Elaun Modal
Pelepasan cukai tersedia ke atas perbelanjaan modal tertentu dalam bentuk elaun modal tetapi jumlah elaun ini boleh berbeza-beza bergantung pada jenis aset yang diperoleh.
Gambaran Keseluruhan
Kos pembelian peralatan modal dalam perniagaan bukanlah perbelanjaan yang boleh ditolak cukai hasil. Walau bagaimanapun, pelepasan cukai tersedia untuk perbelanjaan modal tertentu dalam bentuk elaun modal.
Elaun yang tersedia bergantung pada apa yang anda tuntut. Dalam lembaran fakta ini, kami memberikan gambaran keseluruhan tentang jenis perbelanjaan yang mana elaun modal tersedia dan jumlah elaun tersebut.
Elaun modal secara amnya tidak terjejas oleh cara perniagaan membayar pembelian tersebut. Jadi, apabila aset diperoleh melalui sewa beli (HP), elaun biasanya diberikan seolah-olah terdapat pembelian tunai secara langsung dan ansuran modal berikutnya diabaikan. Walau bagaimanapun, pajakan kewangan, yang sering dianggap sebagai bentuk 'pembelian' alternatif dan yang untuk tujuan perakaunan dimasukkan sebagai aset, secara amnya dinafikan elaun modal. Sebaliknya, susut nilai akaun biasanya dibenarkan sebagai perbelanjaan yang boleh ditolak cukai.
Sebarang faedah atau caj kewangan lain ke atas overdraf, pinjaman, sewa beli atau perjanjian pajakan kewangan untuk membiayai pembelian adalah perbelanjaan perniagaan yang boleh ditolak cukai hasil. Ia bukan sebahagian daripada kos modal aset tersebut.
Secara alternatifnya, jika sesebuah perniagaan menyewa peralatan modal, yang sering dirujuk sebagai pajakan operasi, maka seperti sewa lain, ini merupakan perbelanjaan yang boleh ditolak cukai hasil, jadi tiada elaun modal tersedia.
Loji dan jentera
Ini termasuk barang seperti mesin, peralatan, perabot, lekapan tertentu, komputer, kereta, van dan peralatan serupa yang anda gunakan dalam perniagaan anda.
Ambil perhatian bahawa terdapat peraturan khas untuk kereta dan peralatan 'mesra alam' tertentu dan ini dibincangkan di bawah.
Pemerolehan
Elaun Pelaburan Tahunan (AIA) menyediakan potongan 100% untuk kos kebanyakan loji dan jentera (bukan kereta) yang dibeli oleh perniagaan sehingga had tahunan dan tersedia untuk kebanyakan perniagaan. Jika perniagaan berbelanja lebih daripada had tahunan, sebarang perbelanjaan tambahan yang layak biasanya akan dikenakan elaun penurunan nilai tahunan (WDA) sebanyak 18% (atau 6% untuk kolam kadar khas) bergantung pada jenis aset. Amaun maksimum kini ditetapkan pada £1 juta. Kereta tidak layak untuk AIA, jadi hanya akan mendapat manfaat daripada WDA (lihat peraturan khas untuk kereta).
Perbelanjaan penuh
Mulai 1 April 2023, syarikat yang melabur dalam loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang layak akan mendapat manfaat daripada elaun modal tahun pertama.
Di bawah langkah ini, sesebuah syarikat dibenarkan untuk menuntut:
- elaun tahun pertama sebanyak 100% ke atas kebanyakan perbelanjaan loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang biasanya layak untuk WDA kadar utama 18% (Perbelanjaan Penuh).
- elaun tahun pertama sebanyak 50% ke atas kebanyakan perbelanjaan loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang biasanya layak untuk WDA kadar khas 6%.
Pelepasan ini secara khusus tidak termasuk perbelanjaan ke atas kereta, dan kebanyakan loji dan jentera untuk pajakan. Pelepasan ini hanya tersedia untuk syarikat dan bukan untuk perniagaan yang tidak diperbadankan.
Pengumpulan perbelanjaan dan elaun yang perlu dibayar
- Perbelanjaan ke atas kebanyakan item loji dan jentera dikumpulkan dan bukannya setiap item diuruskan secara berasingan dengan kebanyakan item diperuntukkan kepada kumpulan kadar utama.
- WDA pada himpunan kadar utama sebanyak 18% tersedia untuk perbelanjaan layak yang ditanggung dalam tempoh semasa yang tidak dilindungi oleh AIA atau tidak layak untuk AIA serta ke atas sebarang baki perbelanjaan yang tinggal dari tempoh sebelumnya.
- Perbelanjaan tertentu untuk lekapan bangunan, yang dikenali sebagai ciri-ciri penting (contohnya pencahayaan, penyaman udara, pemanasan, dll.) layak mendapat WDA 6% jadi diperuntukkan kepada 'kolam kadar khas' yang berasingan, walaupun ciri-ciri penting layak untuk AIA.
- Elaun dikira untuk setiap tempoh perakaunan perniagaan.
- Apabila sesuatu aset dijual, hasil jualan (atau kos asal jika lebih rendah) dibawa masuk ke dalam kumpulan yang berkaitan. Jika hasil melebihi nilai dalam kumpulan, perbezaan tersebut dianggap sebagai keuntungan boleh cukai tambahan untuk tempoh tersebut dan dirujuk sebagai caj imbangan.
