Kos Kerja Rumah untuk Pekerja Sendiri

Status anda penting

Peraturan cukai berbeza-beza bergantung kepada sama ada anda bekerja sendiri, sebagai peniaga tunggal atau rakan kongsi, atau sama ada anda seorang pekerja, walaupun itu sebagai pekerja syarikat anda sendiri. Walau apa pun caranya, jika anda ingin memaksimumkan kedudukan cukai, adalah penting untuk menyimpan rekod yang baik. Jika tidak, HMRC mungkin berusaha untuk membetulkan kedudukan cukai beberapa tahun akan datang. Ini boleh menyebabkan bil yang tidak dijangka termasuk cukai, faedah dan penalti selama beberapa tahun.

Lembaran fakta ini memberi tumpuan kepada kedudukan pekerja sendiri.

Sepenuhnya dan secara eksklusif

Pekerja sendiri membayar cukai ke atas keuntungan yang diperoleh perniagaan atau bahagian mereka daripada keuntungan tersebut. Jadi, isu kritikal adalah untuk memastikan kos yang ditanggung boleh ditetapkan terhadap keuntungan tersebut. Untuk overhed harian, kos tersebut secara amnya perlu ditanggung 'sepenuhnya dan semata-mata' untuk tujuan perdagangan yang boleh ditolak cukai. Apakah maksud sebenar ini dalam amalan? HMRC telah mengeluarkan banyak panduan mengenai perkara ini yang diringkaskan di bawah.

Penggunaan rumah

Jika mereka yang bekerja sendiri menjalankan sebahagian perniagaan mereka dari rumah, maka sedikit pelepasan cukai mungkin tersedia. HMRC menerima bahawa walaupun perniagaan dijalankan di tempat lain, potongan untuk sebahagian daripada perbelanjaan isi rumah masih boleh diterima dengan syarat terdapat masa apabila sebahagian daripada rumah digunakan semata-mata untuk tujuan perniagaan. Untuk memetik:

'Jika hanya terdapat kegunaan kecil, contohnya menulis rekod perniagaan di rumah, anda boleh menerima anggaran yang munasabah tanpa pertanyaan terperinci.'

Supaya tiada kekeliruan, sepenuhnya dan eksklusif tidak bermakna perbelanjaan perniagaan perlu dibilkan secara berasingan atau sebahagian daripada rumah mesti digunakan secara kekal untuk tujuan perniagaan. Walau bagaimanapun, ini bermakna apabila sebahagian daripada rumah digunakan untuk perniagaan, maka itu adalah satu-satunya kegunaan untuk bahagian tersebut pada masa itu.

HMRC menerima bahawa kos boleh dibahagikan tetapi atas dasar apa? Jika sejumlah kecil dituntut, HMRC biasanya tidak akan berminat. Malah, HMRC seolah-olah menerima bahawa anggaran beberapa paun seminggu boleh diterima. Walau bagaimanapun, jika lebih banyak dituntut, HMRC mencadangkan agar faktor-faktor berikut dipertimbangkan:

  • perkadaran dari segi keluasan rumah yang digunakan untuk tujuan perniagaan
  • berapa banyak yang digunakan jika terdapat bekalan bermeter atau boleh diukur seperti elektrik, gas atau air; dan
  • berapa lama ia digunakan untuk tujuan perniagaan.

Apakah jenis kos yang boleh saya tuntut?

Secara amnya, HMRC akan menerima sebahagian kos yang munasabah seperti cukai majlis, faedah gadai janji, insurans, kadar air, pembaikan am dan sewa, serta pembersihan, pemanasan dan lampu serta air bermeter.

Kos lain yang dibenarkan mungkin termasuk kos panggilan perniagaan melalui telefon rumah dan sebahagian daripada sewa talian, sebagai tambahan kepada perbelanjaan untuk sambungan internet setakat mana sambungan tersebut digunakan untuk tujuan perniagaan.

Jadi bagaimana ini berfungsi dalam praktik?

