Berita Jun 2025

HMRC melancarkan bantuan dalam talian baharu untuk pemeriksaan pematuhan (Jun 2025)

HMRC telah melancarkan alat interaktif dalam talian baharu untuk membantu membimbing perniagaan dan individu melalui pemeriksaan pematuhan cukai.

Alat Panduan Pematuhan Interaktif yang tersedia di GOV.UK menyediakan maklumat untuk membantu pelanggan memahami:

  • Pemeriksaan pematuhan HMRC.
  • Mengapa HMRC telah meminta maklumat atau dokumen khusus.
  • Cara meminta sokongan tambahan disebabkan oleh kesihatan atau keadaan peribadi.
  • Cara melantik seseorang untuk bertindak bagi pihak anda.
  • Apa yang perlu dilakukan jika anda tidak bersetuju dengan keputusan yang dibuat oleh HMRC.
  • Cara membayar taksiran cukai atau penalti.

Alat baharu ini menyatukan panduan pematuhan dan video sedia ada di satu tempat, menjadikannya lebih mudah untuk mencari dan menavigasi maklumat yang sesuai, kata HMRC.

Joanne Walker, Pegawai Teknikal Kumpulan Pembaharuan Cukai Pendapatan Rendah (LITRG) dan ahli Kumpulan Penasihat Pengalaman Pelanggan (CEAG), berkata:

"Apabila pelanggan yang tidak diwakili mempunyai masalah pematuhan cukai, adalah sukar bagi mereka untuk mencari bantuan yang mereka perlukan.".

"Alat interaktif baharu daripada HMRC ini menjadikan panduan pematuhan mudah diakses di satu tempat dan lebih mudah untuk orang ramai mencari maklumat yang berkaitan dengan mereka. Pautan kepada sokongan tambahan yang tersedia akan sangat berharga untuk pelanggan yang paling terdedah."

Pautan internet: HMRC

Penilaian fail nombor rekod pada minggu pertama tahun cukai baharu (Jun 2025)

Hampir 300,000 orang telah memfailkan borang cukai mereka pada minggu pertama tahun cukai baharu, sekali gus mencipta rekod baharu, HMRC telah mendedahkan.

Pembayar cukai taksiran sendiri boleh mengemukakan penyata cukai mereka untuk tahun cukai 2024/25 antara 6 April 2025, hari pertama tahun cukai baharu dan tarikh akhir pada 31 Januari 2026.

Tahun ini seramai 299,419 orang telah memfailkan pada minggu pertama, meningkat 28,503 orang berbanding 270,916 orang yang berbuat demikian pada tahun 2020.

Terdapat 57,815 pemfailan awal pada 6 April, yang lebih rendah daripada 67,870 orang yang berbuat demikian pada tahun 2024.

HMRC menggalakkan orang ramai untuk memfailkan cukai lebih awal supaya mereka tahu jumlah cukai yang mereka perlu bayar lebih awal, merancang sebarang pembayaran terlebih dahulu dan boleh mengelakkan tekanan untuk membiarkannya sehingga Januari.

Myrtle Lloyd, Ketua Pengarah Khidmat Pelanggan HMRC, berkata:

"Mengemukakan penilaian kendiri anda lebih awal bermakna anda boleh meluangkan lebih banyak masa mengembangkan perniagaan anda dan melakukan perkara yang anda sukai, daripada perlu risau tentang penyata cukai anda.".

'Anda juga boleh menyertai beribu-ribu pelanggan yang telah membuat penyata cukai mereka untuk tahun cukai 2024/25 dengan mencari 'penilaian kendiri' di GOV.UK dan mulakan hari ini.'

Pautan internet: HMRC

Badan cukai dan perakaunan menyokong penggunaan e-invois (Jun 2025)

Badan-badan cukai dan perakaunan profesional UK telah menyokong penggunaan e-invois dalam respons mereka terhadap rundingan kerajaan.

