Pengelakan Cukai Pusaka Aset Terpakai

Pengelakan Cukai Pusaka Aset Terpakai

Peraturan Aset Terpakai mungkin terpakai jika seseorang individu berjaya mengeluarkan aset, biasanya harta benda, daripada harta pusaka mereka untuk tujuan cukai pusaka tetapi dapat terus menggunakan aset tersebut atau mendapat manfaat daripadanya.

 

Cukai pusaka (IHT) diperkenalkan hampir 40 tahun yang lalu dan secara amnya mengenakan cukai ke atas hadiah modal dan harta pusaka seumur hidup tertentu apabila berlaku kematian.

Dengan IHT muncul konsep 'pemindahan berpotensi dikecualikan' (PET): Secara ringkasnya, ini adalah pemberian modal oleh individu kepada individu lain dan, selagi anda hidup selama tujuh tahun dari membuat pemberian itu, tidak mungkin ada caj IHT ke atasnya walau apa pun nilai pemberian tersebut. Peraturan ini mewujudkan ketidakpastian sehingga tempoh tujuh tahun berlalu tetapi, pada masa yang sama, terdapat peluang untuk mewariskan nilai modal yang signifikan turun-temurun tanpa caj IHT. Sudah tentu cukai bukanlah sesuatu yang mudah, faktor lain, baik cukai mahupun bukan cukai, perlu dipertimbangkan sebelum menjalankan transaksi sedemikian.

Walau apa pun, ramai orang tidak berada dalam kedudukan untuk memberikan sumbangan modal seumur hidup yang besar. Terdapat beberapa sebab untuk ini, yang paling jelas ialah modal mereka terikat dengan aset seperti rumah keluarga dan kepentingan perniagaan dan/atau ia menghasilkan pendapatan yang mereka perlukan untuk hidup.

Menghadiahkan rumah keluarga?

Tetapi apakah yang dapat menghalang pemberian rumah keluarga daripada diberikan kepada, katakan, anak-anak (dewasa) anda semasa anda terus tinggal di dalamnya? Jawapannya mudah: tiada apa-apa! Walau bagaimanapun, tindakan sedemikian tidak menarik, apatah lagi dikatakan bodoh atas beberapa sebab, antaranya yang paling penting:

  • keselamatan pegangan mungkin menjadi masalah
  • pengecualian kehilangan kediaman utama untuk tujuan cukai keuntungan modal
  • ia sebenarnya tidak berfungsi untuk tujuan IHT.

Sebab pemberian sedemikian tidak berkesan untuk IHT adalah kerana peraturan 'hadiah dengan tempahan' (GWR) menganggap harta tersebut terus menjadi sebahagian daripada harta pusaka anda kerana anda terus mendapat manfaat daripadanya kerana tinggal di sana. Ini adalah kawasan yang kompleks, jadi hubungi kami jika anda memerlukan nasihat.

Mengelakkan peraturan

Untuk mengelakkan peraturan GWR, pelbagai skim kompleks telah dibangunkan, yang paling biasa ialah skim 'pinjaman rumah' atau 'amanah berganda', yang membenarkan pendudukan berterusan rumah keluarga sambil mengeluarkannya dari estet IHT. Bagi individu yang mempunyai rumah keluarga bernilai katakan £750,000, prospek penjimatan IHT muktamad sebanyak £300,000 (iaitu £750,000 x 40%) adalah satu yang menarik.

Respons HMRC

Lama-kelamaan skim-skim tersebut telah diuji di mahkamah dan disekat untuk masa hadapan.

Walau bagaimanapun, HMRC memutuskan bahawa mereka memerlukan langkah tambahan untuk menyokong keadaan di mana peraturan GWR mungkin tidak terpakai secara ketat tetapi walau bagaimanapun, hadiah telah dilaksanakan dan faedah dikekalkan. Caj cukai pendapatan baharu telah diperkenalkan, yang dikenakan ke atas pemilik aset sebelumnya jika mereka terus dapat menikmati penggunaan aset atau modal tersebut. Peraturan ini dirujuk sebagai peraturan Aset Terpakai (POA). Ia ditujukan terutamanya kepada tanah dan bangunan tetapi juga terpakai kepada harta benda dan aset tidak ketara tertentu yang biasanya dipegang dalam amanah.

