Bayaran Sakit Berkanun, Bersalin dan Paterniti

Bayaran Sakit Berkanun (SSP), Bayaran Bersalin Berkanun (SMP), Bayaran Bapa Berkanun (SPP) dan Bayaran Ibu Bapa Kongsi (ShPP) adalah peraturan penting yang perlu difahami kerana ia menguatkuasakan keperluan undang-undang minimum ke atas majikan. Setiap satu beroperasi dengan cara yang berbeza.

Lembaran fakta ini menetapkan prinsip utama peraturan dan perkara yang perlu dipertimbangkan oleh majikan.

Bayaran Sakit Berkanun (SSP)

SSP terpakai kepada semua majikan, tanpa mengira saiz dan mewakili bayaran minimum yang perlu dibayar oleh undang-undang.

Adalah mungkin untuk memilih untuk tidak menyertai skim ini tetapi hanya jika skim gaji sakit pekerjaan majikan adalah sama atau lebih daripada SSP. Masih terdapat keperluan untuk menyimpan rekod yang sesuai, dsb.

Kami telah menggariskan prinsip umum di bawah tetapi pertama sekali kami perlu menjelaskan beberapa istilah khas yang digunakan.

Glosari istilah

Tempoh Ketidakupayaan untuk Bekerja (PIW)
PIW terdiri daripada empat atau lebih hari kalendar sakit berturut-turut. Ini tidak semestinya hari bekerja biasa.
 
Penghubung
Apabila satu PIW bermula dalam tempoh lapan minggu selepas berakhirnya PIW sebelumnya, tempoh tersebut boleh dikaitkan.
 
Hari Kelayakan (QD)
Ini biasanya merupakan hari bekerja biasa pekerja melainkan hari-hari lain telah dipersetujui. SSP dibayar untuk setiap hari yang layak setelah hari menunggu berlalu.
SSP dibayar untuk setiap hari yang layak setelah hari menunggu berlalu.
 
Hari menunggu (WD)
Tiga QD pertama dalam PIW dipanggil WD. SSP tidak perlu dibayar untuk WD.

Di tempat PIW dikaitkan, hanya tiga hari pertama PIW pertama yang merupakan WD.

 

Siapakah yang layak untuk SSP?

Semua pekerja yang, pada permulaan PIW atau PIW yang dipautkan, mempunyai purata pendapatan mingguan melebihi Had Pendapatan Bawah (LEL) sebanyak £125.

Pekerja mesti telah memaklumkan anda tentang penyakit mereka – sama ada dalam had masa anda sendiri atau dalam tempoh tujuh hari.

Mereka mesti memberikan bukti ketidakupayaan mereka. Pekerja boleh mengesahkan sendiri ketidakhadiran mereka selama tujuh hari pertama berturut-turut: selepas itu, borang Med3 (Nota Fit) diperlukan daripada Pengamal Perubatan Am mereka.

Berapakah SSP yang perlu dibayar?

Kadar mingguan SSP ialah £118.75 untuk 2025/26 tetapi ia dikira pada kadar harian.

Kadar harian

Kadar harian mungkin berbeza untuk pekerja yang berbeza. Ia dikira dengan membahagikan kadar mingguan dengan bilangan hari yang layak dalam seminggu. Contohnya, pekerja yang bekerja lima hari seminggu akan mempunyai kadar harian sebanyak £23.75 untuk 2025/26.

Hanya QD yang layak mendapat SSP dan ingat tiga hari pertama (WD) tidak layak melainkan ketidakhadiran tersebut berkaitan dengan COVID-19.

SSP Maksimum

Kelayakan maksimum adalah 28 minggu dalam setiap tempoh sakit atau PIW berkaitan.

Majikan tidak dapat menuntut semula SSP yang dibayar untuk ketidakhadiran sakit.

Bayar Seperti Yang Anda Perolehi (PAYE) dan rekod

SSP termasuk dalam gaji kasar dan PAYE dikendalikan seperti biasa.

Majikan harus memantau ketidakhadiran semasa sakit dan menyimpan rekod terperinci kerana ini diperlukan untuk tujuan PAYE.  

Bayaran Bersalin Berkanun (SMP)

SMP dibayar kepada pekerja wanita atau bekas pekerja yang pernah atau akan menimang cahaya mata.

Pembayaran SMP adalah wajib sekiranya pekerja memenuhi syarat-syarat tertentu.