Institut Percukaian Bertauliah (CIOT) mengatakan bahawa HMRC perlu mengutamakan pelaksanaan e-invois yang berkesan jika ingin memacu penggunaannya dalam kalangan perniagaan UK.

CIOT telah mengesyorkan agar sebarang perisian e-invois dibina mengikut piawaian minimum yang fleksibel dan dipersetujui yang menampung variasi dalam keperluan invois dalam perundangan cukai, sambil memastikan jangkaan yang jelas mengenai kebolehkendalian, keselamatan dan kebolehcapaian data untuk pembayar cukai.

Ellen Milner, Pengarah Dasar Awam CIOT, berkata:

"Jika kerajaan UK mahukan penggunaan e-invois yang lebih meluas tanpa mewajibkan penggunaannya, HMRC perlu mempertimbangkan pakej pilihan untuk menggalakkan penggunaan secara sukarela.".

"Ini mungkin termasuk kempen pendidikan dan latihan, insentif kewangan, menyediakan pengalaman perniagaan yang lebih baik, pelaksanaan yang berkesan dan sistem yang memupuk keyakinan untuk menempuh perjalanan digital."

Fakulti Cukai ICAEW turut memberi maklum balas terhadap rundingan mengenai peningkatan penggunaan e-invois oleh perniagaan UK dan sektor awam.

Ia berkata:

"Banyak negara, termasuk negara anggota EU, telah pun memperkenalkan mandat e-invois atau rangka kerja kebangsaan. ICAEW percaya bahawa kekurangan dasar e-invois yang diselaraskan di UK pada masa ini meletakkan perniagaannya pada kedudukan yang semakin tidak menguntungkan dan boleh menghalang pelaburan modal. Rundingan kerajaan merupakan peluang yang tepat pada masanya untuk merapatkan jurang dan meletakkan asas untuk transformasi digital masa hadapan.".

"Walau bagaimanapun, pelaksanaan e-invois yang berjaya memerlukan perancangan yang teliti, sokongan yang disasarkan dan penjajaran dengan piawaian antarabangsa sedia ada."

Pautan internet: CIOT ICAEW

HMRC mengurangkan kadar faedah pembayaran lewat (Jun 2025)

HMRC akan mengurangkan kadar faedah pembayaran lewat dan pembayaran balik mulai 28 Mei berikutan pemotongan kadar asas sebanyak 0.25% pada awal bulan ini.

Bank of England mengurangkan kadar asas kepada 4.25% pada 8 Mei, mencetuskan pemotongan 0.25% dalam kadar faedah HMRC yang ditetapkan pada kadar asas.

Mulai 28 Mei, kadar faedah pembayaran lewat akan dikurangkan kepada 8.25% daripada 8.5%, yang merupakan kadar tertinggi yang dikenakan sejak Februari 2000.

Kadar faedah pembayaran balik akan dikurangkan kepada 3.25% daripada 3.5% mulai 28 Mei.

Faedah pembayaran lewat HMRC ditetapkan pada kadar asas tambah 4%. Faedah pembayaran balik ditetapkan pada kadar asas tolak 1%, dengan had bawah – atau 'kadar minimum' – sebanyak 0.5%.

Berikutan pemotongan kadar asas, David Bharier, Ketua Penyelidikan di Dewan Perniagaan British berkata:

"Banyak firma, yang terdesak untuk mendapatkan kelonggaran kewangan, berminat untuk melihat penurunan kadar selanjutnya dalam beberapa bulan akan datang.".

"Kenaikan insurans negara, di samping tekanan kos lain, sudah pun memberi impak, termasuk kenaikan harga, pembekuan pengambilan pekerja dan pengurangan pelaburan.".

"Beberapa bulan akan datang berkemungkinan akan kekal tidak menentu dan kesan penuh perang perdagangan global masih tidak menentu. Perniagaan akan bergantung kepada kerajaan untuk menyediakan kestabilan dan mengelakkan sebarang masalah selanjutnya."