Skop

Secara garis besarnya, peraturan ini terpakai jika seseorang individu berjaya mengeluarkan aset daripada harta pusaka mereka untuk tujuan IHT (iaitu peraturan GWR tidak terpakai) tetapi boleh terus menggunakan aset tersebut atau mendapat manfaat daripadanya.

Contoh 1

Ed memberikan rumahnya kepada anak lelakinya, Oliver pada tahun 2014 sebagai hadiah terus dan Ed terus tinggal di hartanah tersebut.

Ini tidak termaktub dalam peraturan POA kerana rumah tersebut masih merupakan sebahagian daripada estet IHT Ed berdasarkan peraturan GWR. Peraturan GWR mengatasi hakikat bahawa hadiah itu juga merupakan PET yang dibuat lebih daripada tujuh tahun sebelumnya.

Contoh 2

Pada tahun 2015, Hugh telah memberikan hadiah wang tunai kepada anak perempuannya, Caroline. Caroline kemudiannya menggunakan wang tunai tersebut untuk membeli hartanah yang kemudiannya didiami oleh Hugh pada tahun 2020. Peraturan POA terpakai.

Peraturan tersebut masih terpakai walaupun Caroline telah menggunakan wang tunai awal untuk membeli portfolio saham yang kemudiannya dijualnya menggunakan hasil tersebut untuk membeli hartanah untuk Hugh tinggal.

Jika pendudukan Hugh ke atas hartanah itu bermula pada tahun 2023, peraturan POA tidak akan terpakai kerana terdapat jurang lebih daripada tujuh tahun antara pemberian dan pendudukan.

Terdapat beberapa pengecualian daripada peraturan, salah satu yang paling penting ialah transaksi tidak akan direkodkan jika harta dipindahkan kepada pasangan atau bekas pasangan di bawah perintah mahkamah.

Tarikh mula – imbas kembali?

Walaupun rejim ini hanya berkuat kuasa mulai 6 April 2005, ia boleh terpakai kepada pengaturan yang mungkin telah dilaksanakan pada bila-bila masa sejak Mac 1986. Aspek peraturan ini telah mendapat kritikan keras. Sekurang-kurangnya ini bermakna skim sedia ada perlu dikaji semula untuk melihat sama ada caj tersebut akan dikenakan.

Mengira caj

Caj tersebut adalah berdasarkan sewa pasaran nosional untuk hartanah tersebut. Dengan mengandaikan hasil sewa sebanyak, katakan, 5%, caj cukai pendapatan untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi ke atas hartanah bernilai £1 juta ialah £20,000 setiap tahun.

Hasil atau nilai sewa ditentukan dengan mengandaikan pajakan pembaikan penyewa.

Hartanah perlu dinilai setiap lima tahun sekali. Dalam situasi di mana peristiwa berlaku sebelum 6 April 2005, tahun pertama caj ialah 2005/06 dan tarikh penilaian pertama ialah 6 April 2005. Dalam kes ini, penilaian baharu sepatutnya dibuat pada 6 April 2010, 6 April 2015 dan 6 April 2020.

Dalam kes harta kandung dan aset tidak ketara, nilai modal yang menjadi asas pengiraan caj perlu dikaji semula setiap tahun.

Caj tersebut dikurangkan dengan sebarang sewa sebenar yang dibayar oleh penghuni – supaya tiada caj dikenakan jika sewa pasaran penuh dibayar.

Caj tersebut tidak akan dikenakan jika pendapatan yang dianggap berkaitan dengan semua harta yang terjejas oleh peraturan adalah kurang daripada £5,000.

Peraturannya lebih rumit apabila melibatkan sebahagian kepentingan dalam hartanah.

