Kerja Luar Penggajian

Peraturan kerja di luar senarai gaji direka untuk mencegah pengelakan cukai dan caruman insurans negara (NIC) melalui penggunaan syarikat perkhidmatan peribadi dan perkongsian.

Peraturan ini tidak menghalang individu menjual perkhidmatan mereka sama ada melalui syarikat peribadi mereka sendiri atau perkongsian. Walau bagaimanapun, ia bertujuan untuk menghapuskan sebarang kelebihan cukai yang mungkin daripada berbuat demikian jika pekerja tersebut sebaliknya merupakan pekerja pelanggan.

Penggunaan peraturan ini berbeza bergantung pada pelanggan yang diberikan perkhidmatan tersebut; sama ada pelanggan tersebut merupakan badan sektor awam, perniagaan sektor swasta yang besar atau sederhana atau perniagaan sektor swasta yang kecil.

Ringkasan pendekatan

Penghapusan kelebihan cukai

Kelebihan cukai terutamanya timbul dengan mengekstrak keuntungan bersih syarikat yang boleh dikenakan cukai melalui dividen. Ini mengelakkan sebarang caruman insurans negara (NIC) yang pada amnya sepatutnya dibayar jika keuntungan tersebut telah diekstrak melalui imbuhan atau bonus. Di samping itu, kadar cukai dividen adalah lebih rendah daripada yang terpakai kepada pendapatan gaji.

Tujuan peraturan ini adalah untuk mengenakan cukai ke atas sebahagian besar pendapatan yang diterima daripada pelanggan seolah-olah ia adalah gaji orang yang melakukan kerja tersebut.

Kepada siapa ia terpakai?

Peraturan ini terpakai jika, sekiranya individu tersebut menjual perkhidmatan mereka secara langsung dan bukannya melalui syarikat (atau perkongsian), mereka akan dikelaskan (oleh HMRC) sebagai bekerja dan bukannya bekerja sendiri.

Contohnya, individu yang beroperasi melalui syarikat perkhidmatan peribadi tetapi hanya mempunyai seorang pelanggan yang bekerja sepenuh masa secara efektif mungkin akan dikenakan tindakan undang-undang. Sebaliknya, individu yang menyediakan perkhidmatan yang serupa kepada ramai pelanggan adalah jauh lebih kecil kemungkinannya untuk terjejas.

Pekerjaan lwn pekerjaan sendiri

Salah satu isu utama di bawah peraturan ini adalah untuk menentukan sama ada hubungan atau kontrak tertentu telah dikesan. Ini kerana garis pemisah antara pekerjaan dan pekerjaan sendiri sentiasa jelas.

Semua faktor akan dipertimbangkan, tetapi secara keseluruhannya, niat dan realiti hubungan itu yang penting.

Jadual di bawah menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan dengan keputusan tersebut.

HMRC akan mempertimbangkan perkara berikut untuk memutuskan sama ada sesuatu kontrak itu terperangkap di bawah peraturan:

Kewajipan bersama
– pelanggan akan menawarkan kerja dan pekerja menerimanya sebagai persefahaman yang berterusan?
Kawalan
– pelanggan mempunyai kawalan ke atas tugasan yang dijalankan/jam bekerja dll?
Peralatan
– pelanggan menyediakan semua peralatan yang diperlukan?
Penggantian
– individu itu boleh melakukan kerja itu sendiri atau menghantar pengganti?
Risiko kewangan
– syarikat (atau perkongsian) menanggung risiko kewangan?
Asas pembayaran
– syarikat (atau perkongsian) dibayar sejumlah wang tetap untuk kerja tertentu?
Faedah
– individu tersebut berhak mendapat bayaran sakit, bayaran cuti, perbelanjaan dll?
Niat
– pelanggan dan pekerja telah bersetuju bahawa tiada niat untuk menjalin hubungan pekerjaan?
Faktor peribadi
– individu tersebut bekerja untuk beberapa pelanggan yang berbeza dan syarikat (atau perkongsian) memperoleh pekerjaan baharu dengan cara seperti perniagaan?

HMRC telah menyediakan alat digital untuk membantu mengenal pasti status pekerjaan pekerja.

