Menetapkan suasana
Pasangan suami isteri dan pasangan sivil
Percukaian bebas bermaksud pasangan dan rakan kongsi sivil dikenakan cukai secara berasingan ke atas pendapatan dan keuntungan modal mereka. Kesannya ialah kedua-duanya mempunyai elaun, simpanan dan jalur cukai kadar asas mereka sendiri untuk cukai pendapatan, pengecualian tahunan untuk tujuan cukai keuntungan modal dan bertanggungjawab ke atas urusan cukai mereka sendiri.
Kanak-kanak
Seorang kanak-kanak merupakan orang yang berdikari untuk tujuan percukaian dan oleh itu berhak mendapat elaun peribadi dan julat cukai simpanan dan kadar asas sebelum dikenakan cukai pada kadar yang lebih tinggi. Adalah mungkin untuk menjimatkan cukai dengan menjana pendapatan atau keuntungan modal di tangan kanak-kanak.
Keruntuhan perkahwinan dan perkongsian sivil
Perpisahan, perceraian dan pembubaran boleh mempunyai implikasi cukai yang ketara. Khususnya, perkara berikut memerlukan pertimbangan yang teliti:
- elaun cukai yang tersedia
- pemindahan aset antara pasangan.
Perancangan cukai untuk pasangan suami isteri dan rakan kongsi sivil
Elaun cukai pendapatan dan jalur cukai
Setiap orang berhak mendapat elaun peribadi asas. Walau bagaimanapun, elaun ini tidak boleh dipindahkan antara pasangan dan rakan kongsi sivil kecuali dalam keadaan yang digariskan di bawah.
Elaun Perkahwinan
Pasangan suami isteri dan pasangan sivil mungkin layak mendapat Elaun Perkahwinan (MA).
MA membolehkan pasangan dan rakan kongsi sivil memindahkan sejumlah elaun peribadi mereka kepada pasangan mereka. Pilihan untuk memindahkan tidak tersedia untuk pasangan yang belum berkahwin.
Pilihan untuk berpindah tersedia untuk pasangan yang tidak membayar cukai pada kadar yang lebih tinggi atau tambahan. Jika layak, seorang pasangan boleh memindahkan 10% daripada elaun peribadi mereka kepada pasangan yang lain, yang kini berjumlah £1,260.
Pasangan berhak mendapat manfaat sepenuhnya pada tahun pertama perkahwinan mereka.
Bagi pasangan yang mana seorang tidak menggunakan semua elaun peribadi mereka, faedah tersebut akan bernilai kira-kira £250.
Pasangan yang layak boleh memohon MA di www.gov.uk/marriage-allowance. Pasangan atau pasangan yang berpendapatan rendah memohon untuk memindahkan sebahagian daripada elaun peribadi mereka dengan memasukkan beberapa butiran asas.
Mereka yang tidak memohon melalui Gerbang Kerajaan boleh membuat permohonan pada tarikh kemudian dan masih menerima elaun tersebut.
Jika pasangan atau pasangan sivil dilahirkan sebelum 6 April 1935, maka Elaun Pasangan Berkahwin (MCA) disediakan. Bagi perkahwinan sebelum 5 Disember 2005, elaun adalah berdasarkan pendapatan suami, bagi perkahwinan dan perkongsian sivil yang dibentuk selepas tarikh tersebut, elaun adalah berdasarkan pendapatan penerima pendapatan tertinggi. Tidak mungkin untuk menuntut kedua-dua MA dan MCA; biasanya MCA akan memberikan pelepasan yang lebih tinggi jika ada.
Pemilikan aset bersama
Secara amnya, pasangan suami isteri dan pasangan sivil harus cuba mengatur pemilikan aset yang menghasilkan pendapatan mereka bagi memastikan elaun peribadi digunakan sepenuhnya dan sebarang liabiliti kadar yang lebih tinggi dapat diminimumkan.
