Kelab sukan amatur tempatan mungkin ingin mendaftar dengan HMRC sebagai Kelab Sukan Amatur Komuniti (CASC) dan mendapat manfaat daripada pelbagai pelepasan cukai termasuk Bantuan Hadiah. Lembaran fakta ini mempertimbangkan faedah cukai dan keperluan pendaftaran yang perlu dipenuhi oleh kelab.
Kelab jenis apa yang boleh mendaftar?
Secara amnya, kelab yang ingin mendaftar sebagai CASC mesti:
- bersikap terbuka kepada seluruh komuniti
- dianjurkan secara amatur
- mempunyai tujuan utamanya untuk menyediakan kemudahan dan menggalakkan penyertaan dalam satu atau lebih sukan yang layak
- tidak melebihi had pendapatan
- memenuhi syarat pengurusan
- memenuhi syarat lokasi
Sesebuah kelab hanya akan didaftarkan sebagai CASC jika ia dapat menunjukkan bahawa ia telah memenuhi syarat-syarat di atas dan ia mempunyai dokumen tadbir urus yang sesuai, yang menetapkan tujuan dan struktur kelab anda.
Terbuka kepada seluruh komuniti
Sebuah kelab terbuka kepada seluruh komuniti jika:
- keahlian kelab adalah terbuka tanpa sebarang diskriminasi
- kemudahan kelab ini terbuka kepada ahli tanpa diskriminasi, dan
- sebarang yuran ditetapkan pada tahap yang tidak menimbulkan halangan yang ketara kepada keahlian atau penggunaan kemudahan kelab.
Diskriminasi
Diskriminasi termasuk:
- diskriminasi atas dasar etnik, kewarganegaraan, orientasi seksual, agama atau kepercayaan
- diskriminasi atas dasar jantina, umur atau kecacatan, kecuali sebagai akibat yang perlu bagi keperluan sukan tertentu.
Kos yang berkaitan dengan keahlian dan penyertaan
Beberapa ujian objektif telah diperkenalkan untuk menentukan sama ada kos keahlian menimbulkan halangan yang ketara:
- Kelab-kelab yang mempunyai kos keahlian dan penyertaan berjumlah £520 atau kurang setahun akan dianggap terbuka kepada seluruh komuniti
- kelab yang kos keahliannya (tidak termasuk kos penyertaan) melebihi £1,612 setahun tidak akan layak
- Kelab yang kos keahlian dan penyertaannya melebihi £520 setahun mesti membuat peruntukan khas untuk ahli yang berpendapatan rendah atau sederhana untuk menyertai dengan harga £520 atau kurang.
Contoh HMRC tentang cara mengira kos keahlian dan penyertaan dalam panduan mereka di sini.
Dianjurkan secara amatur
Sebuah kelab ditubuhkan secara amatur jika:
- ia bukan untuk mencari keuntungan
- ia hanya menyediakan 'faedah biasa' kelab sukan amatur untuk ahli dan tetamu mereka
- ia tidak melebihi had pemain berbayar
- Dokumen tadbir urusnya menghendaki sebarang aset bersih atas pembubaran kelab itu digunakan untuk tujuan sukan atau amal yang diluluskan.
Bukan berasaskan keuntungan
Sebuah kelab tidak berasaskan keuntungan jika dokumen tadbir urusnya memerlukan sebarang pendapatan atau keuntungan lebihan dilaburkan semula dalam kelab. Pengagihan aset kelab dalam bentuk tunai atau barangan tidak boleh dibuat kepada ahli atau pihak ketiga. Ini tidak menghalang sumbangan kepada kelab lain yang berdaftar sebagai Kelab Sukan Amatur Komuniti.
'Faedah biasa' kelab sukan amatur
Faedah biasa kelab sukan amatur termasuk:
- penyediaan kemudahan sukan
- penyediaan dan penyelenggaraan peralatan sukan milik kelab yang munasabah
- penyediaan jurulatih yang berkelayakan
- peruntukan untuk pembayaran balik kos kursus bimbingan
- perlindungan insurans
- penyediaan rawatan perubatan
- pembayaran balik perbelanjaan perjalanan dan perbelanjaan sara hidup yang perlu dan munasabah yang ditanggung oleh pemain dan pegawai yang pergi ke perlawanan di tempat lawan
- penyediaan minuman selepas perlawanan yang munasabah untuk pemain dan pegawai perlawanan
- penjualan atau pembekalan makanan atau minuman sebagai faedah sosial, yang timbul secara tidak sengaja daripada tujuan sukan kelab.