Akibat perancangan

Perkara utama yang perlu dipertimbangkan jika anda ditangkap oleh undang-undang tersebut adalah:

  • Kesan meluas undang-undang ini adalah untuk mengenakan yuran yang dibayar oleh pendapatan pelanggan syarikat kepada NIC dan cukai pendapatan, pada kadar cukai peribadi dan bukannya kadar cukai korporat
  • mungkin terdapat sedikit perbezaan kepada pendapatan bersih anda sama ada anda beroperasi sebagai syarikat atau sebagai individu
  • Setakat yang anda ada pilihan dalam perkara ini, adakah anda ingin terus beroperasi melalui sesebuah syarikat?
  • Jika pelanggan memerlukan anda untuk terus menjadi syarikat berhad, bolehkah anda berunding dengan pelanggan untuk mendapatkan yuran yang lebih tinggi?
  • Jika anda terus menjadi syarikat berhad, anda perlu melihat pendapatan dan perbelanjaan syarikat pada masa hadapan bagi memastikan anda tidak akan menanggung lebih banyak cukai daripada yang sepatutnya.

Pengecualian kepada peraturan

Jika sesebuah syarikat mempunyai pekerja yang mempunyai 5% atau kurang saham dalam syarikat majikan mereka, peraturan tersebut secara amnya tidak akan terpakai kepada pendapatan yang dijana oleh pekerja tersebut untuk syarikat.

Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa dalam menentukan sama ada ujian 5% dipenuhi, sebarang saham yang dipegang oleh 'syarikat bersekutu' mesti dimasukkan.

Bagaimana peraturan beroperasi

Terdapat peraturan berbeza yang terpakai bergantung pada pelanggan yang diberikan perkhidmatan tersebut.

Jika pelanggan merupakan badan sektor swasta yang kecil, maka tanggungjawab untuk menentukan status pekerja terletak pada syarikat perkhidmatan peribadi.

Jika pelanggan merupakan organisasi sektor awam atau perniagaan swasta bersaiz sederhana atau besar, secara amnya entiti tersebut akan bertanggungjawab untuk menentukan status pekerja dan menyampaikannya melalui pengeluaran pernyataan penentuan status.

Definisi syarikat kecil

Perundangan ini menggunakan definisi statutori sedia ada dalam Akta Syarikat tentang 'syarikat kecil' untuk mengecualikan perniagaan kecil daripada peraturan baharu. Syarikat kecil ialah syarikat yang memenuhi dua kriteria ini:

  • perolehan sebanyak £10.2 juta atau kurang
  • mempunyai £5.1 juta dalam kunci kira-kira atau kurang
  • mempunyai 50 orang pekerja atau kurang.

Jika perniagaan yang menerima kerja individu tersebut bukan sebuah syarikat, hanya ujian pusing ganti pekerja yang akan terpakai.

Aplikasi – perkhidmatan yang disediakan kepada pelanggan sektor swasta yang kecil

Peraturan ini kadangkala dirujuk sebagai peraturan IR35.

Syarikat perkhidmatan peribadi mengendalikan PAYE & NIC atas pembayaran gaji sebenar kepada individu sepanjang tahun dengan cara biasa.

Jika, pada akhir tahun cukai – iaitu 5 April, gaji individu daripada syarikat, termasuk faedah dalam bentuk barangan, berjumlah kurang daripada pendapatan syarikat daripada semua kontrak yang terpakai bagi peraturan tersebut, maka perbezaannya (tolak perbelanjaan yang dibenarkan) dianggap telah dibayar kepada individu tersebut sebagai gaji pada 5 April dan PAYE/NIC perlu dibayar.

Perbelanjaan yang dibenarkan termasuk:

  • perbelanjaan pekerjaan tertentu (tetapi bukan perjalanan)
  • elaun modal tertentu
  • caruman pencen majikan
  • NIC majikan – kedua-duanya benar-benar dibayar dan perlu dibayar atas sebarang gaji yang dianggap
  • 5% daripada pendapatan kasar untuk menampung semua perbelanjaan lain.

Di mana gaji dianggap seperti ini:

  • potongan yang sewajarnya dibenarkan dalam mengira keuntungan cukai syarikat dan
  • tiada cukai/NIC selanjutnya perlu dibayar jika individu tersebut kemudiannya mengeluarkan wang daripada syarikat dengan cara yang diluluskan oleh HMRC (lihat di bawah).