Secara amnya, apabila pasangan memiliki aset bersama, sebarang pendapatan yang terhasil dianggap dikongsi sama rata untuk tujuan cukai. Ini terpakai walaupun aset tersebut dimiliki dalam saham yang tidak sama rata melainkan pilihan dibuat untuk membahagikan pendapatan mengikut kadar pemilikan aset tersebut.
Pasangan suami isteri dan rakan kongsi sivil dikenakan cukai ke atas dividen daripada saham milik bersama dalam syarikat 'tertutup' mengikut pemilikan sebenar saham tersebut. Syarikat tertutup secara amnya dimiliki oleh pengarah atau lima orang atau kurang. Contohnya, jika pasangan berhak mendapat 95% daripada pendapatan daripada saham milik bersama, mereka akan membayar cukai ke atas 95% daripada dividen daripada saham tersebut. Langkah ini direka untuk menutup kelemahan yang dirasakan dalam peraturan dan tidak terpakai kepada pendapatan daripada mana-mana aset milik bersama yang lain.
Kami boleh memberi nasihat tentang strategi yang paling sesuai untuk aset milik bersama supaya liabiliti cukai dapat diminimumkan.
Cukai Keuntungan Modal (CGT)
Liabiliti CGT setiap pasangan dikira dengan merujuk kepada pelupusan aset mereka sendiri dan setiap seorang berhak mendapat pengecualian tahunan mereka sendiri sebanyak £3,000 untuk 2024/25 dan 2025/26 (£6,000 untuk 2023/24). Sedikit penjimatan cukai terhad boleh dibuat dengan memastikan bahawa kelebihan maksimum diambil daripada sebarang kerugian modal dan pengecualian tahunan yang tersedia.
Ini selalunya boleh dicapai dengan memindahkan aset antara pasangan sebelum jualan – satu tindakan yang biasanya tidak mempunyai implikasi buruk CGT atau Cukai Pewarisan (IHT). Perancangan awal adalah penting, dan kemungkinan kesan cukai pendapatan daripada pemindahan aset tidak boleh diabaikan.
Butiran lanjut tentang cara CGT beroperasi digariskan dalam lembaran fakta Cukai Keuntungan Modal.
Cukai Warisan (IHT)
Apabila seseorang meninggal dunia, IHT akan terhutang ke atas harta pusaka mereka. Sesetengah hadiah seumur hidup dianggap sebagai pemindahan yang boleh dikenakan cukai tetapi kebanyakannya diabaikan dengan syarat penderma masih hidup selama tujuh tahun selepas pemberian tersebut.
Kadar IHT yang perlu dibayar ialah 40% untuk kematian dan 20% untuk pemindahan yang boleh dikenakan bayaran seumur hidup. £325,000 pertama tidak boleh dikenakan dan ini dikenali sebagai jalur kadar sifar dan dibekukan pada jumlah ini sehingga April 2030.
Pemindahan harta antara pasangan secara amnya dikecualikan daripada IHT. Peraturan membenarkan sebarang jalur kadar sifar yang tidak digunakan pada kematian pertama untuk digunakan apabila pasangan yang masih hidup meninggal dunia.
Amaun jalur kadar sifar yang tersedia untuk pemindahan akan berdasarkan perkadaran jalur kadar sifar yang tidak digunakan apabila pasangan pertama meninggal dunia. Bukti dokumentari penting diperlukan untuk tuntutan, jadi sila hubungi kami untuk membincangkan maklumat yang diperlukan.
Kadar kediaman IHT tanpa had
Satu jalur kadar sifar tambahan tersedia jika kepentingan dalam kediaman utama beralih kepada keturunan langsung. Jumlah pelepasan ialah £175,000 untuk 2024/25 dan 2025/26 dan dibekukan pada jumlah ini sehingga 2030. Bagi kebanyakan pasangan suami isteri dan pasangan sivil, pelepasan ini secara efektif digandakan kerana setiap individu mempunyai jalur kadar sifar utama dan setiap seorang berpotensi mendapat manfaat daripada jalur kadar sifar kediaman.
