Penyata Musim Bunga

Penyata Musim Bunga 2026

Penyata Musim Bunga 2026: Pengenalan

Canselor telah mengadakan Penyata Musim Bunga pada 3 Mac 2026. Kerajaan ingin sekali mengadakan hanya satu acara cukai setahun (Bajet) dan oleh itu Penyata Musim Bunga bertujuan untuk memberikan maklumat terkini sementara tentang ekonomi dan kewangan awam.

Walaupun Canselor telah memenuhi komitmen untuk tidak membuat pengumuman cukai besar-besaran, terdapat banyak perkara yang boleh diperkatakan mengenai ekonomi secara amnya.

Mengimbas kembali setahun yang lalu, Kenyataan sebelumnya memberi tumpuan kepada komitmen untuk meningkatkan perbelanjaan pertahanan, pemotongan kepada negara kebajikan dan pertumbuhan ekonomi. Sepanjang tahun lalu, majoriti pemotongan kepada perbelanjaan kebajikan tersebut tidak disokong oleh Ahli Parlimen bangku simpanan dan ekonomi terus berkembang perlahan, jadi apa yang ingin dikatakan oleh Canselor setahun kemudian?

Garis panduannya ialah dasar semasa bermaksud kerajaan mempunyai pelan ekonomi yang betul untuk Britain. Canselor menyatakan bahawa '...Ramalan Musim Bunga telah menunjukkan bahawa pelan ekonomi kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup, mengurangkan hutang negara dan mengembangkan ekonomi, adalah pelan yang betul.'

Walaupun ucapan itu sangat bersifat politik, Canselor secara khusus merujuk kepada tiga bidang tertentu untuk menunjukkan bahawa dasar kerajaan telah berjaya:

Mengurangkan kos sara hidup – ramalan OBR menunjukkan inflasi, pinjaman dan faedah hutang menurun, sementara pelaburan meningkat.

Mengurangkan pinjaman – ramalan OBR menunjukkan pinjaman menurun hampir £18 bilion berbanding musim luruh, dengan pinjaman tahun ini dijangka menjadi yang terendah dalam tempoh enam tahun dan jatuh di bawah purata G7.

Meningkatkan ekonomi – ramalan OBR menunjukkan KDNK setiap orang kini dijangka berkembang lebih daripada yang dijangkakan dalam Bajet, dengan pertumbuhan 5.6% melebihi parlimen.

Itulah yang dikatakan oleh kerajaan tetapi apakah yang dikatakan oleh OBR dalam laporan setebal 125 halamannya? Permulaan laporan itu menyatakan bahawa konteks fiskal untuk Bajet seterusnya akan kekal mencabar, jadi adakah ini bermakna lebih banyak kenaikan cukai? Nampaknya pemotongan cukai tidak akan berlaku dalam masa terdekat.

Sorotan laporan tersebut diringkaskan oleh OBR:

  • pertumbuhan produktiviti akan meningkat sehingga 1% dalam jangka masa sederhana
  • Pertumbuhan bekalan buruh akan menurun, terutamanya disebabkan oleh migrasi bersih yang lebih rendah dan penuaan penduduk
  • Pertumbuhan KDNK akan perlahan kepada 1.1% pada tahun 2026, sebelum mencapai purata 1.6% sepanjang ramalan lima tahun yang lain
  • inflasi akan mencapai sasaran 2% pada akhir 2026
  • Pinjaman bersih sektor awam diunjurkan jatuh daripada 5.2% daripada KDNK pada 2024/25 kepada 4.3% daripada KDNK tahun ini dan kemudian kepada 1.6% pada 2030/31
  • Pertumbuhan gaji mingguan akan perlahan kepada sekitar 3.5% pada tahun 2026 dan kemudian purata 2.25%
  • Kadar pengangguran akan meningkat daripada 4.75% pada tahun 2025 kepada paras tertinggi 5.33% pada tahun 2026, terutamanya didorong oleh pendatang baharu dalam pasaran buruh yang bergelut untuk mencari pekerjaan.

Sudah tentu, Ramalan Musim Bunga adalah tepat seperti itu; sebagai contoh, kesan situasi semasa di Timur Tengah tidak diambil kira dalam mana-mana data yang dikeluarkan oleh OBR. OBR juga membuat beberapa perkara penting lain:

  • Nisbah cukai kepada KDNK diramalkan akan meningkat kepada paras tertinggi selepas perang iaitu 38% daripada KDNK pada 2030/31
  • masih terdapat tekanan terhadap rancangan perbelanjaan jabatan kerajaan
  • Terdapat kebimbangan bahawa kos perbelanjaan kebajikan pada masa hadapan mungkin susulan pertumbuhan mendadak kes kecacatan dan kesihatan sejak pandemik.

Secara ringkasnya, nampaknya tiada pertumbuhan yang besar dalam masa terdekat.

Perbelanjaan awam adalah satu sisi persamaan tetapi percukaian adalah sisi yang lain, baca laporan kami yang seterusnya untuk mengetahui apa yang ditawarkan oleh sistem cukai sepanjang tahun hadapan.

Penyata Musim Bunga 2026: Cukai Peribadi

Jalur dan kadar cukai

Jalur kadar asas kekal pada £37,700, dengan ambang kadar yang lebih tinggi kekal pada £50,270. Ambang kadar tambahan kekal pada £125,140. Pembekuan ambang ini akan berterusan sehingga April 2031. Ambang Utama NIC dan Had Keuntungan Rendah kekal pada £12,570. Had Pendapatan Atas NIC dan Had Keuntungan Atas akan kekal sejajar dengan ambang kadar yang lebih tinggi pada £50,270 sehingga April 2031. Ambang pelepasan NIC majikan lain yang sejajar dengan Had Pendapatan Atas juga akan dikekalkan pada tahap ini.

Kadar tambahan untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen akan dikenakan kepada pembayar cukai di England, Wales dan Ireland Utara. Kadar tambahan untuk pendapatan simpanan dan dividen akan dikenakan ke seluruh UK.

Penduduk Scotland

Cukai ke atas pendapatan (selain daripada pendapatan simpanan dan dividen) adalah berbeza bagi pembayar cukai yang bermastautin di Scotland daripada yang dibayar oleh pembayar cukai yang bermastautin di tempat lain di UK. Kadar dan jalur Cukai Pendapatan Scotland terpakai kepada pendapatan seperti pendapatan pekerjaan, keuntungan perdagangan bekerja sendiri dan pendapatan harta benda.

Kadar dan jalur untuk 2026/27 adalah seperti berikut:

Kumpulan pendapatan boleh cukai (£) Kadar (%)
0 – 3,967 19
3,968 – 16,956 20
16,957 – 31,092 21
31,093 – 62,430 42
62,431 – 125,140 45
Lebih 125,140 48

Pembayar cukai Scotland berhak mendapat elaun peribadi yang sama seperti individu di seluruh UK.

Penduduk Wales

Sejak April 2019, Kerajaan Wales mempunyai hak untuk mengubah kadar Cukai Pendapatan yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales (selain cukai ke atas simpanan dan pendapatan dividen). Bagi tahun 2026/27, cukai yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales adalah sama seperti yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Inggeris dan Ireland Utara.

Elaun peribadi

Elaun peribadi Cukai Pendapatan ditetapkan pada paras semasa sebanyak £12,570 dan akan kekal beku sehingga April 2031.

Terdapat pengurangan dalam elaun peribadi bagi mereka yang mempunyai 'pendapatan bersih terlaras' melebihi £100,000. Pengurangan tersebut ialah £1 bagi setiap £2 pendapatan melebihi £100,000. Ini bermakna tiada elaun peribadi jika pendapatan bersih terlaras melebihi £125,140.

