkenalkan untuk menjadikan agensi pekerjaan atau pelanggan akhir bertanggungjawab secara bersama dan berasingan bagi sebarang jumlah yang perlu diakaunkan di bawah peruntukan PAYE, di mana syarikat payung membentuk sebahagian daripada rantaian bekalan buruh. Perundangan selanjutnya akan diperkenalkan yang akan mengenakan liabiliti bersama dan berasingan yang setara untuk tujuan NIC.

Ini akan membolehkan HMRC untuk menuntut agensi terlebih dahulu bagi sebarang cukai gaji yang gagal dibayar oleh syarikat payung yang tidak patuh kepada HMRC bagi pihak mereka. Pelanggan akhir akan bertanggungjawab jika membuat kontrak secara langsung dengan syarikat payung.

Jika tiada agensi, tanggungjawab akan jatuh kepada perniagaan pelanggan akhir.

Ini akan berkuat kuasa mulai 6 April 2026. Langkah ini akan melindungi pekerja daripada bil cukai yang besar dan tidak dijangka yang disebabkan oleh tingkah laku yang tidak bertanggungjawab daripada syarikat payung yang tidak patuh.

Menamatkan skim pemilikan kereta yang direka-reka

Kerajaan sedang meminda peraturan faedah dalam bentuk barangan supaya kenderaan yang disediakan melalui pengaturan pemilikan kereta pekerja akan dianggap sebagai faedah yang boleh dikenakan cukai apabila disediakan atas terma terhad.

Di bawah pengaturan ini, majikan atau pihak ketiga menjual kereta kepada pekerja, selalunya melalui pinjaman tanpa syarat pembayaran balik dan faedah yang boleh diabaikan, kemudian membelinya semula selepas tempoh yang singkat.

Pengaturan ini bermakna mereka yang mendapat manfaat tidak membayar cukai kereta syarikat, yang dibayar oleh pekerja lain, jadi langkah ini akan bertujuan untuk menyamakan kedudukan.

Pengaturan yang sedia ada sebelum permulaan akan diteruskan tanpa perubahan dalam layanan sehingga pengaturan yang lebih awal diubah, diperbaharui atau 6 April 2032.

Terdapat juga pengecualian daripada peraturan manfaat berupa barangan untuk kenderaan yang disediakan atas syarat-syarat selengan dalam industri motor.

Kerajaan telah mengesahkan hasratnya untuk menangguhkan tarikh operasi tersebut kepada 6 April 2030.

Perubahan kepada pengorbanan gaji untuk pencen mulai April 2029

Kerajaan sedang mengubah cara pengorbanan gaji untuk caruman pencen berfungsi.

Pengorbanan gaji adalah apabila anda bersetuju untuk mengurangkan gaji kasar anda atau mengorbankan bonus dan, sebagai balasannya, majikan anda membayar jumlah yang sama ke dalam pencen anda.

Mulai April 2029, hanya caruman pencen pekerja sebanyak £2,000 pertama melalui pengorbanan gaji setiap tahun akan dikecualikan daripada NIC. Caruman melalui pengorbanan gaji, seperti semua caruman pencen, masih akan dikecualikan daripada Cukai Pendapatan (tertakluk kepada had biasa).

Majikan dan pekerja masih boleh membuat caruman melebihi £2,000 melalui pengaturan pengorbanan gaji. Walau bagaimanapun, caruman pekerja melebihi jumlah ini akan tertakluk kepada NIC majikan dan pekerja seperti caruman pencen tempat kerja pekerja yang lain.

Majikan perlu melaporkan jumlah keseluruhan yang dikorbankan melalui senarai gaji sedia ada mereka. Semua caruman pencen majikan akan terus bebas daripada NIC.

Pekerja, serta majikan, akan membayar NIC bagi jumlah melebihi £2,000 untuk caruman pekerja melalui pengorbanan gaji.

Pekerja yang memilih untuk mengorbankan gaji untuk menerima Penjagaan Anak Bebas Cukai atau Faedah Anak boleh terus berbuat demikian.

