Kadar & Elaun Cukai

Kadar dan elaun cukai peribadi biasanya ditetapkan untuk tahun cukai pendapatan sehingga 5 April. Kadar dan elaun korporat ditetapkan untuk tahun kewangan sehingga 31 Mac.

Elaun Modal

Elaun loji dan jentera serta elaun yang tersedia untuk aset lain.

Cukai Keuntungan Modal

Cukai Keuntungan Modal (CGT) perlu dibayar oleh individu, pemegang amanah dan 'wakil peribadi' (PR).

Faedah Kanak-kanak

Faedah Kanak-kanak akan diterima untuk setiap kanak-kanak yang berumur di bawah 16 tahun, atau 19 tahun jika sedang dalam pendidikan atau latihan.

Cukai Perbadanan

Kadar cukai korporat ditetapkan untuk setiap Tahun Kewangan. Tahun Kewangan bermula dari 1 April.

Cukai Pendapatan

Anggarkan liabiliti cukai pendapatan peribadi anda menggunakan kadar semasa. Lihat kadar semasa di sini.

ISA

Pendapatan daripada ISA (Akaun Simpanan Individu) dikecualikan daripada cukai pendapatan.

Cukai Warisan

IHT mungkin akan dibayar apabila harta pusaka seseorang individu bernilai lebih daripada jalur kadar sifar IHT apabila mereka meninggal dunia.

Gaji Minimum

Tahap gaji minimum berkanun.

Insurans Kebangsaan

Bagi caruman insurans nasional Kelas 1 (bekerja), Kelas 2 dan 4 (bekerja sendiri) dan Kelas 3 (sukarela).

Pencen

Butiran jumlah caruman pencen yang boleh dikurangkan cukai untuk individu dan majikan.

Duti Setem

Peratusan semasa duti setem dan pelbagai cukai transaksi harta/tanah UK.

Gaji Berkanun

Amaun mingguan semasa.

Pelepasan Cukai

EIS, SEIS, VCT dan SIR.

Cukai Nilai Tambah

Peratusan VAT semasa dan ambang pendaftaran dan pembatalan pendaftaran tahunan.

Kenderaan

Kirakan faedah yang boleh dikenakan cukai menggunakan jadual yang berkaitan untuk kereta, van dan bahan api yang disediakan oleh majikan.