Bekerja dari rumah mungkin merupakan pilihan yang menarik bagi sesetengah pekerja. Di sini kami mempertimbangkan implikasi cukai daripada pengaturan kerja rumah.
Status anda penting
Peraturan cukai berbeza-beza bergantung kepada sama ada anda bekerja sendiri, sebagai peniaga tunggal atau rakan kongsi, atau sama ada anda seorang pekerja, walaupun itu sebagai pekerja syarikat anda sendiri. Walau apa pun caranya, jika anda ingin memaksimumkan kedudukan cukai, adalah penting untuk menyimpan rekod yang baik. Jika tidak, HMRC mungkin berusaha untuk membetulkan kedudukan cukai beberapa tahun akan datang. Ini boleh menyebabkan bil yang tidak dijangka termasuk cukai, faedah dan penalti selama beberapa tahun.
Lembaran fakta ini mempertimbangkan jawatan untuk pekerja.
Peraturan umum
Secara amnya, sebarang kos yang dibayar bagi pihak, atau dibayar balik kepada, pekerja oleh majikan mereka akan dikenakan cukai. Pekerja kemudiannya perlu menuntut pelepasan cukai peribadi itu sendiri dan membuktikan bahawa mereka menanggung kos tersebut 'sepenuhnya, semata-mata dan semestinya' dalam menjalankan tugas mereka. Perkataan 'semestinya' mewujudkan ujian yang lebih ketat berbanding mereka yang bekerja sendiri.
Di samping itu, cara perkhidmatan disediakan kadangkala boleh memberi perbezaan yang besar kepada kos cukai tersebut. Contohnya, jika majikan menyediakan sesuatu untuk pekerja, peraturannya selalunya jauh lebih murah hati berbanding jika pekerja membelinya sendiri dan cuba menuntut pelepasan cukai. Sedikit nasihat dan perancangan masa hadapan selalunya boleh terbukti membuahkan hasil.
Pengecualian
Peraturan untuk pekerja berhubung dengan 'penggunaan rumah sebagai pejabat' mengandungi pengecualian khusus daripada caj cukai. Ia membenarkan pembayaran yang dibuat oleh majikan kepada pekerja untuk perbelanjaan isi rumah tambahan bebas cukai, di mana pekerja menanggung kos tersebut dalam menjalankan tugas pekerjaan di bawah pengaturan kerja rumah. 'Pengaturan kerja rumah' bermaksud pengaturan antara pekerja dan majikan di mana pekerja kerap melaksanakan sebahagian atau semua tugas pekerjaan di rumah.
Pengaturan tidak perlu dibuat secara bertulis tetapi adalah dinasihatkan untuk melakukan ini, kerana pengecualian tidak terpakai jika pekerja bekerja di rumah secara tidak formal.
Jika peraturan ini dipenuhi, kos tambahan untuk memanaskan dan menerangi kawasan kerja dan kos bermeter bagi peningkatan penggunaan air boleh dipenuhi. Mungkin juga terdapat peningkatan caj untuk akses internet, insurans kandungan rumah atau panggilan telefon perniagaan dan jika bekerja di rumah membawa kepada liabiliti untuk kadar perniagaan. HMRC menerima bahawa kos tambahan yang ditanggung juga boleh dimasukkan.
Walau bagaimanapun, tidak seperti mereka yang bekerja sendiri, HMRC tidak menerima bahawa sebahagian daripada kos tetap isi rumah seperti faedah gadai janji, sewa, cukai majlis atau kadar air dibenarkan.
Kaedah kadar tetap yang lebih mudah tersedia untuk menampung kos tambahan. Kadarnya ialah £6 seminggu mulai 6 April 2020. Tiada rekod diperlukan untuk disimpan. Walau bagaimanapun, untuk mewajarkan pembayaran yang lebih tinggi, mesejnya ialah: buktikannya!
Pelepasan cukai
Peraturan di atas hanya membenarkan pembayaran bebas cukai dibuat dalam keadaan tertentu. Walau bagaimanapun, jika pembayaran dibuat di luar peraturan ini atau, sebenarnya, tiada pembayaran dibuat langsung, pekerja boleh menuntut pelepasan cukai peribadi sendiri jika mereka dapat membuktikan bahawa mereka menanggung kos tersebut atau menerima pembayaran tersebut 'sepenuhnya, eksklusif dan semestinya' untuk tujuan pekerjaan mereka. Pada hakikatnya, ini sangat sukar – ada yang mengatakan mustahil – kerana HMRC menghendaki ujian berikut dipenuhi:
- pekerja melaksanakan tugas-tugas substantif pekerjaan mereka dari rumah (iaitu tugas-tugas utama pekerjaan)
- tugas-tugas tersebut tidak dapat dilaksanakan tanpa menggunakan kemudahan yang sesuai
- tiada kemudahan sedemikian tersedia untuk pekerja di premis majikan atau terlalu jauh
- dan pada bila-bila masa sama ada sebelum atau selepas kontrak pekerjaan disediakan, pekerja tidak boleh memilih antara bekerja di premis majikan atau di tempat lain.
