Kadar Gaji Minimum Dinaikkan mulai 1 April (April 2025)
Sehingga 1 April 2025, kenaikan kepada Gaji Sara Hidup Negara (GST) dan Gaji Minimum Negara (GST) telah berkuat kuasa. GST telah meningkat sebanyak 6.7%, dengan GST meningkat sehingga 18%, bergantung pada umur atau kategori pekerja.
Kadar sejam yang baharu adalah seperti berikut:
| Umur/Kategori | Kadar dari 1 April 2025 |
|---|---|
| 21 tahun ke atas (NLW) | £12.21 |
| 18–20 | £10.00 |
| 16–17 | £7.55 |
| Kadar Perantis | £7.55 |
Kadar perantisan terpakai kepada perantis di bawah umur 19 tahun, atau mereka yang berumur 19 tahun ke atas pada tahun pertama perantisan mereka.
Peter Bickley, Pengurus Teknikal – Cukai Majikan di ICAEW, menyatakan bahawa walaupun kenaikan itu memberi manfaat kepada pekerja, ia menambah tekanan ke atas majikan—terutamanya dengan perubahan yang akan datang kepada Insurans Negara mulai April 2025. Beliau menekankan bahawa kegagalan membayar gaji minimum yang betul adalah satu kesalahan jenayah dan menggesa perniagaan untuk terus mematuhi peraturan.
Berita Arkib