Pilihan raya

Kesan pilihan raya menggunakan contoh di atas ialah caj cukai pendapatan tahunan sebanyak £20,000 akan dielakkan tetapi sebaliknya harta bernilai £1 juta itu dianggap sebagai sebahagian daripada estet IHT dan boleh menimbulkan liabiliti IHT sebanyak £400,000 untuk perkara yang dilakukan pada suatu hari. Sama ada pilihan raya itu perlu dibuat atau tidak bergantung pada keadaan peribadi tetapi perkara berikut akan bertindak sebagai panduan.

Sebab-sebab untuk mengadakan pilihan raya

Jika aset tersebut layak untuk pelepasan harta perniagaan atau pertanian untuk IHT.

Jika nilai aset berada dalam jalur kadar sifar IHT walaupun ditambah kepada aset lain dalam harta pusaka.

Di mana pemilik aset itu muda dan sihat.

Sebab-sebab untuk tidak menyertai pilihan raya

Jangka hayat penderma adalah pendek disebabkan oleh usia atau penyakit dan caj cukai pendapatan untuk tempoh masa yang agak singkat akan jauh lebih rendah daripada caj IHT.

Amaun caj POA adalah di bawah £5,000 de minimis.

Penderma tidak mahu memikul beban IHT kepada yang telah dilakukan.

Pilihan raya mesti dibuat sebelum 31 Januari pada tahun berikutnya apabila caj pertama kali dikenakan. Walau bagaimanapun, HMRC akan membenarkan pilihan raya lewat mengikut budi bicara mereka.

Apa sekarang?

Peraturan-peraturan ini sudah pasti menyukarkan perancangan cukai yang berkesan dengan rumah keluarga bernilai lebih tinggi. Walau bagaimanapun, ia tidak menolaknya sama sekali dan idea-idea yang kami sebutkan di bawah mungkin sesuai bergantung pada keadaan anda.

Di samping itu, pengenalan Jalur Kadar Tiada Kediaman mulai 6 April 2017 telah menyekat keperluan untuk mempertimbangkan jenis perancangan ini untuk rumah sehingga £350,000 (£175,000 untuk seorang bujang) bagi setiap pasangan suami isteri (termasuk pasangan sivil berdaftar) kerana, dengan syarat rumah itu ditinggalkan kepada keturunan langsung apabila kematian, transaksi itu dilepaskan daripada IHT. Jika rumah itu mempunyai nilai melebihi £350,000, jumlah yang dikenakan masih akan dikurangkan, dengan syarat harta pusaka tidak melebihi £2 juta. Jika ia melebihi £2 juta (sebelum pelepasan lain diberikan) pelepasan itu secara beransur-ansur dikurangkan kepada sifar.

Pengaturan perkongsian

Jika bahagian rumah keluarga anda diberikan kepada ahli keluarga (katakan anak dewasa) yang tinggal bersama anda, kedua-dua caj GWR dan POA boleh dielakkan. Perbelanjaan harta tersebut harus dikongsi. Tindakan ini hanya sesuai jika perkongsian itu berkemungkinan untuk jangka masa panjang dan tiada ahli keluarga lain yang akan terjejas dengan pemberian hadiah tersebut.

Skim pelepasan ekuiti

Skim pelepasan ekuiti di mana anda menjual semua atau sebahagian daripada rumah anda kepada syarikat komersial atau bank telah menjadi popular sejak kebelakangan ini. Transaksi sedemikian tidak termaktub dalam peraturan POA.

Jika jualan itu adalah kepada ahli keluarga, jualan keseluruhan harta adalah di luar peraturan POA tetapi jualan hanya sebahagian sahaja akan diambil kira jika jualan itu adalah pada atau selepas 7 Mac 2005.

Wang tunai yang anda terima di bawah skim sedemikian akan menjadi sebahagian daripada harta pusaka IHT anda tetapi anda mungkin boleh memberikannya kemudian.

Wasiat

Wasiat tidak terjejas oleh rejim dan oleh itu adalah lebih penting dari sebelumnya untuk memastikan anda mempunyai Wasiat yang cekap cukai.

Ringkasan

Ini merupakan bidang yang kompleks dan nasihat profesional diperlukan sebelum memulakan sebarang tindakan. Peraturan POA adalah terhad dalam aplikasinya tetapi ia berpotensi untuk menjejaskan transaksi sejak Mac 1986.