Memperluas pelepasan faedah tempat kerja

Langkah ini akan memperkenalkan pengecualian perundangan baharu untuk pembayaran balik ujian mata, vaksin selesema dan peralatan bekerja di rumah.

Di bawah undang-undang semasa, pengecualian hanya terpakai jika majikan menyediakan faedah secara langsung. Perubahan ini akan memastikan bahawa pembayaran balik dilayan dengan cara yang sama.

Ini akan berkuat kuasa pada atau selepas 6 April 2026.

Penghapusan pelepasan cukai ke atas perbelanjaan kerja rumah yang tidak dibayar balik

Langkah ini akan menghapuskan pelepasan cukai yang tersedia untuk pekerja yang telah menanggung kos isi rumah tambahan jika mereka dikehendaki bekerja dari rumah. Kos ini termasuk peningkatan kos utiliti isi rumah dan panggilan telefon perniagaan.

Ia hanya akan terpakai kepada pekerja yang kos ini belum dibayar balik oleh majikan mereka.

Ini tidak akan menjejaskan keupayaan sedia ada majikan untuk membayar balik kos berkaitan kerja rumah kepada pekerja jika layak tanpa menolak Cukai Pendapatan dan NIC.

Ini akan berkuat kuasa mulai 6 April 2026.

Bajet Musim Luruh 2025: Perniagaan

Cukai Perbadanan

Kerajaan telah mengesahkan bahawa kadar Cukai Perbadanan akan kekal tidak berubah, yang bermaksud bahawa, mulai April 2026, kadar tersebut akan kekal pada 25% untuk syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Kadar keuntungan kecil 19% akan dibayar oleh syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,001 dan £250,000 akan membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar Cukai Perbadanan yang berkesan.

Komen

Kerajaan telah komited untuk mengehadkan kadar utama Cukai Syarikat pada 25% sepanjang tempoh Parlimen.

Penalti bagi pembayar cukai yang lewat mengemukakan borang Cukai Syarikat akan berganda bagi borang yang tarikh pemfailannya adalah pada atau selepas 1 April 2026.

Elaun modal

Peraturan Perbelanjaan Penuh untuk syarikat membenarkan penghapusan 100% ke atas perbelanjaan yang layak ke atas kebanyakan loji dan jentera (tidak termasuk kereta) selagi ia baharu dan tidak digunakan. Peraturan yang sama terpakai kepada ciri-ciri penting dan aset jangka hayat pada kadar 50%.

Kerajaan akan mengurangkan kadar utama Elaun Penulisan Penyata (WDA) daripada 18% kepada 14% setahun mulai 1 April 2026 untuk tujuan Cukai Perbadanan dan 6 April 2026 untuk tujuan Cukai Pendapatan. Bagi perniagaan yang mempunyai tempoh bercukai yang merangkumi 1 April (Cukai Perbadanan) atau 6 April (Cukai Pendapatan), kadar hibrid akan dikenakan. WDA pada kolam kadar khas kekal pada 6% setahun.

Bagi perbelanjaan yang ditanggung pada atau selepas 1 Januari 2026, kerajaan akan memperkenalkan elaun tahun pertama (FYA) baharu sebanyak 40% untuk semua perniagaan ke atas aset kadar utama, termasuk kebanyakan perbelanjaan ke atas aset untuk pajakan. Kereta, aset terpakai dan aset untuk pajakan di luar negara tidak akan layak.

Elaun Pelaburan Tahunan tersedia untuk perniagaan yang diperbadankan dan tidak diperbadankan. Ia memberikan penghapusan 100% ke atas jenis loji dan jentera tertentu sehingga had kewangan tertentu setiap tempoh 12 bulan. Had tersebut kekal pada £1 juta.

100% FYA untuk perbelanjaan yang layak ke atas kereta sifar pelepasan dan 100% FYA untuk perbelanjaan yang layak ke atas loji atau jentera untuk titik pengecasan kenderaan elektrik telah dilanjutkan sehingga 31 Mac 2027 untuk tujuan Cukai Syarikat dan 5 April 2027 untuk tujuan Cukai Pendapatan.

