Bayaran Ansuran Suku Tahunan Cukai Perbadanan

Syarikat dalam skop pembayaran ansuran suku tahunan

Syarikat-syarikat besar

Syarikat besar perlu membayar cukai korporat mereka melalui ansuran suku tahunan. Syarikat dianggap besar jika keuntungannya untuk tempoh perakaunan 12 bulan melebihi 'had atas' yang berkuat kuasa pada akhir tempoh perakaunan tersebut. Had atas ialah £1.5 juta. Walau bagaimanapun, jika syarikat mempunyai keuntungan dalam tempoh perakaunan 12 bulan yang melebihi £20 juta, ia akan dianggap 'sangat besar' dan peraturan berasingan terpakai (lihat di bawah).

Kadar utama cukai korporat meningkat daripada 19% kepada 25% pada 1 April 2023 bagi syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Kadar 19% menjadi kadar keuntungan kecil yang perlu dibayar oleh syarikat yang mempunyai keuntungan sebanyak £50,000 atau kurang. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,000 dan £250,000 membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar cukai korporat berkesan.

Syarikat-syarikat kumpulan

Apabila sesebuah syarikat merupakan ahli sesebuah kumpulan, had atas akan dikurangkan. Peraturan tentang cara had atas ini dikurangkan telah berubah pada April 2023.

Bagi tempoh perakaunan yang bermula pada atau selepas 1 April 2023, had atas dikurangkan dengan membahagikan had atas dengan bilangan syarikat bersekutu (termasuk syarikat itu sendiri). Secara amnya, sesebuah syarikat dikaitkan dengan syarikat lain jika:

  • satu syarikat mempunyai kawalan ke atas syarikat yang lain; atau
  • kedua-dua syarikat berada di bawah kawalan orang atau orang-orang yang sama.

Kawalan biasanya ditakrifkan dengan merujuk kepada pemilikan modal saham atau hak mengundi. Sebuah syarikat boleh menjadi 'syarikat bersekutu' tanpa mengira di mana ia bermastautin untuk tujuan cukai.

Jadi, sebagai contoh, jika sebuah syarikat mempunyai dua syarikat bersekutu, had atas dikurangkan kepada £500,000.

Syarikat bersekutu yang tidak menjalankan perdagangan atau perniagaan pada bila-bila masa semasa tempoh perakaunan diabaikan. Had atas juga dikurangkan secara berkadaran untuk tempoh perakaunan kurang daripada 12 bulan.

Mana-mana syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi had atas dianggap 'besar' dan akan tertakluk kepada rejim pembayaran ansuran suku tahunan. Syarikat yang tidak melebihi had atas tidak akan tertakluk kepada rejim tersebut.

Sesetengah syarikat mempunyai banyak syarikat kumpulan dan dianggap sebagai syarikat besar walaupun liabiliti cukai korporat mereka sendiri agak kecil. Jika liabiliti cukai korporat kurang daripada £10,000, tiada keperluan untuk membayar secara ansuran. Had £10,000 ini dikurangkan secara berkadaran jika tempoh perakaunan kurang daripada 12 bulan.

Syarikat-syarikat yang sedang berkembang

Syarikat tidak perlu membayar cukai korporatnya secara ansuran jika:

  • keuntungannya untuk tempoh perakaunan tersebut tidak melebihi £10 juta; dan
  • ia tidak besar untuk tahun sebelumnya.

Jika terdapat syarikat bersekutu, ambang £10 juta dibahagikan dengan bilangan syarikat bersekutu (termasuk syarikat itu sendiri) pada akhir tempoh perakaunan sebelumnya. Ambang tersebut juga dikurangkan secara berkadaran untuk tempoh perakaunan yang pendek.

Kesan pengecualian ini adalah syarikat yang sedang berkembang tidak akan menjadi pembayar ansuran dalam tempoh perakaunan pertama di mana mereka besar, melainkan jika pertumbuhannya besar. Oleh itu, ia memberi mereka masa untuk membuat persediaan untuk membayar secara ansuran (tetapi lihat di bawah).

Corak pembayaran ansuran suku tahunan

Sebuah syarikat besar dengan tempoh perakaunan 12 bulan akan membayar cukai dalam empat ansuran yang sama, iaitu pada bulan tujuh, sepuluh, 13 dan 16 selepas permulaan tempoh perakaunan. Bayaran ansuran pertama perlu dijelaskan enam bulan dan 13 hari selepas permulaan tempoh perakaunan, kemudian setiap tiga bulan sehingga bayaran ansuran terakhir yang perlu dijelaskan tiga bulan dan 14 hari selepas tamat tempoh perakaunan. Jadi, bagi syarikat dengan tempoh perakaunan 12 bulan bermula pada 1 Januari, bayaran ansuran suku tahunan perlu dijelaskan pada 14 Julai, 14 Oktober, 14 Januari akan datang dan 14 April akan datang.

Terdapat peraturan khas di mana tempoh perakaunan berlangsung kurang daripada 12 bulan.

Corak pembayaran untuk syarikat yang sedang berkembang

Jika sebuah syarikat yang sedang berkembang ditakrifkan sebagai syarikat besar selama dua tahun berturut-turut, rejim pembayaran ansuran suku tahunan akan terpakai untuk tahun kedua dalam tahun tersebut.

Peralihan dari kecil ke besar paling baik digambarkan oleh contoh.

