Had pelepasan Cukai Warisan akan meningkat kepada £2.5 juta untuk petani dan perniagaan (Jan 2026)
Tahap ambang Pelepasan Harta Pertanian (APR) dan Pelepasan Harta Perniagaan (BPR) akan dinaikkan daripada £1 juta kepada £2.5 juta, kerajaan telah mengumumkan.
Perubahan itu akan membenarkan pasangan atau rakan kongsi sivil untuk memindahkan sehingga £5 juta dalam aset pertanian atau perniagaan yang layak antara mereka sebelum membayar Cukai Warisan (IHT), sebagai tambahan kepada elaun sedia ada.
Kerajaan berkata perubahan itu dibuat selepas ia mendengar kebimbangan komuniti petani dan perniagaan tentang pembaharuan tersebut.
Ia mengatakan ia akan melindungi lebih banyak ladang dan perniagaan, sambil mengekalkan prinsip teras bahawa aset pertanian dan perniagaan yang paling berharga tidak seharusnya menerima bantuan tanpa had.
Perubahan itu akan diperkenalkan kepada Rang Undang-Undang Kewangan pada bulan Januari dan akan berkuat kuasa mulai 6 April.
Setiausaha Alam Sekitar Emma Reynolds berkata:
"Petani adalah teras keselamatan makanan dan pengawasan alam sekitar kita, dan saya bertekad untuk bekerjasama dengan mereka bagi menjamin masa depan yang menguntungkan untuk pertanian British.".
"Kami telah mendengar dengan teliti para petani di seluruh negara dan kami sedang membuat perubahan hari ini untuk melindungi ladang keluarga yang lebih biasa. Kami sedang meningkatkan ambang individu daripada £1 juta kepada £2.5 juta yang bermaksud pasangan yang mempunyai harta pusaka sehingga £5 juta kini tidak akan membayar cukai pusaka ke atas harta pusaka mereka.".
"Adalah wajar jika estet yang lebih besar menyumbang lebih banyak, sementara kita menyokong ladang dan perniagaan perdagangan yang merupakan tulang belakang komuniti luar bandar Britain."
Pautan internet: GOV.UK
E-invois akan menjadi perubahan asas untuk perniagaan berdaftar VAT (Jan 2026)
Pengenalan e-invois mandatori untuk semua perniagaan berdaftar VAT yang menjual kepada pelanggan perniagaan UK mulai April 2029 akan menjadi perubahan asas, kata Chartered Institute of Taxation (CIOT).
Kerajaan telah mengumumkan keperluan tersebut dalam dokumen dasar Belanjawan Musim Luruh 2025.
Ia menyatakan: "Kerjasama berterusan antara kerajaan dan sektor swasta adalah penting untuk memacu inovasi. Bagi memacu produktiviti selanjutnya, kerajaan akan mewajibkan penggunaan invois elektronik untuk semua invois VAT untuk transaksi perniagaan-ke-perniagaan dan perniagaan-ke-kerajaan mulai tahun 2029, dengan pelan tindakan yang akan diterbitkan pada Belanjawan 2026."
CIOT memberi amaran kepada kerajaan agar tidak tergesa-gesa melaksanakan e-invois mandatori, menyeru penggunaan ambang batas dan pelaksanaan berperingkat bagi cuba mengurangkan kesan perubahan digital yang ketara sedemikian.
E-invois merupakan pertukaran maklumat invois secara digital secara langsung antara sistem perakaunan pembekal dan pelanggan; invois yang dihantar secara elektronik melalui e-mel dengan lampiran format pdf atau jpeg tidak lagi mencukupi.
Jurucakap CIOT Alison Kerrey berkata:
"E-invois merupakan perubahan asas untuk perniagaan. Ini lebih daripada sekadar Menjadikan Cukai Digital, kerana ia bukan sekadar penyimpanan rekod digital, malah berkomunikasi secara digital dengan pelanggan dan pembekal.".
"Kami amat bimbang perniagaan yang hanya mengeluarkan dan menerima beberapa invois setahun akan menghadapi kos yang tidak seimbang.".
"Sokongan CIOT bergerak untuk meningkatkan penggunaan e-invois. Tetapi jika perlu ada mandat, perlu ada manfaat sebenar kepada perniagaan HMRC dan UK serta pelaksanaan yang masuk akal dan realistik."
Pautan internet: CIOT
Penalti PCB dikecualikan untuk tahun pertama Cukai Pendapatan (Jan 2026)
Pembayar cukai taksiran sendiri yang bakal menyertai Pembentukan Cukai Digital (MTD) untuk Cukai Pendapatan April depan tidak akan dikenakan penalti jika lewat memfailkan kemas kini suku tahunan.
Dalam dokumen Belanjawan Musim Luruh 2025, kerajaan berkata ia tidak akan mengenakan mata penalti jika mereka yang menyertai MTD mengemukakan sebarang kemas kini suku tahunan wajib mereka mengenai pendapatan dan perbelanjaan lewat sepanjang 2026/27.