Keperluan

SMP perlu dibayar dengan syarat pekerja mempunyai:

  • memulakan cuti bersalinnya
  • diberi notis 28 hari untuk cuti bersalinnya (melainkan dengan alasan yang kukuh)
  • memberikan bukti perubatan berserta borang (MATB1)
  • telah bekerja secara berterusan selama 26 minggu sehingga dan termasuk minggu kelayakannya
  • mempunyai purata pendapatan mingguan (AWE) melebihi LEL dalam tempoh berkaitan.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa ibu-ibu mempunyai hak undang-undang untuk mengambil cuti sehingga 52 minggu sekitar waktu kelahiran bayi mereka, sama ada mereka layak untuk SMP atau tidak. Ini bermakna ibu-ibu boleh memilih untuk mengambil cuti sehingga satu tahun secara keseluruhan.

Jumlah yang perlu dibayar

Kadar SMP, SPP, gaji ibu bapa kongsi berkanun dan gaji pengambilan anak angkat berkanun ialah £184.03 seminggu (atau 90% daripada purata pendapatan mingguan seseorang jika kurang).

SMP perlu dibayar untuk tempoh maksimum 39 minggu. Tarikh kelahiran bayi, seperti yang ditunjukkan pada sijil MATB1, menentukan kelayakan tempoh gaji bersalin dan bukan tarikh bayi dilahirkan. Kadar SMP adalah seperti berikut:

  • enam minggu pertama pada 90% AWE (lihat di bawah)
  • sehingga 33 minggu lagi pada tempoh yang lebih rendah daripada:
    • 90% daripada AWE
    • £187.18 untuk 2025/26.

SMP dianggap sebagai gaji biasa.

Purata pendapatan mingguan (AWE)

AWE perlu dikira untuk dua tujuan:

  • untuk menentukan sama ada pekerja berhak mendapat SMP (pendapatan mesti melebihi LEL)
  • untuk menetapkan kadar SMP.

Purata dikira dengan merujuk kepada tempoh berkaitan pekerja. Ini berdasarkan tempoh lapan minggu sehingga akhir minggu kelayakan, iaitu 15 minggu sebelum kelahiran bayi. Dalam beberapa keadaan, kenaikan gaji berikutnya perlu diambil kira semasa mengira SMP. Pendapatan untuk tujuan ini adalah sama seperti NIC Kelas 1 dan termasuk SSP.

Pemulihan SMP

92% daripada SMP yang dibayar boleh dituntut semula melalui potongan daripada bayaran PAYE bulanan.

Majikan mungkin layak mendapat Pelepasan Majikan Kecil (SER). SER ialah 100% daripada SMP ditambah pampasan 3%.

Untuk layak mendapat SER, had semasa adalah:

  • Jumlah NIC Kelas 1 kasar bagi tahun cukai yang layak bagi pekerja mestilah kurang daripada £45,000
  • Tahun cukai yang layak bagi pekerja ialah tahun cukai lengkap terakhir yang berakhir sebelum permulaan minggu kelayakannya.

Glosari istilah

Minggu kelahiran bayi
Minggu di mana bayi dijangka dilahirkan. Ini bermula pada hari Ahad.
Minggu kelayakan (QW)
Minggu ke-15 sebelum minggu bayi dijangka lahir. Minggu bayi dijangka lahir dan QW mudah ditentukan menggunakan perisian atau kalkulator dalam talian yang tersedia melalui alat PAYE asasgov.uk.
Tempoh Bayaran Bersalin (MPP)
Tempoh sehingga 39 minggu di mana SMP boleh dibayar.
MATB1
Sijil bersalin yang disediakan oleh bidan atau doktor. Ini tersedia sehingga 20 minggu sebelum bayi dijangka lahir. SMP tidak boleh dibayar tanpa ini.

Bayaran Paterniti Berkanun Biasa (OSPP)

OSPP dibayar kepada pasangan yang mengambil cuti untuk menjaga bayi atau menyara ibu dalam tahun pertama selepas kelahiran. OSPP sebelum ini dikenali sebagai SPP.

Ia tersedia untuk:

  • bapa
  • suami atau pasangan ibu (atau pengangkat)
  • pengangkat kanak-kanak
  • ibu bapa yang dimaksudkan (jika mereka mempunyai bayi melalui pengaturan surrogacy)

Rakan kongsi mesti mempunyai:

  • diberi notis 28 hari sebelum cuti paterniti mereka (melainkan dengan alasan yang kukuh)
  • memberikan pengisytiharan komitmen keluarga pada borang SC3 atau borang majikan sendiri
  • telah bekerja secara berterusan selama 26 minggu sehingga dan termasuk minggu kelayakan mereka (dalam kes pengambilan anak angkat, minggu kelayakan adalah mana-mana hari dalam minggu dipadankan dengan anak)
  • mempunyai purata pendapatan mingguan melebihi LEL dalam tempoh berkaitan.