Elaun Struktur dan Bangunan
Perbelanjaan yang ditanggung ke atas bangunan dan struktur berkaitan perniagaan akan dikenakan elaun penurunan nilai tahunan sebanyak 3% secara garis lurus. Elaun ini direka untuk menggalakkan pelaburan dalam pembinaan struktur dan bangunan baharu yang bertujuan untuk kegunaan komersial, kerja-kerja yang diperlukan untuk mewujudkannya dan penambahbaikan struktur dan bangunan sedia ada, termasuk kos penukaran premis sedia ada untuk kegunaan dalam aktiviti yang layak. Tanah mahupun kediaman tidak layak mendapat pelepasan. Jika terdapat penggunaan campuran, contohnya, antara unit komersial dan kediaman dalam sesuatu pembangunan, pelepasan tersebut dikurangkan melalui pembahagian. Tiada pelepasan tersedia untuk ruang kerja dalam persekitaran domestik, seperti pejabat rumah.
Peraturan khas untuk kereta
Terdapat peraturan khas untuk perbelanjaan kereta. Kereta tidak layak untuk AIA atau perbelanjaan penuh. Layanan perbelanjaan kereta bergantung pada bila ia diperoleh dan pelepasan CO2nya.
Peraturan berikut terpakai untuk kereta:
| Jenis pembelian kereta | Apa yang anda boleh tuntut |
|---|---|
| Kereta sifar emisi baharu yang dibeli sebelum 1 April 2026 (6 April 2026 untuk cukai pendapatan) |
Elaun tahun pertama 100% |
| Kereta elektrik terpakai | Elaun kadar utama (iaitu 18% WDA) |
| Tidak melebihi 50 g/km pelepasan CO2 | Elaun kadar utama (iaitu 18% WDA) |
| Pelepasan CO2 melebihi 50g/km | Elaun kadar khas (iaitu 6% WDA) |
Elemen bukan kegunaan perniagaan
Kereta dan aset perniagaan lain yang digunakan sebahagiannya untuk tujuan persendirian, oleh pemilik perniagaan (iaitu peniaga tunggal atau rakan kongsi dalam perkongsian), diperuntukkan kepada satu kumpulan aset untuk membolehkan pelarasan penggunaan persendirian dibuat. Bagi kereta, kadar WDA yang boleh dituntut dalam kumpulan aset tunggal masih bergantung pada pelepasan CO2 kereta. Penggunaan aset persendirian oleh pekerja tidak memerlukan sebarang sekatan elaun modal.
Elaun dikira dengan cara biasa, walau bagaimanapun, hanya perkadaran kegunaan perniagaan dibenarkan untuk tujuan cukai. Ini bermakna pembelian kereta sifar emisi baharu yang berharga £15,000 dengan 80% kegunaan perniagaan akan dikenakan elaun sebanyak £12,000 (£15,000 x 100% x 80%) apabila diperoleh.
Atas pelupusan kereta elemen kegunaan persendirian, sebarang hasil jualan (atau kos jika lebih rendah) akan ditolak daripada sebarang perbelanjaan yang tidak dikurangkan dalam kumpulan aset tunggal. Sebarang kekurangan boleh dituntut sebagai elaun tambahan sekali sahaja tetapi terhad kepada elemen kegunaan perniagaan sahaja. Begitu juga, sebarang lebihan dianggap sebagai keuntungan yang boleh dikenakan cukai tetapi hanya elemen berkaitan perniagaan.
Aset jangka hayat yang pendek
Bagi peralatan yang anda ingin simpan untuk masa yang singkat sahaja, anda boleh memilih (melalui pilihan) untuk menyimpan aset tersebut di luar kumpulan biasa, dengan perbelanjaan dimasukkan ke dalam kumpulan aset tunggal. Elaun ke atasnya dikira secara berasingan dan apabila dijual, jika hasil jualan kurang daripada baki perbelanjaan yang tinggal, perbezaannya diberikan sebagai elaun modal tambahan. Pilihan ini tidak tersedia untuk kereta atau ciri-ciri penting.
Aset tersebut dipindahkan ke kumpulan utama jika ia tidak dilupuskan menjelang ulang tahun kelapan berakhirnya tempoh ia diperoleh.
Aset jangka hayat yang panjang
Ini adalah aset dengan jangka hayat berguna yang dijangkakan melebihi 25 tahun apabila baharu. Aset-aset ini digabungkan dengan ciri-ciri penting dalam himpunan kadar istimewa.
Terdapat pelbagai pengecualian termasuk kereta dan peraturan hanya terpakai kepada perniagaan yang membelanjakan sekurang-kurangnya £100,000 setahun untuk aset tersebut.
Aset lain
Perbelanjaan modal ke atas aset tertentu yang lain layak mendapat pelepasan. Sila hubungi kami untuk mendapatkan nasihat khusus mengenai bidang seperti perbelanjaan yang layak berkenaan dengan zon perusahaan, Pelabuhan Bebas dan penyelidikan dan pembangunan.
Tuntutan
Perniagaan dan syarikat yang tidak diperbadankan mesti membuat tuntutan elaun modal dalam penyata cukai.
Tuntutan mungkin dihadkan jika jumlah penuh yang tersedia tidak diingini untuk dituntut – ini mungkin untuk mengelakkan elaun atau pelepasan lain dibazirkan.
Bagi perniagaan yang tidak diperbadankan, tuntutan biasanya mesti dibuat dalam tempoh 12 bulan selepas tarikh akhir pemfailan 31 Januari untuk penyata yang berkaitan.
Bagi syarikat, tuntutan biasanya mesti dibuat dalam tempoh dua tahun selepas tamat tempoh perakaunan.
Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Elaun Modal















