Caruman insurans negara (NIC) perlu dibayar oleh penerima yang bekerja dan majikan mereka serta penerima yang bekerja sendiri. Caruman sukarela juga boleh dibuat. Pembayaran NIC melayakkan penerima menerima faedah negeri yang menyumbang, seperti pencen persaraan negeri atau elaun pencari kerja.
Insurans negara sering diabaikan namun ia merupakan sumber pendapatan kerajaan terbesar selepas cukai pendapatan.
Kami menyerlahkan di bawah bidang yang perlu anda pertimbangkan dan mengenal pasti beberapa masalah yang berpotensi.
Individu yang bekerja – NIC Kelas 1
Pekerja yang berumur antara 16 tahun dan umur pencen negeri bertanggungjawab untuk membayar NIC utama Kelas 1 ke atas pendapatan mereka.
Bagi tahun 2025/26, caruman pekerja hanya perlu dibayar apabila pendapatan melebihi 'ambang utama' sebanyak £242 seminggu (£12,570 setahun). Amaun yang perlu dibayar ialah 8% daripada pendapatan melebihi £242 seminggu sehingga pendapatan sebanyak £967 seminggu (£50,270 setahun), yang dikenali sebagai Had Pendapatan Atas (UEL). Di samping itu, terdapat caj tambahan sebanyak 2% ke atas pendapatan mingguan melebihi UEL.
Caruman selanjutnya perlu dibayar oleh majikan yang dikenali sebagai sekunder Kelas 1. Caruman sekunder perlu dibayar oleh majikan sebanyak 15% daripada pendapatan melebihi 'ambang sekunder' iaitu £96 seminggu untuk 2025/26 (£5,000 setahun). Tiada had atas pembayaran majikan.
NIC majikan untuk mereka yang berumur bawah 21 tahun dan perantis bawah 25 tahun
Kadar NIC majikan bagi mereka yang berumur di bawah 21 tahun dan perantis di bawah 25 tahun adalah 0% untuk pendapatan sehingga Ambang Menengah Atas (UST) dalam tempoh gaji. NIC majikan pada kadar 15% akan dibayar ke atas pendapatan melebihi UST. UST ditetapkan pada jumlah yang sama dengan UEL, iaitu ambang di mana NIC pekerja jatuh dari 8% kepada 2%. UST ialah £967 untuk 2025/26 (£50,270 setahun).
NIC Majikan untuk Veteran
Majikan awam veteran yang layak akan diberikan pelepasan daripada NIC majikan sehingga peringkat UST untuk tahun pertama pekerjaan awam. Seseorang layak sebagai veteran jika mereka telah berkhidmat sekurang-kurangnya satu hari dalam angkatan tentera tetap. Ini termasuk sesiapa sahaja yang telah menamatkan sekurang-kurangnya satu hari latihan asas. Langkah ini berkuat kuasa sehingga 5 April 2026.
Elaun Pekerjaan
Elaun Pekerjaan tersedia untuk banyak majikan dan boleh diimbangi dengan liabiliti NIC Kelas 1 majikan mereka. Amaun Elaun Pekerjaan adalah maksimum £10,500 untuk 2025/26. Elaun ini terhad kepada liabiliti NIC Kelas 1 majikan jika itu kurang daripada Elaun Pekerjaan.
Syarikat-syarikat yang mana pengarah merupakan satu-satunya pekerja yang berpendapatan melebihi ambang kedua tidak dapat menuntut Elaun Pekerjaan. Sebelum ini, Elaun Pekerjaan juga dihadkan kepada majikan yang bil NIC majikannya berada di bawah £100,000 pada tahun cukai sebelumnya. Mulai 6 April 2025, ambang ini akan dihapuskan.
Elaun tersebut dituntut sebagai sebahagian daripada proses penggajian biasa. Pembayaran PAYE dan NIC oleh majikan dikurangkan setiap bulan setakat yang ia merangkumi liabiliti NIC Kelas 1 majikan sehingga had Elaun Pekerjaan dicapai.
Terdapat beberapa pengecualian yang boleh dituntut oleh NIC yang menerima Elaun Pekerjaan. Di samping itu, elaun tersebut dikongsi antara syarikat yang berkaitan. Kami boleh membantu anda dalam mengira Elaun Pekerjaan yang tersedia untuk perniagaan anda.
Faedah dalam bentuk barangan
Majikan yang menyediakan faedah seperti kereta syarikat untuk pekerja mempunyai liabiliti NIC selanjutnya di bawah Kelas 1A. Caruman perlu dibayar atas jumlah yang dikenakan cukai pendapatan sebagai faedah yang boleh dikenakan cukai. Kadar Kelas 1A 2025/26 ialah 15% untuk faedah yang diberikan.
Pekerja sendiri – NIC Kelas 4 dan Kelas 2
Kelas 4
Caruman Kelas 4 perlu dibayar berkenaan dengan keuntungan atau laba yang diperoleh serta-merta daripada menjalankan atau menjalankan satu atau lebih perdagangan, profesion atau pekerjaan, yang mana keuntungan atau laba boleh dikenakan sebagai pendapatan perdagangan.
