Aspek Cukai Permotoran Perniagaan

Aspek Cukai Permotoran Perniagaan

Bagi kebanyakan perniagaan, elaun cukai yang tersedia untuk permotoran perniagaan adalah perkara penting untuk dipertimbangkan.

Lembaran fakta ini memberi tumpuan kepada kedudukan cukai semasa perniagaan permotoran, satu pertimbangan teras bagi banyak perniagaan. Tujuannya adalah untuk memberikan penjelasan yang jelas tentang potongan cukai yang tersedia untuk pelbagai jenis perbelanjaan kenderaan dalam pelbagai senario perniagaan.

Kaedah pemerolehan

Kos permotoran, seperti kos lain yang ditanggung yang sepenuhnya dan eksklusif untuk tujuan perdagangan, boleh ditolak cukai tetapi masa sebarang pelepasan berbeza-beza dengan ketara mengikut jenis perbelanjaan. Khususnya, terdapat perbezaan asas antara kos modal dan kos operasi berterusan.

Pembelian kenderaan

Jika kenderaan dibeli terus, layanan perakaunannya adalah untuk mempermodalkan aset tersebut dan menghapuskan kos sepanjang hayat perniagaan yang berguna sebagai potongan terhadap keuntungan. Ini dikenali sebagai susut nilai.

Layanan yang sama terpakai kepada kenderaan yang dibiayai melalui sewa beli dengan nilai setara harga tunai dianggap sebagai pembelian modal pada permulaannya dengan tambahan potongan daripada keuntungan untuk caj kewangan apabila ia timbul. Walau bagaimanapun, kedudukan pelepasan cukai bergantung terutamanya pada jenis kenderaan dan tarikh perbelanjaan.

Perbezaan cukai dibuat untuk semua perniagaan antara kereta biasa dan bentuk kenderaan komersial lain termasuk van, lori dan beberapa bentuk kereta khusus seperti kereta sekolah memandu atau teksi.

Pelepasan cukai ke atas pembelian

Kenderaan yang tidak dikelaskan sebagai kereta layak mendapat Elaun Pelaburan Tahunan (AIA) untuk perbelanjaan yang ditanggung. AIA menyediakan potongan 100% untuk kos loji dan jentera yang dibeli oleh perniagaan sehingga had tahunan. Amaun AIA yang tersedia berbeza-beza bergantung pada tempoh akaun. Amaun AIA adalah pada £1,000,000. Jika pembelian melebihi AIA, elaun penurunan nilai (WDA) perlu dibayar ke atas sebarang lebihan dalam tempoh yang sama. WDA yang tersedia pada masa ini adalah pada kadar 18% atau 6% bergantung pada aset. Kereta tidak layak untuk AIA, jadi hanya akan mendapat manfaat daripada WDA.

Di samping itu, Elaun Tahun Pertama (FYA) 100% kini tersedia untuk perniagaan yang membeli peralatan titik cas elektrik.

Kereta kompleks!

Kereta hijau itu

Kereta pada amnya hanya layak mendapat WDA tetapi terdapat satu pengecualian untuk ini iaitu apabila perniagaan membeli kereta baharu dengan pelepasan sifar – kereta yang dipanggil 'hijau'. Pembelian sedemikian layak mendapat elaun 100% untuk menggalakkan perniagaan membeli kereta yang lebih mesra alam. Penghapusan 100% hanya tersedia jika pelepasan CO2 kereta adalah 0 g/km dan kereta itu dibeli baharu. Kos kereta tidak relevan dan elaun tersebut tersedia untuk semua jenis perniagaan.

Elaun tersebut bergantung kepada pelepasan CO2 kereta.

Kereta dengan pelepasan antara 1 – 50 g/km termasuk layak mendapat kadar utama WDA.

Kereta dengan pelepasan melebihi 50 g/km diletakkan dalam kumpulan kadar istimewa dan layak mendapat WDA tahunan sebanyak 6%.

100% FYA tersedia untuk kereta emisi sifar baharu yang dibeli (bukan dipajak) oleh perniagaan.

Jika kereta terpakai dibeli dengan pelepasan CO2 sebanyak 0g/km, ia akan diletakkan di kolam utama dan akan menerima 18% WDA.

Kereta bukan perniagaan

Mana-mana kereta yang digunakan oleh pekerja sendiri yang sebahagiannya bukan untuk kegunaan perniagaan masih akan diperuntukkan secara berasingan kepada satu kumpulan aset. Elaun tahunan pada mulanya akan berdasarkan pelepasan CO2dan kemudian elaun yang tersedia akan dihadkan untuk elemen kegunaan persendirian.


