Jenis-jenis skim pencen
Terdapat dua jenis skim pencen yang luas yang mana seseorang individu akhirnya boleh menerima pencen:
- Skim pencen tempat kerja
- Skim Pencen Peribadi.
Skim pencen Tempat Kerja boleh jadi sama ada skim faedah tertakrif atau skim pembelian wang.
Skim faedah tertakrif membayar pendapatan persaraan berdasarkan gaji akhir dan tahun perkhidmatan, manakala skim pembelian wang sebaliknya mencerminkan jumlah pelaburan dan prestasi dana pelaburan yang mendasari.
Bilangan skim pencen faedah tertakrif telah menurun dalam beberapa tahun kebelakangan ini sebahagiannya disebabkan oleh peraturan yang dikenakan ke atas skim tersebut dan kos skim tersebut kepada majikan. Sebahagian besar yang tinggal adalah dalam sektor awam. Setiap skim menetapkan peraturannya sendiri dalam perundangan yang dibenarkan, jadi nasihat profesional sentiasa disyorkan apabila berurusan dengan skim tersebut. Oleh itu, aspek terperinci tidak diliputi dalam helaian fakta ini.
Semua majikan dikehendaki menyediakan skim pencen tempat kerja disebabkan oleh undang-undang pendaftaran automatik dan ini kebanyakannya adalah skim pembelian wang. Lembaran fakta berasingan mengenai pendaftaran automatik boleh didapati.
Skim Pencen Peribadi ialah pelan pencen yang dibiayai secara persendirian tetapi juga boleh dibiayai oleh majikan. Ini juga merupakan skim pembelian wang. Individu yang bekerja sendiri boleh mempunyai Pencen Peribadi.
Untuk mendapat manfaat daripada keistimewaan cukai, semua skim pencen mesti berdaftar dengan HMRC. Bagi skim Pencen Peribadi, pendaftaran akan dianjurkan oleh penyedia pencen.
Kami menyatakan di bawah pelepasan cukai yang tersedia untuk ahli skim pembelian wang di Tempat Kerja atau skim Pencen Peribadi.
Adalah penting untuk mendapatkan nasihat profesional mengenai isu pencen yang berkaitan dengan keadaan peribadi anda.
Apakah pengecualian cukai dan kawalan ke atas pengecualian cukai tersebut?
Individu berhak membuat caruman dan menerima pelepasan cukai ke atas jumlah yang lebih tinggi iaitu £3,600 atau 100% daripada pendapatan dalam mana-mana tahun cukai tertentu. Walau bagaimanapun, pelepasan cukai akan dihadkan untuk caruman yang melebihi elaun tahunan.
Skim pembelian wang membolehkan ahli mendapatkan pelepasan cukai ke atas caruman ke dalam skim dan pertumbuhan dana bebas cukai. Jika majikan menyumbang kepada skim bagi pihak pekerja, secara amnya tiada caj cukai dikenakan ke atas ahli dan majikan akan mendapat potongan daripada keuntungan boleh cukai mereka.
Di bawah rejim pencen semasa, tiada had ke atas jumlah maksimum yang boleh dilaburkan dalam skim pencen atau jumlah nilai dalam dana pencen. Walau bagaimanapun, terdapat kawalan yang mengehadkan pelepasan cukai yang tersedia. Pertama, terdapat had ke atas jumlah pelepasan cukai yang tersedia kepada ahli dalam membuat caruman atau memperoleh faedah dalam skim pencen mereka. Kedua, terdapat had bebas cukai dalam mengakses faedah tersebut.
Setiap individu mempunyai elaun tahunan yang menetapkan jumlah maksimum yang boleh dilaburkan dengan pelepasan cukai ke dalam dana pencen. Elaun ini terpakai kepada gabungan caruman pekerja dan majikan (jika berkaitan). Amaun yang melebihi elaun ini akan dikenakan caj.
Apabila faedah diakses, terdapat elaun sekaligus dan elaun faedah kematian yang mengehadkan jumlah yang boleh diakses bebas cukai bergantung pada pelbagai keadaan.
Ciri-ciri utama pencen pembelian wang
- Caruman dilaburkan untuk pertumbuhan jangka panjang sehingga umur persaraan yang dipilih.
- Semasa persaraan (yang mungkin pada bila-bila masa dari umur 55 tahun) dana terkumpul biasanya ditukar menjadi faedah persaraan yang mungkin termasuk sejumlah wang bebas cukai dan kemudian pendapatan yang boleh dikenakan cukai.
- Caruman majikan (jika berkaitan) perlu dibayar secara kasar terus kepada pemberi pencen.
Orang yang layak
Semua penduduk UK mungkin mempunyai pencen pembelian wang. Ini termasuk bukan pembayar cukai seperti kanak-kanak dan orang dewasa yang tidak berpendapatan. Walau bagaimanapun, mereka hanya layak mendapat pelepasan cukai ke atas caruman kasar sehingga £3,600 setahun.
