Cukai Keuntungan Modal
Kami mempertimbangkan cukai keuntungan modal dan menggariskan pelepasan yang tersedia.
Keuntungan modal timbul apabila aset modal (atau 'boleh dikenakan cukai') tertentu dijual pada keuntungan. Keuntungan tersebut ialah hasil jualan (bersih daripada kos jualan) ditolak harga belian (termasuk kos pemerolehan).
Apakah ciri-ciri utama sistem semasa?
- Cukai keuntungan modal (CGT) dikenakan pada kadar 18% ke atas keuntungan (termasuk sebarang keuntungan yang dipegang dan akan dikenakan) jika jumlah keuntungan bersih dan pendapatan boleh cukai adalah di bawah ambang jalur kadar asas cukai pendapatan. Kadar ini adalah 10% untuk pelupusan yang dibuat sebelum 30 Oktober 2024. Keuntungan atau mana-mana bahagian keuntungan di atas jalur kadar asas dikenakan pada 24% (20% untuk pelupusan sebelum 30 Oktober 2024) dengan beberapa pengecualian yang dipertimbangkan dalam 'Pengecualian kepada kadar CGT' di bawah.
- Pelepasan pelupusan aset perniagaan (dahulunya dikenali sebagai Pelepasan Usahawan) atau Pelepasan Pelabur (IR) mungkin tersedia untuk pelupusan perniagaan tertentu.
Pelepasan pelupusan aset perniagaan (BADR)
BADR mungkin tersedia untuk pelupusan perniagaan tertentu dan mempunyai kesan mengenakan bayaran keuntungan pertama sebanyak £1 juta yang layak untuk pelepasan pada kadar efektif 14% untuk 2025/26 (10% untuk 2024/25). Kadar ini akan meningkat kepada 18% untuk 2026/27.
Pelepasan ini tersedia untuk individu yang mempunyai:
- keseluruhan atau sebahagian daripada perniagaan perdagangan yang dijalankan oleh individu, sama ada secara bersendirian atau secara perkongsian
- saham dalam 'syarikat peribadi' individu
- aset yang digunakan oleh perniagaan atau syarikat yang telah berhenti beroperasi dalam tempoh tiga tahun yang lalu.
Jika seseorang individu membuat pelupusan perniagaan yang layak, pelepasan juga mungkin tersedia untuk 'pelupusan berkaitan'. 'Pelupusan berkaitan' ialah pelupusan aset:
- digunakan dalam syarikat atau kumpulan syarikat individu yang layak; atau
- digunakan dalam perkongsian, di mana individu tersebut merupakan rakan kongsi.
Sekatan ke atas mendapatkan pelepasan ke atas 'pelupusan berkaitan' mungkin terpakai dalam situasi tertentu. Ini termasuk situasi biasa di mana hartanah adalah milik peribadi tetapi digunakan dalam syarikat atau perkongsian perdagangan yang tidak disebut harga sebagai balasan untuk sewa. Di bawah BADR, ketersediaan pelepasan adalah terhad apabila sewa dibayar.
Tempoh pemilikan selama dua tahun
Syarat-syarat pemilikan terpakai sepanjang tempoh sehingga tarikh pelupusan. Bagi pelupusan pada atau selepas 6 April 2019, tempoh pemilikan yang layak adalah dua tahun.
Peraturan 5% untuk pemegang saham syarikat
Untuk layak mendapat BADR, syarikat tersebut perlu menjadi 'syarikat peribadi' individu di mana individu tersebut mesti:
- menjadi pekerja syarikat atau pemegang jawatan
- memegang sekurang-kurangnya 5% daripada modal saham biasa syarikat dan
- boleh menggunakan sekurang-kurangnya 5% hak mengundi.
Bagi pelupusan pada atau selepas 29 Oktober 2018, ia juga mesti memenuhi salah satu ujian berikut:
- ujian pengagihan – individu berhak mendapat sekurang-kurangnya 5% daripada keuntungan syarikat yang tersedia untuk diagihkan kepada pemegang ekuiti dan 5% daripada aset yang tersedia untuk diagihkan kepada pemegang ekuiti dalam penggulungan; atau
- ujian hasil – individu berhak mendapat sekurang-kurangnya 5% daripada hasil sekiranya berlaku pelupusan keseluruhan modal saham biasa syarikat.
Pencairan
Mulai 6 April 2019, para pemegang saham yang pegangannya dalam syarikat mereka dikurangkan di bawah tahap kelayakan 5% biasa akibat mengumpul dana untuk tujuan komersial melalui terbitan saham baharu masih boleh mendapat BADR. Pilihan boleh dibuat yang membolehkan para pemegang saham mengkristalkan keuntungan ke atas saham mereka sebelum pencairan berlaku. Ini akan dicapai dengan menganggap pegangan saham tersebut telah dijual dan dibeli semula serta-merta pada nilai pasaran semasa. Pilihan perlu dibuat dalam penyata cukai mereka bagi tahun pencairan berlaku. Pemegang saham juga boleh memilih untuk menangguhkan keuntungan terakru sehingga saham mereka benar-benar dilupuskan.
