Menjalankan syarikat berhad membentangkan pelbagai cabaran dan tanggungjawab unik. Syarikat berhad ialah entiti undang-undang yang berasingan dan kewangan syarikat berhad adalah berasingan daripada kewangan pemegang saham dan pengarah individu. Syarikat berhad tertakluk kepada tanggungjawab pelaporan dan kewangan dan pengarah syarikat berhad mempunyai tugas dan tanggungjawab mereka sendiri.
Di sini kami menggariskan perkara yang pemilik (pemegang saham) perlu sedar untuk menguruskan syarikat mereka dengan jayanya.
Pentadbiran
Pemegang Saham
Syarikat yang dihadkan oleh saham biasanya merupakan perniagaan yang bertujuan untuk mengaut keuntungan. Saham tersebut dimiliki oleh pemegang saham (yang boleh terdiri daripada individu, syarikat lain atau institusi) yang mesti memiliki sekurang-kurangnya satu saham syarikat. Pemegang saham melabur wang dalam syarikat dengan membeli saham dan mempunyai potensi untuk berkongsi keuntungan syarikat. Liabiliti pemegang saham adalah terhad kepada nilai modal saham mereka (termasuk sebarang bahagian yang belum dibayar).
Saham yang dikeluarkan kepada pemegang saham diputuskan dan dicatatkan dalam Memorandum Persatuan, yang merupakan dokumen awal penubuhan syarikat. Jenis saham atau 'kelas' direkodkan bersama hak yang diberikan oleh saham kepada setiap pemegang saham. Ini mungkin jumlah dividen yang akan dibayar, jika saham tersebut boleh ditebus (ditukar) dengan wang tunai, jika saham tersebut memberikan hak untuk mengundi dalam hal ehwal syarikat dan berapa banyak undi yang diterima oleh setiap saham.
Peraturan untuk mengendalikan syarikat terkandung dalam Tataurusan Syarikat.
Apabila sesebuah syarikat ditubuhkan, Memorandum dan Artikel Persatuan dihasilkan dan dilengkapkan oleh pemegang saham awal.
Dividen
Dividen dibayar daripada keuntungan syarikat sebaik sahaja liabiliti cukai dipenuhi. Dividen boleh dibayar pada kadar yang berbeza ke atas pelbagai jenis saham yang dikeluarkan oleh syarikat. Ia boleh dibayar sebagai dividen akhir selepas akhir tahun, atau boleh dibayar sebagai dividen interim sebelum keuntungan akhir ditetapkan, namun adalah menjadi keperluan undang-undang untuk keuntungan syarikat mencukupi untuk membayar dividen ini selepas mengambil kira liabiliti cukai syarikat.
Dividen adalah pendapatan bagi pemegang saham dan tertakluk kepada kadar cukai individu pemegang saham, bergantung pada keadaan individu pemegang saham itu sendiri.
Liabiliti terhad
Sebuah syarikat biasanya menyediakan liabiliti terhad. Jika saham pemegang saham telah dibayar penuh, mereka biasanya tidak dikehendaki melabur lagi dalam syarikat tersebut. Walau bagaimanapun, bank mungkin memerlukan jaminan peribadi daripada pengarah untuk pinjaman. Kelebihan liabiliti terhad secara amnya akan terpakai berkenaan dengan liabiliti kepada pemiutang lain.
Kesinambungan undang-undang
Sebuah syarikat akan menikmati kesinambungan undang-undang kerana ia merupakan entiti undang-undang yang tersendiri, berasingan daripada pemiliknya (pemegang saham). Ia boleh memiliki harta, menyaman dan disaman.
Pengarah
Seorang pengarah boleh terlibat dari awal dalam menubuhkan syarikat baharu atau dilantik ke Lembaga Pengarah sesebuah syarikat. Pengarah ialah pegawai syarikat yang mempunyai tanggungjawab undang-undang yang luas. Akta Syarikat 2006 menetapkan penyataan tugas am.