Kerajaan akan meningkatkan elaun pasangan suami isteri dan elaun orang buta mulai 6 April 2026 dengan kadar IHP bagi September 2025 sebanyak 3.8%. Ini masing-masing menjadi £11,700 dan £3,250.

Cukai ke atas pendapatan harta benda

Pendapatan hartanah adalah sebarang pendapatan daripada penyewaan tanah dan bangunan.

Individu mempunyai Elaun Harta. Ini mengecualikan pendapatan harta sebanyak £1,000 atau kurang. Pendapatan harta melebihi £1,000 boleh diimbangi sama ada dengan Elaun Harta sebanyak £1,000 atau dengan menolak perbelanjaan yang berkaitan.

Kerajaan memperkenalkan kadar cukai berasingan berikut untuk pendapatan hartanah mulai 2027/28:

  • 22% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 42% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 47% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Masih belum dapat dilihat sama ada kerajaan Scotland dan Wales akan mengikut jejak langkah yang sama dengan meningkatkan cukai ke atas pendapatan hartanah pada masa hadapan, memandangkan kerajaan sedang menurunkan kuasa tersebut kepada kerajaan-kerajaan tersebut.

Cukai ke atas pendapatan simpanan

Pendapatan simpanan adalah pendapatan seperti faedah bank dan persatuan bangunan.

Elaun Simpanan terpakai kepada pendapatan simpanan dan elaun yang tersedia dalam tahun cukai bergantung pada kadar marginal Cukai Pendapatan individu. Secara amnya, individu yang dikenakan cukai sehingga kadar cukai asas mempunyai elaun sebanyak £1,000. Bagi pembayar cukai kadar yang lebih tinggi, elaun tersebut ialah £500. Tiada elaun tertunggak kepada pembayar cukai kadar tambahan.

Pendapatan simpanan dalam elaun masih dikira dalam julat kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas simpanan melebihi Elaun Simpanan.

Sesetengah individu layak mendapat kadar cukai permulaan 0% ke atas pendapatan simpanan sehingga £5,000. Ini akan kekal pada £5,000 sehingga 5 April 2031. Walau bagaimanapun, kadar ini tidak tersedia jika pendapatan bukan simpanan yang boleh dikenakan cukai (secara amnya pendapatan, pencen, keuntungan perdagangan dan pendapatan harta tanah, ditolak elaun dan pelepasan yang diperuntukkan) melebihi £5,000.

Kadar cukai semasa ke atas pendapatan simpanan akan dikekalkan untuk tahun 2026/27. Mulai 6 April 2027, akan terdapat peningkatan 2% dalam kadar cukai yang berkenaan. Kadar asas akan meningkat kepada 22%, kadar yang lebih tinggi akan meningkat kepada 42% dan kadar tambahan akan meningkat kepada 47%.

Peraturan-peraturan ini terpakai untuk seluruh UK.

Cukai ke atas dividen

Pada masa ini, dividen pertama sebanyak £500 boleh dikenakan cukai pada kadar 0% (Elaun Dividen). £500 ini dikekalkan untuk tahun 2026/27.

Mulai 6 April 2026, akan terdapat kenaikan 2% dalam kadar Cukai Pendapatan biasa dan atas yang terpakai kepada dividen. Kadar tambahan akan kekal tidak berubah pada 39.35%.

Dividen yang diterima melebihi Elaun Dividen akan dikenakan cukai pada kadar berikut untuk 2026/27:

  • 10.75% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 35.75% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 39.35% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Dividen dalam elaun masih dikira dalam jalur kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas dividen di atas Elaun Dividen.

Untuk menentukan dividen yang termasuk dalam jalur cukai yang mana, dividen dianggap sebagai jenis pendapatan terakhir yang akan dikenakan cukai.

Peraturan-peraturan ini terpakai untuk seluruh UK.

Komen

Terdapat beberapa spekulasi sebelum Belanjawan tentang mengenakan caruman Insurans Negara ke atas pendapatan pelaburan.

Meningkatkan kadar pendapatan dividen adalah cara yang serupa untuk meningkatkan pendapatan. Walau bagaimanapun, tidak seperti caruman Insurans Negara, ia akan menjejaskan mereka yang melebihi umur persaraan negeri.

Di samping itu, pengiraan cukai akan menjadi semakin kompleks.

Had cukai pencen

Untuk 2026/27:

  • Elaun Tahunan (AA) ialah £60,000.
  • Individu yang mempunyai 'pendapatan ambang' untuk tahun cukai lebih daripada £200,000 akan dihadkan AA mereka untuk tahun cukai tersebut. Ia dikurangkan sebanyak £1 bagi setiap £2 'pendapatan terlaras' melebihi £260,000, kepada AA minimum £10,000.
  • Elaun Sekaligus, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai sekaligus bebas cukai, ialah £268,275.
  • Elaun Manfaat Sekaligus dan Kematian, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai jumlah sekaligus bebas cukai dalam keadaan tertentu, ialah £1,073,100.

Komen

Terdapat banyak spekulasi bahawa beberapa had di atas akan dikurangkan atau jumlah sekaligus bebas cukai akan dipotong tetapi perubahan tersebut tidak berlaku.

Akaun Simpanan Individu

Bagi tahun 2026/27, hadnya adalah seperti berikut:

  • Akaun Simpanan Individu (ISA) £20,000
  • ISA Junior £9,000
  • ISA Seumur Hidup £4,000 (tidak termasuk bonus kerajaan)
  • Dana Amanah Kanak-kanak £9,000.

Had-had ini akan kekal dibekukan sehingga 5 April 2031.

Mulai 6 April 2027, had tunai tahunan ISA akan ditetapkan pada £12,000. Baki £8,000 akan diperuntukkan untuk pelaburan saham dan syer ISA. Sekatan ini tidak akan terpakai bagi mereka yang berumur lebih dari 65 tahun, di mana had ISA tunai akan kekal pada £20,000.

Komen

Perubahan ini telah banyak diekori oleh kerajaan. Nampaknya kerajaan mahu lebih ramai orang menggunakan elaun ISA mereka untuk saham dan bukannya tunai, jadi ini seolah-olah satu percubaan untuk 'memaksa' perubahan itu.

Walau bagaimanapun, dengan kadar faedah yang jatuh dan turun naik yang boleh timbul dengan saham dan syer, sama ada perubahan ini akan memberi kesan yang diingini masih belum dapat dilihat.

Penyata Musim Bunga 2026: Pekerjaan

Sumbangan Insurans Kebangsaan

Pekerja

Bagi tahun 2026/27, kadar NIC pekerja Kelas 1 adalah 8% dan 2%. Kadar majikan adalah 15%.

Ambang Sekunder ialah tahap di mana majikan bertanggungjawab untuk membayar NIC ke atas pendapatan pekerja individu dan kini ditetapkan pada £5,000 setahun untuk 2026/27. Kerajaan telah mengumumkan bahawa ini akan dikekalkan pada tahap ini sehingga April 2031.

Elaun Pekerjaan membenarkan perniagaan yang layak dengan bil NIC majikan untuk memotong £10,500 daripada bil NIC majikan mereka.

Yang bekerja sendiri

Bagi tahun 2026/27, kadar NIC yang bekerja sendiri Kelas 4 ialah 6% dan 2%.

