Asas Tunai untuk Pekerja Sendiri

Asas Tunai untuk Pekerja Sendiri

Kami mempertimbangkan peraturan pilihan yang membenarkan perniagaan kecil yang tidak diperbadankan mengira keuntungan mereka untuk tujuan cukai atas dasar tunai dan bukannya asas akruan biasa.

Walau bagaimanapun, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa, walaupun asas tunai merupakan kedudukan lalai untuk semua perniagaan yang bekerja sendiri, mereka boleh membuat pilihan sekali sahaja untuk menggunakan asas akruan.

Perniagaan tertentu, termasuk Perkongsian Liabiliti Terhad, perniagaan yang melibatkan rakan kongsi korporat, penaja jamin Lloyd's dan individu yang layak yang ingin terus menuntut purata keuntungan seperti petani tidak boleh menggunakan asas tunai.

Asas akruan dan asas tunai

Satu contoh yang menggambarkan perbezaan antara asas akruan dan asas tunai ialah jualan kredit dimasukkan ke dalam akaun pendapatan asas akruan walaupun pelanggan mungkin belum membayar barangan atau perkhidmatan tersebut menjelang akhir tempoh perakaunan. Di bawah asas tunai, perniagaan dikenakan cukai ke atas penerimaan tunainya ditolak pembayaran tunai yang dibenarkan yang dibuat semasa tempoh perakaunan. Di bawah asas tunai, jualan kredit diambil kira dan dikenakan cukai pada tahun ia dibayar oleh pelanggan.

Titik cukai utama

Resit tunai

Resit tunai secara literalnya bermaksud semua resit tunai yang diterima oleh perniagaan semasa tempoh perakaunan. Selain pendapatan perdagangan, ia juga termasuk hasil daripada penjualan mana-mana loji dan jentera. Jika pelanggan tidak membayar apa yang terhutang pada akhir tahun perakaunan, maka ia tidak akan dikenakan cukai sehingga tahun berikutnya apabila ia benar-benar diterima oleh perniagaan.

Apakah potongan yang dibenarkan?

Dari segi potongan yang boleh dituntut, peraturan utama adalah perbelanjaan tersebut mestilah telah dibayar dalam tempoh perakaunan dan juga ditanggung sepenuhnya dan semata-mata untuk tujuan perdagangan.

Seperti halnya pengiraan keuntungan boleh cukai secara amnya untuk perniagaan, tiada potongan dibenarkan untuk item yang bersifat modal seperti pembelian hartanah. Walau bagaimanapun, di bawah asas tunai, kos kebanyakan loji dan jentera boleh dimasukkan sebagai potongan. Satu pengecualian utama ialah pembelian kereta tetapi elaun modal akan kekal tersedia.

Pelepasan untuk pembayaran faedah

Secara amnya, kos faedah akan boleh ditolak tetapi tiada pelepasan tersedia untuk tahun cukai bagi faedah yang dibayar oleh seseorang ke atas pinjaman yang berkaitan jika perkongsian yang berkaitan dengan pinjaman tersebut menggunakan asas tunai untuk perniagaan hartanahnya.

'Pinjaman berkaitan' ialah pinjaman untuk membeli loji atau jentera bagi kegunaan perkongsian atau untuk melabur dalam perkongsian melainkan ia digunakan untuk membeli saham dalam perkongsian.

Penggunaan kerugian

Jika perniagaan mengalami kerugian, maka di bawah asas tunai ini boleh digunakan dengan cara yang sama seperti perniagaan yang menggunakan asas akruan.

Asas tunai untuk menyertai dan meninggalkan

Bagi memastikan pendapatan dikenakan cukai dan perbelanjaan dilepaskan 'sekali sahaja', pengiraan khas diperlukan semasa memasuki atau meninggalkan asas tunai. Terdapat juga peraturan elaun modal khas untuk situasi sedemikian.

Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Asas Tunai untuk Pekerja Sendiri