Kereta untuk pekerja

Ini biasanya dirujuk sebagai kereta syarikat dan dikenakan cukai berdasarkan harga senarai kereta tetapi dinilai mengikut tahap pelepasan karbon dioksida (CO2). Kami menggariskan perkara utama yang perlu dipertimbangkan dan implikasi cukai serta insurans negara. 

Rejim semasa untuk mengenakan cukai ke atas kereta yang disediakan oleh majikan (biasanya dirujuk sebagai kereta syarikat) adalah bertujuan:

  • untuk menggalakkan pengeluar menghasilkan kereta yang lebih mesra alam; dan
  • untuk memberi insentif cukai kepada pemandu pekerja dan majikan mereka untuk memilih kenderaan yang lebih cekap bahan api dan mesra alam.

Di bawah ini kami nyatakan perkara-perkara penting utama. Sila hubungi kami jika anda memerlukan maklumat lanjut.

Peraturan-peraturan itu

Kereta yang disediakan oleh majikan dikenakan cukai berdasarkan harga senarai kereta tetapi dinilai mengikut tahap pelepasan karbon dioksida (CO2).

Di samping itu, kerajaan telah mengurangkan peratusan yang terpakai kepada kereta yang mempunyai pelepasan asap yang lebih rendah dan memperkenalkan jalur berkaitan prestasi baharu untuk kenderaan hibrid dengan pelepasan sehingga 50 g/km bergantung pada sejauh mana kenderaan hibrid boleh bergerak di bawah kuasa elektrik.

Caj peratusan (2025/26)

Pelepasan CO2 (g/km) % daripada harga senarai dikenakan cukai
0 3
1 – 50 (dibahagikan dengan batu sifar pelepasan)  
Lebih daripada 130
70-129
40-69
30-39
<30
3
6
9
13
15
51 – 54 16
55 – 59 17
60 – 64 18
65 – 69 19
70 – 74 20
75 – 79 21
80 – 84 22
85 – 89 23
90 – 94 24

Bagi setiap 5g tambahan selepas itu, tambah 1% sehingga peratusan maksimum 37% dicapai.

Contoh

David mempunyai sebuah kereta syarikat, Hyundai Ioniq, yang mempunyai harga senarai £28,395 ketika ia dikeluarkan baharu pada 6 April 2025. Pelepasan CO2 ialah 26 g/km dan jarak elektriknya ialah 39 batu.

BiK David untuk 2025/26 ialah: £28,395 x 13% = £3,691.35.

Diesel

Kereta diesel mengeluarkan kurang CO2 berbanding kereta petrol dan oleh itu akan dikenakan cukai ke atas peratusan harga senarai yang lebih rendah berbanding kereta petrol yang setara. Walau bagaimanapun, kereta diesel mengeluarkan jumlah bahan pencemar udara yang lebih tinggi berbanding kereta petrol dan oleh itu tambahan sebanyak 4% daripada harga senarai biasanya dikenakan kepada kereta diesel (melainkan kereta tersebut didaftarkan pada atau selepas 1 September 2017 dan memenuhi piawaian pelepasan Euro 6d). Caj maksimum untuk kereta diesel dihadkan pada 37%.

Tambahan diesel tidak terpakai untuk kereta hibrid.

Contoh

Sebuah kereta diesel yang akan dikenakan caj 22% berdasarkan pelepasan CO2nya sebaliknya akan dikenakan caj 26% untuk 2025/26.

Mendapatkan data pelepasan

Agensi Pensijilan Kenderaan menghasilkan panduan percuma untuk penggunaan bahan api dan angka pelepasan semua kereta baharu. Ia boleh didapati di internet di http://carfueldata.direct.gov.uk. Walau bagaimanapun, angka-angka ini tidak semestinya angka muktamad untuk kereta tertentu. Angka pelepasan CO2 muktamaduntuk kenderaan tertentu direkodkan pada Dokumen Pendaftaran Kenderaan (V5).

Harga senarai

  • Harga senarai kereta ialah harga semasa ia mula-mula didaftarkan termasuk penghantaran, VAT dan sebarang aksesori yang disediakan bersama kereta tersebut. Aksesori yang disediakan kemudiannya disertakan (melainkan jika ia mempunyai harga senarai kurang daripada £100).
  • Sumbangan modal pekerja sehingga £5,000 mengurangkan harga senarai.

Caruman insurans kebangsaan Kelas 1A majikan

Faedah yang boleh dikenakan cukai ke atas pekerja juga digunakan untuk mengira liabiliti majikan kepada Kelas 1A (kadarnya ialah 15% untuk 2025/26).

Bahan api persendirian

Terdapat caj cukai tambahan jika pengguna kereta syarikat dibekalkan atau dibenarkan menuntut pembayaran balik bahan api untuk perjalanan persendirian.

Caj skala bahan api adalah berdasarkan peratusan yang sama yang digunakan untuk mengira faedah kereta. Ini digunakan pada angka yang ditetapkan iaitu £28,200 untuk 2025/26 (£27,800 untuk 2024/25). Seperti faedah kereta, faedah bahan api yang dikenakan cukai ke atas pekerja digunakan untuk mengira liabiliti majikan kepada Kelas 1A. Kesan gabungan caj tersebut menjadikan penyediaan bahan api percuma sebagai cara saraan yang tidak cekap cukai melainkan terdapat perbatuan persendirian yang tinggi.

Faedah tersebut akan berkurangan secara berkadaran jika bahan api persendirian tidak disediakan untuk sebahagian daripada tahun tersebut. Mengambil tindakan sekarang untuk berhenti menyediakan bahan api percuma akan memberi impak serta-merta ke atas faedah bahan api yang boleh dikenakan kepada cukai dan NIC.

Sila ambil perhatian bahawa jika bahan api percuma diberikan kemudian dalam tahun cukai yang sama, akan ada caj selama setahun penuh.

Bahan api perniagaan

Tiada caj dikenakan jika pekerja hanya dibayar balik untuk bahan api untuk perjalanan perniagaan.

HMRC mengeluarkan kadar perbatuan bahan api sahaja yang disyorkan untuk kereta yang disediakan oleh majikan. Majikan boleh menerima pakai kadar dalam jadual berikut tetapi mungkin membayar kadar yang lebih rendah jika mereka mahu.

HMRC mengemas kini kadar ini setiap suku tahun pada bulan Mac, Jun, September dan Disember. Kadar terkini boleh didapati di sini.

Penggunaan kereta sendiri oleh pekerja

Terdapat juga sistem cukai berkanun dan kadar perbatuan bebas NIC untuk perjalanan perniagaan dengan kenderaan pekerja sendiri.

Kadar berkanun adalah:

Kadar setiap batu
Sehingga 10,000 batu 45p
Lebih 10,000 batu 25p

Majikan boleh membayar sehingga jumlah berkanun tanpa mengenakan cukai atau caj NIC. Pembayaran yang dibuat oleh majikan dirujuk sebagai 'bayaran elaun perbatuan'. Jika majikan membayar kurang daripada kadar berkanun (atau tidak membuat pembayaran langsung), pekerja boleh menuntut pelepasan cukai ke atas perbezaan antara sebarang pembayaran yang diterima dan kadar berkanun.

2 + 9 =