Untuk NIC Kelas 2 mulai 6 April 2026:

  • Individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan sebanyak £7,105 dan ke atas mendapat akses kepada faedah caruman, termasuk Pencen Negeri, melalui Kredit Insurans Negara, tanpa membayar NIC Kelas 2.
  • Mereka yang mempunyai keuntungan di bawah £7,105 boleh membayar NIC Kelas 2 secara sukarela untuk mendapatkan akses kepada faedah caruman, termasuk Pencen Negeri. Kadar caruman Kelas 2 ialah £3.65 seminggu

Pelepasan NIC majikan untuk veteran

Kerajaan akan melanjutkan pelepasan NIC majikan bagi majikan yang menggaji veteran yang layak sehingga April 2028.

Ini bermakna perniagaan terus tidak membayar NIC majikan sehingga pendapatan tahunan Ambang Menengah Atas Veteran sebanyak £50,270 untuk tahun pertama pekerjaan veteran dalam peranan awam.

Gaji Sara Hidup Negara dan Gaji Minimum Negara

Kerajaan telah mengumumkan kenaikan kadar Gaji Sara Hidup Negara (NLW) dan Gaji Minimum Negara (NMW) yang akan berkuat kuasa mulai 1 April 2026.

Kadar yang akan dikenakan adalah seperti berikut:

  NLW 18-20 16-17 Perantis
Dari 1 April 2026 £12.71 £10.85 £8.00 £8.00

Kadar perantisan terpakai kepada perantis di bawah umur 19 tahun atau 19 tahun ke atas pada tahun pertama perantisan. NLW terpakai kepada mereka yang berumur 21 tahun ke atas.

Faedah yang boleh dikenakan cukai untuk kereta syarikat

Kadar cukai untuk kereta syarikat dipinda untuk 2026/27:

  • caj untuk kereta sifar pelepasan meningkat daripada 3% kepada 4%
  • caj untuk kereta lain dengan pelepasan di bawah 75g/km meningkat sebanyak 1%
  • caj maksimum sebanyak 37% kekal.

Kerajaan telah mengesahkan kenaikan kadar faedah dalam bentuk barangan untuk kereta syarikat bagi tahun cukai sehingga dan termasuk 2029/30.

Kerajaan mengumumkan bahawa ia memperkenalkan easement sementara untuk mengurangkan liabiliti cukai faedah dalam bentuk barangan yang semakin meningkat bagi kereta syarikat kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) disebabkan oleh piawaian pelepasan baharu. Easement ini akan berkuat kuasa secara retrospektif dari 1 Januari 2025 hingga 5 April 2028. Pengaturan peralihan akan terpakai kepada PHEV tertentu sehingga 5 April 2031.

Caj faedah bahan api kereta

Kerajaan akan menaikkan caj faedah bahan api kereta dari 6 April 2026 kepada £29,200.

Van syarikat

Kerajaan akan menaikkan Caj Faedah Van dan Caj Faedah Bahan Api Van dari 6 April 2026 masing-masing kepada £4,170 dan £798.

Mewajibkan pelaporan faedah dalam bentuk barangan melalui perisian gaji

Kerajaan telah mengesahkan bahawa penggunaan perisian gaji untuk melaporkan dan membayar cukai ke atas faedah dalam bentuk barangan akan menjadi mandatori, secara berperingkat, mulai April 2027. Ini akan terpakai kepada Cukai Pendapatan dan NIC Kelas 1A.

Perubahan kepada pengorbanan gaji untuk pencen mulai April 2029

Kerajaan sedang mengubah cara pengorbanan gaji untuk caruman pencen berfungsi.

Pengorbanan gaji adalah apabila anda bersetuju untuk mengurangkan gaji kasar anda atau mengorbankan bonus dan, sebagai balasannya, majikan anda membayar jumlah yang sama ke dalam pencen anda.

Mulai April 2029, hanya caruman pencen pekerja sebanyak £2,000 pertama melalui pengorbanan gaji setiap tahun akan dikecualikan daripada NIC. Caruman melalui pengorbanan gaji, seperti semua caruman pencen, masih akan dikecualikan daripada Cukai Pendapatan (tertakluk kepada had biasa).

Majikan dan pekerja masih boleh membuat caruman melebihi £2,000 melalui pengaturan pengorbanan gaji. Walau bagaimanapun, caruman pekerja melebihi jumlah ini akan tertakluk kepada NIC majikan dan pekerja seperti caruman pencen tempat kerja pekerja yang lain.

Majikan perlu melaporkan jumlah keseluruhan yang dikorbankan melalui senarai gaji sedia ada mereka. Semua caruman pencen majikan akan terus bebas daripada NIC.

Pekerja yang memilih untuk mengorbankan gaji bagi mengekalkan kelayakan Penjagaan Anak Bebas Cukai atau meminimumkan Caj Faedah Anak Berpendapatan Tinggi boleh terus berbuat demikian.

Komen

Perubahan pada pengorbanan gaji tidak terperinci tetapi apa yang jelas ialah majikan berkemungkinan akan menerima satu lagi kenaikan Insurans Negara yang besar mulai tahun 2029.

Perniagaan-perniagaan tersebut akan dapat mengukur kesan kewangan sekarang dan, selain daripada kenaikan dalam NMW dan Insurans Kebangsaan majikan, adalah menarik untuk melihat kesannya terhadap pengambilan pekerja, dsb. dalam beberapa tahun akan datang.

Perlu diingat bahawa pekerja yang terjejas juga akan menyaksikan peningkatan dalam caruman Insurans Negara mereka, yang nampaknya merupakan peningkatan untuk 'orang yang bekerja'.

Agak pelik, pelepasan Cukai Pendapatan yang tersedia untuk caruman pencen dikekalkan sepenuhnya untuk majikan dan pekerja.

Adalah diakui secara meluas bahawa ramai pekerja tidak menyimpan cukup untuk persaraan mereka. Perubahan ini nampaknya tidak menggalakkan majikan atau pekerja untuk menyumbang lebih banyak kepada tabung pencen.

Penyata Musim Bunga 2026: Cukai modal

Cukai Keuntungan Modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal kekal tidak berubah untuk 2026/27.

Pengecualian tahunan Cukai Keuntungan Modal

Amaun pengecualian tahunan akan kekal pada £3,000 untuk 2026/27.

Amanah Pemilikan Pekerja

Pelepasan semasa yang tersedia untuk pelupusan yang layak oleh pemilik perniagaan yang menjual saham mereka kepada Amanah Pemilikan Pekerja (EOT) adalah pengecualian 100% daripada sebarang keuntungan. Mulai 26 November 2025, pelepasan hanya mengecualikan 50% daripada keuntungan tersebut. Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur tidak akan tersedia jika pengecualian 50% telah dituntut. Baki 50% daripada keuntungan daripada pelupusan tidak akan menjadi sebahagian daripada keuntungan pelupus yang boleh dikenakan cukai. Sebaliknya, 50% daripada keuntungan akan dipegang dan ditolak daripada kos pemerolehan pemegang amanah. Ini bermakna ia akan ditanggung ke atas sebarang pelupusan berikutnya atau pelupusan saham yang dianggap oleh pemegang amanah EOT.

Pelepasan Penggabungan

Kerajaan akan memperkenalkan keperluan untuk pembayar cukai menuntut pelepasan pemerbadanan secara aktif bagi pemindahan perniagaan kepada syarikat pada atau selepas 6 April 2026. Pelepasan itu sebelum ini terpakai secara automatik.

Pelepasan Aset Perniagaan

Kadar yang dikenakan bagi individu yang menuntut Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur akan meningkat kepada 18% untuk pelupusan yang dibuat pada atau selepas 6 April 2026.

Kadar faedah yang dibawa dan pembaharuan

Mulai April 2026, semua faedah yang dibawa akan dikenakan cukai dalam rangka kerja cukai pendapatan. Pengganda sebanyak 72.5% akan dikenakan kepada sebarang faedah yang layak yang dibawa dalam caj tersebut.

