Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan

Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan

Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan (LBTT) perlu dibayar ke atas pemerolehan kepentingan tanah atau bangunan yang boleh dikenakan cukai di Scotland. Ia menggantikan Cukai Tanah Duti Setem UK (SDLT) untuk transaksi di Scotland mulai April 2015.

Siapa yang membayar cukai?

LBTT perlu dibayar oleh pembeli dalam transaksi tanah yang berlaku di Scotland. Cukai Tanah Duti Setem (SDLT) terpakai untuk transaksi tanah di England dan Ireland Utara dan Cukai Transaksi Tanah (LTT) terpakai di Wales.

Apakah itu transaksi tanah?

Sesuatu transaksi akan mencetuskan liabiliti jika ia melibatkan pemerolehan kepentingan dalam tanah. Ini termasuk pemindahan tanah yang mudah seperti membeli rumah, membuat pajakan atau menyerahkan pajakan.

Bilakah cukai perlu dibayar?

Cukai perlu dibayar apabila kontrak telah dilaksanakan secara substansial. Dalam kes di mana pembeli mengambil pemilikan harta tersebut setelah siap, tarikh tersebut akan ditetapkan. Walau bagaimanapun, jika pembeli secara efektif mengambil pemilikan sebelum siap – dikenali sebagai 'berhenti atas kontrak' – itu akan dianggap sebagai mencetuskan cukai.

Kadar kediaman LBTT

Kadar LBTT yang terpakai mulai 1 April 2021 adalah seperti yang dinyatakan dalam jadual berikut:

Hartanah kediaman Kadar % Jalur
£0 – £145,000 0
£145,001 – £250,000 2
£250,001 – £325,000 5
£325,001 – £750,000 10
£750,001 dan ke atas 12

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Pelepasan pembeli kali pertama

Pelepasan LBTT terpakai untuk pembeli hartanah kali pertama sehingga £175,000. Pelepasan ini menaikkan ambang cukai sifar untuk pembeli kali pertama daripada £145,000 kepada £175,000. Pembeli kali pertama yang membeli hartanah melebihi £175,000 juga mendapat manfaat daripada pelepasan pada bahagian harga di bawah ambang tersebut. Semua pembeli kali pertama akan mendapat manfaat daripada pelepasan sehingga £600.

Kadar yang lebih tinggi untuk hartanah kediaman tambahan

Kadar LBTT yang lebih tinggi dikenakan ke atas pembelian hartanah kediaman tambahan (melebihi £40,000), seperti hartanah beli untuk disewa dan rumah kedua.

Sasaran utama kadar yang lebih tinggi adalah pembelian hartanah beli untuk disewa atau rumah kedua. Walau bagaimanapun, terdapat sesetengah pembeli yang perlu membayar caj tambahan walaupun hartanah yang dibeli bukan untuk disewa atau rumah kedua. Peraturan 36 bulan yang dinyatakan di bawah akan membantu untuk menghapuskan beberapa transaksi daripada kadar tambahan (atau membenarkan bayaran balik). Tempoh masa 36 bulan telah dilanjutkan daripada 18 bulan berkuat kuasa 1 April 2024. Penjagaan diperlukan jika seseorang individu sudah memiliki, atau sebahagiannya memiliki, hartanah dan berurus niaga untuk membeli hartanah lain tanpa melupuskan hartanah pertama.

Kadar yang lebih tinggi adalah 8% melebihi kadar yang ditunjukkan dalam jadual di atas, meningkat daripada 6% dari 5 Disember 2024. Kadar yang lebih tinggi berpotensi dikenakan jika, pada akhir hari transaksi pembelian, individu tersebut memiliki dua atau lebih hartanah kediaman.

Beberapa butiran lanjut:

  • Pembeli akan mempunyai masa 36 bulan untuk menuntut bayaran balik bagi kadar yang lebih tinggi jika mereka membeli kediaman utama baharu sebelum melupuskan kediaman utama mereka yang sebelumnya.
  • Pembeli juga akan mempunyai tempoh 36 bulan antara menjual kediaman utama dan menggantikannya dengan kediaman utama lain tanpa perlu membayar kadar yang lebih tinggi, jika mereka juga memiliki hartanah lain yang bukan kediaman utama mereka.
  • Sebahagian kecil daripada harta yang telah diwarisi dalam tempoh 36 bulan sebelum sesuatu transaksi tidak akan dianggap sebagai harta tambahan apabila mengenakan kadar yang lebih tinggi.
  • Tiada pengecualian daripada kadar yang lebih tinggi untuk pelabur penting.

Kadar LBTT bukan kediaman

Bukan kediaman Kadar % Jalur
£0 – £150,000 0
£150,001 – £250,000 1
£250,001 – lebih 5

Kerajaan Scotland mempunyai kalkulator LBTT yang mengira jumlah LBTT yang perlu dibayar. Kalkulator ini boleh didapati di www.revenue.scot/land-buildings-transaction-tax/tax-calculators.