Cukai Transaksi Tanah

Cukai Transaksi Tanah perlu dibayar oleh pembeli dalam transaksi tanah yang berlaku di Wales.

Cukai Transaksi Tanah (LTT) perlu dibayar oleh pembeli hartanah di Wales.

Siapa yang membayar cukai?

LTT perlu dibayar oleh pembeli hartanah kediaman atau bukan kediaman dalam transaksi tanah yang berlaku di Wales. Cukai Tanah Duti Setem (SDLT) perlu dibayar ke atas transaksi tanah di England dan Ireland Utara dan Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan (LBTT) ke atas transaksi tanah di Scotland.

Apakah itu transaksi tanah?

Sesuatu transaksi akan mencetuskan liabiliti kepada LTT jika ia melibatkan pemerolehan kepentingan dalam tanah. Ini termasuk pemindahan tanah yang mudah, seperti membeli rumah, membuat pajakan atau menyerahkan pajakan.

LTT dikendalikan oleh Pihak Berkuasa Hasil Wales (WRA), dan individu yang bertanggungjawab ke atas cukai mesti melengkapkan dan mengemukakan penyata LTT (lihat kemudian).

Bilakah cukai perlu dibayar?

Individu mesti menghantar penyata LTT dan membayar cukai yang terhutang kepada WRA dalam tempoh 30 hari dari hari selepas penyiapan (atau tarikh kuat kuasa transaksi yang lain). Penalti dan faedah mungkin dikenakan jika anda gagal memfailkan penyata LTT anda atau membayar cukai yang diperlukan dalam tempoh 30 hari selepas hari penyiapan.

Dalam sesetengah keadaan, transaksi tersebut tidak boleh diberitahu dan pemeroleh tidak dikehendaki menghantar pulangan LTT atau membayar LTT. Ini termasuk transaksi yang dikecualikan dan pengecualian:

  • tiada wang telah bertukar tangan (dikecualikan)
  • harta ditinggalkan kepada anda dan anda tidak dikehendaki membuat bayaran untuk pemindahan harta tersebut (dikecualikan)
  • pemilikan harta dipindahkan kepada anda akibat perceraian atau pembubaran perkongsian sivil (dikecualikan)
  • hartanah pegangan bebas telah dibeli dengan harga kurang daripada £40,000 (pengecualian)
  • pajakan baharu atau pajakan yang diberikan selama tujuh tahun atau lebih dibeli, dan premiumnya kurang daripada £40,000 dan sewa tahunan kurang daripada £1,000 (pengecualian)
  • penyerahan atau penyerahan pajakan, yang mana istilah asalnya ialah:
    • kurang daripada tujuh tahun dan jumlah yang anda bayar adalah kurang daripada ambang kadar sifar LTT kediaman atau bukan kediaman.
    • lebih daripada tujuh tahun dan jumlah yang anda bayar adalah kurang daripada £40,000 (pengecualian).

Bagaimana jika hartanah saya merentasi sempadan England-Wales?

Bagi kes rentas sempadan, pembeli rumah hanya perlu membayar SDLT untuk bahagian transaksi Bahasa Inggeris dan LTT kepada WRA untuk bahagian transaksi Bahasa Wales.

Kadar LTT

Kadar bukan kediaman telah terpakai sejak 22 Disember 2020:

Bukan kediaman (£) Kadar % Jalur
0 – 225,000 0
225,001 – 250,000 1
250,001 – 1,000,000 5
Lebih 1,000,000 6

Kadar kediaman telah dikenakan mulai 10 Oktober 2022:

Kediaman (£) Kadar % Jalur
0 – 225,000 0
225,001 – 400,000 6
400,001 – 750,000 7.5
750,001 – 1,500,000 10
Lebih 1,500,000 12

Kadar yang lebih tinggi untuk pembelian hartanah kediaman kedua atau seterusnya atau hartanah kediaman yang dibeli oleh syarikat/bukan individu asli yang telah meningkat sebanyak 1% mulai 11 Disember 2024 adalah:

Kediaman (£) Kadar % Jalur
0 – 180,000 5
180,001 – 250,000 8.5
250,001 – 400,000 10
400,001 – 750,000 12.5
750,001 – 1,500,000 15
1,500,000 dan ke atas 17

Kadar yang lebih tinggi untuk pembelian hartanah kediaman kedua atau seterusnya atau hartanah kediaman yang dibeli oleh syarikat/bukan individu asli yang memohon dari 22 Disember 2022 hingga 10 Disember 2024 adalah:

Kediaman (£) Kadar % Jalur
0 – 180,000 4
180,001 – 250,000 7.5
250,001 – 400,000 9
400,001 – 750,000 11.5
750,001 – 1,500,000 14
1,500,000 dan ke atas 16

Pembeli kali pertama

Tidak seperti SDLT dan LBTT, LTT tidak menyediakan sebarang bantuan untuk pembeli rumah kali pertama di Wales.