Perkhidmatan Jaminan Lanjutan Penyelidikan dan Pembangunan yang Disasarkan

Kerajaan akan menjalankan perkhidmatan jaminan pendahuluan yang disasarkan mulai musim bunga 2026. Ini akan membolehkan perusahaan kecil dan sederhana mendapatkan penjelasan mengenai aspek utama tuntutan pelepasan cukai Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) mereka sebelum diserahkan kepada HMRC. Ringkasan maklum balas kepada rundingan pelepasan pendahuluan juga akan diterbitkan.

Perkhidmatan Kepastian Cukai Pendahuluan

Perkhidmatan Kepastian Cukai Pendahuluan yang baharu akan dilancarkan pada Julai 2026. Ini akan memberikan kepastian kepada projek pelaburan utama di UK mengenai penggunaan undang-undang cukai mengikut keadaan khusus mereka. Perbelanjaan projek yang layak mestilah sekurang-kurangnya £1 bilion. Tertakluk kepada pendedahan awal penuh semua fakta penting, pelepasan akan mengikat HMRC selama lima tahun, dan boleh diperbaharui untuk lima tahun lagi.

Skim Pelaburan Perusahaan dan Amanah Modal Teroka meningkatkan had pelaburan dan menstruktur semula

Kerajaan telah mengumumkan perubahan ketara pada had yang dikenakan pada Skim Pelaburan Perusahaan (EIS) dan Amanah Modal Teroka (VCT) mulai 6 April 2026. Keperluan aset kasar yang tidak boleh dilebihi oleh syarikat untuk EIS dan VCT akan meningkat daripada £15 juta kepada £30 juta sejurus sebelum terbitan saham, dan daripada £16 juta kepada £35 juta sejurus selepas terbitan. Had pelaburan tahunan yang boleh dinaikkan oleh syarikat akan meningkat daripada £5 juta kepada £10 juta. Bagi Syarikat Berintensif Pengetahuan (KIC), had pelaburan tahunan akan meningkat daripada £10 juta kepada £20 juta. Had pelaburan seumur hidup syarikat akan meningkat kepada £24 juta dan bagi KIC kepada £40 juta. Pelepasan Cukai Pendapatan yang boleh dituntut oleh individu yang melabur dalam VCT akan berkurangan daripada 30% kepada 20%.

Memperluas had kelayakan skim Insentif Pengurusan Perusahaan

Kerajaan juga meningkatkan had tertentu berkaitan skim Insentif Pengurusan Perusahaan (EMI). Bagi kontrak EMI yang diberikan pada atau selepas 6 April 2026, had pekerja akan meningkat daripada 250 pekerja kepada 500 pekerja, ujian aset kasar akan ditingkatkan daripada £30 juta kepada £120 juta, dan had opsyen saham syarikat akan ditingkatkan daripada £3 juta kepada £6 juta. Had tempoh pelaksanaan akan meningkat kepada 15 tahun, dan juga akan terpakai secara retrospektif kepada kontrak EMI sedia ada yang belum tamat tempoh atau telah dilaksanakan.

Pelepasan Penyenaraian UK

Kerajaan telah mengumumkan pengecualian daripada caj Cukai Rizab Duti Setem (SDRT) sebanyak 0.5% ke atas perjanjian untuk memindahkan sekuriti syarikat yang sahamnya baru disenaraikan di pasaran yang dikawal selia UK. Langkah ini akan berkuat kuasa untuk perjanjian pemindahan yang dibuat pada atau selepas 27 November 2025. Pengecualian ini akan terpakai untuk tempoh tiga tahun dari penyenaraian saham syarikat. Pengecualian ini tidak akan terpakai kepada caj SDRT 1.5%, atau jika pemindahan itu merupakan sebahagian daripada penggabungan atau pengambilalihan jika terdapat perubahan kawalan.

Bajet Musim Luruh 2025: Cukai modal

Cukai Keuntungan Modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal kekal tidak berubah untuk 2026/27.

Pengecualian tahunan Cukai Keuntungan Modal

Amaun pengecualian tahunan akan kekal pada £3,000 untuk 2026/27. 

