Cukai Keuntungan Modal dan Rumah Keluarga

Cukai Keuntungan Modal dan Rumah Keluarga

Pelepasan yang berharga wujud ke atas penjualan rumah keluarga tetapi dalam situasi tertentu, perancangan yang teliti diperlukan untuk memastikan pelepasan tersebut diperolehi.

Pengecualian cukai keuntungan modal (CGT) untuk keuntungan yang dibuat daripada penjualan rumah anda adalah salah satu pelepasan paling berharga yang mendapat manfaat daripadanya oleh ramai orang sepanjang hayat mereka. Pelepasan ini diketahui umum: Pengecualian CGT walau apa pun tahap keuntungan modal daripada penjualan mana-mana hartanah yang telah menjadi kediaman utama anda. Dalam helaian fakta ini, kami melihat operasi pelepasan dan mempertimbangkan faktor-faktor yang mungkin menyebabkan ia dihadkan.

Beberapa perkara asas penting

Hanya hartanah yang diduduki sebagai kediaman sahaja yang layak mendapat pengecualian. Hartanah pelaburan yang anda tidak pernah diami tidak akan layak.

Istilah 'kediaman' boleh merangkumi bangunan luar yang berasingan daripada hartanah utama, tetapi ini adalah kawasan yang sukar. Sila berbincang dengan kami jika ini mungkin berkaitan dengan anda.

'Menduduki' sebagai kediaman memerlukan tahap keabadian supaya tinggal di hartanah untuk katakan, hanya dua minggu dengan tujuan untuk mendapat manfaat daripada pengecualian tidak mungkin berkesan.

Pengecualian ini termasuk tanah yang digunakan untuk 'pendudukan dan keseronokan dengan kediaman sebagai taman atau kawasan sehingga kawasan yang dibenarkan'. Kawasan yang dibenarkan adalah setengah hektar termasuk tapak hartanah yang bersamaan dengan kira-kira 1.25 ekar dalam bentuk wang lama! Taman dan kawasan yang lebih besar mungkin layak tetapi hanya jika ia sesuai dengan saiz dan ciri hartanah dan diperlukan untuk keseronokan yang munasabah terhadapnya. Ini boleh menjadi ujian yang sukar. Dalam kes mahkamah, pengecualian tidak diberikan ke atas tanah seluas 7.5 hektar yang melekat pada hartanah. Pemilik berkata dia memerlukan tanah itu untuk menikmati hartanah tersebut kerana dia meminati kuda dan menunggang. Mahkamah memutuskan bahawa kesukaan subjektif pemilik terhadap kuda adalah tidak relevan dan, dengan menggunakan ujian objektif, tanah itu tidak diperlukan untuk keseronokan yang munasabah terhadap hartanah tersebut.

Menjual tanah secara berasingan

Bagaimana jika anda ingin menjual sebahagian daripada taman anda untuk orang lain membinanya? Adakah pengecualian ini terpakai? Secara ringkasnya, ia akan terpakai jika anda terus memiliki hartanah tersebut bersama seluruh taman dan jumlah keluasan asal adalah dalam had setengah hektar.

Jika jumlah keluasan melebihi setengah hektar dan sebahagiannya telah dijual, maka anda perlu menunjukkan bahawa bahagian yang dijual diperlukan untuk kegunaan munasabah hartanah tersebut dan ini jelas boleh menjadi sukar jika anda bersedia untuk menjualnya.

Bagaimana jika sebaliknya anda menjual rumah dan sebahagian daripada taman anda dan kemudian menjual seluruh taman secara berasingan, katakan untuk pembangunan? Maka anda tidak akan mendapat manfaat pengecualian pada jualan kedua kerana tanah tersebut bukan lagi sebahagian daripada kediaman utama anda di tempat jualan.