Undang-undang ini mewajibkan para pengarah bertindak demi kepentingan syarikat mereka dan bukan demi kepentingan mana-mana pihak lain (termasuk pemegang saham). Malah syarikat pengarah/pemegang saham tunggal mesti mempertimbangkan implikasinya dengan tidak meletakkan kepentingan mereka sendiri melebihi kepentingan syarikat.
Akta Syarikat 2006 menggariskan tujuh tugas pengarah berkanun:
- Kewajipan untuk bertindak mengikut kuasa mereka – selaras dengan perlembagaan syarikat.
- Kewajipan untuk menggalakkan kejayaan syarikat.
- Kewajipan untuk menjalankan pertimbangan bebas.
- Kewajipan untuk menjalankan penjagaan, kemahiran dan ketekunan yang munasabah.
- Kewajipan untuk mengelakkan konflik kepentingan.
- Kewajipan untuk tidak menerima faedah daripada pihak ketiga.
- Kewajipan untuk mengisytiharkan kepentingan dalam transaksi atau perkiraan yang dicadangkan.
Jika pendapatan pengarah syarikat dikenakan cukai di sumbernya, mereka tidak perlu memfailkan penyata cukai taksiran sendiri, dengan syarat pendapatan kurang daripada £150,000.
Pembaharuan Rumah Syarikat
Mulai 8 April 2025, pengarah syarikat dikehendaki mengesahkan identiti mereka untuk memfailkan akaun dengan pendaftar atau berinteraksi dengan Companies House. Ini boleh dilakukan secara langsung dengan pendaftar atau melalui Penyedia Perkhidmatan Korporat Sah (ACSP).
Setiausaha syarikat
Sejak April 2008, melainkan terdapat keperluan nyata dalam artikel persatuan syarikat, Akta Syarikat 2006 tidak lagi mewajibkan syarikat sendirian berhad untuk melantik setiausaha syarikat. Walaupun artikel tersebut mewajibkannya, adalah agak mudah bagi pengarah syarikat untuk meminda peruntukan tersebut, tertakluk kepada persetujuan pemegang saham.
Tugas-tugas penting yang biasanya terletak pada setiausaha syarikat, termasuk pentadbiran dan komunikasi pemegang saham, tadbir urus korporat dan pematuhan berkanun, masih perlu dilakukan. Sekiranya setiausaha syarikat tidak hadir, undang-undang syarikat menyatakan bahawa pengarah mesti memikul tanggungjawab ini.
Syarikat tersebut hendaklah memaklumkan Companies House tentang peletakan jawatan mana-mana setiausaha syarikat sedia ada.
Mengekalkan daftar berkanun
Semua syarikat mesti menyimpan daftar butiran penting yang terkini. Ini termasuk:
- daftar pengarah (termasuk alamat kediaman)
- daftar pemegang saham dan setiausaha syarikat (jika berkenaan)
- minit mesyuarat lembaga, termasuk keputusan sebarang undian dan resolusi pemegang saham
- daftar debentur
- butiran ganti rugi
- butiran transaksi apabila seseorang membeli saham dalam syarikat
- daftar gadai janji dan caj yang dijamin terhadap aset syarikat
- daftar Orang yang Mempunyai Kawalan Ketara (sesiapa sahaja yang mempunyai lebih daripada 25% saham atau hak mengundi dalam syarikat, boleh melantik atau memecat majoriti pengarah atau mempunyai hak untuk melaksanakan, atau sebenarnya melaksanakan pengaruh atau kawalan yang ketara terhadap syarikat).
Daftar-daftar tersebut mesti disediakan untuk pemeriksaan oleh orang awam di pejabat berdaftar syarikat atau di satu lokasi pemeriksaan alternatif (SAIL), yang juga mesti direkodkan di Companies House.
Rekod perakaunan
Semua syarikat juga mesti menyimpan rekod perakaunan, termasuk:
- semua wang yang diterima dan dibelanjakan oleh syarikat
- butiran aset yang dimiliki
- hutang yang perlu dibayar atau ditanggung oleh syarikat
- saham yang dimiliki oleh syarikat pada akhir tahun kewangan (termasuk pengambilan stok yang digunakan untuk mengira angka saham)
- semua barang yang dibeli dan dijual, dan kepada dan daripada siapa barang tersebut dibeli dan dijual (melainkan syarikat itu menjalankan perniagaan runcit).