Jalur tambahan hanya boleh digunakan berkenaan dengan satu harta kediaman yang tidak semestinya rumah keluarga utama tetapi mestilah pada satu ketika merupakan kediaman si mati. Sekatan dikenakan jika harta pusaka melebihi £2 juta.
Jika seseorang meninggal dunia sebelum 6 April 2017, harta pusaka mereka tidak akan layak mendapat pelepasan tersebut. Pasangan yang masih hidup mungkin layak mendapat kenaikan dalam jalur kadar kediaman sifar jika pasangan yang meninggal dunia lebih awal tidak menggunakan, atau tidak berhak menggunakan, jalur kadar kediaman sifar penuh mereka. Pengiraan yang terlibat berpotensi rumit tetapi kenaikan itu selalunya akan mengakibatkan penggandaan jalur kadar kediaman sifar untuk pasangan yang masih hidup.
Jalur kadar kediaman sifar juga mungkin tersedia apabila seseorang mengurangkan saiz atau berhenti memiliki rumah pada atau selepas 8 Julai 2015 di mana aset yang mempunyai nilai yang setara, sehingga nilai jalur kadar kediaman sifar, akan diwarisi kepada keturunan langsung apabila kematian berlaku.
Pembayar cukai kini mempunyai tiga jalur kadar sifar untuk dipertimbangkan. Jalur kadar sifar standard telah menjadi sebahagian daripada perundangan sejak permulaan IHT pada tahun 1986. Pada tahun 2007, keupayaan untuk menggunakan jalur kadar sifar yang tidak digunakan bagi pasangan yang telah meninggal dunia telah diperkenalkan, membolehkan ramai pasangan yang masih hidup mempunyai jalur kadar sifar sehingga £650,000.
Mulai 6 April 2020, sesetengah pasangan yang masih hidup boleh menambah £350,000 berkenaan dengan kumpulan kadar sifar kediaman untuk mencapai jumlah kumpulan kadar sifar sebanyak £1 juta. Walau bagaimanapun, ini hanya akan dicapai melalui perancangan yang teliti dan, dalam beberapa kes, adalah lebih baik bagi pasangan pertama yang meninggal dunia untuk memberikan beberapa aset kepada generasi akan datang dan menggunakan sebahagian atau semua kumpulan kadar sifar yang tersedia.
Bagi kebanyakan individu, jalur kadar sifar kediaman adalah penting tetapi individu perlu menyemak semula wasiat mereka bagi memastikan bantuan tersebut tersedia dan digunakan dengan cekap.
Hadiah
Hadiah untuk nafkah keluarga tidak menimbulkan caj IHT. Ini termasuk pemindahan harta yang dibuat atas perceraian di bawah perintah mahkamah, hadiah untuk pendidikan anak-anak atau nafkah saudara tanggungan.
Hadiah sebagai balasan perkahwinan dikecualikan sehingga £5,000 jika dibuat oleh ibu bapa dengan had yang lebih rendah untuk penderma lain.
Hadiah kecil kepada individu yang tidak melebihi jumlah £250 setiap tahun cukai bagi setiap penerima dikecualikan. Pengecualian ini tidak boleh digunakan untuk menampung sebahagian daripada hadiah yang lebih besar.
Hadiah yang dibuat daripada pendapatan yang lazim dan kebiasaan serta tidak mengakibatkan penurunan taraf hidup penderma dikecualikan. Pembayaran di bawah surat ikatan perjanjian dan pembayaran premium tahunan ke atas polisi insurans hayat biasanya termasuk dalam pengecualian ini.
Kanak-kanak
Penggunaan elaun dan jalur cukai kadar yang lebih rendah
Penjimatan cukai mungkin dapat dicapai melalui pemindahan aset yang menghasilkan pendapatan kepada anak bagi memanfaatkan elaun peribadi anak tersebut.