Cukai Warisan

Cukai Warisan tanpa kadar

Jalur kadar sifar telah dibekukan pada £325,000 sejak 2009 dan akan terus dibekukan sehingga 5 April 2031. Jalur kadar sifar tambahan, yang dipanggil 'jalur kadar sifar kediaman' juga dibekukan sehingga 5 April 2031 pada paras semasa £175,000, begitu juga jalur kadar sifar kediaman yang menurun bermula pada £2 juta.

Dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan

Kerajaan akan membawa dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan yang dibayar daripada pencen ke dalam harta pusaka seseorang untuk tujuan Cukai Pewarisan (IHT) mulai 6 April 2027.

Semua faedah kematian dalam perkhidmatan yang dibayar daripada skim pencen berdaftar akan dikecualikan daripada nilai harta pusaka individu untuk tujuan IHT.

Wakil peribadi akan bertanggungjawab untuk membayar sebarang IHT yang terhutang ke atas dana pencen yang tidak digunakan dan faedah kematian dalam harta pusaka seseorang. Walau bagaimanapun, penerima pencen skim pencen berdaftar akan dapat meminta pentadbir skim pencen membayar liabiliti IHT mereka secara langsung kepada HMRC dalam keadaan tertentu. Mereka juga boleh mengarahkan pentadbir skim untuk menahan 50% daripada faedah yang boleh dikenakan cukai sehingga 15 bulan.

Komen

Peraturan-peraturan ini berpotensi memberi kesan yang ketara kepada mereka yang mempunyai dana pencen.

Contohnya, John telah membuat caruman kepada skim pencen swastanya. Pada tarikh kematiannya, pada usia 90 tahun, dana pencen tersebut bernilai £400,000. Baki harta pusakanya bernilai £1,000,000.

Pada masa ini, bil IHT ialah £270,000. Ini akan meningkat kepada £430,000 di bawah peraturan baharu.

Bantuan Hartanah Pertanian & Bantuan Hartanah Perniagaan

Mulai 6 April 2026, hartanah pertanian dan perniagaan akan terus mendapat manfaat daripada pelepasan IHT 100% sehingga had £2.5 juta. Had ini merupakan had gabungan untuk hartanah pertanian dan perniagaan. Harta yang melebihi had tersebut akan mendapat manfaat daripada pelepasan 50%.

Had £2.5 juta terpakai bagi setiap orang dan diperbaharui setiap tujuh tahun. Mulai 6 April 2026, elaun ini akan boleh dipindah milik antara pasangan suami isteri atau pasangan sivil. Ini termasuk jika kematian pertama berlaku sebelum 6 April 2026.

Mungkin terdapat elaun tambahan sebanyak £2.5 juta untuk amanah dalam situasi tertentu tetapi peraturannya adalah rumit.

Had £2.5 juta untuk individu dan amanah akan dibekukan sehingga 6 April 2031.

Komen

Terdapat banyak liputan akhbar yang mencerminkan rasa tidak puas hati petani dengan perubahan ini. Walau bagaimanapun, perubahan ini jauh lebih luas dan berpotensi menjejaskan pemilik banyak PKS di UK. Perancangan IHT awal menjadi kritikal di bawah peraturan baharu.

Kebolehpindahan elaun antara pasangan/rakan kongsi sivil nampaknya merupakan satu pengiktirafan terhadap kebimbangan pembayar cukai, begitu juga dengan peningkatan had daripada £1 juta yang dicadangkan sebelum ini kepada £2.5 juta. Walau bagaimanapun, masih terdapat sebilangan besar pemilik perniagaan yang terjejas oleh perubahan tersebut.

Penyata Musim Bunga 2026: Perniagaan

Cukai Perbadanan

Kerajaan telah mengesahkan bahawa kadar Cukai Perbadanan akan kekal tidak berubah, yang bermaksud bahawa, mulai 1 April 2026, kadar tersebut akan kekal pada 25% untuk syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Kadar keuntungan kecil 19% akan dibayar oleh syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,001 dan £250,000 akan membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar Cukai Perbadanan yang berkesan.

Komen

Kerajaan telah komited untuk mengehadkan kadar utama Cukai Syarikat pada 25% sepanjang tempoh Parlimen.

Penalti bagi pembayar cukai yang lewat mengemukakan borang Cukai Syarikat akan berganda bagi borang yang tarikh pemfailannya adalah pada atau selepas 1 April 2026.

Elaun modal

Peraturan Perbelanjaan Penuh untuk syarikat membenarkan penghapusan 100% ke atas perbelanjaan yang layak ke atas kebanyakan loji dan jentera (tidak termasuk kereta) selagi ia baharu dan tidak digunakan. Peraturan yang sama terpakai kepada ciri-ciri penting dan aset jangka hayat pada kadar 50%.

Kerajaan akan mengurangkan kadar utama Elaun Penulisan Penyata (WDA) daripada 18% kepada 14% setahun mulai 1 April 2026 untuk tujuan Cukai Perbadanan dan 6 April 2026 untuk tujuan Cukai Pendapatan. Bagi perniagaan yang mempunyai tempoh bercukai yang merangkumi 1 April (Cukai Perbadanan) atau 6 April (Cukai Pendapatan), kadar hibrid akan dikenakan. WDA pada kolam kadar khas kekal pada 6% setahun.

Bagi perbelanjaan yang ditanggung pada atau selepas 1 Januari 2026, kerajaan akan memperkenalkan elaun tahun pertama (FYA) baharu sebanyak 40% untuk semua perniagaan ke atas aset kadar utama, termasuk kebanyakan perbelanjaan ke atas aset untuk pajakan. Kereta, aset terpakai dan aset untuk pajakan di luar negara tidak akan layak.

Elaun Pelaburan Tahunan tersedia untuk perniagaan yang diperbadankan dan tidak diperbadankan. Ia memberikan penghapusan 100% ke atas jenis loji dan jentera tertentu sehingga had kewangan tertentu setiap tempoh 12 bulan. Had tersebut kekal pada £1 juta.

100% FYA untuk perbelanjaan yang layak ke atas kereta sifar pelepasan dan 100% FYA untuk perbelanjaan yang layak ke atas loji atau jentera untuk titik pengecasan kenderaan elektrik telah dilanjutkan sehingga 31 Mac 2027 untuk tujuan Cukai Syarikat dan 5 April 2027 untuk tujuan Cukai Pendapatan.

Komen

AIA pada asalnya diperkenalkan sebagai langkah penyederhanaan disebabkan oleh banyaknya FYA pada masa itu. Ia menunjukkan bahawa jika anda berlama-lama dalam urusan cukai, semuanya berjalan lancar, kerana kini kita mempunyai AIA dan banyak FYA!

Perkhidmatan Jaminan Lanjutan Penyelidikan dan Pembangunan yang Disasarkan

Kerajaan akan menjalankan perkhidmatan jaminan pendahuluan yang disasarkan mulai musim bunga 2026. Ini akan membolehkan perusahaan kecil dan sederhana mendapatkan penjelasan mengenai aspek utama tuntutan pelepasan cukai Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) mereka sebelum diserahkan kepada HMRC. Ringkasan maklum balas kepada rundingan pelepasan pendahuluan juga akan diterbitkan.