Rekod kewangan, maklumat dan pengiraan yang diperlukan untuk menyediakan akaun tahunan dan penyata cukai syarikat juga perlu disimpan. Ini termasuk:
- semua wang yang dibelanjakan oleh syarikat (contohnya resit, pesanan dan nota penghantaran)
- semua wang yang diterima oleh syarikat (cth. invois dan gulungan juruwang)
- sebarang dokumen berkaitan lain (contohnya penyata bank dan surat-menyurat)
Jika rekod perakaunan tidak disimpan, denda sebanyak £3,000 boleh dikeluarkan oleh HMRC atau kehilangan kelayakan pengarah syarikat.
Terdapat keperluan bagi sesebuah syarikat untuk menyediakan penyata kewangan dan untuk tujuan cukai, keperluan untuk menyelenggara rekod perakaunan selama enam tahun dari akhir tahun kewangan syarikat terakhir yang berkaitan dengannya, atau lebih lama jika ia menunjukkan transaksi yang merangkumi lebih daripada satu tempoh perakaunan syarikat, syarikat telah membeli sesuatu yang dijangka bertahan lebih daripada enam tahun, seperti peralatan atau jentera, penyata cukai syarikat difailkan lewat atau HMRC memulakan semakan pematuhan ke dalam penyata cukai syarikat.
Pernyataan pengesahan
Penyata pengesahan (dahulunya penyata tahunan) mesti difailkan setiap tahun dengan Pendaftar Syarikat bagi memastikan maklumat syarikat adalah betul dan terkini. Penyata pengesahan boleh digunakan untuk melaporkan perubahan pada butiran syarikat tertentu seperti penyata modal dan maklumat pemegang saham.
Ketidakpatuhan boleh menyebabkan penalti sehingga £5,000, kehilangan kelayakan pengarah syarikat dan syarikat mungkin akan dipecat.
Penalti
Akta Syarikat 2006 memperuntukkan Pendaftar Syarikat untuk mengenakan penalti dan denda, termasuk penalti antara £150 dan £7,500 untuk pemfailan akaun lewat (amaunnya bergantung pada status syarikat dan tahap kelewatan dan digandakan jika lewat selama dua tahun berturut-turut).
Kegagalan untuk memfailkan penyata pengesahan atau akaun adalah satu kesalahan jenayah yang boleh mengakibatkan pengarah didenda secara peribadi di mahkamah jenayah.
Insurans
Perlindungan insurans perlu dikaji semula untuk Liabiliti Awam, Indemniti Profesional dan jika syarikat mengambil pekerja, Liabiliti Majikan.
Percukaian
PAYE, NIC dan kakitangan yang menggaji
Bagi pengarah syarikat yang menerima gaji, mereka perlu mendaftar untuk skim Bayar Semasa Anda Dapatkan (PAYE) dan pembayaran yang dibuat perlu dipertimbangkan untuk potongan cukai PAYE, caruman Insurans Negara (NIC) dan pendaftaran automatik pencen.
Jika syarikat tersebut menggaji kakitangan, mereka akan dibayar secara tetap dan bersama-sama dengan cukai PAYE, NIC dan potongan pendaftaran automatik pencen daripada gaji mereka, syarikat tersebut sebagai majikan berpotensi dikehendaki membayar caruman NIC majikan dan caruman pendaftaran automatik pencen.
Pengarah dan pekerja syarikat boleh menerima faedah bukan tunai daripada syarikat (contohnya kereta syarikat dan insurans perubatan swasta). Kebanyakan faedah tertakluk kepada cukai pendapatan dan syarikat perlu membayar caj tambahan sebanyak NIC ke atas nilai faedah. Peraturan khas terpakai kepada pengarah syarikat yang menerima pinjaman daripada syarikat tanpa atau tanpa kadar faedah yang bermanfaat.
