Caj Faedah Kanak-kanak Berpendapatan Tinggi ialah caj yang dibayar oleh pembayar cukai yang mempunyai pendapatan melebihi £60,000 (untuk 2025/26 dan 2024/25) dalam tahun cukai dan sama ada mereka atau pasangan mereka telah menerima Faedah Kanak-kanak untuk tahun tersebut.
Kami menggariskan perkara-perkara utama pertuduhan ini dan menggambarkan beberapa isu praktikal di bawah.
Adakah ini memberi kesan kepada keluarga saya?
Caj Faedah Kanak-kanak Berpendapatan Tinggi perlu dibayar oleh pembayar cukai yang mempunyai 'pendapatan bersih terlaras' (dijelaskan kemudian) melebihi £60,000 jika sama ada mereka atau pasangan mereka, jika ada, menerima Faedah Kanak-kanak. Jika terdapat pasangan dan kedua-dua pasangan mempunyai pendapatan bersih terlaras melebihi £60,000, caj tersebut dikenakan kepada pasangan yang berpendapatan lebih tinggi.
Sila ambil perhatian bahawa pasangan bukan sahaja merangkumi pasangan atau rakan kongsi sivil tetapi juga sesiapa sahaja yang tinggal bersama anda seolah-olah anda adalah pasangan/rakan kongsi sivil.
Isu praktikal
Sesetengah pasangan dengan tahap pendapatan yang tidak menentu mungkin mendapati bahawa mereka terperangkap dengan caj tersebut atau mungkin pasangan yang biasanya mempunyai pendapatan tertinggi sebenarnya tidak membayar caj tersebut seperti yang digambarkan oleh contoh berikut.
Contoh
Nicola, yang menerima Faedah Kanak-kanak, bekerja sebagai guru dan memperoleh pendapatan £64,000 setahun. Suaminya, Alan, ialah seorang peguam cara yang bekerja sendiri dan tahun perakaunannya berakhir pada 31 Mac. Dia lewat menyerahkan buku dan rekodnya kepada akauntannya bagi tahun berakhir pada 31 Mac 2025. Keputusannya untuk tahun tersebut akan membentuk keuntungan boleh cukainya untuk 2024/25. Nicola dan Alan tidak mempunyai sebarang pendapatan lain selain daripada pendapatan yang mereka peroleh tetapi keuntungannya secara amnya melebihi £70,000. Atas dasar ini, Nicola menganggap bahawa Alan akan bertanggungjawab atas caj tersebut.
Pada Januari 2026, akauntan Alan melengkapkan penyata cukainya, memfailkannya lebih awal daripada tarikh akhir 31 Januari dan memaklumkan bahawa keuntungannya telah berkurangan kepada £48,000 kerana dia telah mengalami beberapa hutang lapuk.
Akibatnya, Nicola mempunyai pendapatan tertinggi untuk tahun 2024/25 dan oleh itu bertanggungjawab untuk membayar caj tersebut menjelang 31 Januari 2026 dan dia perlu menghubungi HMRC mengenai perkara ini.
Bagi pasangan yang tidak berkongsi butiran kewangan mereka, terdapat masalah kerana sukar untuk melengkapkan penyata cukai mereka dengan tepat (atau mengetahui sama ada mereka perlu menghubungi HMRC untuk memintanya) jika pendapatan mereka sendiri melebihi £60,000 dan Faedah Kanak-kanak sedang dituntut. Hanya pasangan yang berpendapatan tertinggi yang bertanggungjawab, jadi ini perlu ditentukan.
Perubahan dalam keadaan
Memandangkan caj tersebut merujuk kepada minggu, caj tersebut hanya akan terpakai pada minggu-minggu dalam tahun cukai yang mana perkongsian tersebut wujud. Jika pasangan berpisah, pasangan yang berpendapatan lebih tinggi hanya akan bertanggungjawab untuk tempoh dari 6 April hingga minggu di mana perpisahan berlaku.
Sebaliknya, jika pasangan berkahwin dan Faedah Anak telah dibayar, pasangan yang berpendapatan lebih tinggi hanya akan dikenakan caj tersebut untuk minggu-minggu tersebut dari tarikh pasangan mula tinggal bersama sehingga akhir tahun cukai.
Jadi, apakah yang terdiri daripada pendapatan bersih terlaras sebanyak £60,000?
