Kami menyatakan butiran di bawah tentang cara maklumat gaji perlu dihantar kepada HMRC di bawah Maklumat Masa Nyata (RTI).
RTI – pengenalan
Di bawah RTI, majikan atau ejen mereka dikehendaki membuat penyerahan gaji secara berkala untuk setiap tempoh gaji sepanjang tahun, memperincikan pembayaran dan potongan yang dibuat daripada pekerja setiap kali mereka dibayar. Terdapat dua penyata utama yang perlu dibuat oleh majikan yang diperincikan di bawah.
Penyerahan Bayaran Penuh
Penyerahan Bayaran Penuh (FPS) mesti dihantar ke HMRC pada atau sebelum tarikh pekerja dibayar. Penyerahan ini memperincikan gaji dan potongan yang dibuat daripada pekerja. FPS mesti sampai ke HMRC pada atau sebelum tarikh pembayaran gaji kepada pekerja.
Ringkasan Pembayaran Majikan
Majikan juga mungkin perlu membuat penyata selanjutnya kepada HMRC setiap bulan, iaitu Ringkasan Pembayaran Majikan (EPS) untuk menampung situasi berikut:
- di mana tiada pekerja dibayar pada bulan cukai
- jika majikan telah menerima pembiayaan pendahuluan untuk menampung pembayaran berkanun
- jika bayaran berkanun boleh dituntut semula (seperti Bayaran Berkanun Bersalin Paterniti atau Bayaran Ibu Bapa Bersama) bersama-sama dengan bayaran Pampasan Insurans Negara; atau
- di mana potongan CIS dikenakan yang boleh diimbangi (syarikat sahaja).
HMRC akan mengimbangi jumlah yang boleh dituntut semula terhadap jumlah yang terhutang daripada FPS untuk mengira apa yang sepatutnya dibayar. EPS perlu dihantar kepada HMRC sebelum 19hb setiap bulan untuk diimbangi dengan pembayaran yang perlu dibayar bagi bulan cukai sebelumnya.
Pembayaran kepada HMRC
Sila ambil perhatian bahawa di bawah RTI, HMRC mengetahui jumlah yang perlu dibayar secara bulanan/suku tahunan. Ini akan menjadi sebahagian daripada maklumat yang dilaporkan kepada HMRC melalui FPS dan EPS.
HMRC akan menjangkakan untuk menerima potongan PAYE dan NIC ditolak bayaran setiap bulan atau suku tahun (majikan kecil sahaja).
Prosedur akhir tahun
Pada akhir tahun cukai, penyata FPS atau EPS akhir mesti dibuat untuk memaklumkan HMRC bahawa semua pembayaran dan potongan telah dilaporkan kepada HMRC.
Beberapa komplikasi lanjut
Upah
Di bawah RTI, gaji pada akhir tahun perniagaan tidak boleh dibayar dan diandaikan telah dibayar sepanjang tahun, contohnya untuk menggunakan had pendapatan insurans kebangsaan ahli keluarga yang lebih rendah yang memberi mereka kredit untuk tujuan pencen negeri dan pembayaran berkanun.
Upah hendaklah dibayar secara tetap dan butiran diberikan kepada HMRC melalui sistem RTI tepat pada masanya.
Pembayaran yang tidak praktikal untuk dilaporkan 'pada atau sebelum'
HMRC telah mengeluarkan panduan yang merangkumi isu-isu seperti pembayaran yang dibuat pada hari bekerja (yang berbeza-beza bergantung pada kerja yang dilakukan) di mana tidak praktikal untuk melaporkan dalam masa nyata. Peraturan-peraturan ini membenarkan sehingga tujuh hari tambahan untuk melaporkan pembayaran dalam keadaan tertentu.
HMRC juga telah menyediakan beberapa panduan tentang pengecualian untuk melaporkan maklumat PAYE 'pada atau sebelum' membayar pekerja yang boleh didapati di sini.
Penalti
Penalti akan dikenakan jika majikan gagal memenuhi kewajipan pemfailan dan pembayaran RTI mereka.
Pada dasarnya, penalti lewat memfailkan dikenakan kepada setiap skim PAYE, dengan saiz penalti berdasarkan bilangan pekerja dalam skim tersebut. Penalti bulanan antara £100 dan £400 boleh dikenakan kepada majikan mikro, kecil, sederhana dan besar seperti yang ditunjukkan di bawah:
- 1-9 pekerja – £100
- 10-49 pekerja – £200
- 50-249 pekerja – £300; dan
- 250 atau lebih pekerja – £400.
Setiap skim hanya tertakluk kepada satu penalti lewat pemfailan setiap bulan tanpa mengira bilangan penyata yang dihantar lewat pada bulan tersebut. Akan ada satu keingkaran tanpa penalti setiap tahun dengan semua keingkaran berikutnya akan dikenakan penalti. Daripada mengeluarkan penalti lewat pemfailan secara automatik apabila tarikh akhir terlepas, HMRC telah mengesahkan bahawa mereka akan 'mengambil pendekatan yang lebih berkadar dan menumpukan pada keingkaran yang lebih serius berdasarkan penilaian risiko'.
HMRC mengenakan faedah harian ke atas semua amaun yang belum dibayar dari tarikh akhir dan perlu dibayar hingga tarikh pembayaran, dan akan menaikkan caj tersebut apabila pembayaran penuh telah dibuat. Mereka juga mungkin mengenakan penalti kepada majikan yang gagal membayar liabiliti PAYE mereka tepat pada masanya. Penalti ini 'dinilai risiko' dan antara 1% dan 4% daripada amaun yang dibayar lewat. Pembayaran lewat pertama tidak akan dikenakan penalti.















