Dividen dan Faedah

Elaun dividen dan simpanan disediakan. Kami mempertimbangkan peluang dan kelemahan peraturan cukai peribadi.

Pendapatan dividen

Ketersediaan Elaun Dividen (DA) bermakna dividen pertama sebanyak £500 dikenakan cukai pada kadar 0%.

Dividen yang diterima melebihi elaun ini dikenakan cukai pada kadar berikut:

  • 8.75% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 33.75% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 39.35% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Dividen dalam elaun masih dikira dalam kumpulan kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas dividen melebihi elaun £500.

Dividen dianggap sebagai bahagian tertinggi pendapatan dan jalur cukai kadar asas diperuntukkan terlebih dahulu terhadap pendapatan lain.

Contoh

Encik A mempunyai pendapatan bukan dividen sebanyak £46,700 dan menerima dividen sebanyak £12,000. Pendapatan bukan dividen dikenakan cukai terlebih dahulu. Elaun Peribadi digunakan terhadap pendapatan bukan dividen dan baki £34,130 dikenakan cukai pada kadar asas.

Dividen sebanyak £500 dilindungi oleh Elaun Dividen. Selepas pendapatan bukan simpanan dan dividen yang dilindungi oleh elaun dividen, terdapat baki £3,070 daripada jalur kadar asas. £3,070 daripada dividen dikenakan cukai pada 8.75% dan selebihnya dikenakan cukai pada kadar yang lebih tinggi iaitu 33.75%.

Pendapatan simpanan

Pendapatan simpanan termasuk:

  • faedah ke atas akaun bank dan persatuan bangunan
  • faedah ke atas akaun dengan kesatuan kredit atau Simpanan dan Pelaburan Negara
  • pengagihan faedah daripada unit amanah yang dibenarkan, syarikat pelaburan terbuka (OEIC) dan amanah pelaburan
  • pendapatan daripada bon kerajaan atau korporat
  • kebanyakan jenis pembayaran anuiti hayat yang dibeli.

Sesetengah individu layak mendapat kadar cukai permulaan 0% ke atas pendapatan simpanan sehingga £5,000. Walau bagaimanapun, kadar ini tidak tersedia jika pendapatan bukan simpanan (secara amnya pendapatan, pencen, keuntungan perdagangan dan pendapatan hartanah) melebihi had kadar permulaan.

Elaun Simpanan (SA) mengenakan cukai ke atas pendapatan simpanan dalam SA pada kadar 0%. Amaun SA bergantung pada kadar cukai marginal individu. Individu yang dikenakan cukai pada kadar cukai asas mempunyai SA sebanyak £1,000 manakala pembayar cukai kadar yang lebih tinggi berhak mendapat SA sebanyak £500. Pembayar cukai kadar tambahan tidak menerima SA.

Pendapatan simpanan yang melebihi SA dikenakan cukai pada kadar yang sama seperti pendapatan bukan simpanan iaitu:

  • 20% untuk pembayar cukai kadar asas
  • 40% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi
  • 45% untuk pembayar cukai kadar tambahan.

Simpanan dalam SA masih dikira dalam jalur kadar asas atau lebih tinggi individu dan oleh itu mungkin menjejaskan kadar cukai yang dibayar ke atas simpanan di atas SA.

Interaksi antara DA dan SA

Jika jumlah dividen yang diterima oleh individu dilindungi oleh DA tetapi dividen tersebut bermakna mereka adalah pembayar cukai dengan kadar yang lebih tinggi tanpa DA, maka ini akan menjejaskan jumlah SA yang akan mereka terima.

Contoh

Puan B mempunyai gaji sebanyak £49,000, pendapatan faedah sebanyak £1,000 dan dividen sebanyak £500. Walaupun dividen ditanggung oleh DA, jumlah pendapatan Puan B ialah £50,500 jadi dia merupakan pembayar cukai dengan kadar yang lebih tinggi. Oleh itu, dia hanya akan menerima £500 daripada SA berbanding pendapatan faedah sebanyak £1,000.

Semak pengekodan anda

Jika pendapatan simpanan melebihi SA, akan ada cukai yang perlu dibayar ke atas lebihan tersebut. HMRC cuba mengutip cukai ini dengan melaraskan kod cukai individu. Untuk membolehkan mereka melakukan ini, mereka akan menggunakan maklumat daripada bank dan persatuan bangunan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, HMRC mungkin menganggarkan jumlah faedah yang mungkin diperoleh oleh orang ramai dan melaraskan pengekodan mereka dengan sewajarnya. Jadi, sentiasa berbaloi untuk menyemak notis pengekodan apabila ia diterima.

Sumbangan Bantuan Hadiah

Berhati-hati jika anda membuat sumbangan Gift Aid. Badan amal boleh menuntut semula cukai ke atas sumbangan Gift Aid hanya jika individu tersebut telah membayar jumlah cukai yang dituntut.

Pendapatan simpanan dan dividen yang dilindungi oleh SA dan DA tidak dikenakan cukai. Jika ini berlaku, individu tersebut bertanggungjawab untuk memastikan cukai ke atas derma tersebut dilindungi. HMRC mempunyai kuasa untuk mendapatkan semula sebarang kekurangan daripada pembayar cukai.

Perancangan untuk pasangan/rakan kongsi sivil

DA dan SA juga mungkin bermaksud adalah penting untuk mempertimbangkan peruntukan pelaburan antara suami isteri atau pasangan sivil. Jika hanya seorang pasangan mempunyai pelaburan yang menjana dividen atau simpanan, adalah lebih baik untuk memindahkan sebahagian daripada pelaburan tersebut kepada pasangan yang lain bagi memastikan mereka menerima pendapatan yang menggunakan DA atau SA mereka. Sebarang pemindahan aset antara pasangan atau pasangan sivil boleh dibuat tanpa sebarang cukai keuntungan modal dikenakan.

14 + 12 =