Seperti yang telah disebutkan, jika terdapat sedikit kerja yang dilakukan di rumah, angka mingguan nominal biasanya tidak mengapa tetapi untuk tuntutan yang besar, kaedah yang lebih saintifik mungkin diperlukan.

Contoh

Andrew bekerja dari rumah dan tidak mempunyai premis perniagaan lain. Dia menggunakan bilik tambahan dari 9 pagi hingga 1 tengah hari dan kemudian dari 2 petang hingga 6 petang. Selebihnya ia digunakan oleh keluarga. Bilik itu mewakili kira-kira 10% daripada jumlah keluasan rumah.

Kos termasuk pembersihan, insurans, cukai majlis dan faedah gadai janji adalah kira-kira £8,000. 10% = £800 dan 8/24 daripada penggunaan mengikut masa adalah untuk perniagaan, jadi tuntutannya mungkin £267.

Kos elektrik berjumlah £1,500, jadi 10% ialah £150 yang mana 8/24 = £50.

Di samping itu, sebahagian besar kos lain seperti kos telefon dan jalur lebar adalah boleh diterima.

Kunci kepada dakwaan Andrew ialah dia menyimpan rekod untuk membuktikan angka dan perkadaran yang digunakan.

Kos peralatan

Bagi perniagaan yang bekerja sendiri, susut nilai aset dilindungi oleh satu set pelepasan cukai yang dikenali sebagai elaun modal. Bagi peralatan di rumah, seperti komputer riba, meja, kerusi, dll., elaun modal mungkin tersedia berdasarkan perkadaran perniagaan (berdasarkan anggaran penggunaan perniagaan) aset tersebut. Jadi, jika Andrew menggunakan komputer ribanya semata-mata untuk perniagaan, keseluruhan kos akan berada dalam peraturan elaun modal.

Bagaimana pula dengan kos perjalanan?

Satu lagi akibat bekerja dari rumah ialah potensi kesan terhadap kos perjalanan. Kos perjalanan dari rumah ke tempat perniagaan atau operasi pada amnya tidak dibenarkan, kerana ia mewakili pilihan peribadi tempat tinggal. Hakikat bahawa individu itu kadangkala mungkin bekerja di rumah adalah tidak relevan.

Jika seseorang individu menjalankan kerja pejabat untuk perdagangan mereka tidak dengan sendirinya menentukan tempat perniagaan mereka, jadi walaupun ramai yang mungkin boleh menuntut pelepasan cukai untuk kos bekerja dari rumah, jauh lebih sedikit yang akan dapat menuntut kos perjalanan untuk pergi dan balik dari pejabat rumah mereka.

Sudah tentu, prinsip ini mengandaikan bahawa terdapat 'pangkalan' perniagaan atau operasi di tempat lain dari mana perdagangan dijalankan. Biasanya, kos perjalanan antara pangkalan perniagaan dan tempat lain di mana kerja dijalankan akan menjadi perbelanjaan yang dibenarkan, manakala kos perjalanan antara rumah pembayar cukai dan pangkalan perniagaan tidak akan dibenarkan.

Walau bagaimanapun, jika tiada premis perniagaan yang berasingan di luar rumah, kos perjalanan untuk melawat pelanggan harus dibenarkan sepenuhnya. Inti masalahnya adalah dari mana perniagaan itu sebenarnya dijalankan.

Dan akhirnya…

Cukai keuntungan modal mengandungi pengecualian cukai untuk penjualan rumah persendirian individu, yang dikenali sebagai pelepasan kediaman persendirian utama (PPR). Jika sebahagian daripada kediaman digunakan secara eksklusif untuk tujuan perniagaan, pelepasan PPR tidak akan terpakai kepada bahagian perniagaan keuntungan tersebut. Walau bagaimanapun, HMRC menjelaskan dalam panduan mereka bahawa penggunaan perniagaan 'sekali-sekala dan sangat kecil' diabaikan.

Bersikap munasabah

Seperti yang anda lihat, semua perkara boleh dilakukan tetapi kuncinya adalah untuk mengetahui peraturan dengan jelas, menyimpan rekod yang baik dan bijak tentang berapa banyak yang perlu dituntut.