Skim Pelaburan Perusahaan dan Amanah Modal Teroka meningkatkan had pelaburan dan menstruktur semula

Kerajaan telah mengumumkan perubahan ketara pada had yang dikenakan pada Skim Pelaburan Perusahaan (EIS) dan Amanah Modal Teroka (VCT) mulai 6 April 2026. Keperluan aset kasar yang tidak boleh dilebihi oleh syarikat untuk EIS dan VCT akan meningkat daripada £15 juta kepada £30 juta sejurus sebelum terbitan saham, dan daripada £16 juta kepada £35 juta sejurus selepas terbitan. Had pelaburan tahunan yang boleh dinaikkan oleh syarikat akan meningkat daripada £5 juta kepada £10 juta. Bagi Syarikat Berintensif Pengetahuan (KIC), had pelaburan tahunan akan meningkat daripada £10 juta kepada £20 juta. Had pelaburan seumur hidup syarikat akan meningkat kepada £24 juta dan bagi KIC kepada £40 juta. Pelepasan Cukai Pendapatan yang boleh dituntut oleh individu yang melabur dalam VCT akan berkurangan daripada 30% kepada 20%.

Memperluas had kelayakan skim Insentif Pengurusan Perusahaan

Kerajaan juga meningkatkan had tertentu berkaitan skim Insentif Pengurusan Perusahaan (EMI). Bagi kontrak EMI yang diberikan pada atau selepas 6 April 2026, had pekerja akan meningkat daripada 250 pekerja kepada 500 pekerja, ujian aset kasar akan ditingkatkan daripada £30 juta kepada £120 juta, dan had opsyen saham syarikat akan ditingkatkan daripada £3 juta kepada £6 juta. Had tempoh pelaksanaan akan meningkat kepada 15 tahun, dan juga akan terpakai secara retrospektif kepada kontrak EMI sedia ada yang belum tamat tempoh atau telah dilaksanakan.

Arkib

Penyata Musim Bunga 2025: Pengenalan

Canselor Exchequer, Rachel Reeves, telah mengadakan Kenyataan Musim Bunga pada hari Rabu 26 Mac 2025. Menjelang acara tersebut, Canselor menyatakan bahawa beliau 'tetap komited terhadap satu acara fiskal utama setahun untuk memberi keluarga dan perniagaan kestabilan dan kepastian mengenai perubahan cukai dan perbelanjaan yang akan datang dan, seterusnya, untuk menyokong misi pertumbuhan kerajaan'.

Canselor telah memenuhi komitmennya bahawa tidak akan ada pengumuman cukai besar tetapi cukai hanyalah satu sisi persamaan. Yang satu lagi ialah perbelanjaan dan Penyata Musim Bunga mengesahkan beberapa langkah yang diumumkan baru-baru ini, iaitu:

  • pemotongan kepada negara kebajikan
  • pemotongan kepada perkhidmatan awam
  • peningkatan perbelanjaan pertahanan.

Terdapat juga pengumuman tentang pelancaran projek Mendigitalake Cukai (MTD) untuk Cukai Pendapatan.

Kenyataan Musim Bunga 2025: Pengumuman perbelanjaan kerajaan

Keselamatan negara

Pengurangan dalam bajet Bantuan Pembangunan Rasmi (bantuan luar negara) akan menyokong peningkatan perbelanjaan pertahanan yang layak bagi NATO kepada 2.5% daripada KDNK menjelang April 2027, dengan cita-cita untuk meningkat kepada 3% pada Parlimen akan datang apabila keadaan ekonomi dan fiskal mengizinkan. Kenyataan Musim Bunga mempercepatkan ke arah ini dengan menyediakan dana tambahan sebanyak £2.2 bilion untuk Kementerian Pertahanan tahun depan.

Pembaharuan

Seperti yang diumumkan oleh Setiausaha Negara untuk Kerja dan Pencen, kerajaan ingin mewujudkan sistem kebajikan yang lebih pro-kerja bagi mereka yang boleh bekerja dan melindungi mereka yang tidak boleh bekerja. Pembaharuan ini diunjurkan dapat menjimatkan £4.8 bilion daripada bajet kebajikan pada 2029/30 dan perbelanjaan kebajikan akan jatuh sebagai sebahagian daripada KDNK dalam jangka masa sederhana.

Ini akan merangkumi:

  • Elemen kesihatan Kredit Universal akan dibekukan untuk penuntut sedia ada sehingga 2029/30. Bagi tuntutan baharu, elemen kesihatan Kredit Universal akan dikurangkan kepada £50 seminggu pada 2026/27 dan kemudian dibekukan sehingga 2029/30.
  • Kerajaan akan meningkatkan elaun standard Kredit Universal untuk tuntutan baharu dan sedia ada melebihi inflasi mulai April 2026, mencapai IHP + 5% mulai April 2029.
  • Kerajaan akan meningkatkan pemeriksaan ke atas bakal penuntut Kredit Universal dengan memperkenalkan lebih banyak cara untuk mengesahkan jumlah simpanan yang mereka simpan, serta pendapatan dan perbelanjaan mereka.

Kerajaan juga sedang mencari kecekapan daripada negeri ini, termasuk dengan membawa NHS England kembali ke Jabatan Kesihatan dan Penjagaan Sosial. Kenyataan Musim Bunga mengumumkan Dana Transformasi bernilai £3.25 bilion untuk memacu kecekapan merentasi kerajaan.

Pertumbuhan

Menurut kerajaan, pertumbuhan adalah misi utama mereka.

Kerajaan akan menetapkan rancangan perbelanjaan modal untuk Parlimen pada Kajian Perbelanjaan pada bulan Jun. Sebelum itu, kerajaan telah mengumumkan tambahan £2 bilion untuk perumahan sosial dan mampu milik untuk 2026/27, sebagai sebahagian daripada cita-cita kerajaan untuk membina 1.5 juta rumah di England di Parlimen ini, disokong oleh pembaharuan dalam Rang Undang-Undang Perancangan dan Infrastruktur.

Bagi memastikan industri pembinaan mempunyai kapasiti untuk melaksanakan rancangan kerajaan ini bagi membolehkan Britain membina bangunan, kerajaan telah komited kepada pakej bernilai £625 juta untuk kemahiran dalam pembinaan, yang dijangka menyediakan sehingga 60,000 lagi pekerja mahir pada Parlimen ini.

Penyata Musim Bunga 2025: Cukai Peribadi

Jalur dan kadar cukai

Kadar cukai asas ialah 20%. Bagi 2025/26, julat pendapatan yang boleh dikenakan cukai pada kadar ini ialah £37,700 jadi ambang di mana kadar 40% terpakai ialah £50,270 bagi mereka yang layak mendapat elaun peribadi penuh.

Jalur kadar asas dibekukan pada £37,700 sehingga April 2028. Had Pendapatan Atas dan Had Keuntungan Atas NIC akan kekal sejajar dengan ambang kadar yang lebih tinggi pada £50,270 untuk tahun-tahun cukai ini juga. Kerajaan telah mencadangkan bahawa, mulai April 2028, had ini akan dinaikkan selaras dengan inflasi.

Bagi tahun 2025/26, tahap di mana individu membayar kadar tambahan sebanyak 45% ialah £125,140.

Kadar tambahan untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen akan dikenakan kepada pembayar cukai di England, Wales dan Ireland Utara. Kadar tambahan untuk pendapatan simpanan dan dividen akan dikenakan ke seluruh UK.

Tiada perubahan pada cukai simpanan dan pendapatan dividen untuk 2025/26.

Penduduk Scotland

Cukai ke atas pendapatan (selain daripada pendapatan simpanan dan dividen) adalah berbeza bagi pembayar cukai yang bermastautin di Scotland daripada yang dibayar oleh pembayar cukai yang bermastautin di tempat lain di UK. Kadar dan jalur Cukai Pendapatan Scotland terpakai kepada pendapatan seperti pendapatan pekerjaan, keuntungan perdagangan bekerja sendiri dan pendapatan harta benda.