Ini bermakna kumpulan pertama pembayar cukai yang memperoleh pendapatan bukan PAYE melebihi £50,000 tidak akan bertanggungjawab ke atas rejim penalti baharu di bawah PCB sehingga April 2027.
HMRC akan melaksanakan rejim penalti baharu bagi penyerahan lewat dan pembayaran lewat kepada semua pembayar cukai pendapatan mulai 6 April 2027.
Sistem baharu ini berdasarkan rejim sekatan berasaskan mata dan akan mengenakan hukuman kepada mereka yang berterusan tidak mematuhi tarikh akhir pemfailan dan pembayaran.
Di bawah rejim baharu ini, apabila pembayar cukai terlepas tarikh akhir penyerahan tahunan, mereka akan dikenakan penalti mata. Pembayar cukai hanya akan dikenakan penalti kewangan tetap sebanyak £200 selepas mereka mencapai ambang mata dua kerana lewat menyerahkan pengisytiharan akhir mereka.
Sharron West, pegawai teknikal di LITRG, berkata:
"Kami gembira melihat kerajaan menangguhkan penalti untuk tahun pertama Menjadikan Cukai Digital.".
"Menjadikan Cukai Digital merupakan perubahan terbesar kepada sistem cukai sejak penilaian kendiri dan oleh kerana itu, kami menjangkakan akan terdapat beberapa masalah awal apabila ia mula beroperasi pada bulan April.".
"Tempoh bertenang ini merupakan berita baik terutamanya bagi mereka yang akan membiasakan diri dengan sistem baharu tanpa bantuan penasihat cukai."
Pautan internet: CIOT
Perubahan pengorbanan gaji akan memberi kesan kepada lebih tiga juta pekerja (Jan 2026)
Penghapusan pengorbanan gaji bebas cukai sepenuhnya ke atas pencen dengan had baharu £2,000 akan menjejaskan lebih tiga juta pekerja di 290,000 syarikat, menurut angka kerajaan.
Perubahan kepada pengorbanan gaji pencen akan berkuat kuasa mulai 6 April 2029 dan akan menyaksikan had baharu sebanyak £2,000 ke atas jumlah caruman yang boleh dibuat oleh pekerja ke dalam skim pengorbanan gaji bebas cukai dan caruman insurans negara (NIC), yang melibatkan skim yang dikendalikan oleh majikan UK.
Hampir lapan juta pekerja kini menggunakan pengorbanan gaji untuk membuat caruman pencen. Daripada jumlah ini, lebih tiga juta mengorbankan lebih daripada £2,000 gaji atau bonus.
Walau bagaimanapun, lebih separuh daripada pekerja akan jatuh di bawah ambang berdasarkan anggaran HMRC semasa, bermakna lebih empat juta penyimpan pencen tidak akan terjejas.
Kerajaan berkata:
Kerajaan menyokong dan memberi insentif kepada penjimatan pencen dan telah mengekalkan pelepasan Cukai Pendapatan dan NIC ke atas caruman pencen yang bernilai lebih £70 bilion setahun.
"Kebanyakan peluang pengorbanan gaji yang lain telah ditutup pada tahun 2017. Pengorbanan gaji untuk caruman pencen kekal, dan kosnya sebagai pelepasan telah meningkat dengan ketara daripada £2.8 bilion dalam NIC yang dilupuskan pada tahun cukai 2016 hingga 2017, meningkat kepada £5.8 bilion pada tahun cukai 2023 hingga 2024. Sekiranya tiada perubahan dibuat, dijangkakan bahawa ini akan meningkat hampir tiga kali ganda kepada £8 bilion menjelang tahun cukai 2030 hingga 2031."
Pautan internet: GOV.UK
Kenyataan Musim Bunga ditetapkan pada 3 Mac 2026 (Jan 2026)
Kenyataan Musim Bunga telah dijadualkan pada 3 Mac 2026 oleh Canselor Exchequer Rachel Reeves.
Cik Reeves telah meminta Pejabat Tanggungjawab Belanjawan untuk menyediakan ramalan ekonomi dan fiskal untuk penerbitan pada tarikh tersebut.
Kerajaan berkata:
Seperti yang dinyatakan dalam Bajet, ramalan Musim Bunga tidak akan membuat penilaian prestasi kerajaan terhadap mandat fiskal dan sebaliknya akan memberikan kemas kini interim mengenai ekonomi dan kewangan awam.
Kerajaan akan memberi maklum balas kepada ramalan Mac melalui satu kenyataan kepada Parlimen, selaras dengan komitmen kerajaan untuk melaksanakan satu peristiwa fiskal utama setahun dalam Belanjawan.
"Pendekatan ini memberikan kestabilan dan kepastian yang diperlukan oleh keluarga dan perniagaan serta menyokong misi pertumbuhan kerajaan."