Pautan internet: GOV.UK BCC

Hampir separuh daripada pedagang tunggal tidak bersedia untuk perubahan MTD (Jun 2025)

Hampir separuh daripada pedagang tunggal UK berasa tidak bersedia untuk perubahan Membuat Cukai Digital (MTD) untuk Cukai Pendapatan yang akan datang, menurut kajian yang dijalankan oleh IRIS Software.

Peraturan MTD yang baharu mewajibkan penyimpanan rekod digital dan kemas kini Cukai Pendapatan suku tahunan bermula April 2026 dan ketidakpatuhan boleh mengakibatkan penalti yang ketara.

Kajian itu mendapati bahawa hampir satu daripada tiga peniaga tunggal tidak pernah mendengar tentang MTD,

PCB untuk Cukai Pendapatan akan mewajibkan individu yang bekerja sendiri, tuan tanah dan perniagaan kecil yang berpendapatan lebih £50,000 untuk menyimpan rekod kewangan digital dan menghantar kemas kini suku tahunan menggunakan perisian yang serasi mulai April 2026. Had ambang menurun kepada £30,000 pada tahun 2027 dan kepada £20,000 pada tahun 2028.

Perubahan tersebut boleh membebankan pemilik perniagaan, yang dikehendaki mengemukakan sekurang-kurangnya lima kemas kini kepada HMRC setiap tahun.

Mark Chambers, Pengarah Urusan di IRIS Accountancy, berkata:

"Penemuan ini mengetengahkan detik peluang penting untuk pedagang tunggal UK. Dengan MTD yang bakal menjelang tiba, terdapat peluang sebenar untuk perniagaan memodenkan proses kewangan mereka, meningkatkan kecekapan dan mendapatkan keterlihatan yang lebih baik tentang pendapatan dan perbelanjaan mereka.".

"Adalah menggalakkan untuk melihat bahawa hampir satu perempat berasa bersedia untuk memenuhi keperluan, tetapi itu menyebabkan sebahagian besar tidak mengalami manfaat pelaporan cukai digital yang akan dibawa oleh pematuhan."

Peraturan aset kripto baharu bertujuan untuk melindungi pengguna (Jun 2025)

Kerajaan sedang memperkenalkan undang-undang untuk mengawal selia aset kripto dan meningkatkan perlindungan pengguna untuk kelas aset tersebut.

Peraturan baharu ini akan terpakai kepada firma yang menawarkan perkhidmatan untuk aset kripto seperti Bitcoin dan Ethereum.

Kerajaan mengatakan bahawa sekitar 12% orang dewasa UK kini memiliki atau pernah memiliki kripto, meningkat daripada hanya 4% pada tahun 2021. Tetapi ia mengatakan pemilik terlalu kerap terdedah kepada firma dan penipuan yang berisiko.

Di bawah peraturan baharu ini, bursa kripto, peniaga dan ejen akan dibawa masuk ke dalam perimeter kawal selia. Firma kripto dengan pelanggan UK juga perlu memenuhi piawaian yang jelas mengenai ketelusan, perlindungan pengguna dan daya tahan operasi, seperti rakan sejawat mereka dalam kewangan tradisional.

Canselor Exchequer, Rachel Reeves berkata bahawa UK dan AS akan menggunakan Kumpulan Kerja Kawal Selia Kewangan UK-AS yang akan datang untuk meneruskan penglibatan bagi menyokong penggunaan dan pertumbuhan aset digital yang bertanggungjawab.

Cik Reeves berkata:

"Melalui Pelan Perubahan kami, kami menjadikan Britain tempat terbaik di dunia untuk berinovasi — dan tempat paling selamat untuk pengguna. Peraturan yang mantap mengenai kripto akan meningkatkan keyakinan pelabur, menyokong pertumbuhan Fintech dan melindungi orang ramai di seluruh UK."