Amanah Pemilikan Pekerja

Pelepasan semasa yang tersedia untuk pelupusan yang layak oleh pemilik perniagaan yang menjual saham mereka kepada Amanah Pemilikan Pekerja (EOT) adalah pengecualian 100% daripada sebarang keuntungan. Mulai 26 November 2025, pelepasan tersebut hanya akan mengecualikan 50% daripada keuntungan tersebut. Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur tidak akan tersedia jika pengecualian 50% telah dituntut. Baki 50% daripada keuntungan daripada pelupusan tidak akan menjadi sebahagian daripada keuntungan pelupus yang boleh dikenakan cukai. Sebaliknya, 50% daripada keuntungan akan dipegang dan ditolak daripada kos pemerolehan pemegang amanah. Ini bermakna ia akan ditanggung ke atas sebarang pelupusan berikutnya atau pelupusan saham yang dianggap oleh pemegang amanah EOT.

Pelepasan Penggabungan

Kerajaan akan memperkenalkan keperluan untuk pembayar cukai menuntut pelepasan pemerbadanan secara aktif bagi pemindahan perniagaan kepada syarikat pada atau selepas 6 April 2026. Pelepasan itu sebelum ini terpakai secara automatik.

Pelepasan Aset Perniagaan

Kadar yang dikenakan bagi individu yang menuntut Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur akan meningkat kepada 18% untuk pelupusan yang dibuat pada atau selepas 6 April 2026.

Kadar faedah yang dibawa dan pembaharuan

Mulai April 2026, semua faedah yang dibawa akan dikenakan cukai dalam rangka kerja cukai pendapatan. Pengganda sebanyak 72.5% akan dikenakan kepada sebarang faedah yang layak yang dibawa dalam caj tersebut.

Cukai Warisan

Cukai Warisan tanpa kadar

Jalur kadar sifar telah dibekukan pada £325,000 sejak 2009 dan akan terus dibekukan sehingga 5 April 2031. Jalur kadar sifar tambahan, yang dipanggil 'jalur kadar sifar kediaman' juga dibekukan sehingga 5 April 2031 pada paras semasa £175,000, begitu juga jalur kadar sifar kediaman yang menurun bermula pada £2 juta.

Dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan

Kerajaan akan membawa dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan yang dibayar daripada pencen ke dalam harta pusaka seseorang untuk tujuan Cukai Pewarisan (IHT) mulai 6 April 2027.

Semua faedah kematian dalam perkhidmatan yang dibayar daripada skim pencen berdaftar akan dikecualikan daripada nilai harta pusaka individu untuk tujuan IHT.

Wakil peribadi akan bertanggungjawab untuk membayar sebarang IHT yang terhutang ke atas dana pencen yang tidak digunakan dan faedah kematian dalam harta pusaka seseorang. Walau bagaimanapun, penerima pencen skim pencen berdaftar akan dapat meminta pentadbir skim pencen membayar liabiliti IHT mereka secara langsung kepada HMRC dalam keadaan tertentu. Mereka juga boleh mengarahkan pentadbir skim untuk menahan 50% daripada faedah yang boleh dikenakan cukai sehingga 15 bulan.

Kerajaan telah komited untuk mengehadkan kadar utama Cukai Syarikat pada 25% sepanjang tempoh Parlimen.

Komen

Peraturan-peraturan ini berpotensi memberi kesan yang ketara kepada mereka yang mempunyai dana pencen.

Contohnya, John telah membuat caruman kepada skim pencen swastanya. Pada tarikh kematiannya, pada usia 90 tahun, dana pencen tersebut bernilai £400,000. Baki harta pusakanya bernilai £1,000,000.

Pada masa ini, bil IHT ialah £270,000. Ini akan meningkat kepada £430,000 di bawah peraturan baharu.

Bantuan Hartanah Pertanian & Bantuan Hartanah Perniagaan

Mulai 6 April 2026, hartanah pertanian dan perniagaan akan terus mendapat manfaat daripada pelepasan IHT 100% sehingga had £1 juta. Had ini merupakan had gabungan untuk hartanah pertanian dan perniagaan. Harta yang melebihi had tersebut akan mendapat manfaat daripada pelepasan 50%.