Panduan HMRC memberikan contoh tentang perbelanjaan perjalanan dan sara hidup yang perlu dan munasabah.
Pembayaran kepada ahli
Sebuah kelab dibenarkan untuk:
- memeterai perjanjian dengan ahli untuk pembekalan barangan atau perkhidmatan kepada kelab; atau
- menggaji dan membayar saraan kepada kakitangan yang merupakan ahli kelab.
Jadi CASC boleh membayar ahli untuk perkhidmatan seperti kejurulatihan atau penyelenggaraan padang, dengan syarat kadarnya tidak lebih tinggi daripada kadar komersial tempatan. CASC boleh membayar pemain untuk bermain untuk kelab, tetapi ia tidak boleh membayar lebih daripada £10,000 setahun secara keseluruhan.
Sukan yang layak
Sukan yang layak adalah sukan yang terdapat dalam senarai sukan yang diiktiraf oleh Majlis Sukan Negara.
Menggalakkan penyertaan dalam sukan yang layak
Sebuah kelab mesti menggalakkan penyertaan dalam sukan yang layak dan juga menyediakan kemudahan untuk bermain sukan tersebut. Untuk mencapai objektif ini, sesebuah kelab mesti memastikan sekurang-kurangnya 50% daripada ahlinya adalah 'ahli yang mengambil bahagian'. Untuk menjadi ahli yang mengambil bahagian, mereka mesti mengambil bahagian dalam aktiviti sukan kelab dalam beberapa keadaan yang bersamaan atau lebih daripada 'ambang penyertaan' kelab. Ambang penyertaan adalah berdasarkan bilangan minggu dalam tempoh perakaunan kelab.
Sesetengah kelab mempunyai tujuan utama untuk menyediakan kemudahan riadah sosial. Jika ini berlaku, mereka tidak akan dapat mendaftar sebagai CASC, kerana kelab-kelab ini pada asasnya merupakan tempat untuk orang ramai bertemu bagi tujuan sosial walaupun beberapa aktiviti sukan berlangsung.
Syarat had pendapatan
Semua CASC mesti memenuhi syarat pendapatan yang bertujuan untuk memastikan CASC kebanyakannya merupakan kelab sukan dan bukannya kelab komersial yang mempunyai aktiviti sukan. CASC boleh memperoleh sehingga £100,000 setahun daripada perdagangan dengan bukan ahli (seperti penjualan makanan dan minuman) dan pendapatan harta benda (seperti menyewakan kawasan kelab atau rumah kelab). Had £100,000 dikurangkan secara berkadaran untuk tempoh perakaunan kurang daripada 12 bulan.
Kelab-kelab dapat menjana pendapatan tanpa had daripada transaksi dengan ahli mereka (selain daripada pendapatan harta daripada ahli yang dikira ke arah had £100,000).
Keadaan pengurusan
Syarat ini dipenuhi apabila pengurus kelab (iaitu orang yang mempunyai kawalan dan pentadbiran umum kelab) adalah orang yang layak dan sesuai. Ujian orang yang layak dan sesuai adalah sama seperti yang digunakan berkaitan dengan badan amal, secara amnya orang tersebut akan memastikan bahawa dana amal dan pelepasan cukai hanya digunakan untuk tujuan amal.
Keadaan lokasi
Mulai 15 Mac 2023, rejim CASC hanya terpakai kepada kelab UK. Sebelum ini, sesetengah CASC EU layak tetapi hanya boleh menuntut pelepasan sehingga April 2024.
Pelepasan cukai untuk CASC berdaftar
CASC boleh menuntut semula cukai kadar asas ke atas sumbangan Gift Aid yang dibuat kepada mereka oleh individu tetapi langganan CASC tidak layak sebagai pembayaran Gift Aid.
CASC dianggap sebagai syarikat untuk tujuan cukai. Oleh itu, keuntungan mereka mungkin boleh dikenakan cukai korporat.
CASC boleh menuntut pelepasan cukai berikut:
- pengecualian daripada Cukai Perbadanan ke atas keuntungan perdagangan UK jika perolehan perdagangan tersebut kurang daripada £50,000 setahun
- pengecualian daripada Cukai Perbadanan ke atas pendapatan hartanah UK jika jumlah pendapatan hartanah kurang daripada £30,000 setahun
- pengecualian daripada Cukai Perbadanan ke atas faedah yang diterima
- pengecualian daripada Cukai Perbadanan ke atas keuntungan yang boleh dikenakan cukai.