Perancangan yang teliti diperlukan dengan BADR tetapi jika anda ingin membincangkan BADR secara terperinci dan bagaimana ia mungkin mempengaruhi perniagaan anda, sila hubungi kami.
Pelepasan Pelabur (IR)
IR disasarkan kepada pelabur luar (selain daripada pekerja atau pegawai syarikat tertentu) dalam syarikat perdagangan yang tidak tersenarai. Untuk layak mendapat kadar CGT 14% di bawah 'kelegaan pelabur' (meningkat daripada 10% pada 2024/25 dan kepada 18% pada 2026/27, bagi BADR), syarat-syarat berikut perlu dipenuhi:
- saham mesti diterbitkan dan dilanggan oleh individu tersebut untuk pertimbangan baharu
- berada dalam syarikat perdagangan yang tidak tersenarai, atau syarikat induk yang tidak tersenarai bagi kumpulan perdagangan
- telah dikeluarkan oleh syarikat pada atau selepas 17 Mac 2016 dan telah dipegang untuk tempoh tiga tahun mulai 6 April 2016
- telah disimpan secara berterusan selama tempoh tiga tahun sebelum pelupusan.
Keuntungan layak individu untuk IR tertakluk kepada had seumur hidup sebanyak £1 juta (dikurangkan daripada £10 juta untuk pelupusan layak yang dibuat pada atau selepas 30 Oktober 2024).
Peraturan pengenalan kongsi
Semua saham kelas yang sama dalam syarikat yang sama dianggap sebagai aset tunggal, tanpa mengira bila ia pada asalnya diperoleh. Walau bagaimanapun, transaksi 'hari yang sama' dipadankan dan terdapat peraturan anti-penghindaran '30 hari'.
Contoh
Pada 15 April 2024, Jeff menjual 2000 saham dalam A plc daripada pegangannya sebanyak 4,000 saham yang telah diperolehnya seperti berikut:
- 1,000 pada Januari 1990
- 1,500 pada Mac 2001
- 1,500 pada Julai 2005
Disebabkan perubahan pasaran saham yang ketara, beliau memutuskan untuk membeli 500 saham pada 30 April 2024 dalam syarikat yang sama.
Pelupusan 2,000 saham akan dipadankan terlebih dahulu dengan transaksi 500 saham yang kemudiannya dalam tempoh 30 hari berikutnya dan kemudian dengan 1,500/4,000 (1,000+1,500+1,500) daripada kumpulan aset tunggal berdasarkan kos purata.
Pengecualian tahunan CGT
Setiap tahun cukai, setiap individu dibenarkan untuk membuat keuntungan sehingga pengecualian tahunan tanpa membayar sebarang CGT. Pengecualian tahunan untuk 2025/26 ialah £3,000 (£3,000 pada 2024/25). Pertimbangan harus diberikan untuk memastikan kedua-dua pasangan/rakan kongsi sivil menggunakan kemudahan ini.
Pengecualian kepada kadar CGT
Kadar CGT secara amnya adalah 18% dan 24%. Walau bagaimanapun, kadar 32% terpakai untuk semua pelupusan faedah bawaan (18% dan 28% untuk 2024/25).
Kawasan lain yang lebih kompleks
Keuntungan modal boleh timbul dalam banyak situasi lain. Sebahagian daripadanya, seperti keuntungan daripada Skim Pelaburan Perusahaan dan saham Amanah Modal Teroka, dan keuntungan tertunda daripada saham untuk saham atau saham untuk pertukaran nota pinjaman, boleh menjadi rumit. Sila berbincang dengan kami sebelum membuat sebarang keputusan.
Pelepasan lain yang anda mungkin berhak terima
Dan akhirnya, banyak bantuan sedia ada masih tersedia, seperti:
- pelepasan kediaman persendirian;
- pelepasan peralihan aset perniagaan, yang membolehkan keuntungan ke atas aset perniagaan ditangguhkan sehingga satu ketika pada masa hadapan;
- pelepasan hadiah aset perniagaan, yang membenarkan keuntungan ke atas aset perniagaan yang diberikan untuk disimpan sehingga aset tersebut dilupuskan oleh penerima kuasa; dan
- sebarang kerugian yang dibenarkan yang tidak digunakan daripada tahun-tahun sebelumnya, yang boleh dibawa ke hadapan untuk mengurangkan sebarang keuntungan.
Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Cukai Keuntungan Modal