Sebuah syarikat dengan akhir tahun 31 Disember merupakan syarikat besar pada tahun 2024 buat kali pertama (dan mempunyai keuntungan di bawah ambang £10 juta) dan dijangka menjadi syarikat besar pada tahun 2025. Pembayaran cukainya adalah seperti berikut:

  • Bagi tempoh perakaunan 2024, liabiliti cukai perlu dibayar sembilan bulan dan satu hari selepas tamat tempoh perakaunan, iaitu pada 1 Oktober 2025.
  • Bagi tempoh perakaunan 2025, 25% daripada liabiliti cukai yang dijangkakan perlu dijelaskan pada setiap 14 Julai 2025, 14 Oktober 2025, 14 Januari 2026 dan 14 April 2026.

Seperti yang dapat dilihat, ansuran pertama untuk tahun 2025 perlu dibayar sebelum liabiliti cukai untuk tahun 2024. Oleh itu, adalah penting bahawa bajet keuntungan boleh cukai yang dijangkakan disediakan apabila sesebuah syarikat menjadi besar untuk menentukan:

  • sama ada syarikat itu akan menjadi besar pada tahun kedua, dan jika ya;
  • pembayaran cukai yang perlu dibuat pada bulan ketujuh tahun kedua.

Syarikat-syarikat yang sangat besar

Bagi tempoh perakaunan yang bermula pada atau selepas 1 April 2019, syarikat 'sangat besar' dikehendaki membayar cukai korporat secara ansuran empat bulan lebih awal daripada syarikat besar. Syarikat adalah syarikat 'sangat besar' jika keuntungannya untuk keuntungan perakaunan 12 bulan adalah lebih daripada £20 juta. Sama seperti syarikat besar, ambang ini dikurangkan secara berkadaran jika tempoh perakaunan kurang daripada 12 bulan, dan jika syarikat mempunyai satu atau lebih syarikat bersekutu. Ujian ambang liabiliti cukai korporat yang sama terpakai seperti syarikat besar, di mana jika liabiliti cukai korporat syarikat kurang daripada £10,000, syarikat tersebut tidak dianggap 'sangat besar' dan tidak perlu membayar cukai korporat secara ansuran.

Bagi syarikat yang sangat besar dengan tempoh perakaunan 12 bulan, bayaran ansuran suku tahunan perlu dijelaskan pada hari ke-14 bulan ketiga, keenam, kesembilan dan kedua belas tempoh perakaunan.

Mengira bayaran ansuran suku tahunan

Sebuah syarikat perlu menganggarkan liabiliti cukai tahun semasa (tolak semua pelepasan dan tolakan) dan kemudian membuat bayaran ansuran berdasarkan anggaran tersebut. Ini bermakna menjelang bulan ketiga bagi syarikat yang sangat besar dan menjelang bulan ketujuh bagi syarikat besar, sesebuah syarikat perlu menganggarkan keuntungan untuk baki tempoh perakaunan.

Anggaran liabiliti cukai sesebuah syarikat mungkin akan berubah dari semasa ke semasa, terutamanya apabila tempoh perakaunan berjalan, dan setiap pembayaran ansuran harus dikira berdasarkan anggaran yang disemak semula. Sistem pembayaran ansuran membolehkan sesebuah syarikat membuat pembayaran tambahan – pada bila-bila masa – jika ia menyedari bahawa pembayaran ansuran yang telah dibuatnya tidak mencukupi. Syarikat biasanya boleh menuntut kembali semua atau sebahagian daripada sebarang pembayaran ansuran yang telah dibuat jika kemudiannya ia menyimpulkan bahawa ia sepatutnya tidak dibuat, atau berlebihan.

Faedah dan penalti

HMRC mengenakan faedah ke atas ansuran lewat atau kurang dibayar. Faedah dikira dan dikenakan hanya setelah syarikat memfailkan penyata cukai syarikatnya, atau HMRC telah membuat penentuan liabiliti cukai syarikatnya dan tarikh akhir biasa telah berlalu.

HMRC akan membayar faedah syarikat ke atas bayaran ansuran yang ternyata tidak perlu, bayaran yang dibuat lebih awal atau bayaran berlebihan. Faedah ini dikira dan dikenakan secara retrospektif sebaik sahaja liabiliti untuk tempoh perakaunan ditetapkan, yang biasanya berlaku apabila penyata cukai dikemukakan.

Kadar faedah

Kadar faedah istimewa dikenakan untuk tempoh dari tarikh akhir dan perlu dibayar untuk ansuran pertama hingga tarikh akhir biasa bagi cukai syarikat (sembilan bulan dan satu hari dari akhir tempoh perakaunan).

Selepas itu, kadar faedah akan berubah kepada kadar faedah biasa untuk cukai yang terkurang dan terlebih bayar. Sistem dua peringkat ini mengambil kira hakikat bahawa syarikat akan membuat bayaran ansuran mereka berdasarkan angka anggaran tetapi, menjelang tarikh akhir biasa, mereka sepatutnya agak pasti tentang liabiliti mereka.

Faedah yang diterima oleh syarikat boleh dikenakan cukai, dan faedah yang dibayar oleh syarikat boleh ditolak untuk tujuan cukai.

Penalti

Penalti boleh dikenakan jika syarikat sengaja gagal membuat bayaran ansuran atau sengaja membuat bayaran ansuran yang terlalu kecil.

Pengaturan khas untuk kumpulan

Terdapat kemudahan pengaturan pembayaran berkumpulan yang membolehkan kumpulan membuat pembayaran ansuran secara keseluruhan kumpulan, bukannya syarikat demi syarikat. Ini akan membantu meminimumkan pendedahan mereka kepada faedah.