VAT
VAT ialah cukai yang dikenakan apabila perniagaan berdaftar VAT menjual barangan atau perkhidmatannya. Syarikat mengutip cukai ini dan membayarnya kepada HMRC biasanya setiap suku tahun. Syarikat juga boleh membayar VAT ke atas barang yang dibeli dan dalam beberapa keadaan boleh memotong VAT yang telah dibayar daripada VAT yang telah dikutip daripada pelanggan.
Sebuah syarikat mesti mendaftar untuk VAT dalam tempoh 30 hari dari akhir mana-mana bulan, apabila jumlah perolehan yang boleh dikenakan cukai VAT selama 12 bulan terakhir melebihi ambang VAT, atau jika anda menjangkakan perolehan akan melebihi ambang VAT dalam tempoh 30 hari akan datang. Ambang VAT untuk 2025/26 ialah £90,000.
Cukai korporat dan taksiran kendiri (CTSA)
Syarikat itu akan tertakluk kepada cukai korporat.
Kadar utama cukai korporat ialah 25% bagi syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang membayar cukai korporat pada kadar 19%. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,000 dan £250,000 akan membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar cukai korporat berkesan.
Ciri-ciri utama CTSA
- Sebuah syarikat perlu mengira liabiliti cukai syarikatnya sendiri.
- Syarikat dikehendaki membayar cukai yang tertunggak sebelum memfailkan borang cukai.
- Rejim pertanyaan 'proses sekarang, semak kemudian' terpakai apabila borang cukai dikemukakan.
- Kemasukan dalam penyata cukai liabiliti syarikat yang ditutup ke atas pinjaman dan pendahuluan kepada pemegang saham dan lain-lain, dan liabiliti di bawah undang-undang Syarikat Asing Terkawal.
- Keperluan bagi syarikat untuk menilai sendiri dengan merujuk kepada undang-undang penetapan harga pemindahan.
Notis untuk memfailkan
Setiap tahun, HMRC mengeluarkan notis untuk memfailkan kepada syarikat. Dalam kebanyakan kes, penyata mesti dihantar kepada HMRC dalam tempoh 12 bulan dari akhir tempoh perakaunan.
Syarikat mesti memfailkan penyata korporat mereka dalam talian. Akaun dan pengiraan mereka juga mesti difailkan dalam format yang betul – Bahasa Pelaporan Perniagaan eXtensible (iXBRL) sebaris.
Penalti
Penalti dikenakan bagi penghantaran penyata lewat sebanyak £100 jika ia lewat sehingga tiga bulan dan tambahan £100 jika penyata lewat lebih tiga bulan. Penalti tambahan yang berkaitan dengan cukai dikenakan apabila penyata lewat sama ada enam atau 12 bulan. Penalti ini adalah 10% daripada cukai tertunggak yang perlu dibayar pada tarikh tersebut.
Penyerahan penyata
Penyata yang diperlukan oleh notis untuk memfailkan mengandungi penilaian kendiri syarikat, yang adalah muktamad, tertakluk kepada:
- pindaan pembayar cukai
- pembetulan HMRC; atau
- Siasatan HMRC.
Syarikat mempunyai hak untuk meminda penyata (contohnya mengubah tuntutan elaun modal). Syarikat mempunyai 12 bulan dari tarikh pemfailan berkanun untuk meminda penyata tersebut.
HMRC mempunyai sembilan bulan dari tarikh penyata difailkan untuk membetulkan sebarang ralat 'jelas' dalam penyata (contohnya pengiraan yang salah). Proses ini sepatutnya menjadi kejadian yang agak jarang berlaku. Khususnya pembetulan ralat tidak melibatkan sebarang pertimbangan mengenai ketepatan angka dalam penyata. Ini diuruskan di bawah rejim pertanyaan.
Pembayaran
Pembayaran liabiliti cukai korporat mesti dibuat sebelum tarikh akhir, yang biasanya sembilan bulan dan satu hari selepas tamat tempoh perakaunan. Faedah dikenakan ke atas pembayaran lewat cukai korporat.