Had £1 juta terpakai bagi setiap orang dan diperbaharui setiap tujuh tahun. Mulai 6 April 2026, elaun ini akan boleh dipindah milik antara pasangan suami isteri atau pasangan sivil. Ini termasuk jika kematian pertama berlaku sebelum 6 April 2026.

Mungkin terdapat elaun tambahan sebanyak £1 juta untuk amanah dalam situasi tertentu tetapi peraturannya adalah rumit.

Had £1 juta untuk individu dan amanah akan dibekukan sehingga 6 April 2031.

Komen

Terdapat banyak akhbar yang mencerminkan rasa tidak puas hati petani dengan perubahan ini. Walau bagaimanapun, perubahan ini jauh lebih luas dan berpotensi menjejaskan pemilik banyak PKS di UK. Perancangan IHT awal menjadi kritikal di bawah peraturan baharu.

Kebolehpindahan elaun antara pasangan/rakan kongsi sivil nampaknya merupakan pengiktirafan terhadap kebimbangan pembayar cukai.

Had untuk harta yang dikecualikan dalam amanah

Berkuat kuasa 6 April 2025, kerajaan telah menetapkan had sebanyak £5 juta secara retrospektif untuk harta yang dikecualikan yang dipegang dalam amanah setakat 30 Oktober 2024. Had ini terpakai kepada harta yang telah diselesaikan yang merupakan harta yang dikecualikan yang terletak di luar UK pada masa caj yang berkaitan. Had £5 juta terpakai untuk setiap kitaran sepuluh tahun.

Bajet Musim Luruh 2025: Perkara-perkara lain

Ambang pendaftaran VAT

Mulai 1 April 2026, ambang pendaftaran VAT kekal pada £90,000 dan ambang pembatalan pendaftaran pada £88,000.

Menjadikan Cukai Digital untuk Taksiran Sendiri Cukai Pendapatan

Kerajaan komited untuk melaksanakan Program Digital Cukai untuk Taksiran Sendiri Cukai Pendapatan, yang bermula pada April 2026 bagi mereka yang mempunyai pendapatan layak melebihi £50,000. Kerajaan akan memperluaskan pelancaran program ini kepada mereka yang mempunyai pendapatan melebihi £30,000 pada April 2027 dan £20,000 pada April 2028. Walau bagaimanapun, kerajaan tidak akan meneruskan Program Digital Cukai untuk Cukai Syarikat.

Penguatkuasaan dan kutipan cukai

Kerajaan telah mengumumkan pelbagai inisiatif pematuhan, yang merangkumi yang berikut:

  • melabur lebih lanjut dalam kerja pengurusan hutang HMRC dan menerbitkan strategi hutang cukai baharu yang menggariskan rancangan untuk memberikan pengurangan tahun ke tahun kepada keseluruhan baki hutang cukai sebagai peratusan daripada penerimaan cukai
  • mewajibkan pembayar cukai Taksiran Sendiri Cukai Pendapatan dengan pendapatan Bayar Semasa Anda Dapatkan (PAYE) untuk membayar lebih banyak liabiliti Taksiran Sendiri mereka dalam setahun melalui PAYE mulai April 2029
  • melabur dalam HMRC untuk memodenkan sistem cukai dan membantu pembayar cukai mendapatkan cukai mereka dengan betul pada kali pertama melalui pendigitalan yang lebih besar. Pelaburan ini akan menambah baik cara HMRC menggunakan maklumat daripada pihak ketiga, dan untuk membina teknologi baharu bagi meningkatkan penggunaan gesaan berasaskan data bagi membantu pembayar cukai mengelakkan kesilapan semasa mengemukakan penyata cukai
  • melabur £64 juta dalam tempoh lima tahun akan datang dalam perkongsian sedia ada HMRC dengan agensi kutipan hutang sektor swasta untuk mengutip lebih banyak hutang cukai.

Di samping itu, mulai April 2029, perniagaan akan dikehendaki mengeluarkan semua invois VAT sebagai e-invois, dengan pelan tindakan pelaksanaan yang akan diterbitkan tahun depan.