Lebih daripada satu kediaman

Semakin menjadi kebiasaan bagi orang ramai untuk memiliki lebih daripada satu kediaman. Walau bagaimanapun, seseorang individu hanya boleh mendapat manfaat daripada pengecualian CGT ke atas satu hartanah pada satu masa. Bagi pasangan suami isteri (atau perkongsian sivil), hanya terdapat satu kediaman utama untuk kedua-duanya. Jika seseorang individu mempunyai dua (atau lebih) kediaman, maka pilihan boleh dibuat untuk memilih yang mana satu yang sepatutnya mendapat manfaat daripada pengecualian CGT semasa jualan. Ambil perhatian bahawa hartanah tersebut tidak semestinya berada di UK untuk mendapat manfaat walaupun terdapat sekatan tambahan dari April 2015 yang diperincikan di bawah. Implikasi cukai asing juga mungkin perlu dibawa ke dalam persamaan.

Pilihan raya biasanya mesti dibuat dalam tempoh dua tahun selepas perubahan bilangan kediaman dan potensi akibat kegagalan memilih ditunjukkan dalam kajian kes berikut.

Tambahan pula, kajian kes ini menunjukkan peraturan bermanfaat yang membenarkan pengecualian CGT untuk sembilan bulan terakhir pemilikan hartanah yang pernah menjadi kediaman utama. Sekiranya pemilik hartanah berada dalam jagaan jangka panjang atau orang kurang upaya, dan memenuhi syarat yang diperlukan, mereka mendapat manfaat daripada pengecualian CGT untuk 36 bulan terakhir pemilikan.

Kajian kes

Wayne, seorang pembayar cukai kadar tambahan, memperoleh sebuah rumah pada tahun 2009 di mana beliau tinggal sepenuh masa. Pada tahun 2013, beliau membeli rumah kedua dan membahagikan masanya antara kedua-dua hartanah tersebut.

  • Mana-mana hartanah mungkin layak mendapat pengecualian kerana Wayne meluangkan masa di setiap satu – iaitu kedua-duanya dikira sebagai 'kediaman'.
  • Memilih hartanah mana yang akan mendapat manfaat tidak selalunya mudah kerana ia bergantung pada hartanah mana yang lebih berkemungkinan dijual dan hartanah mana yang lebih berkemungkinan menunjukkan keuntungan yang ketara. Anda mungkin perlu merenungnya!
  • Pemilihan hartanah perlu dibuat melalui pilihan raya kepada HMRC dalam tempoh dua tahun selepas memperoleh rumah kedua. Kegagalan untuk mencapai had masa ini bermakna HMRC akan memutuskan sebarang jualan pada masa hadapan yang mana hartanah yang sebenarnya merupakan kediaman utama.

Wayne memilih rumah kedua untuk dianggap sebagai kediaman utamanya bagi tujuan CGT. Pada bulan Jun 2024, beliau menjual kedua-dua hartanah tersebut dengan keuntungan katakan £100,000 ke atas hartanah pertama dan £150,000 ke atas hartanah kedua.

Keuntungan ke atas hartanah kedua adalah bebas CGT kerana pilihan raya.

Sebahagian daripada keuntungan ke atas harta pertama dikecualikan, iaitu yang berkaitan dengan:

  • empat tahun sebelum harta kedua diperoleh (apabila harta pertama merupakan satu-satunya kediaman); dan
  • sembilan bulan terakhir pemilikan akan layak, dengan syarat hartanah tersebut telah menjadi kediaman utama pada satu ketika.

Keuntungan keseluruhan ke atas harta pertama ialah masa yang dibahagikan antara tempoh dikecualikan dan tempoh yang masih boleh dikenakan.

Bolehkah anda menuntut pelepasan PRR ke atas harta anda?

Kediaman seseorang mungkin tidak layak mendapat pelepasan Kediaman Persendirian (PRR) untuk tahun cukai melainkan jika:

  • orang yang membuat pelupusan itu bermastautin di negara yang sama dengan harta tersebut bagi tahun cukai tersebut; atau
  • orang itu menghabiskan sekurang-kurangnya 90 tengah malam di hartanah itu.