Jumlah yang perlu dibayar

OSPP perlu dibayar untuk tempoh maksimum dua minggu:

Bagi bayi yang dijangka lahir sebelum 7 April 2024, ia perlu diambil sebagai satu blok sama ada seminggu atau dua minggu penuh tetapi bagi bayi yang dijangka lahir pada atau selepas 7 April 2024, pekerja boleh mengambil masa dua minggu bersama atau dua blok berasingan selama satu minggu.

Ia dibayar pada kadar berikut:

  • yang lebih rendah daripada:
    • 90% daripada AWE
    • £187.18 untuk 2025/26.

OSPP dianggap sebagai gaji biasa.

Pengiraan AWE dan pemulihan OSPP tertakluk kepada peraturan yang sama seperti SMP.

Bapa-bapa berhak mengambil cuti tanpa gaji untuk menghadiri sehingga dua temu janji antenatal.

Ibu bapa angkat

Untuk layak mendapat Bayaran Pengambilan Anak Angkat Berkanun (SAP), pekerja mesti memenuhi kriteria pendapatan dan perkhidmatan yang sama seperti pekerja yang ingin layak mendapat SMP. Pekerja mesti memberikan bukti pengambilan anak angkat kepada majikannya dan pengisytiharan bahawa dia telah memilih untuk menerima SAP. Borang HMRC SC4 menyediakan borang pengisytiharan yang boleh digunakan. Sijil padanan daripada agensi pengambilan anak angkat mesti dikemukakan kepada majikan. SAP dibayar pada kadar SMP yang lebih rendah dan mematuhi peraturan yang sama berkenaan dengan pemulihan.

Cuti Ibu Bapa Bersama (SPL)

SPL tersedia untuk ibu bapa yang bayinya dijangka lahir pada atau selepas 5 April 2015. Dalam kes pengambilan anak angkat, SPL terpakai berkaitan dengan kanak-kanak yang dipadankan dengan seseorang atau diletakkan untuk pengambilan anak angkat pada atau selepas 5 April 2015.

Ibu yang bekerja masih berhak mendapat cuti bersalin selama 52 minggu. Ibu boleh mengurangkan haknya untuk SMP dan cuti serta memilih untuk mengambil SPL dan Bayaran Ibu Bapa Bersama (ShPP). SPL dan ShPP akan disediakan dengan syarat ibu bapa memenuhi syarat kelayakan. Elemen utama skim ini adalah:

  • Dalam tempoh 52 minggu, akan terdapat Cuti Bersalin Berkanun (CBT) wajib selama dua minggu (empat minggu jika mereka pekerja manual) yang mesti diambil oleh ibu
  • Ibu bapa yang layak kemudiannya akan dapat berkongsi baki cuti dan membayar dalam bentuk ShPP dan SPL antara mereka mengikut pilihan mereka
  • para bapa masih berhak mendapat cuti paterniti asas OSPP selama dua minggu
  • ibu-ibu dengan pasangan (yang juga mesti memenuhi syarat kelayakan) boleh menamatkan cuti ibu dan membayar serta berkongsi baki yang belum diambil sebagai SPL dan ShPP
  • Pekerja yang mengambil SPL dilindungi daripada layanan yang kurang baik kerana mereka akan mempunyai hak untuk kembali ke pekerjaan yang sama jika jumlah cuti yang diambil adalah 26 minggu atau kurang secara agregat, walaupun cuti itu diambil dalam blok yang tidak berterusan
  • sebarang cuti berikutnya akan menarik hak untuk kembali kepada pekerjaan yang sama, atau jika itu tidak praktikal secara munasabah, pekerjaan yang serupa
  • Terpulang kepada ibu bapa bagaimana mereka berkongsi SPL – mereka boleh mengambilnya secara bergilir-gilir atau mengambil cuti bersama, dengan syarat mereka mengambil tidak lebih daripada 52 minggu cuti ini, jika digabungkan secara keseluruhannya
  • Cuti dan gaji paterniti tambahan telah dimansuhkan untuk bayi yang perlu dibayar mulai 5 April 2015
  • ShPP dikira dengan cara yang sama seperti SMP.

Rancangan untuk melanjutkan SPL kepada datuk dan nenek

Cadangan telah diumumkan untuk melanjutkan SPL bagi membolehkan datuk dan nenek mengambil cuti kerja. Sistem cuti bersama datuk dan nenek akan membolehkan seorang ibu berkongsi cutinya dengan seorang datuk dan nenek yang bekerja yang dicalonkan. SPL kini terhad kepada pasangan ibu. Tiada tarikh mula ditetapkan untuk lanjutan ini.