Duti Setem & Cukai Tanah

Duti Setem

Apabila anda membeli saham, anda biasanya membayar cukai atau duti sebanyak 0.5% ke atas transaksi tersebut. Jika anda membeli saham secara elektronik, Cukai Rizab Duti Setem (SDRT) perlu dibayar. Bagi saham yang dibeli menggunakan borang pemindahan saham, anda akan membayar Duti Setem jika transaksi melebihi £1,000.

Cukai Tanah Duti Setem

SDLT perlu dibayar ke atas transaksi tanah dan hartanah di England dan Ireland Utara.

Transaksi hartanah di Scotland tertakluk kepada Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan (LBTT).

Transaksi hartanah di Wales tertakluk kepada Cukai Transaksi Tanah (LTT).

Hartanah kediaman

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 250,000 0
250,001 – 925,000 5
925,001 – 1,500,000 10
1,500,001 dan ke atas 12

Kadar ini boleh dinaikkan sebanyak 3% jika hartanah kediaman selanjutnya, yang berharga lebih daripada £40,000, diperoleh sebelum 30 Oktober 2024 dan sebanyak 5% selepas tarikh tersebut.

Pelepasan Pembeli Kali Pertama

Pembeli kali pertama mungkin layak mendapat pelepasan pembeli kali pertama ke atas pembelian hartanah kediaman sehingga £625,000. Kadar tersebut terpakai pada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap kumpulan.

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 425,000 0
425,001 – 625,000 5
untuk pembelian melebihi 625,000 kadar biasa dikenakan

Hartanah bukan kediaman

Dibayar atas pertimbangan yang termasuk dalam setiap kumpulan.

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 150,000 0
150,001 – 250,000 2
Lebih 250,000 5

Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan

Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan (LBTT) perlu dibayar ke atas transaksi tanah dan harta tanah di Scotland.

Hartanah kediaman

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 145,000 0
145,001 – 250,000 2
250,001 – 325,000 5
325,001 – 750,000 10
750,001 dan ke atas 12

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Kadar kediaman boleh dinaikkan sebanyak 6% jika hartanah kediaman selanjutnya, yang berharga lebih daripada £40,000, diperoleh sebelum 5 Disember 2024 dan sebanyak 8% selepas tarikh tersebut. Jika tarikh kuat kuasa transaksi tanah adalah pada atau selepas 5 Disember 2024 dan kontrak untuk transaksi tanah tersebut dimeterai pada atau sebelum 4 Disember 2024, kadar cukai sebanyak 6% akan dikenakan.

Pelepasan Pembeli Kali Pertama menaikkan ambang cukai kadar sifar untuk pembeli kali pertama daripada £145,000 kepada £175,000.

Hartanah bukan kediaman

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 150,000 0
150,001 – 250,000 1
Lebih 250,000 5

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Cukai Transaksi Tanah

Cukai Transaksi Tanah (LTT) perlu dibayar ke atas transaksi tanah dan harta tanah di Wales.

Hartanah kediaman

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 225,000 0
225,001 – 400,000 6
400,001 – 750,000 7.5
750,001 – 1,500,000 10
1,500,000 dan ke atas 12

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Kadar kediaman boleh dinaikkan jika hartanah kediaman selanjutnya berharga lebih daripada £40,000 atau lebih diperoleh.

Kadar cukai kediaman yang lebih tinggi

Kadar kediaman yang lebih tinggi mungkin dikenakan apabila anda sudah memiliki satu atau lebih hartanah kediaman. Kadar berikut dikenakan untuk pemerolehan pada atau selepas 11 Disember 2024. Bagi kontrak yang ditukar sebelum tarikh tersebut, peratusan dikurangkan sebanyak 1%.

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 180,000 5
180,001 – 250,000 8.5
250,001 – 400,000 10
400,001 – 750,000 12.5
750,001 – 1,500,000 15
1,500,000 dan ke atas 17

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.

Hartanah bukan kediaman

Balasan (£) Kadar (%)
0 – 225,000 0
225,001 – 250,000 1
250,001 – 1,000,000 5
Lebih 1,000,000 6

Kadar tersebut terpakai kepada bahagian jumlah nilai yang termasuk dalam setiap jalur.