Komen

Kerajaan sedang cuba merapatkan jurang cukai dengan mengejar mereka yang cuba membengkokkan atau melanggar peraturan, mengutip lebih banyak cukai yang belum dibayar dan memodenkan sistem cukai. Ini direka untuk menjadikan jumlah hasil tambahan yang diperoleh dengan merapatkan jurang cukai Parlimen ini kepada £10 bilion pada 2029/30.

Surcaj Cukai Majlis Nilai Tinggi

Sistem Cukai Majlis semasa menggunakan nilai hartanah dari tahun 1991. Mulai April 2028, hartanah bernilai £2 juta atau lebih akan dikenakan Surcaj Cukai Majlis Nilai Tinggi (HVCTS) yang baharu.

HVCTS akan dikenakan secara berperingkat bergantung pada nilai hartanah. Bagi hartanah melebihi £2 juta, caj tahunan ialah £2,500. Bagi hartanah bernilai antara £2.5 – £3.5 juta, caj tahunan ialah £3,500 dan bagi hartanah bernilai antara £3.5 – £5 juta, caj tahunan ialah £5,000. Hartanah bernilai melebihi £5 juta akan dikenakan caj tahunan sebanyak £7,500.

Caj tambahan akan dikutip bersama Cukai Majlis sedia ada yang perlu dibayar untuk hartanah tersebut.

Pekerjaan

Kerajaan sedang berusaha untuk melanjutkan pemeriksaan hak untuk bekerja bagi melindungi perniagaan yang menggaji pekerja ekonomi gig dan pekerja sifar jam. Ini akan menyekat keupayaan majikan untuk mengambil kesempatan ke atas pekerja haram dan memastikan perniagaan sah yang bertindak secara sah tidak akan terjejas oleh kos buruh oleh mereka yang mengeksploitasi sistem tersebut.

Kerajaan akan menubuhkan pasukan 'ekonomi tersembunyi' khusus dalam Agensi Kerja Adil yang baharu mulai April 2026 untuk mengambil tindakan dalam sektor yang diketahui melanggar undang-undang hak pekerjaan di samping isu-isu kerja haram dan cukai. Pasukan ini pada mulanya akan menyasarkan tempat cuci kereta tangan tetapi kemudian akan beralih ke kawasan berisiko tinggi yang lain.

Duti Eksais Kenderaan Elektrik

Kerajaan sedang memperkenalkan Duti Eksais Kenderaan Elektrik (eVED), caj perbatuan baharu untuk kereta elektrik dan hibrid plug-in, yang akan berkuat kuasa mulai April 2028. Pemandu akan membayar perbatuan mereka bersama-sama dengan VED sedia ada mereka.

Kerajaan akan bekerjasama rapat dengan kumpulan wakil industri dan permotoran mengenai penyampaian cukai baharu itu.

Cukai yang dibayar oleh pemandu EV adalah sekitar separuh daripada kadar duti bahan api yang dibayar oleh pemandu petrol/diesel purata, dengan kadar yang dikurangkan untuk pemandu hibrid plug-in. Apabila eVED berkuat kuasa pada April 2028, pemandu EV purata akan membayar sekitar £240 setahun atau £20 sebulan.

Jenis kenderaan lain, seperti van, bas, motosikal, koc dan HGV, akan berada di luar skop eVED apabila ia diperkenalkan, dengan peralihan kepada kuasa elektrik untuk jenis kenderaan ini pada masa ini kurang maju berbanding kereta.

Perkara lain

Antara pengumuman lain yang dibuat oleh kerajaan termasuk:

  • ambang £35,000 untuk Pembayaran Bahan Api Musim Sejuk akan dikekalkan untuk Parlimen ini
  • Kerajaan sedang mendapatkan pandangan tentang keberkesanan insentif cukai sedia ada dan sistem cukai yang lebih luas untuk pengasas perniagaan dan firma yang sedang berusaha, serta bagaimana UK dapat menyokong syarikat-syarikat ini dengan lebih baik untuk memulakan, mengembangkan dan kekal di UK.