Cukai Tanah Duti Setem

Cukai Tanah Duti Setem perlu dibayar oleh pembeli dalam transaksi tanah yang merangkumi pemindahan tanah yang mudah seperti membeli rumah tetapi juga membuat pajakan atau menyerahkan pajakan.

Siapa yang membayar cukai?

SDLT perlu dibayar oleh pembeli dalam transaksi tanah yang berlaku di England dan Ireland Utara. Bagi transaksi tanah yang berlaku di Scotland, Cukai Transaksi Tanah & Bangunan (LBTT) terpakai dan di Wales, transaksi tanah dikenakan Cukai Transaksi Tanah (LTT).

Apakah itu transaksi tanah?

Sesuatu transaksi akan mencetuskan liabiliti jika ia melibatkan pemerolehan kepentingan dalam tanah. Ini termasuk pemindahan tanah yang mudah seperti membeli rumah, membuat pajakan atau menyerahkan pajakan.

Apakah cukai yang dikenakan?

Cukai dikenakan ke atas balasan tersebut. Ini biasanya merupakan wang tunai sebenar yang disalurkan semasa jualan. Walau bagaimanapun, definisinya sangat luas dan bertujuan untuk merangkumi semua jenis situasi di mana nilai mungkin diberikan selain daripada wang tunai: contohnya, jika pembeli bersetuju untuk melakukan kerja-kerja tertentu ke atas hartanah tersebut.

Bilakah cukai perlu dibayar?

Cukai perlu dibayar apabila kontrak telah dilaksanakan secara substansial. Dalam kes di mana pembeli mengambil pemilikan harta tersebut setelah siap, tarikh tersebut akan ditetapkan. Walau bagaimanapun, jika pembeli secara efektif mengambil pemilikan sebelum siap – dikenali sebagai 'berhenti atas kontrak' – itu akan dianggap sebagai mencetuskan cukai.

Berapakah cukai yang perlu dibayar ke atas hartanah kediaman?

Setiap kadar SDLT perlu dibayar atas bahagian nilai hartanah yang termasuk dalam setiap jalur.

Kadar SDLT

Kadar semasa adalah seperti berikut:

Hartanah kediaman
Harga pembelian hartanah
Kadar %
Jalur
£0 – £125,000 0
£125,001 – £250,000 2
£250,001 – £925,000 5
£925,001 – £1,500,000 10
£1,500,001 dan ke atas 12

Pelepasan pembeli kali pertama

Pembeli kali pertama mungkin layak mendapat pelepasan pembeli kali pertama ke atas pembelian hartanah kediaman sehingga £500,000. Kadar tersebut dikenakan pada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap kumpulan.

Setiap kadar SDLT perlu dibayar atas bahagian nilai hartanah yang termasuk dalam setiap jalur. Kadar dan ambang adalah:

Nilai hartanah Kadar % Jalur
£0 – £300,000 0
£300,001 – £500,000 5

Tiada pelepasan boleh dituntut jika hartanah tersebut melebihi £500,000 dan kadar SDLT biasa akan dikenakan kepada jumlah penuh pertimbangan.

Hartanah kediaman tambahan

Kadar SDLT yang lebih tinggi dikenakan ke atas pembelian hartanah kediaman tambahan (melebihi £40,000).

Sasaran utama kadar yang lebih tinggi adalah pembelian hartanah beli untuk disewa atau rumah kedua. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah pembeli yang perlu membayar caj tambahan walaupun hartanah yang dibeli bukanlah hartanah beli untuk disewa atau rumah kedua. Peraturan 36 bulan yang dinyatakan di bawah membantu menghapuskan beberapa transaksi daripada kadar tambahan (atau membenarkan bayaran balik).

Kadar yang lebih tinggi adalah 5% lebih tinggi daripada kadar SDLT yang ditunjukkan dalam jadual di atas. Kadar yang lebih tinggi berpotensi dikenakan jika, pada akhir hari transaksi pembelian, individu tersebut memiliki dua atau lebih hartanah kediaman.

Beberapa butiran lanjut:

  • Pembeli akan mempunyai masa 36 bulan untuk menuntut bayaran balik kadar yang lebih tinggi jika mereka membeli kediaman utama baharu sebelum melupuskan kediaman utama mereka yang sebelumnya
  • Pembeli juga akan mempunyai tempoh 36 bulan antara menjual kediaman utama dan menggantikannya dengan kediaman utama yang lain tanpa perlu membayar kadar yang lebih tinggi
  • Sebahagian kecil harta yang telah diwarisi dalam tempoh 36 bulan sebelum transaksi tidak akan dianggap sebagai harta tambahan apabila mengenakan kadar yang lebih tinggi
  • Tiada pengecualian daripada kadar yang lebih tinggi untuk pelabur penting.