Pautan internet: GOV.UK

Satu daripada empat majikan merancang untuk memberhentikan pekerja pada suku tahun hadapan (Jun 2025)

Bilangan majikan yang menjangkakan akan menambah bilangan kakitangan dalam tempoh tiga bulan akan datang telah jatuh ke paras terendah di luar pandemik, menurut kajian daripada Institut Pembangunan Personel dan Bertauliah (CIPD).

Satu daripada empat majikan merancang untuk memberhentikan pekerja dalam tempoh tiga bulan akan datang, tambah laporan itu.

Satu tinjauan terhadap 2,000 perniagaan mendapati isu-isu seperti peningkatan kos pekerjaan dan ketidakpastian global yang semakin meningkat.

CIPD berkata kadar majikan yang menjangkakan peningkatan bilangan pekerja telah menurun mendadak dalam kalangan majikan sektor swasta yang besar dan khususnya dalam peruncitan.

James Cockett, Ahli Ekonomi Pasaran Buruh Kanan di CIPD, berkata:

"Mulai April, majikan di seluruh UK telah mula merasai kesan sepenuhnya daripada kenaikan Caruman Insurans Negara dan Gaji Sara Hidup Negara yang digariskan dalam bajet tahun lepas.".

"Mereka juga sedang mengkaji potensi impak Rang Undang-Undang Hak Pekerjaan terhadap kos dan rancangan pekerjaan, dan ini berlaku pada masa ketidakpastian global. Keyakinan majikan adalah rendah, yang tercermin dalam rancangan pengambilan pekerja mereka.".

"Rang Undang-Undang Hak Pekerjaan berada dalam landskap yang sangat berbeza daripada yang dijangkakan apabila ia menjadi sebahagian daripada manifesto Buruh pada musim panas tahun lepas.".

"Ia sentiasa akan menjadi perubahan besar bagi majikan tetapi mereka beroperasi dalam dunia yang lebih kompleks sekarang. Adalah penting kerajaan bekerjasama rapat dengan majikan untuk mengimbangi risiko sebenar pengurangan pelaburan dalam tenaga kerja, latihan dan teknologi dengan keinginan mereka untuk mengurangkan amalan pekerjaan yang buruk."

Pautan internet: CIPD

Kadar bahan api nasihat untuk kereta syarikat (Jun 2025)

Kadar bahan api nasihat kereta syarikat yang baharu telah diterbitkan dan berkuat kuasa mulai 1 Jun 2025.

Panduan tersebut menyatakan: 'anda boleh menggunakan kadar sebelumnya sehingga satu bulan dari tarikh kadar baharu dikenakan'. Kadar ini hanya terpakai kepada pekerja yang menggunakan kereta syarikat.

Kadar bahan api nasihat untuk perjalanan yang dilakukan pada atau selepas 1 Jun 2025 adalah:

Saiz enjin Petrol
1400cc atau kurang 12p
1401cc – 2000cc 14p
Lebih 2000cc 22p
Saiz enjin Diesel
1600cc atau kurang 11p
1601cc – 2000cc 13p
Lebih 2000cc 17p
Saiz enjin LPG
1400cc atau kurang 11p
1401cc – 2000cc 13p
Lebih 2000cc 21p

Panduan HMRC menyatakan bahawa kadar hanya terpakai apabila anda sama ada:

  1. membayar balik pekerja untuk perjalanan perniagaan dengan kereta syarikat mereka
  2. mewajibkan pekerja membayar balik kos bahan api yang digunakan untuk perjalanan persendirian.

Anda tidak boleh menggunakan kadar ini dalam apa jua keadaan lain.

Kadar Elektrik Nasihat untuk kereta elektrik sepenuhnya ialah 7p setiap batu.

Jika anda ingin membincangkan polisi kereta syarikat anda, sila hubungi kami.

Pautan internet: GOV.UK