Kaedah pemberian pelepasan cukai
Pelan Pencen Peribadi
Sumbangan peribadi biasanya perlu dibayar selepas ditolak pelepasan cukai kadar asas, yang membolehkan penyedia skim pencen menuntut balik cukai daripada HMRC.
Pelepasan kadar yang lebih tinggi dan tambahan diberikan sebagai pengurangan dalam bil cukai pembayar cukai. Ini biasanya ditangani dengan menuntut pelepasan cukai melalui sistem taksiran sendiri.
Terdapat peraturan khas jika caruman dibuat kepada kontrak anuiti persaraan. (Ini adalah skim lama yang dimulakan sebelum pengenalan pencen peribadi.)
Skim pencen tempat kerja
Terdapat dua kaedah berbeza yang beroperasi dan adalah penting bahawa kaedah yang digunakan untuk pengaturan pencen tertentu dikenal pasti untuk memastikan layanan cukai yang betul. Kaedah alternatif adalah seperti berikut:
- Sejumlah bersih daripada caruman cukai kadar asas ditolak daripada gaji bersih pekerja. Caruman tersebut kemudiannya dibayar oleh majikan kepada skim pencen. Kadar asas dituntut kembali daripada HMRC oleh penyedia pencen. Pelepasan kadar yang lebih tinggi atau tambahan dituntut melalui sistem penilaian kendiri.
- Caruman kasar ditolak daripada gaji kasar pekerja dan dibayar oleh majikan kepada skim ini. Ini mengurangkan bil cukai PAYE pekerja dan tiada tindakan selanjutnya diperlukan oleh pembayar cukai kerana pelepasan yang betul telah diberikan melalui senarai gaji.
Satu laluan berkesan untuk dipertimbangkan oleh pekerja adalah dengan memasuki pengaturan pengorbanan gaji dengan majikan. Majikan akan membuat caruman kasar kepada penyedia pencen dan gaji kasar pekerja dikurangkan. Ini akan memberikan pelepasan cukai pendapatan penuh kepada pekerja (dengan mengurangkan PAYE) tetapi juga mengurangkan caruman Insurans Negara (NIC).
Elaun tahunan
Elaun tahunan telah dinaikkan kepada £60,000 mulai 6 April 2023. Sebelum ini ia adalah £40,000.
Sebarang caruman yang melebihi elaun tahunan sebanyak £60,000 berpotensi dikenakan cukai ke atas individu tersebut sebagai bahagian pendapatan tertinggi mereka. Caruman termasuk caruman yang dibuat oleh majikan.
Tujuan yang dinyatakan bagi rejim pengecasan adalah untuk menggalakkan penjimatan pencen dalam pencen berdaftar cukai melebihi elaun tahunan. Kebanyakan individu dan majikan secara aktif berusaha untuk menyekat penjimatan pencen supaya tidak melebihi elaun tahunan, dan bukannya termasuk dalam rejim pengecasan.
Bawa ke hadapan elaun tahunan yang tidak digunakan
Elaun tahunan yang tidak digunakan boleh dibawa ke hadapan selama tiga tahun. Ini berguna untuk individu yang mungkin mempunyai aliran pendapatan yang tidak menentu atau dalam situasi di mana majikan syarikat 'perniagaan diuruskan pemilik' mempunyai keuntungan yang turun naik, membolehkan caruman yang lebih tinggi dibuat dalam tahun cukai tertentu di mana terdapat kapasiti bawa ke hadapan yang tersedia.
Bagi tahun 2025/26, elaun tidak terpakai yang boleh dibawa ke hadapan adalah dari tahun 2022/23, 2023/24 dan 2024/25, dengan syarat individu tersebut merupakan ahli skim pencen berdaftar pada suatu masa semasa tahun cukai bawa ke hadapan yang berkaitan. Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa elaun tahunan yang tersedia untuk tahun 2022/23 hanya £40,000.
Elaun tahunan yang tidak digunakan yang dibawa ke hadapan ialah amaun di mana elaun tahunan bagi tahun cukai tersebut melebihi jumlah simpanan pencen bagi tahun cukai tersebut.
Elaun tahunan bagi tahun cukai semasa sentiasa digunakan sebelum sebarang elaun yang tidak digunakan dibawa ke hadapan. Elaun yang tidak digunakan pada tahun terawal kemudiannya digunakan sebelum tahun berikutnya.
Contoh
Andaikan ia adalah Mac 2026. Bob ialah seorang pembina yang bekerja sendiri yang telah menikmati tahun yang sangat menguntungkan.