Ini tidak boleh dilakukan oleh ibu bapa jika pendapatan tahunan yang terhasil melebihi £100. Pendapatan tersebut masih akan dikenakan cukai ke atas ibu bapa. Walau bagaimanapun, pemindahan aset yang menghasilkan pendapatan oleh orang lain (contohnya datuk dan nenek) akan berkuat kuasa.
Walau bagaimanapun, ibu bapa boleh membenarkan anak menggunakan sebarang kelayakan pengecualian tahunan CGT dengan menggunakan 'bare trust'.
Kredit Universal
Kredit Universal mungkin tersedia untuk sesetengah keluarga. Untuk melihat sama ada anda layak menuntut, sila layari www.gov.uk/universal-credit.
Akaun Simpanan Individu Junior (ISA Junior)
ISA Junior tersedia untuk kanak-kanak pemastautin UK di bawah umur 18 tahun yang tidak mempunyai akaun Tabung Amanah Kanak-kanak. ISA Junior diberi kelebihan cukai dan mempunyai banyak ciri yang sama dengan ISA sedia ada. Ia tersedia sebagai tunai atau saham dan produk berasaskan saham. Had langganan tahunan ialah £9,000 untuk 2025/26 (£9,000 untuk 2024/25).
Caj Faedah Kanak-kanak Berpendapatan Tinggi
Caj dikenakan kepada pembayar cukai yang telah melaraskan pendapatan bersih melebihi £60,000 dalam tahun cukai di mana sama ada mereka atau pasangan mereka menerima Faedah Anak untuk tahun tersebut. Jika kedua-dua pasangan telah melaraskan pendapatan bersih melebihi £60,000, caj tersebut akan dikenakan kepada pasangan yang berpendapatan lebih tinggi.
Caj cukai pendapatan akan dikenakan pada kadar 1% daripada anugerah Faedah Kanak-kanak penuh bagi setiap pendapatan sebanyak £200 antara £60,000 dan £80,000. Caj ke atas pembayar cukai yang berpendapatan melebihi £80,000 adalah sama dengan jumlah Faedah Kanak-kanak yang dibayar.
Penuntut Faedah Kanak-kanak boleh memilih untuk tidak menerima Faedah Kanak-kanak jika mereka atau pasangan mereka tidak mahu membayar caj tersebut.
Contoh
Faedah Kanak-kanak untuk dua orang anak berjumlah £2,212.
Pendapatan bersih terlaras pembayar cukai ialah £68,000.
Caj cukai pendapatan ialah £885.
Ini dikira sebagai £22.12 bagi setiap £200 melebihi £60,000.
Bagi pembayar cukai dengan pendapatan bersih terlaras sebanyak £80,000 atau lebih, caj cukai pendapatan akan bersamaan dengan Faedah Kanak-kanak.
Keruntuhan perkahwinan dan perkongsian sivil
Bayaran penyelenggaraan
Satu elemen penting dalam perancangan cukai ke atas kerosakan perkahwinan pernah melibatkan pengaturan untuk pembayaran nafkah. Secara amnya, tiada pelepasan cukai perlu dibayar ke atas pembayaran nafkah.
Pemindahan aset
Kerosakan perkahwinan dan perkongsian sivil sering melibatkan pemindahan aset antara pasangan. Melainkan masa pemindahan sedemikian dirancang dengan teliti, terdapat akibat buruk daripada CGT.
Jika sesuatu aset dipindahkan antara suami isteri atau pasangan sivil yang tinggal bersama, aset tersebut dianggap dipindahkan pada harga yang tidak menimbulkan keuntungan atau kerugian. Layanan ini berterusan selama tiga tahun selepas tahun cukai di mana perpisahan berlaku.
Pengecualian pasangan untuk IHT terus terpakai untuk sebarang pemindahan yang berlaku sebelum pemberian dekri mutlak mengenai perceraian. Pemindahan selepas tarikh ini mungkin masih tidak menjadi masalah kerana selalunya tiada niat yang tidak perlu.