Pada tahun 2024/25, kadar baharu 45% telah diperkenalkan, menjadikan enam kadar Cukai Pendapatan yang berada dalam julat antara 19% dan 48%. Kadar dan jalur untuk tahun 2025/26 untuk pendapatan boleh cukai adalah seperti berikut:

Kumpulan pendapatan boleh cukai (£) Kadar (%)
0 – 2,827 19
2,828 – 14,921 20
14,992 – 31,092 21
31,093 – 62,430 42
62,431 – 125,140 45
Lebih 125,140 48

Pembayar cukai Scotland berhak mendapat elaun peribadi yang sama seperti individu di seluruh UK.

Penduduk Wales

Sejak April 2019, Kerajaan Wales mempunyai hak untuk mengubah kadar Cukai Pendapatan yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales (selain cukai ke atas simpanan dan pendapatan dividen). Bagi tahun 2025/26, cukai yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Wales adalah sama seperti yang perlu dibayar oleh pembayar cukai Inggeris dan Ireland Utara.

Elaun peribadi

Elaun peribadi Cukai Pendapatan ditetapkan pada paras semasa sebanyak £12,570 sehingga April 2028. Kerajaan telah mencadangkan bahawa, mulai April 2028, ia akan dinaikkan selaras dengan inflasi.

Terdapat pengurangan dalam elaun peribadi bagi mereka yang mempunyai 'pendapatan bersih terlaras' melebihi £100,000. Pengurangan tersebut ialah £1 bagi setiap £2 pendapatan melebihi £100,000. Ini bermakna tiada elaun peribadi jika pendapatan bersih terlaras melebihi £125,140.

Kerajaan akan menaikkan elaun pasangan suami isteri dan elaun orang buta bagi 2025/26.

Had cukai pencen

Untuk 2025/26:

  • Elaun Tahunan (AA) ialah £60,000.
  • Individu yang mempunyai 'pendapatan ambang' untuk tahun cukai lebih daripada £200,000 akan dihadkan AA mereka untuk tahun cukai tersebut. Ia dikurangkan sebanyak £1 bagi setiap £2 'pendapatan terlaras' melebihi £260,000, kepada AA minimum £10,000.
  • Elaun Sekaligus, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai sekaligus bebas cukai, ialah £268,275.
  • Elaun Manfaat Sekaligus dan Kematian, yang berkaitan dengan maksimum umum yang mungkin boleh diambil sebagai jumlah sekaligus bebas cukai dalam keadaan tertentu, ialah £1,073,100.

Individu bukan bermastautin di UK

Perubahan ketara telah dibuat pada rejim cukai yang berkaitan dengan individu bukan bermastautin di UK. Secara amnya, mulai 6 April 2025, perubahan akan dibuat untuk menggantikan asas pengiriman wang cukai, yang berdasarkan status mastautin, dengan rejim cukai baharu berdasarkan kediaman. Rejim baharu ini akan memberikan pelepasan 100% ke atas pendapatan dan keuntungan asing untuk ketibaan baharu ke UK dalam empat tahun pertama kediaman cukai mereka, dengan syarat mereka belum pernah menjadi pemastautin cukai UK dalam mana-mana sepuluh tahun berturut-turut sebelum ketibaan mereka.

Perlindungan daripada cukai ke atas pendapatan dan keuntungan asing yang timbul dalam struktur amanah berkepentingan penetap tidak lagi tersedia untuk individu yang tidak bermastautin dan dianggap bermastautin yang tidak layak untuk rejim pendapatan dan keuntungan asing selama empat tahun.

Secara peralihan, untuk tujuan Cukai Keuntungan Modal, pengguna asas pengiriman wang semasa dan lepas akan dapat mengasaskan semula aset asing yang mereka pegang pada 5 April 2017 kepada nilai mereka pada tarikh mereka melupuskannya.

Sebarang pendapatan dan keuntungan asing yang timbul pada atau sebelum 5 April 2025, semasa seseorang individu dikenakan cukai di bawah asas pengiriman wang, akan terus dikenakan cukai apabila dikirimkan ke UK di bawah peraturan semasa. Ini termasuk pengiriman wang oleh mereka yang layak untuk rejim pendapatan dan keuntungan asing empat tahun yang baharu.

Kemudahan Penghantaran Pulang Sementara (Kemudahan) akan disediakan untuk individu yang sebelum ini telah menuntut asas pengiriman wang. Mereka akan dapat menetapkan dan mengirimkan, pada kadar yang dikurangkan, pendapatan dan keuntungan asing yang timbul sebelum perubahan. Kemudahan ini akan tersedia untuk tempoh terhad tiga tahun cukai, bermula pada 2025/26. Kadar Kemudahan akan menjadi 12% untuk dua tahun pertama dan 15% pada tahun cukai terakhir operasi.

Sistem Cukai Pewarisan berasaskan domisil semasa akan digantikan dengan sistem berasaskan kediaman baharu, yang akan menjejaskan skop harta bukan UK yang dibawa masuk ke dalam Cukai Pewarisan UK untuk individu dan amanah.

Pelepasan Hari Kerja Luar Negara akan dilanjutkan kepada empat tahun untuk diselaraskan dengan rejim pendapatan dan keuntungan asing empat tahun yang baharu dan akan tertakluk kepada had kewangan ke atas jumlah pelepasan yang boleh dituntut, iaitu had terendah sebanyak £300,000 atau 30% daripada jumlah pendapatan pekerjaan seseorang individu.

Komen

Ini merupakan perubahan ketara dalam sistem percukaian. Walaupun individu tidak pernah mempertimbangkan atau menggunakan asas pengiriman wang pada masa lalu, mungkin ada yang masih terjejas. Menjadikan rejim berasaskan kediaman mungkin bermakna individu pemastautin jangka panjang dan bukan bermastautin kini akan mendapati bahawa Cukai Warisan perlu dibayar ke atas aset mereka di seluruh dunia, bukannya UK.

Penyata Musim Bunga 2025: Sumbangan Insurans Kebangsaan

Pekerja dan majikan

Kerajaan mengumumkan bahawa ia akan meningkatkan kadar majikan daripada 13.8% kepada 15% mulai 6 April 2025. Kadar utama caruman Insurans Negara (NIC) pekerja Kelas 1 ialah 8%.

Ambang Sekunder ialah tahap di mana majikan bertanggungjawab untuk membayar NIC ke atas pendapatan pekerja individu dan kini ditetapkan pada £9,100 setahun. Kerajaan akan mengurangkan Ambang Sekunder kepada £5,000 setahun dari 6 April 2025 hingga 6 April 2028 dan kemudian meningkatkannya mengikut Indeks Harga Pengguna (IHP) selepas itu.

Elaun Pekerjaan kini membenarkan perniagaan dengan bil NIC majikan sebanyak £100,000 atau kurang pada tahun cukai sebelumnya untuk memotong £5,000 daripada bil NIC majikan mereka. Mulai 6 April 2025, kerajaan akan meningkatkan Elaun Pekerjaan daripada £5,000 kepada £10,500 dan menghapuskan ambang kelayakan sebanyak £100,000, meluaskannya kepada semua majikan yang layak dengan bil NIC majikan.

Komen

Bagi sesetengah perniagaan, ini akan mewujudkan kos NIC tambahan yang besar mulai April 2025. Masih belum dapat dilihat apakah implikasinya terhadap ekonomi dan pasaran pekerjaan.