Jadi moral untuk pekerja adalah untuk mendapatkan pembayaran bebas cukai, bukan pelepasan cukai!
Kos peralatan
Elaun modal akan disediakan kepada perniagaan untuk kos penyediaan peralatan kepada pekerja yang bekerja di rumah. Dengan syarat penggunaan aset tersebut secara peribadi oleh pekerja adalah tidak signifikan, maka tiada faedah yang boleh dikenakan cukai ke atas pekerja. Sekali lagi, ini boleh terpakai kepada perkara seperti komputer riba, meja atau kerusi, dengan syarat majikan mempunyai polisi bertulis yang menjelaskan bahawa penyediaan peralatan tersebut adalah untuk tujuan berkaitan kerja.
Kos perjalanan
Peraturannya begitu 'mudah' sehingga HMRC menerangkannya dalam buku kecil IR490! Walau bagaimanapun, perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah walaupun rumah pekerja boleh dianggap sebagai tempat kerja untuk tujuan cukai, ini sahaja tidak mencukupi untuk membolehkan pekerja mendapat pelepasan cukai bagi perbelanjaan perjalanan ke tempat kerja tetap yang lain.
Pekerja boleh menuntut pelepasan cukai ke atas penuh kos perjalanan yang ditanggung dalam melaksanakan tugas mereka. Walau bagaimanapun, tiada pelepasan tersedia untuk kos perjalanan ulang-alik biasa atau perjalanan persendirian.
Peraturannya rumit tetapi perjalanan ulang-alik biasa ditakrifkan sebagai perjalanan antara rumah pekerja dan tempat yang merupakan 'tempat kerja tetap'. 'Tempat kerja tetap' termasuk tempat di mana terdapat tempoh kerja berterusan yang berlangsung lebih daripada 24 bulan atau tempoh kehadiran adalah semua atau sebahagian besar tempoh pekerjaan.
Panduan HMRC menyatakan bahawa, bagi kebanyakan orang, tempat tinggal mereka adalah soal pilihan peribadi, jadi perbelanjaan perjalanan dari rumah ke mana-mana tempat kerja tetap adalah akibat daripada pilihan peribadi tersebut. Akibatnya, perbelanjaan perjalanan sedemikian tidak akan layak melainkan lokasi rumah pekerja itu sendiri ditentukan oleh keperluan pekerjaan tersebut.
Walaupun syarat itu dipenuhi, kos perjalanan antara rumah pekerja dan tempat kerja tetap yang lain hanya boleh ditolak semasa waktu rumah tersebut merupakan tempat kerja.
Sudah tentu, pekerja yang bekerja di rumah berhak mendapat potongan untuk perbelanjaan perjalanan ke tempat kerja sementara – iaitu apa-apa sahaja yang bukan tempat kerja tetap. Ia sejelas itu!
Contoh
Tugas Jane sering melibatkan dia bekerja hingga lewat malam dan dia tidak mempunyai akses ke premis majikannya (tempat kerja tetapnya) pada waktu malam, jadi dia membawa pulang kerja. Memandangkan ia adalah pilihan peribadi di mana kerja itu dilakukan (tiada keperluan objektif bahawa ia dilakukan di rumahnya), sebarang perjalanan ke atau dari rumahnya tidak boleh dikatakan sebagai dalam pelaksanaan tugasnya dan tiada pelepasan tersedia untuk sebarang kos.
Walau bagaimanapun, suami Jane ialah seorang pengurus jualan kawasan yang tinggal di Leicester. Dia menguruskan pasukan jualan syarikatnya di Midlands dan pejabat terdekat syarikat itu terletak di Newcastle. Oleh itu, dia wajib menjalankan semua kerja pentadbirannya di rumah, di mana dia telah memperuntukkan sebuah bilik sebagai pejabat. Dia berhak mendapat pelepasan untuk perbelanjaan perjalanan ke pejabat syarikat di Newcastle, serta untuk perjalanan di Midlands kerana semua ini sepatutnya layak sebagai tempat kerja sementara.
Bersikap munasabah
Seperti yang anda lihat, semua perkara boleh dilakukan tetapi kuncinya adalah untuk mengetahui peraturan dengan jelas, menyimpan rekod yang baik dan bijak tentang berapa banyak yang perlu dituntut.