Surcaj SDLT ke atas penduduk bukan UK

Terdapat surcaj SDLT sebanyak 2% ke atas bukan penduduk UK (dan syarikat penduduk UK tertentu yang dikawal oleh bukan penduduk UK) yang membeli hartanah kediaman di England dan Ireland Utara.

Bagaimana pula dengan hartanah bukan kediaman dan hartanah campuran?

Kadar untuk hartanah bukan kediaman dan hartanah campuran dinyatakan dalam jadual di bawah.

Kadar SDLT perlu dibayar berdasarkan bahagian nilai hartanah yang termasuk dalam setiap jalur.

Bukan kediaman dan campuran Kadar %
Jalur
£0 – £150,000 0
£150,001 – £250,000 2
£250,001 dan ke atas 5

Adakah terdapat sebarang pengecualian?

Ya. Terdapat beberapa situasi di mana pemindahan tanah tidak akan diambil kira untuk SDLT. Tiada SDLT akan dibayar dan tiada pulangan akan dikenakan. Ini termasuk:

  • nilai pegangan bebas adalah kurang daripada £40,000
  • lesen untuk menduduki
  • hadiah tanah
  • pemindahan tanah dalam perceraian atau kematian
  • pemindahan tanah kepada badan amal
  • pemindahan tanah dalam sekumpulan syarikat di mana tuntutan pelepasan kumpulan SDLT dibuat.

Bagaimanakah cukai berfungsi ke atas pajakan?

SDLT yang perlu dibayar atas pembelian pajakan bergantung kepada sama ada pajakan itu baharu atau sedia ada (pajakan yang diberikan).

Jika pajakan baharu dibeli, SDLT yang perlu dibayar akan dikira berdasarkan nilai premium (bayaran sekaligus pendahuluan). Jika ada apa-apa yang lebih daripada sewa nominal yang perlu dibayar, SDLT juga akan dibayar berdasarkan nilai semasa bersih (NPV) sewa sepanjang tempoh pajakan. Premium dan NPV dianggap sebagai dua jumlah berasingan. Jika nilai yang dikira sama ada melebihi £250,000 untuk hartanah kediaman dan £150,000 untuk bukan kediaman, lebihan tersebut akan dikenakan SDLT pada kadar biasa.

Pulangan SDLT akan dibayar jika premiumnya ialah £40,000 atau lebih, walaupun tiada SDLT perlu dibayar, melainkan tempoh pajakan kurang daripada tujuh tahun.

Jika pajakan sedia ada dibeli, SDLT dikira dengan cara yang sama seperti pembelian hartanah pegangan bebas. Amaun premium adalah pertimbangan tertakluk kepada SDLT dan juga dikira dengan cara yang sama seperti pembelian hartanah pegangan bebas.

Kerajaan mempunyai kalkulator SDLT yang mengira jumlah SDLT yang perlu dibayar. Kalkulator ini boleh didapati di www.gov.uk/stamp-duty-land-tax-calculators.

Bagaimanakah saya boleh memberitahu HMRC tentang liabiliti?

Pembeli mesti melengkapkan penyata SDLT1 dan ini mesti dihantar ke pejabat HMRC yang berkaitan dalam tempoh 14 hari dari tarikh kuat kuasa transaksi. Peguam cara dan pengalih keluar boleh menghantar penyata dalam talian bagi pihak anda. Jika tidak, penyata kertas mesti digunakan. Pembayaran mesti dibuat pada masa yang sama. Penyata lewat akan mencetuskan penalti automatik sebanyak £100, dan pembayaran cukai lewat akan bermakna caj faedah akan dikenakan.

Apa yang akan dilakukan oleh HMRC kemudian?

Sijil akan dihantar kepada pembeli untuk menunjukkan bahawa mereka telah membayar cukai. Sijil ini diperlukan untuk mengubah butiran pemilikan harta di Pejabat Pendaftaran Tanah. Hakikat bahawa HMRC telah memberikan sijil kepada pembeli tidak bermakna pengiraan SDLT telah dipersetujui. HMRC mempunyai sembilan bulan untuk memutuskan sama ada untuk menyiasat penyata tersebut dan mencabar angka-angka tersebut atau tidak.