Pautan internet: GOV.UK
Pembaikpulihan perantisan UK bernilai £725 juta menyasarkan pengangguran belia (Jan 2026)
Satu pakej pembaharuan kemahiran bernilai £725 juta kepada sistem perantisan dengan tujuan membantu menangani pengangguran belia dan memacu pertumbuhan ekonomi, telah diumumkan oleh kerajaan UK.
Kerajaan mengatakan pembaharuan itu akan mewujudkan 50,000 perantisan dan perantisan asas tambahan dalam tempoh tiga tahun akan datang.
Sebagai sebahagian daripada pakej ini, kerajaan juga akan menanggung sepenuhnya kos perantisan untuk golongan muda yang layak di bawah umur 25 tahun di perniagaan kecil dan sederhana.
Pengumuman itu juga menekankan bahawa penghapusan kadar pelaburan bersama 5% untuk PKS bermakna kos latihan untuk semua perantis bawah 25 tahun yang layak dibiayai sepenuhnya, sekali gus membuka beribu-ribu peluang untuk golongan muda.
Lizzie Crowley, Penasihat Kemahiran untuk Institut Pembangunan Personel dan Bertauliah (CIPD), berkata:
Permulaan perantisan telah menurun selama bertahun-tahun, mengehadkan peluang untuk golongan muda dan menghalang organisasi – terutamanya firma yang lebih kecil – daripada membina kemahiran yang mereka perlukan untuk meningkatkan prestasi.
"Mewujudkan 50,000 perantisan dan memberi datuk bandar peranan yang lebih kukuh dalam menghubungkan golongan muda dengan majikan adalah satu langkah positif. Dan dalam tahun kos pekerjaan yang semakin meningkat, pembiayaan sepenuhnya permulaan perantisan untuk golongan bawah 25 tahun dalam perniagaan yang lebih kecil akan dialu-alukan.".
"Walau bagaimanapun, penghapusan caruman majikan 5% sahaja tidak akan mendorong pengambilan pekerja. Kos jarang sekali menjadi penghalang utama bagi majikan yang lebih kecil; cabaran yang lebih besar adalah melepaskan kakitangan untuk latihan luar kerja dan mempunyai kapasiti pengurusan untuk menyokong perantis dengan berkesan setiap hari. Tanpa menangani kekangan praktikal tersebut, pengambilan pekerja berkemungkinan akan kekal terhad."
HMRC menawarkan masa untuk membantu membayar bil cukai taksiran sendiri (Jan 2026)
HMRC menawarkan peringatan kepada pembayar cukai taksiran kendiri bahawa bantuan tersedia untuk menguruskan bil cukai mereka.
Tarikh akhir untuk memfailkan dan membayar sebarang cukai yang terhutang ialah 31 Januari 2026, tetapi mereka yang tidak dapat membayar sepenuhnya pada masa itu mungkin boleh membuat pengaturan Masa untuk Bayar dalam talian dan mengagihkan kos tersebut kepada ansuran bulanan.
Bagi mereka yang mempunyai bil sehingga £30,000, pengaturan sedemikian boleh diuruskan tanpa perlu menghubungi HMRC secara langsung.
Menurut HMRC, sejak 6 April 2025, hampir 18,000 pelan pembayaran telah disediakan menggunakan perkhidmatan ini, sekali gus membantu pelanggan mengelakkan penalti pembayaran lewat dengan mengatur pembayaran tetap yang sesuai dengan keadaan mereka sendiri.
Pengaturan Masa untuk Bayar tidak boleh diwujudkan sehingga penyata taksiran kendiri difailkan. Jika cukai yang terhutang melebihi £30,000, atau tempoh pembayaran balik yang lebih lama diperlukan, orang ramai masih boleh memohon tetapi perlu menghubungi HMRC secara langsung.
Myrtle Lloyd, Ketua Pegawai Pelanggan HMRC, berkata:
"Kami sedia membantu pelanggan mendapatkan cukai mereka dengan betul. Jika anda bimbang tentang membayar bil taksiran kendiri anda, bantuan disediakan. Pelan pembayaran dalam talian kami menawarkan fleksibiliti kewangan dan boleh disesuaikan dengan keadaan individu. Kami ingin menyokong semua pelanggan kami dalam memenuhi kewajipan cukai mereka dengan yakin."
Panduan terkini untuk majikan (Jan 2026)
HMRC telah menerbitkan isu terkini Buletin Majikan. Isu Disember mempunyai maklumat tentang pelbagai topik, termasuk:
- Perubahan berkuat kuasa 6 April 2026 – bersedia untuk tanggungjawab PAYE baharu dalam rantaian bekalan buruh.
- Menjelaskan peraturan Pengaturan Saraan Pilihan di seksyen 228A ITEPA.
- Kemas kini penting mengenai bayaran balik cukai.
- Penggajian faedah dalam bentuk barangan.
- Perundingan musim luruh Rang Undang-Undang Hak Pekerjaan.
- Beritahu laporan tinjauan ABAB – kini disiarkan secara langsung.
Pautan internet: GOV.UK
Berita Arkib