Contoh

Sebuah syarikat membeli dua buah kereta dengan harga £20,000 dalam tempoh perakaunan 12 bulan sehingga 31 Mac 2025. Tarikh pembelian dan pelepasan CO2adalah seperti berikut:

Kereta putih Kereta biru
1 Mei 2024 1 Mei 2024
45 80

Elaun dalam tahun sehingga 31 Mac 2025 berkaitan dengan pembelian ini adalah:

Kereta putih (kolam utama kerana pelepasan sehingga 50g/km) Kereta biru (himpunan kadar istimewa kerana pelepasan melebihi 50g/km)
£20,000 @ 18% = £3,600 £20,000 @ 6% = £1,200

Pada tahun berikutnya sehingga 31 Mac 2026, elaun akan menjadi:

Kereta putih Kereta biru
£16,400 @ 18% = £2,952 £18,800 @ 6% = £1,128

Bagaimana jika kenderaan dipajak?

Fakta pertama yang perlu dipastikan dengan kenderaan yang dipajak ialah sama ada pajakan itu benar-benar merupakan perjanjian sewa atau sama ada ia merupakan sejenis perjanjian pembelian, biasanya dirujuk sebagai pajakan kewangan. Ini kerana terdapat perbezaan antara layanan perakaunan dan cukai bagi pelbagai jenis pajakan.

Layanan cukai bagi pajakan operasi jenis sewa (sewa kontrak)

Bayaran pajakan ke atas pajakan operasi dianggap seperti sewa dan boleh ditolak daripada keuntungan. Walau bagaimanapun, jika pajakan berkaitan dengan kereta, mungkin terdapat bahagian yang tidak dibenarkan untuk cukai.

Larangan sebanyak 15% dikenakan untuk kereta dengan pelepasan CO2melebihi 50 g/km.

Contoh

Kontrak yang ditandatangani pada 1 Julai 2024 oleh sebuah syarikat:

Kereta itu mempunyai pelepasan CO2sebanyak 86g/km dan caj pajakan tahunan sebanyak £6,000. Bahagian yang tidak dibenarkan ialah £900 (15%) jadi £5,100 akan boleh ditolak cukai.

Layanan cukai ke atas aset pajakan kewangan

Ini biasanya akan dimasukkan ke dalam akaun anda sebagai aset tetap dan disusut nilai sepanjang hayat perniagaan yang berguna tetapi kerana alat ini tidak layak sebagai pembelian pada mulanya. Perbelanjaan tersebut tidak layak untuk elaun modal melainkan dikelaskan sebagai pajakan pendanaan yang panjang. Pelepasan cukai biasanya diperoleh dengan membenarkan susut nilai perakaunan dan sebarang caj faedah/kewangan dalam akaun untung rugi.

Kegunaan persendirian kenderaan perniagaan

Penggunaan kenderaan perniagaan secara persendirian mempunyai implikasi cukai sama ada untuk perniagaan atau individu bergantung pada jenis perniagaan dan kenderaan.

Pedagang tunggal dan rakan kongsi

Jika anda menjalankan perniagaan atas akaun anda sendiri dan menggunakan kenderaan milik perniagaan – tidak kira sama ada kereta atau van – perniagaan hanya akan dapat menuntut bahagian perniagaan daripada sebarang elaun. Ini terpakai kepada elaun modal, kos sewa dan pajakan, serta kos operasi lain seperti servis, bahan api dll.

Menyediakan kenderaan kepada pekerja

Jika kenderaan disediakan kepada pekerja tanpa mengira bentuk struktur perniagaan – peniaga tunggal/perkongsian/syarikat – faedah yang boleh dikenakan cukai biasanya timbul untuk kegunaan persendirian. Caj cukai juga akan dikenakan jika bahan api persendirian disediakan untuk kegunaan dalam kenderaan yang disediakan oleh majikan. Bagi majikan, faedah yang boleh dikenakan cukai tersebut termasuk dalam Insurans Kebangsaan Kelas 1A.

Van

Tiada caj dikenakan jika pekerja dibenarkan menggunakan van dan syarat penggunaan persendirian terhad dipenuhi. Untuk butiran lanjut tentang maksudnya, sila hubungi kami. Jika syarat tersebut tidak dipenuhi, terdapat caj kadar tetap setahun. Faedah-faedah ini ialah £4,020 untuk kegunaan persendirian tanpa had ditambah tambahan £769 untuk bahan api persendirian pada 2025/26 (£3,960 dan £757 untuk 2024/25).

Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Aspek Cukai Permotoran Perniagaan