Dalam tempoh tiga tahun sebelumnya, Bob telah membuat caruman sebanyak £30,000, £10,000 dan £30,000 kepada skim pencennya. Oleh itu, beliau mempunyai kapasiti tambahan sebanyak £10,000 dari 2022/23 (£40,000 – £30,000), £50,000 dari 2023/24 (£60,000 – £10,000), dan £30,000 dari 2024/25 (£60,000 – £30,000) untuk dibawa ke hadapan ke 2025/26.
Pada tahun 2025/26, Bob mempunyai elaun tahunan tahun semasa sebanyak £60,000 dan amaun bawa hadapan sebanyak £90,000, yang bermaksud Bob boleh membuat caruman sebanyak £150,000 tanpa perlu membayar sebarang caj cukai tambahan.
Jika dia memutuskan untuk membuat sumbangan sebanyak £70,000, ini akan menggunakan elaun tahunan semasa sebanyak £60,000 dan £10,000 yang dibawa ke hadapan dari 2022/23. Ini adalah wajar kerana kapasiti yang dibawa ke hadapan dari tahun terawal tersebut akan tamat tempoh pada 5 April 2026.
Elaun tahunan yang lebih rendah bagi mereka yang berpendapatan tinggi
Individu yang mempunyai tahap pendapatan yang tinggi mungkin akan dikurangkan elaun tahunan mereka untuk mengehadkan pelepasan cukai yang mereka peroleh. Ini dikenali sebagai pengurangan elaun dan terpakai jika kedua-dua pendapatan 'dilaraskan' dan 'ambang' mereka melebihi tahap tertentu. Nasihat profesional harus dicari tentang maksud terperinci istilah-istilah ini.
Walau bagaimanapun, pendapatan 'ambang' bermaksud, secara amnya, pendapatan yang boleh dikenakan cukai seseorang dan pendapatan 'dilaraskan' ialah pendapatan 'ambang' campur caruman pencen yang dibuat oleh majikan.
Pada masa ini, tahap pendapatan ambang ialah £200,000 dan ambang pendapatan terlaras £260,000. Bagi setiap £2 pendapatan terlaras yang melebihi ambang pendapatan terlaras, elaun tahunan individu dikurangkan sebanyak £1, kepada jumlah minimum. Jumlah minimum pada masa ini ialah £10,000.
Contoh
Victoria mempunyai pendapatan terlaras sebanyak £280,000 dan pendapatan ambang sebanyak £220,000. Oleh itu, elaun tahunannya akan dikurangkan. Memandangkan dia mempunyai pendapatan berlebihan sebanyak £20,000 melebihi had £260,000, dia akan kehilangan £10,000 (£1 untuk setiap lebihan £2) daripada elaun tahunannya. Oleh itu, elaun tahunannya ialah £50,000.
Kadar caj jika elaun tahunan melebihi
Caj dikenakan ke atas lebihan elaun tahunan pada kadar yang sesuai berkenaan dengan jumlah simpanan pencen. Terdapat pengecualian daripada caj tersebut sekiranya berlaku penyakit serius serta kematian.
Kadar yang sesuai secara amnya adalah kadar cukai pendapatan tertinggi yang anda bayar atas pendapatan anda.
Contoh
Anthony, yang bekerja, mempunyai pendapatan (sebelum pelepasan cukai pencen) sebanyak £200,000 pada 2025/26. Beliau membuat caruman pencen peribadi sebanyak £56,000 bersih pada Mac 2026. Beliau telah membuat caruman yang serupa dalam tiga tahun cukai sebelumnya.
Dia akan layak mendapat elaun tahunan maksimum £60,000 untuk 2025/26. Cajnya ialah:
| Butiran | Jumlah |
|---|---|
| Sumbangan pencen kasar | £70,000 |
| Elaun tahunan yang dikurangkan | (£60,000) |
| Lebihan | £10,000 dikenakan cukai pada 45% = £4,500 |
Anthony akan mendapat pelepasan cukai ke atas caruman pencennya sebanyak £31,500 (£70,000 x 45%) dan kini secara efektifnya telah mendapat £4,500 yang dituntut semula. Pelarasan cukai akan dibuat sebagai sebahagian daripada proses penyata cukai taksiran sendiri.
Elaun sekaligus (LSA) dan elaun faedah kematian sekaligus (LSDBA)
Peraturan elaun tahunan mengawal tahap pelepasan cukai ke atas caruman kepada skim pembelian wang dan faedah terakru dalam skim faedah tertakrif sambil meningkatkan simpanan cukai pencen anda. LSA dan LSDBA menentukan jumlah faedah yang boleh diakses bebas cukai bergantung pada keadaan yang ditetapkan.