Pekerja sendiri dan NIC

Mulai 6 April 2025, kadar NIC bekerja sendiri Kelas 4 adalah 6% dan 2%. Bagi NIC Kelas 2 mulai 6 April 2025:

  • Individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan sebanyak £6,845 dan ke atas mendapat akses kepada faedah caruman, termasuk Pencen Negeri, melalui kredit Insurans Negara, tanpa membayar NIC Kelas 2.
  • Mereka yang mempunyai keuntungan di bawah £6,845 dan mereka yang membayar NIC Kelas 2 secara sukarela untuk mendapatkan akses kepada faedah caruman termasuk Pencen Negeri akan terus dapat berbuat demikian.

Bagi mereka yang membayar secara sukarela, kerajaan juga akan meningkatkan NIC Kelas 2 dan Kelas 3 masing-masing kepada £3.50 dan £17.75 untuk 2025/26.

Penyata Musim Bunga 2025: Pekerjaan

Gaji Sara Hidup Negara dan Gaji Minimum Negara

Kerajaan telah mengumumkan kenaikan kadar Gaji Sara Hidup Negara (GST) dan Gaji Minimum Negara (GST) yang akan berkuat kuasa mulai 1 April 2025. Kadar yang akan dikenakan adalah seperti berikut:

Umur NLW 18-20 16-17 Perantis
Dari 1 April 2025 £12.21 £10.00 £7.55 £7.55

Kadar perantisan terpakai kepada perantis di bawah umur 19 tahun atau 19 tahun ke atas pada tahun pertama perantisan. NLW terpakai kepada mereka yang berumur 21 tahun ke atas.

Komen

'Lama kelamaan, kerajaan berhasrat untuk mewujudkan kadar upah dewasa tunggal… mulai April 2025, Gaji Minimum Kebangsaan untuk golongan berusia 18-20 tahun akan menjadi £10.00 sejam, peningkatan sebanyak 16.3%, peningkatan terbesar dalam bentuk tunai dan peratusan. Ini bermakna peningkatan pendapatan tahunan lebih £2,500 untuk hampir 200,000 orang muda di seluruh UK.'

Faedah yang boleh dikenakan cukai untuk kereta syarikat

Kadar cukai untuk kereta syarikat dipinda untuk 2025/26:

  • Caj untuk kereta sifar pelepasan meningkat daripada 2% kepada 3%.
  • Caj untuk kereta lain meningkat sebanyak 1%.
  • Manfaat maksimum sebanyak 37% kekal.

Kerajaan telah mengesahkan kenaikan kadar faedah dalam bentuk barangan untuk kereta syarikat bagi tahun cukai sehingga dan termasuk 2029/30.

Caj faedah bahan api kereta

Caj faedah bahan api kereta ialah £28,200 mulai 6 April 2025.

Van syarikat

Caj faedah van ialah £4,020 dan caj faedah bahan api van ialah £769 mulai 6 April 2025.

Rawatan kenderaan pikap teksi berkembar

Kerajaan akan melayan kenderaan pikap teksi dua hala (DCPU) dengan muatan satu tan atau lebih sebagai kereta untuk tujuan cukai tertentu.

Mulai 1 April 2025 untuk Cukai Perbadanan, dan 6 April 2025 untuk Cukai Pendapatan, DCPU akan dianggap sebagai kereta untuk tujuan elaun modal, faedah dalam bentuk barangan dan beberapa potongan daripada keuntungan perniagaan.

Layanan elaun modal sedia ada akan terpakai kepada mereka yang membeli DCPU sebelum April 2025. Pengaturan faedah peralihan dalam bentuk barangan akan terpakai kepada majikan yang telah membeli, memajak atau memesan DCPU sebelum 6 April 2025. Mereka akan dapat menggunakan layanan sebelumnya, sehingga pelupusan yang lebih awal, tamat tempoh pajakan atau 5 April 2029.

Penyata Musim Bunga 2025: Cukai modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal

Kadar Cukai Keuntungan Modal meningkat untuk pelupusan, selain daripada harta kediaman dan faedah bawaan, yang dibuat pada atau selepas 30 Oktober 2024. Kadar asas 10% meningkat kepada 18% dan kadar 20% meningkat kepada 24%. Tiada perubahan dibuat pada kadar yang dikenakan ke atas pelupusan harta kediaman sebanyak 18% dan 24%.

Kadar yang dikenakan kepada pemegang amanah dan wakil peribadi meningkat daripada 20% kepada 24% dari tarikh yang sama.

Komen

Perubahan dalam kadar utama Cukai Keuntungan Modal menjadikannya sejajar dengan kadar yang dibayar untuk pelupusan harta kediaman. Ini bermakna tidak perlu lagi membezakan antara jenis harta yang dilupuskan pada masa hadapan.

Pengecualian tahunan Cukai Keuntungan Modal

Amaun pengecualian tahunan akan kekal pada £3,000 untuk 2025/26.

Pelepasan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur

Kadar yang dikenakan untuk individu yang menuntut Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dan Pelepasan Pelabur akan meningkat daripada 10% kepada 14% untuk pelupusan yang dibuat pada atau selepas 6 April 2025. Kadar tersebut akan meningkat sekali lagi kepada 18% untuk pelupusan yang dibuat pada atau selepas 6 April 2026.

Di samping itu, had seumur hidup untuk Pelepasan Pelabur dikurangkan daripada £10 juta kepada £1 juta untuk pelupusan yang layak yang dibuat pada atau selepas 30 Oktober 2024. Had ini mengambil kira sebarang keuntungan kelayakan terdahulu di mana pelepasan itu dituntut.

Cukai Warisan

Cukai Warisan tanpa kadar

Jalur kadar sifar telah dibekukan pada £325,000 sejak 2009 dan ini akan terus dibekukan sehingga 5 April 2030. Jalur kadar sifar tambahan, yang dipanggil 'jalur kadar sifar kediaman' juga dibekukan pada paras semasa £175,000, begitu juga jalur kadar sifar kediaman yang menurun bermula pada £2 juta. Ini juga dibekukan sehingga 5 April 2030.

Dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan

Kerajaan akan memasukkan dana pencen dan faedah kematian yang tidak digunakan yang dibayar daripada pencen ke dalam harta pusaka seseorang untuk tujuan Cukai Warisan mulai 6 April 2027.

Pelepasan Harta Pertanian dan Pelepasan Harta Perniagaan

Mulai 6 April 2026, hartanah pertanian dan perniagaan akan terus mendapat manfaat daripada pelepasan Cukai Pewarisan 100% sehingga had £1 juta. Had ini merupakan had gabungan untuk hartanah pertanian dan perniagaan. Harta yang melebihi had akan mendapat manfaat daripada pelepasan 50%, begitu juga, dalam semua keadaan, saham yang disebut harga yang ditetapkan sebagai 'tidak disenaraikan' di pasaran bursa saham yang diiktiraf, seperti AIM.

Penyata Musim Bunga 2025: Perniagaan

Menjadikan Cukai Digital (PCB) untuk Cukai Pendapatan

Pelaksanaan PCB untuk Cukai Pendapatan akan diperluas untuk merangkumi pelbagai perniagaan kecil dan akan beroperasi seperti berikut:

  • Ia akan bermula dari April 2026 untuk peniaga tunggal dan tuan tanah dengan pendapatan layak melebihi £50,000.
  • Ia akan dilanjutkan kepada mereka yang mempunyai pendapatan layak melebihi £30,000 pada April 2027.
  • Ia akan dilanjutkan sekali lagi kepada mereka yang mempunyai pendapatan layak melebihi £20,000 mulai April 2028.