Peraturan ini terpakai kepada penduduk UK yang melupuskan kediaman di negara lain dan bukan penduduk yang melupuskan kediaman UK.

Keperluan pelaporan dan pembayaran baharu

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa mulai 6 April 2020, mereka yang bertanggungjawab ke atas CGT ke atas pelupusan harta kediaman mesti menghantar penyata dalam talian tersendiri yang baharu kepada HMRC dan membuat pembayaran atas akaun cukai yang perlu dibayar dalam tempoh 60 hari selepas jualan selesai. Keperluan ini tidak terpakai jika keuntungan dilindungi oleh PRR.

Kegunaan perniagaan

Semakin ramai orang bekerja dari rumah pada masa kini. Adakah bekerja dari rumah menjejaskan pengecualian CGT yang dijual? Jawapannya mudah – mungkin ia akan menjejaskan!

Lebih bermanfaat lagi, peraturan asasnya ialah pengecualian akan dinafikan setakat mana sebahagian daripada rumah anda digunakan secara eksklusif untuk tujuan perniagaan. Dalam banyak kes, sudah tentu penggunaan perniagaan tidak eksklusif, pejabat anda berfungsi sebagai bilik tidur tambahan untuk tetamu sebagai contoh, yang mana dalam hal ini tidak menjadi masalah.

Jika terdapat kegunaan perniagaan eksklusif, maka sebahagian daripada keuntungan jualan akan dikenakan dan bukannya dikecualikan. Walau bagaimanapun, anda mungkin merancang untuk memperoleh hartanah selanjutnya, juga sebahagiannya untuk kegunaan perniagaan, yang mana dalam hal ini elemen keuntungan kegunaan perniagaan boleh ditangguhkan dengan 'menggulung' keuntungan tersebut terhadap kos hartanah baharu.

Penyewaan kediaman

Sebelum 6 April 2020, pelepasan penyewaan memberi sehingga £40,000 (£80,000 untuk pasangan yang memiliki harta tersebut bersama) kepada seseorang yang menyewakan sebahagian atau semua harta yang merupakan kediaman utama mereka atau bekas kediaman utama mereka pada satu ketika dalam tempoh pemilikan mereka. Walau bagaimanapun, di bawah peraturan yang disemak semula, pelepasan penyewaan hanya tersedia jika pemilik dan penyewa berkongsi penghunian sepanjang tempoh penyewaan.

Tempoh ketidakhadiran

Tempoh ketidakhadiran tertentu yang lain dari kediaman utama anda juga mungkin layak mendapat pelepasan CGT jika anda terpaksa meninggalkan harta benda anda untuk pergi bekerja di tempat lain di UK atau di luar negara. Ketersediaan pengecualian bergantung pada keadaan dan tempoh ketidakhadiran anda. Sila bercakap dengan kami jika ini berkaitan dengan anda. Kami dengan senang hati akan menetapkan peraturan yang terpakai untuk situasi khusus anda.

Amanah

Pengecualian ini juga tersedia jika hartanah dimiliki oleh pemegang amanah dan diduduki oleh salah seorang benefisiari sebagai kediaman utama mereka.

Sehingga Disember 2003, adalah mungkin untuk memindahkan hartanah yang anda miliki tetapi tidak layak untuk pelepasan kediaman utama CGT ke dalam amanah untuk faedah anak-anak dewasa anda, katakan. Sebarang keuntungan boleh ditangguhkan menggunakan peruntukan pelepasan hadiah. Salah seorang daripada anak anda kemudiannya boleh tinggal di hartanah tersebut sebagai kediaman utama mereka dan semasa jualan, pengecualian tersebut akan meliputi keseluruhan keuntungan.

HMRC memutuskan bahawa teknik ini digunakan sebagai mekanisme untuk mengelakkan CGT dan dengan itu menyekat kemungkinan menggabungkan pelepasan hadiah dengan pengecualian kediaman utama dalam keadaan ini.

Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Cukai Keuntungan Modal dan Rumah Keluarga