Dapat dilihat bahawa peraturan tersebut berkisar tentang 'pendapatan bersih terlaras', yang secara amnya bermaksud:
- pendapatan (jumlah pendapatan yang tertakluk kepada cukai pendapatan sebelum sebarang Elaun Peribadi ditolak pelepasan cukai tertentu contohnya kerugian perdagangan dan pembayaran kasar kepada skim pencen)
- dikurangkan dengan jumlah terkumpul derma Gift Aid kepada caruman amal dan pencen peribadi yang telah menerima pelepasan cukai di sumber.
Dalam sesetengah kes, seseorang individu mungkin ingin menderma lebih banyak kepada badan amal atau membuat caruman pencen tambahan: contohnya, untuk mengurangkan atau mengelakkan caj tersebut.
Ketidaksamaan terpakai kerana pendapatan isi rumah tidak diambil kira.
Oleh itu, menyamakan pendapatan bagi mereka yang mempunyai fleksibiliti untuk berbuat demikian seperti dalam perkongsian keluarga atau perniagaan yang diuruskan oleh pemilik keluarga mungkin penting.
Caj itu
Caj cukai pendapatan akan dikenakan pada kadar 1% daripada anugerah Faedah Kanak-kanak penuh bagi setiap pendapatan sebanyak £200 antara £60,000 dan £80,000. Caj ke atas pembayar cukai yang berpendapatan melebihi £80,000 adalah sama dengan jumlah Faedah Kanak-kanak yang dibayar.
Contoh untuk 2025/26
Faedah Anak untuk dua orang anak berjumlah £2,252 setahun. Pendapatan bersih terlaras pembayar cukai ialah £70,000. Caj cukai pendapatan ialah £1,126. Ini dikira sebagai £2,252 x 50% (£70,000 – £60,000 = £10,000/£200 x 1%).
Bagaimanakah pentadbiran beroperasi?
Dalam sistem penilaian kendiri, individu dikehendaki memaklumkan kepada HMRC jika mereka mempunyai liabiliti terhadap cukai pendapatan, cukai keuntungan modal (CGT) dan Caj Faedah Kanak-kanak Berpendapatan Tinggi sebelum 5 Oktober selepas tahun cukai.
Di samping itu, caj tersebut termasuk dalam peraturan Bayar Seperti yang Anda Dapatkan (PAYE) supaya ia boleh dikutip melalui PAYE, menggunakan kod cukai yang dikurangkan. Ia juga termasuk dalam definisi liabiliti cukai, supaya ia berpotensi menjejaskan pembayaran akaun dan pembayaran imbangan.
Jadi, patutkah anda terus menuntut Faedah Kanak-kanak?
Adalah penting untuk memahami bahawa Faedah Kanak-kanak itu sendiri tidak tertakluk kepada cukai dan jumlah yang boleh dituntut tidak terjejas oleh caj tersebut. Oleh itu, ia boleh terus dibayar sepenuhnya kepada penuntut walaupun mereka atau pasangan mereka mempunyai liabiliti terhadap caj tersebut.
Sebaliknya, penuntut Faedah Kanak-kanak boleh memilih untuk tidak menerima Faedah Kanak-kanak yang mereka berhak terima jika mereka atau pasangan mereka tidak mahu membayar caj tersebut. Ini tidak akan menjejaskan kredit yang tersedia (untuk tujuan pencen negeri) kepada orang tertentu yang tinggal di rumah untuk menjaga anak-anak (dengan syarat tuntutan awal untuk faedah kanak-kanak dibuat semasa anak itu dilahirkan).
Pilihan raya boleh dibatalkan jika keadaan seseorang berubah.
Tapi saya tak failkan borang cukai?
Anda dan/atau pasangan anda mungkin belum pernah memfailkan penyata cukai sebelum ini tetapi ini mungkin perlu diubah. Anda perlu memberitahu HMRC sebelum 5 Oktober selepas akhir tahun cukai jika anda fikir caj mungkin perlu dibayar.
Panduan
HMRC telah mengeluarkan beberapa panduan tentang caj tersebut dan pilihan yang tersedia yang boleh didapati di sini. Ini sepatutnya menjadi bacaan penting bagi banyak keluarga.