Komen

Keputusan hari ini untuk mengurangkan ambang batas kepada £20,000 akan memastikan 900,000 peniaga tunggal dan tuan tanah, yang kini akan menyertai MTD untuk Cukai Pendapatan mulai April 2028, mempunyai masa yang diperlukan untuk bersedia menghadapi perubahan tersebut.

Sebagai sebahagian daripada pelancaran yang berterusan, kerajaan akan terus meneroka cara terbaik untuk membawa manfaat pendigitalan kepada sebahagian besar daripada empat juta peniaga tunggal dan tuan tanah yang mempunyai pendapatan di bawah ambang £20,000.

Di samping itu, kumpulan berikut tidak dikehendaki menggunakan PCB untuk Cukai Pendapatan: pelanggan yang mempunyai Surat Kuasa Wakil, penghibur asing bukan pemastautin UK dan ahli sukan yang tidak mempunyai sumber pendapatan lain yang dikira sebagai pendapatan yang layak untuk PCB untuk Cukai Pendapatan dan pelanggan yang HMRC tidak dapat menyediakan perkhidmatan digital untuknya.

Selain itu, kumpulan berikut tidak dikehendaki menyertai MTD untuk Cukai Pendapatan sepanjang Parlimen ini: menteri agama, Penaja Jamin Lloyd dan penerima Elaun Pasangan Berkahwin dan Elaun Orang Buta.

Akhir sekali, kerajaan akan meningkatkan penalti pembayaran lewat bagi pembayar cukai VAT dan pembayar cukai Taksiran Sendiri Cukai Pendapatan apabila mereka menyertai PCB untuk Cukai Pendapatan mulai April 2025. Kadar baharu ini akan menjadi 3% daripada cukai tertunggak jika cukai tertunggak melebihi 15 hari, ditambah 3% jika cukai tertunggak melebihi 30 hari, ditambah 10% setahun jika cukai tertunggak melebihi 31 hari atau lebih.

Kadar Cukai Perbadanan

Kerajaan telah mengesahkan bahawa kadar Cukai Perbadanan akan kekal tidak berubah yang bermaksud, mulai April 2025, kadar tersebut akan kekal pada 25% untuk syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Kadar keuntungan kecil 19% akan dibayar oleh syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,001 dan £250,000 akan membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar Cukai Perbadanan yang berkesan.

Komen

Kerajaan telah komited untuk mengehadkan kadar utama Cukai Perbadanan pada 25% sepanjang tempoh Parlimen. Ini kini merupakan yang terendah dalam G7.

Elaun modal

Peraturan Perbelanjaan Penuh untuk syarikat membenarkan penghapusan 100% ke atas perbelanjaan yang layak ke atas kebanyakan loji dan jentera (tidak termasuk kereta) selagi ia baharu dan tidak digunakan. Peraturan yang sama terpakai kepada ciri-ciri penting dan aset jangka hayat yang panjang pada kadar 50%. Kerajaan akan meneroka untuk melanjutkan Perbelanjaan Penuh kepada aset yang dibeli untuk dipajak atau disewa, apabila keadaan fiskal mengizinkan.

Elaun Pelaburan Tahunan tersedia untuk perniagaan yang diperbadankan dan tidak diperbadankan. Ia memberikan penghapusan 100% ke atas jenis loji dan jentera tertentu sehingga had kewangan tertentu setiap tempoh 12 bulan. Had tersebut kekal pada £1 juta.

Elaun Tahun Pertama (FYA) 100% untuk perbelanjaan yang layak ke atas kereta sifar pelepasan dan 100% FYA untuk perbelanjaan yang layak ke atas loji atau jentera untuk titik pengecasan kenderaan elektrik telah dilanjutkan sehingga 31 Mac 2026 untuk tujuan Cukai Syarikat dan 5 April 2026 untuk tujuan Cukai Pendapatan.

Sewaan Percutian Berperabot

Rejim cukai Sewaan Percutian Berperabot (FHL) akan dimansuhkan mulai April 2025. Kesan pemansuhan peraturan ini ialah hartanah FHL akan menjadi sebahagian daripada perniagaan hartanah UK atau luar negara seseorang dan tertakluk kepada peraturan yang sama seperti perniagaan hartanah sewa percutian tanpa perabot. Ini akan terpakai kepada individu, korporat dan amanah yang mengendalikan atau menjual penginapan FHL.

Terdapat beberapa implikasi daripada 2025/26 yang diperincikan di bawah.

Pencen – individu tidak lagi dapat memasukkan pendapatan ini dalam pendapatan UK yang berkaitan apabila mengira pelepasan pencen maksimum.

Pinjaman berkaitan kediaman – jumlah pelepasan Cukai Pendapatan yang boleh diterima oleh tuan tanah ke atas kos pembiayaan hartanah kediaman adalah terhad kepada kadar asas Cukai Pendapatan sebanyak 20%.

Penggantian barangan domestik – elaun modal tidak lagi tersedia untuk perbelanjaan ke atas loji dan jentera baharu (tertakluk kepada peraturan peralihan) tetapi sebaliknya perniagaan boleh menuntut pelepasan ke atas penggantian barangan tertentu.

Keuntungan modal – peraturan yang membenarkan FHL dianggap sebagai perdagangan untuk pelbagai pelepasan Cukai Keuntungan Modal ditarik balik berhubung dengan pelupusan yang dibuat pada atau selepas 6 April 2025 (1 April 2025 untuk Cukai Perbadanan). Pelepasan peralihan ke atas penggantian aset perniagaan tidak lagi terpakai kepada pengambilalihan yang berlaku pada atau selepas tarikh tersebut. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa peraturan peralihan terperinci untuk mengekalkan pelepasan tertentu seperti Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan dalam situasi tertentu.

Kerugian – secara amnya, sebarang kerugian yang tidak digunakan boleh dibawa ke hadapan untuk ditetapkan terhadap keuntungan tahun hadapan sama ada perniagaan hartanah UK atau luar negara mengikut kesesuaian.

Kenyataan Musim Bunga 2025: Perkara-perkara lain

Perundingan

Terdapat beberapa rundingan berkaitan cukai yang diumumkan dalam Penyata Musim Bunga, termasuk:

  • Pelepasan cukai untuk Penyelidikan dan Pembangunan, dengan tujuan untuk mengurangkan kesilapan dan penipuan, meningkatkan kepastian untuk pelanggan dan menambah baik pengalaman pelanggan.
  • Memodenkan cara HMRC memperoleh dan menggunakan data pihak ketiga bagi memudahkan pembayar cukai mendapatkan cukai yang betul pada kali pertama.
  • Pilihan untuk menambah baik penalti kewangan yang dikenakan apabila ketidaktepatan ditemui dalam penyata dan dokumen yang diserahkan kepada HMRC dan apabila pembayar cukai tidak memenuhi kewajipan mereka untuk memaklumkan HMRC tentang keadaan yang mempengaruhi liabiliti cukai mereka. Pilihan untuk meningkatkan kuasa dan sekatan HMRC untuk mengambil tindakan yang lebih pantas dan lebih tegas terhadap penasihat cukai yang memudahkan ketidakpatuhan.

Ambang pendaftaran VAT

Mulai 1 April 2025, ambang pendaftaran VAT kekal pada £90,000 dan ambang pembatalan pendaftaran pada £88,000.

Penghapusan pengecualian VAT untuk yuran sekolah

Yuran sekolah swasta untuk pendidikan dan latihan vokasional tidak lagi akan mendapat pengecualian VAT dan tertakluk kepada VAT pada kadar standard (20%). Perubahan ini terpakai untuk tempoh yang bermula pada atau selepas 1 Januari 2025 walaupun prabayaran tertentu yang dibuat selepas 29 Julai 2024 juga termasuk.