Aplikasi – perkhidmatan yang disediakan kepada sektor awam atau pelanggan sektor swasta sederhana/besar

Jika undang-undang terpakai, pekerja sektor awam atau pembayar yuran dianggap sebagai majikan untuk tujuan cukai dan NIC Kelas 1 (termasuk NIC majikan) dan jumlah yang dibayar kepada perantara pekerja akan dianggap sebagai pembayaran pendapatan pekerjaan kepada pekerja tersebut.

Elaun 5% yang digunakan oleh perantara pekerja untuk perbelanjaan perniagaan tertentu tidak tersedia untuk kontrak dengan sektor awam.

Pendapatan yang diterima oleh syarikat perkhidmatan peribadi yang telah dikenakan cukai sebagai pendapatan penggajian di bawah peraturan ini tidak boleh dikenakan cukai syarikat, dan tiada cukai pendapatan tambahan yang perlu dibayar atas pengekstrakan dana tersebut.

Perkara yang perlu dipertimbangkan daripada pelaksanaan peraturan

  • Untuk melakukan pengiraan pembayaran yang dianggap di bawah set peraturan pertama, anda perlu mempunyai maklumat yang tepat untuk pendapatan dan perbelanjaan syarikat untuk tempoh ini. Anda mungkin perlu menyimpan rekod berasingan perbelanjaan syarikat yang akan layak sebagai 'perbelanjaan pekerja'. Terdapat tarikh akhir yang ketat untuk pengiraan pembayaran yang dianggap dan pembayaran HMRC. Pembayaran yang dianggap dianggap seolah-olah pembayaran sebenar telah dibuat oleh syarikat pada 5 April dan cukai dan NIC perlu dibayar kepada HMRC sebelum 19 April.
  • Pembayaran yang dibuat oleh syarikat peribadi anda ke dalam pelan pencen peribadi akan mengurangkan pembayaran yang dianggap perlu. Ini boleh menjadi menarik kerana NIC majikan akan disimpan sebagai tambahan kepada PAYE dan NIC pekerja.
  • Masa dan kaedah pengekstrakan dana pada masa hadapan daripada syarikat perkhidmatan peribadi harus dipertimbangkan untuk meminimumkan impak aliran tunai percukaian.

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan

Perkongsian

Jika individu menjual perkhidmatan mereka melalui perkongsian, peraturan tersebut terpakai kepada sebarang pendapatan yang timbul yang akan dikenakan cukai sebagai pendapatan penggajian jika perkongsian itu tidak wujud.

Banyak perkongsian tidak mematuhi peraturan walaupun seorang atau lebih rakan kongsi menjalankan kerja untuk pelanggan yang mungkin mempunyai kualiti kontrak pekerjaan.

Peraturan ini hanya akan terpakai kepada perkongsian di mana:

  • seorang individu, (sama ada bersendirian atau dengan seorang atau lebih saudara mara), berhak mendapat 60% atau lebih daripada keuntungan atau
  • semua atau sebahagian besar pendapatan perkongsian datang daripada 'kontrak pekerjaan' dengan seorang pelanggan atau
  • mana-mana bahagian keuntungan rakan kongsi adalah berdasarkan jumlah pendapatan daripada 'kontrak pekerjaan'.

Penalti

Sekiranya syarikat perkhidmatan peribadi atau perkongsian gagal memotong dan mengakaunkan PAYE/NIC yang perlu dibayar di bawah peraturan, peruntukan penalti biasa akan terpakai.

Jika syarikat atau perkongsian gagal membayar, cukai dan NIC yang perlu dikutip daripada individu tersebut mungkin boleh dikutip seperti yang berlaku dalam keadaan tertentu di bawah undang-undang PAYE dan NIC sedia ada.

Syarikat Perkhidmatan Terurus (MSC)

MSC telah cuba mengelakkan peraturan IR35. Jenis-jenis MSC berbeza-beza tetapi sering dirujuk sebagai 'syarikat komposit' atau 'PSC terurus'. Secara amnya, perbezaan utama ialah penyedia MSC terlibat dengan syarikat pekerja. Contohnya, penyedia mendapat manfaat kewangan daripada menyediakan perkhidmatan pekerja atau mempengaruhi/mengawal penyediaan perkhidmatan tersebut atau cara pembayaran dibuat kepada individu. Undang-undang telah diperkenalkan untuk memastikan bahawa pekerja yang menyediakan perkhidmatan melalui MSC tertakluk kepada peraturan yang serupa dengan peraturan untuk PSC di atas.