Insurans Kebangsaan

Insurans Kebangsaan

Kelas 1

Pekerja mula membayar NIC Kelas 1 dari umur 16 tahun (jika pendapatan mencukupi).

Majikan membayar NIC Kelas 1 mengikut jadual di bawah.

NIC Majikan untuk pekerja di bawah umur 21 tahun dan perantis di bawah umur 25 tahun dikurangkan daripada kadar biasa kepada 0% sehingga Ambang Menengah Atas sebanyak £967 seminggu. Juga terpakai kepada veteran dalam 12 bulan pertama pekerjaan.

Pekerja Kelas 1 NIC berhenti apabila mereka mencapai 'umur Pencen Negeri'. Caruman majikan berterusan.

Pekerja: 2025/26

Pendapatan setiap minggu
%
Sehingga £242
Tiada
£242.01 - £967
8
Lebih £967
2

Hak untuk pencen negeri dan 'faedah berasaskan caruman' lain dikekalkan untuk pendapatan antara £125 dan £242 seminggu.

Pekerja: 2024/25

Pendapatan setiap minggu
% (dari 1/6/24)
% (hingga 1/5/24)
Sehingga £242
Tiada
Tiada
£242.01 - £967
10
12
Lebih £967
2
2

Hak untuk pencen negeri dan 'faedah berasaskan caruman' lain dikekalkan untuk pendapatan antara £123 dan £242 seminggu.

Majikan: 2025/26

Pendapatan setiap minggu
%
Sehingga £96
Tiada
Lebih £96
15

Majikan: 2024/25

Pendapatan setiap minggu
%
Sehingga £175
Tiada
Lebih £175
13.80

Insurans Kebangsaan lain yang perlu dibayar oleh majikan

Kelas 1A

15% (13.8% 2024/25) secara amnya ke atas semua faedah boleh cukai yang diberikan kepada pekerja dan ke atas pembayaran penamatan boleh cukai dan testimoni sukan tertentu yang melebihi £30,000.

Kelas 1B

15% (13.8% 2024/25) ke atas Perjanjian Penyelesaian PAYE yang boleh dikenakan cukai.

Kelas 2 dan 4 (bekerja sendiri)

Seorang yang bekerja sendiri mula membayar NIC Kelas 2 dan Kelas 4 dari 16 tahun ke atas (jika keuntungan mencukupi).

NIC Kelas 2 berhenti apabila seseorang mencapai umur Pencen Negeri.

Mulai 6 April 2024, tiada lagi keperluan untuk membayar Kelas 2. Sumbangan sukarela masih boleh dibuat.

NIC Kelas 4 berhenti dari permulaan tahun cukai selepas tahun di mana seseorang itu mencapai umur Pencen Negeri.

2025/26

Kelas 2
(£)
Kadar tetap setiap minggu
3.50
Ambang Keuntungan Kecil (setahun)
6,845

Seorang yang bekerja sendiri dengan keuntungan di bawah Ambang Keuntungan Kecil mungkin memutuskan untuk terus membayar Kelas 2 secara sukarela untuk memperoleh hak kepada Pencen Negeri dan faedah lain.

2024/25

Kelas 2
(£)
Kadar tetap setiap minggu
3.45
Ambang Keuntungan Kecil (setahun)
6,725

Kelas 4: 2025/26

Keuntungan tahunan
%
Sehingga £12,570
Tiada
£12,570.01 - £50,270
6
Lebih £50,270
2

Kelas 4: 2024/25

Keuntungan tahunan
%
Sehingga £12,570
Tiada
£12,570.01 - £50,270
9
Lebih £50,270
2

Kelas 3

Seseorang memerlukan 35 tahun (30 tahun jika umur Pencen Negeri sebelum 6 April 2016) NIC untuk mendapatkan Pencen Negeri penuh.

Sumbangan sukarela Kelas 3 boleh dibayar untuk mengisi atau mengelakkan jurang dalam rekod NI.

Kadar tetap setiap minggu: £17.75