Perlu diingatkan bahawa jika, selepas menolak sebarang perbelanjaan yang dibenarkan, pendapatan perdagangan atau harta CASC adalah lebih daripada had pelepasan, cukai korporat akan dikenakan ke atas jumlah penuh.
Di samping itu, untuk layak mendapat pelepasan, CASC mesti menggunakan semua pendapatan dan keuntungannya untuk tujuan yang layak, iaitu, mempromosikan penyertaan dan menyediakan kemudahan untuk sukan yang layak di CASC.
Contoh
CASC menjalankan perdagangan dengan perolehan sebanyak £60,000 dan keuntungan sebanyak £6,000. Oleh kerana perolehan melebihi had £50,000, keuntungan tersebut boleh dikenakan cukai. CASC juga mempunyai pendapatan sewa kasar sebanyak £12,000. Pendapatan sewa kasar adalah di bawah had pengecualian dan tidak boleh dikenakan cukai.
Menuntut pelepasan cukai
Jika CASC menerima penyata Cukai Syarikat, pelepasan boleh dituntut dalam penyata tersebut. Walau bagaimanapun, kebanyakan kelab tidak menerima penyata cukai setiap tahun. Jika kelab telah ditolak cukai daripada pendapatannya atau jika ia telah menerima bayaran Bantuan Hadiah, ia boleh menuntut pembayaran balik daripada HMRC. Ambil perhatian bahawa jika CASC perlu membayar cukai, contohnya, ke atas pendapatan atau keuntungan yang tidak layak untuk pelepasan, CASC mesti mengemukakan penyata Cukai Syarikat.
Bantuan Hadiah Korporat untuk menyelamatkan?
Bantuan Hadiah Korporat tersedia untuk sumbangan wang yang dibuat oleh syarikat kepada CASC. Oleh itu, syarikat dibenarkan menuntut pelepasan cukai ke atas sumbangan yang layak yang mereka berikan.
Peruntukan Bantuan Hadiah korporat menggalakkan syarikat untuk membuat sumbangan kepada kelab yang berdaftar sebagai CASC tetapi juga menggalakkan kelab yang mempunyai tahap perdagangan komersial yang tinggi untuk berpotensi mendapat manfaat daripada status CASC.
Sebuah kelab dengan pendapatan perdagangan yang ketara mungkin tidak layak mendapat status CASC kerana pendapatan perdagangan melebihi had pendapatan. Walau bagaimanapun, ia boleh menubuhkan anak syarikat perdagangan yang akan dimiliki dan dikawal oleh kelab, yang kemudiannya mendermakan keuntungannya kepada CASC. Derma yang diterima oleh kelab tidak akan dianggap sebagai resit perdagangan dan oleh itu kelab boleh memohon status CASC. Anak syarikat perdagangan akan tertakluk kepada cukai korporat ke atas keuntungannya, tetapi mungkin boleh mendapat manfaat daripada Bantuan Hadiah korporat ke atas sumbangan yang dibuat kepada kelab yang akan mengurangkan keuntungan yang boleh dikenakan cukai korporat.
Walau bagaimanapun, terdapat isu-isu lain yang perlu dipertimbangkan oleh kelab dalam penubuhan anak syarikat perdagangan.
Pelepasan kadar bukan domestik
CASC di England dan Wales mendapat pelepasan yang sama seperti yang akan disediakan kepada badan amal (kelegaan mandatori 80%) jika harta CASC digunakan untuk tujuan amal. Bagi CASC di Scotland, CASC boleh memohon pelepasan 80% jika harta tersebut kebanyakannya digunakan oleh kelab tersebut atau CASC lain.
Bantuan untuk penderma
- Individu boleh memberi hadiah kepada CASC menggunakan skim Bantuan Hadiah. Kami mempunyai helaian fakta berasingan yang memberikan butiran lanjut tentang skim Bantuan Hadiah.
- Perniagaan yang memberikan barangan atau peralatan yang mereka buat, jual atau gunakan mendapat pelepasan untuk pemberian mereka.
- Bantuan Hadiah Korporat.
- Hadiah aset yang boleh dikenakan cukai kepada CASC dianggap tidak menimbulkan keuntungan mahupun kerugian untuk tujuan keuntungan modal.















