Kenderaan

Faedah Kereta

Faedah kereta dikira dengan mendarabkan harga senarai kereta, semasa baharu, dengan peratusan yang dikaitkan dengan pelepasan CO2kereta .

Bagi kereta diesel, secara amnya tambah tambahan 4% (melainkan kereta tersebut didaftarkan pada atau selepas 1 September 2017 dan memenuhi piawaian pelepasan Euro 6d).

Peratusan maksimum keseluruhan dihadkan pada 37%.

Harga senarai termasuk aksesori.

Harga senarai dikurangkan untuk caruman modal yang dibuat oleh pekerja sehingga £5,000.

Peraturan khas mungkin terpakai kepada kereta yang disediakan untuk pekerja kurang upaya.

2025/26:

CO2gm /km) % daripada harga kereta dikenakan cukai
0 3
 
1-50: Julat elektrik >130 3
1-50: Julat elektrik 70-129 6
1-50: Julat elektrik 40-69 9
1-50: Julat elektrik 30-39 13
1-50: Julat elektrik <30 15
 
51-54 16
55-59 17
60-64 18
65-69 19
70-74 20
75-79 21
80-84 22
85-89 23
90-94 24
95-99 25
100-104 26
105-109 27
110-114 28
115-119 29
120-124 30
125-129 31
130-134 32
135-139 33
140-144 34
145-149 35
150-154 36
155 dan ke atas 37

Faedah Bahan Api Kereta

Faedah bahan api kereta terpakai jika pekerja mempunyai faedah bahan api persendirian untuk kereta syarikat.

Faedah dikira dengan menggunakan peratusan yang digunakan untuk mengira manfaat kereta dengan 'pengganda cas bahan api'.

Caj tersebut dikurangkan secara berkadaran jika penyediaan bahan api persendirian dihentikan pada pertengahan tahun. Faedah bahan api dikurangkan kepada sifar hanya jika pekerja membayar semua bahan api persendirian.

Pengganda cas bahan api: £28,200

Van Benefit

Faedah van akan dikenakan jika van tersebut tersedia untuk kegunaan peribadi pekerja.

Faedah bahan api juga mungkin dikenakan jika pekerja mempunyai faedah bahan api persendirian yang dibayar berkenaan dengan van syarikat.

Caj tidak dikenakan ke atas van jika 'syarat penggunaan persendirian terhad' dipenuhi sepanjang tahun.

Caj faedah yang dikurangkan mungkin dikenakan kepada van yang tidak dapat mengeluarkan CO2semasa dipandu.

Faedah van: £4,020

Faedah bahan api: £769

Kadar Bahan Api Nasihat untuk Kereta Syarikat

Kadar nasihat hanya terpakai jika majikan membayar balik pekerja untuk perjalanan perniagaan dengan kereta syarikat atau memerlukan pekerja membayar balik kos bahan api yang digunakan untuk perjalanan persendirian dengan kereta syarikat.

Jika kadar yang dibayar setiap batu perjalanan perniagaan tidak lebih tinggi daripada kadar nasihat untuk saiz enjin dan jenis bahan api kereta tertentu, HMRC akan menerima bahawa tiada keuntungan boleh cukai dan tiada liabiliti NIC Kelas 1.

Kadar nasihat dikeluarkan setiap suku tahun.

Bayaran Elaun Perbatuan (MAP) untuk pekerja

MAP mewakili elaun perbatuan bebas cukai maksimum yang boleh diterima oleh pekerja daripada majikan mereka kerana menggunakan kenderaan mereka sendiri untuk perjalanan perniagaan.

Majikan dibenarkan membayar pekerja sejumlah MAP tertentu setiap tahun tanpa perlu melaporkan pembayaran kepada HMRC.

Jika pekerja menerima kurang daripada kadar berkanun, pelepasan cukai boleh dituntut atas perbezaan tersebut.

 

2025/26:

Jenis kenderaan Pence setiap batu
Kereta dan van – sehingga 10,000 batu 45
– lebih 10,000 batu 25
Basikal 20
Motosikal 24