Kadar
Cukai pendapatan dikenakan kepada jumlah pendapatan selepas ditolak elaun peribadi.
Pendapatan dikenakan cukai mengikut susunan tertentu dengan pendapatan simpanan dan dividen dikenakan cukai terakhir.
Pendapatan dividen dan pendapatan simpanan yang termasuk dalam elaun dividen dan simpanan masih merupakan sebahagian daripada jumlah pendapatan individu.
Jalur kadar permulaan hanya terpakai untuk pendapatan simpanan. Kadar 0% tidak tersedia jika jumlah pendapatan bukan simpanan yang boleh dikenakan cukai melebihi jalur kadar permulaan.
Parlimen Scotland menetapkan kadar cukai pendapatan dan had kadar ini dikenakan untuk penduduk Scotland ke atas pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen.
Cukai pendapatan diturunkan kepada Wales ke atas pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen. Pembayar cukai pemastautin Wales terus membayar kadar cukai pendapatan keseluruhan yang sama menggunakan kadar dan jalur UK. Jumlah kadar cukai pendapatan = cukai pendapatan UK + kadar cukai pendapatan Wales. Pendapatan simpanan dan pendapatan dividen dikenakan cukai menggunakan kadar dan jalur cukai UK.
2025/26:
Bagi penduduk Scotland, kumpulan berikut terpakai untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen:
Bagi penduduk Wales, kumpulan berikut terpakai untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen:
Elaun Simpanan:
Terdapat kadar istimewa untuk simpanan dan pendapatan dividen yang berada dalam lingkungan pendapatan yang boleh dikenakan cukai di atas.
Elaun Dividen:
Terdapat kadar istimewa untuk simpanan dan pendapatan dividen yang berada dalam lingkungan pendapatan yang boleh dikenakan cukai di atas.
2024/25:
Bagi penduduk Scotland, kumpulan berikut terpakai untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen:
Bagi penduduk Wales, kumpulan berikut terpakai untuk pendapatan bukan simpanan dan bukan dividen:
Elaun Simpanan:
Terdapat kadar istimewa untuk simpanan dan pendapatan dividen yang berada dalam lingkungan pendapatan yang boleh dikenakan cukai di atas.
Elaun Dividen:
Terdapat kadar istimewa untuk simpanan dan pendapatan dividen yang berada dalam lingkungan pendapatan yang boleh dikenakan cukai di atas.
Elaun
Elaun peribadi memberi individu jumlah pendapatan tahunan yang bebas daripada cukai pendapatan.
Pendapatan melebihi elaun peribadi tertakluk kepada cukai pendapatan.
Elaun peribadi akan dikurangkan jika 'pendapatan bersih terlaras' seseorang individu melebihi £100,000. Elaun tersebut dikurangkan sebanyak £1 bagi setiap £2 pendapatan melebihi £100,000.
Individu yang lahir sebelum 6 April 1935 mungkin layak mendapat elaun pasangan suami isteri tetapi ini dikurangkan jika 'pendapatan bersih terlaras' melebihi had pendapatan elaun pasangan suami isteri (lihat jadual di bawah).
Elaun perkahwinan – 10% daripada elaun peribadi mungkin boleh dipindah milik antara pasangan tertentu yang mana kedua-duanya tidak membayar cukai melebihi kadar asas. Elaun perkahwinan tidak tersedia untuk pasangan yang layak mendapat elaun Pasangan Berkahwin.
Elaun Peribadi
Elaun orang buta
£3,130 (2024/25: £3,070)
Elaun pasangan suami isteri
Mana-mana pasangan yang lahir sebelum 6 April 1935. Nota: *Kurangkan elaun pasangan suami isteri sebanyak £1 untuk setiap £2 'pendapatan bersih terlaras' melebihi had ini.















