Cukai peribadi bilakah cukai pendapatan dan cukai keuntungan modal perlu dibayar?

Pembayaran cukai

Sistem cukai pendapatan UK mewajibkan pembayar sumber pendapatan tertentu untuk memotong cukai di sumbernya yang menghapuskan keperluan ramai pembayar cukai untuk mengemukakan penyata cukai atau membuat pembayaran tambahan. Ini terpakai khususnya kepada pendapatan pekerjaan. Faedah kini diterima kasar cukai tetapi elaun simpanan menghapuskan kebanyakan pembayar cukai daripada keperluan untuk membayar cukai ke atas pendapatan tersebut. Walau bagaimanapun, potongan cukai di sumber tidak mungkin dilakukan untuk mereka yang bekerja sendiri atau jika seseorang mempunyai pendapatan pelaburan yang besar. Akibatnya, kita mempunyai rejim pembayaran di mana pembayaran biasanya akan dibuat secara ansuran.

Ansuran terdiri daripada dua pembayaran atas akaun dengan jumlah yang sama:

  • yang pertama pada 31 Januari semasa tahun cukai dan
  • yang kedua pada 31 Julai berikutnya.

Ini ditetapkan dengan merujuk kepada liabiliti cukai pendapatan bersih tahun sebelumnya (dan Kelas 4 NIC jika ada).

Bayaran akhir (atau pembayaran balik) perlu dijelaskan pada 31 Januari selepas tahun cukai.

Dalam mengira tahap ansuran, sebarang cukai yang boleh dikaitkan dengan keuntungan modal diabaikan. Semua cukai keuntungan modal dibayar sebagai sebahagian daripada bayaran akhir yang perlu dibayar pada 31 Januari selepas berakhirnya tahun cukai.

Penyata akaun yang serupa dengan penyata kad kredit dihantar kepada pembayar cukai secara berkala yang meringkaskan pembayaran yang diperlukan dan pembayaran yang dibuat.

Contoh

Liabiliti cukai pendapatan Sally untuk tahun 2023/24 (selepas cukai ditolak di sumber) ialah £8,000. Liabiliti beliau untuk tahun 2024/25 ialah £10,500. Bayaran akan menjadi:

Tarikh Jumlah £
31.1.2025 Ansuran pertama (50% daripada liabiliti 2023/24) 4,000
31.7.2025 Ansuran kedua (50% daripada liabiliti 2023/24) 4,000
31.1.2026 Bayaran akhir (liabiliti 2023/24 ditolak jumlah yang telah dibayar) 2,500
    £10,500

Akan terdapat juga pembayaran pada 31 Januari 2026 sebanyak £5,250, ansuran pertama tahun cukai 2025/26 (50% daripada liabiliti 2024/25).

Penalti dan faedah pembayaran lewat

Dengan menggunakan penalti pembayaran lewat, HMRC boleh mengenakan penalti berikut jika cukai dibayar lewat:

  • Penalti 5% jika cukai yang perlu dibayar pada 31 Januari tidak dibayar dalam tempoh 30 hari ('tarikh penalti' ialah hari berikutnya)
  • Penalti tambahan sebanyak 5% jika cukai yang perlu dibayar pada 31 Januari tidak dibayar dalam tempoh 5 bulan selepas tarikh penalti
  • Selain itu, akan terdapat penalti 5% ketiga jika cukai yang perlu dibayar pada 31 Januari tidak dibayar dalam tempoh 11 bulan selepas tarikh penalti.

Penalti ini adalah tambahan kepada faedah yang dikenakan ke atas semua jumlah tertunggak, termasuk penalti yang belum dibayar, sehingga pembayaran diterima.

Tiada pembayaran dalam akaun

Jika hanya terdapat sedikit cukai pendapatan yang perlu dibayar, selepas cukai yang ditolak di punca telah diakaunkan, maka dua pembayaran akaun akan ditetapkan pada sifar. Ini terpakai jika sama ada:

  • liabiliti cukai pendapatan (dan NIC) untuk tahun sebelumnya – bersih daripada cukai yang ditolak pada sumber dan kredit cukai ke atas dividen – adalah kurang daripada £1,000 secara keseluruhan atau
  • Lebih daripada 80% daripada liabiliti cukai pendapatan (dan NIC) bagi tahun sebelumnya telah dipenuhi melalui potongan cukai di sumber dan daripada kredit cukai ke atas dividen.

Tuntutan untuk mengurangkan pembayaran ke akaun

Jika dijangkakan liabiliti cukai tahun semasa akan lebih rendah daripada tahun sebelumnya, tuntutan boleh dibuat untuk mengurangkan pembayaran atas akaun. 

 

6 + 4 =