Bagi Kelas 4 2025/26, kadar faedah akan dibayar pada kadar 6% ke atas keuntungan antara £12,570 dan £50,270. Di samping itu, terdapat tambahan 2% ke atas keuntungan melebihi £50,270.
Kelas 2
Individu yang bekerja sendiri sebelum ini perlu membuat caruman NIC Kelas 2 pada kadar mingguan yang tetap di mana keuntungan melebihi ambang tertentu.
Mulai 6 April 2024, kerajaan telah memansuhkan keperluan untuk membayar NIC Kelas 2 dengan menganggap mereka yang mempunyai keuntungan melebihi Ambang Keuntungan Kecil (SPT) sebagai telah membuat caruman nosional. SPT untuk 2025/26 ialah £6,845. Caruman sukarela masih boleh dibuat oleh individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan tidak melebihi £6,845 pada kadar £3.50 seminggu.
Sumbangan sukarela – Kelas 3
Caruman sukarela kadar tetap perlu dibayar di bawah Kelas 3 sebanyak £17.75 seminggu untuk 2025/26. Ia memberikan hak kepada pencen persaraan asas dan boleh dibayar oleh seseorang yang tidak bertanggungjawab untuk caruman lain untuk mengekalkan rekod NIC yang lengkap.
Masalah yang berpotensi
Masa pembayaran caruman
Caruman Kelas 1 perlu dibayar pada masa yang sama dengan PAYE, iaitu setiap bulan. Caruman Kelas 1A tidak perlu dibayar sehingga 19 Julai (22 Julai untuk pembayaran elektronik) selepas tahun cukai di mana faedah diberikan.
Oleh itu, adalah penting untuk membezakan antara pendapatan dan faedah.
Pendapatan
Pendapatan Kelas 1 tidak akan sentiasa sama dengan cukai pendapatan. Pendapatan untuk tujuan NI termasuk:
- gaji dan upah
- bonus, komisen dan yuran
- gaji cuti
- bayaran penamatan tertentu.
Masalah mungkin timbul berkaitan dengan rawatan:
- pembayaran perbelanjaan
Bayaran perbelanjaan secara amnya akan berada di luar skop NI yang mana ia merupakan bayaran khusus berkaitan dengan perbelanjaan perniagaan yang boleh dikenal pasti. Walau bagaimanapun, NI perlu dibayar atas elaun jumlah bulat.
Secara amnya, faedah tidak tertakluk kepada NIC Kelas 1. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa pengecualian penting termasuk:
- kebanyakan baucar
- saham dan saham
- aset lain yang boleh ditukar dengan mudah kepada tunai
- pembayaran liabiliti pekerja oleh majikan.
Pengarah
Pengarah adalah pekerja dan mesti membayar NIC Kelas 1. Walau bagaimanapun, jawatan pengarah boleh menimbulkan masalah NIC tertentu. Contohnya:
- pengarah boleh mempunyai lebih daripada satu jawatan pengarah
- yuran dan bonus tertakluk kepada NIC apabila ia diundi atau dibayar yang mana lebih awal
- akaun pinjaman pengarah yang terlebih keluar boleh menimbulkan NIC kelas 1A
Kami boleh memberi nasihat tentang jawatan tersebut dalam apa jua keadaan tertentu.
Bekerja atau bekerja sendiri
Liabiliti NIC untuk pekerja adalah lebih tinggi berbanding individu yang bekerja sendiri dengan keuntungan yang setara. Oleh itu, terdapat insentif untuk mendakwa diri bekerja sendiri dan bukannya bekerja.
Adakah anda bekerja atau bekerja sendiri? Bagaimana anda boleh tahu? Dalam praktiknya, ia boleh menjadi bidang yang kompleks dan mungkin terdapat beberapa situasi di mana jawapannya tidak jelas.
Secara umum, kewujudan faktor-faktor berikut cenderung menunjukkan pekerjaan dan bukannya pekerjaan sendiri:
- 'Majikan' wajib menawarkan kerja dan 'Pekerja' wajib menerimanya
- wujud hubungan 'tuan/hamba'
- kerja yang dilakukan merupakan bahagian penting dalam perniagaan
- tiada risiko kewangan untuk 'pekerja'.
Adalah penting untuk mendapatkan nasihat profesional pada peringkat awal.
Jika HMRC mendapati seseorang telah dilayan secara salah sebagai bekerja sendiri, mereka akan mengkategorikan semula mereka sebagai bekerja dan berkemungkinan akan berusaha untuk mendapatkan semula tunggakan caruman daripada majikan.
Penguatkuasaan
HMRC menjalankan lawatan pematuhan dalam usaha untuk mengenal pasti dan mengutip tunggakan NIC. Mereka mungkin meminta untuk melihat rekod yang menyokong sebarang pembayaran yang dibuat.
HMRC mempunyai kuasa untuk mengutip sebarang NIC tambahan yang mungkin perlu dibayar untuk tahun semasa dan sebelumnya. Sebarang tunggakan mungkin tertakluk kepada faedah dan penalti.