Individu yang mempunyai skim pembelian wang dan beberapa skim faedah tertakrif boleh mengambil sekaligus bebas cukai apabila mengakses faedah pencen. Ini dirujuk sebagai LSA. Secara amnya, ini terhad kepada 25% daripada LSDBA standard. LSDBA ditetapkan pada £1,073,100 jadi 25% ialah maksimum £268,275. Pengekstrakan pendapatan pencen lain tertakluk kepada peraturan cukai pendapatan biasa. Jika individu dibenarkan mengambil sekaligus yang lebih tinggi, lebihan melebihi had tersebut tertakluk kepada cukai pendapatan.
Individu tertentu yang mempunyai sijil perlindungan pencen berhak mendapat had bebas cukai yang lebih tinggi. Ini adalah bidang yang kompleks dan nasihat profesional pakar harus sentiasa diambil.
Dalam situasi tertentu, keseluruhan LSDBA boleh diakses bebas cukai. Ini berlaku contohnya apabila seseorang individu meninggal dunia sebelum umur 75 tahun atau layak akibat penyakit yang serius.
Mengakses faedah pencen daripada skim pembelian wang
Individu mempunyai fleksibiliti untuk memilih cara untuk mengakses dana pencen mereka bermula dari umur 55 tahun.
Pilihannya termasuk:
- sejumlah wang sekaligus bebas cukai sebanyak 25% daripada nilai dana (seperti yang dinyatakan di atas)
- pembelian anuiti dengan baki dana, atau
- pengeluaran pendapatan (lihat di bawah untuk pilihan yang tersedia mengenai akaun akses fleksi dan pembayaran sekaligus).
Anuiti ialah pendapatan yang boleh dikenakan cukai pada tahun penerimaan. Begitu juga, sebarang wang yang diterima daripada dana pengeluaran pendapatan adalah pendapatan yang boleh dikenakan cukai pada tahun penerimaan.
Akaun akses fleksi dan jumlah sekaligus
Jika jumlah sekaligus dan anuiti tidak diambil, akses kepada dana boleh dicapai melalui salah satu daripada dua cara:
- peruntukan dana pencen (atau sebahagian daripada dana pencen) ke dalam 'akaun pengeluaran akses fleksi' yang mana sebarang amaun boleh diambil sepanjang tempoh yang diputuskan oleh orang itu
- mengambil sejumlah wang sekaligus atau beberapa siri daripada dana pencen (dikenali sebagai 'jumlah pencen sekaligus dana tidak terhablur').
Apabila peruntukan dana ke dalam akaun akses fleksibel dibuat, ahli biasanya akan mengambil peluang untuk mengambil sejumlah wang sekaligus bebas cukai daripada dana tersebut.
Orang tersebut kemudiannya akan memutuskan berapa banyak atau sedikit yang hendak diambil daripada akaun akses fleksibel. Sebarang jumlah yang diambil akan dikira sebagai pendapatan bercukai pada tahun penerimaan.
Akses kepada sebahagian atau semua dana pencen tanpa terlebih dahulu memperuntukkan kepada akaun akses fleksibel boleh dicapai dengan mengambil sejumlah wang pencen dana yang tidak terhablur sekaligus.
Kesan cukai akan menjadi:
- 25% adalah bebas cukai (tertakluk kepada had yang dinyatakan di atas)
- selebihnya boleh dikenakan cukai sebagai pendapatan.
Elaun Tahunan Pembelian Wang (MPAA)
Kerajaan sedar akan kemungkinan bahawa mereka yang berumur 55 tahun ke atas boleh memanfaatkan fleksibiliti ini dengan 'mengitar semula' pendapatan yang mereka peroleh menjadi pencen dan kemudian segera mengeluarkan jumlah daripada dana pencen mereka. Tanpa kawalan selanjutnya yang dikenakan, seseorang individu boleh mendapatkan pelepasan cukai ke atas caruman pencen tetapi hanya dikenakan cukai ke atas 75% daripada dana yang dikeluarkan serta-merta.
Oleh itu, elaun tahunan yang dikurangkan terpakai dalam senario tertentu untuk mengehadkan pelepasan cukai ke atas caruman. Ini dikenali sebagai MPAA dan elaun tersebut pada masa ini ialah £10,000 setiap tahun cukai, mengatasi elaun tahunan biasa sebanyak £60,000.
Tiada mana-mana MPAA boleh dibawa ke hadapan ke tahun berikutnya jika ia tidak digunakan dalam tahun tersebut.
Senario utama di mana elaun tahunan yang dikurangkan dicetuskan adalah jika:
- sebarang pendapatan diambil daripada akaun pengeluaran akses fleksibel, atau
- sejumlah wang pencen dana yang tidak terhablur diterima.
Walau bagaimanapun, hanya mengambil sejumlah wang sekaligus bebas cukai apabila dana dipindahkan ke akaun akses fleksibel tidak akan mencetuskan peraturan MPAA.















