Elaun Modal
Loji dan Jentera
Kos pembelian peralatan modal dalam perniagaan bukanlah perbelanjaan yang boleh ditolak cukai hasil. Walau bagaimanapun, pelepasan cukai tersedia untuk perbelanjaan modal tertentu dalam bentuk elaun modal.
Elaun loji dan jentera mungkin tersedia untuk barangan seperti mesin, peralatan, perabot, lekapan tertentu di dalam bangunan, komputer, kereta, van dan peralatan serupa yang digunakan dalam perniagaan.
Terdapat peraturan khas untuk kereta dan peralatan 'mesra alam' tertentu.
Elaun loji dan jentera mungkin tersedia untuk pemilik hartanah komersial yang disewakan kepada perniagaan.
Elaun Pelaburan Tahunan (AIA) memberikan penghapusan 100% ke atas kebanyakan jenis loji dan jentera (tetapi bukan kereta) sehingga had tahunan.
Elaun pengurangan nilai (WDA) diberikan untuk perbelanjaan yang AIA tidak dituntut atau tidak boleh dituntut.
Elaun Struktur dan Bangunan sebanyak 3% mungkin tersedia untuk pelaburan yang layak bagi membina atau mengubah suai struktur dan bangunan lama bukan kediaman.
AIA
AIA mungkin perlu dikongsi antara perniagaan tertentu di bawah pemilikan bersama.
Had AIA – syarikat: £1,000,000
Had AIA – pedagang tunggal dan perkongsian: £1,000,000
Elaun loji dan jentera lain
Perbelanjaan yang tidak diberikan/dituntut AIA akan mendapat pelepasan melalui 'Kolam kadar utama' atau 'Kolam kadar khas' dan bukannya setiap item diuruskan secara berasingan.
Kadar tahunan WDA adalah 18% dalam 'Kolam kadar utama' dan 6% dalam 'Kolam kadar khas'.
Elaun tahun pertama (FYA) 100% mungkin tersedia untuk loji dan kereta cekap tenaga tertentu.
Hubungi Kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang Elaun Modal
Elaun lain
Kereta
Bagi perbelanjaan yang dilakukan untuk kereta, kos biasanya diperuntukkan kepada salah satu daripada dua kumpulan loji dan jentera.
AIA tidak tersedia untuk mana-mana kereta tetapi FYA 100% mungkin tersedia untuk kereta tertentu. Untuk layak mendapat FYA, kereta mesti dibeli baharu.
Kereta yang diperoleh dari April 2021:















