Insurans Kebangsaan
Kelas 1
Pekerja mula membayar NIC Kelas 1 dari umur 16 tahun (jika pendapatan mencukupi).
Majikan membayar NIC Kelas 1 mengikut jadual di bawah.
NIC Majikan untuk pekerja di bawah umur 21 tahun dan perantis di bawah umur 25 tahun dikurangkan daripada kadar biasa kepada 0% sehingga Ambang Menengah Atas sebanyak £967 seminggu. Juga terpakai kepada veteran dalam 12 bulan pertama pekerjaan.
Pekerja Kelas 1 NIC berhenti apabila mereka mencapai 'umur Pencen Negeri'. Caruman majikan berterusan.
Pekerja: 2025/26
Hak untuk pencen negeri dan 'faedah berasaskan caruman' lain dikekalkan untuk pendapatan antara £125 dan £242 seminggu.
Pekerja: 2024/25
Hak untuk pencen negeri dan 'faedah berasaskan caruman' lain dikekalkan untuk pendapatan antara £123 dan £242 seminggu.
Majikan: 2025/26
Majikan: 2024/25
Insurans Kebangsaan lain yang perlu dibayar oleh majikan
Kelas 1A
15% (13.8% 2024/25) secara amnya ke atas semua faedah boleh cukai yang diberikan kepada pekerja dan ke atas pembayaran penamatan boleh cukai dan testimoni sukan tertentu yang melebihi £30,000.
Kelas 1B
15% (13.8% 2024/25) ke atas Perjanjian Penyelesaian PAYE yang boleh dikenakan cukai.
Kelas 2 dan 4 (bekerja sendiri)
Seorang yang bekerja sendiri mula membayar NIC Kelas 2 dan Kelas 4 dari 16 tahun ke atas (jika keuntungan mencukupi).
NIC Kelas 2 berhenti apabila seseorang mencapai umur Pencen Negeri.
Mulai 6 April 2024, tiada lagi keperluan untuk membayar Kelas 2. Sumbangan sukarela masih boleh dibuat.
NIC Kelas 4 berhenti dari permulaan tahun cukai selepas tahun di mana seseorang itu mencapai umur Pencen Negeri.
2025/26
Seorang yang bekerja sendiri dengan keuntungan di bawah Ambang Keuntungan Kecil mungkin memutuskan untuk terus membayar Kelas 2 secara sukarela untuk memperoleh hak kepada Pencen Negeri dan faedah lain.
2024/25
Kelas 4: 2025/26
Kelas 4: 2024/25
Kelas 3
Seseorang memerlukan 35 tahun (30 tahun jika umur Pencen Negeri sebelum 6 April 2016) NIC untuk mendapatkan Pencen Negeri penuh.
Sumbangan sukarela Kelas 3 boleh dibayar untuk mengisi atau mengelakkan jurang dalam rekod NI.
Kadar tetap setiap minggu: £17.75















