Kerajaan telah mula melaksanakan inisiatif penting MTD, yang akan menyaksikan pembayar cukai beralih kepada sistem cukai digital sepenuhnya.
Dalam lembaran fakta ini, kami menggariskan beberapa isu utama untuk individu termasuk Akaun Cukai Peribadi dan Taksiran Mudah.
Menjadikan Cukai Digital
Menjadikan Cukai Digital untuk Perniagaan (MTDfB) telah diperkenalkan dalam Bajet Musim Bunga 2015. Dokumen 'Memudahkan Cukai' kerajaan telah diterbitkan sejurus selepas itu, dan menggariskan rancangan untuk 'penamatan penyata cukai'. Ia juga menetapkan visi kerajaan untuk memodenkan sistem cukai UK, dengan akaun cukai digital akan menggantikan penyata cukai untuk sepuluh juta individu dan lima juta perniagaan kecil.
Skala masa yang disemak semula
Walau bagaimanapun, pakar industri dan mereka yang berada dalam sektor perakaunan melahirkan kebimbangan mengenai kadar yang dicadangkan dan skala pengenalan MTDfB. Akibatnya, kerajaan meminda jadual waktu awal pelaksanaan inisiatif tersebut, bagi membolehkan perniagaan dan individu 'mempunyai banyak masa untuk menyesuaikan diri dengan perubahan'.
Mandat PCB untuk Cukai Pendapatan kini akan diperkenalkan mulai April 2026, dengan perniagaan, individu yang bekerja sendiri dan tuan tanah yang berpendapatan melebihi £50,000 diwajibkan untuk menyertai terlebih dahulu, satu perubahan daripada had asal £10,000.
Mereka yang berpendapatan melebihi £30,000 akan diwajibkan mulai April 2027.
Berikutan pendekatan baharu ini, kerajaan tidak akan melanjutkan PCB untuk Cukai Pendapatan kepada perkongsian am pada tahun 2026.
Apa yang akan diperlukan?
Menjadikan Cukai Digital untuk Cukai Pendapatan ialah cara baharu untuk melaporkan pendapatan dan perbelanjaan jika anda seorang peniaga tunggal atau tuan tanah.
Di bawah cara pelaporan baharu, peniaga tunggal dan tuan tanah akan menggunakan perisian serasi yang membolehkan mereka:
- mencipta dan menyimpan rekod digital pendapatan dan perbelanjaan perniagaan mereka
- hantar kemas kini suku tahunan kepada HMRC
- mengemukakan borang cukai dan membayar cukai yang perlu dibayar sebelum 31 Januari tahun berikutnya.
Walaupun MTD telah dihentikan sementara untuk individu sehingga sekurang-kurangnya 2026, HMRC telah pun memperkenalkan Akaun Cukai Peribadi dan Taksiran Mudah.
Akaun Cukai Peribadi
Akaun Cukai Peribadi (PTA) ialah akaun cukai digital untuk individu yang telah diwujudkan oleh HMRC dan telah diisi terlebih dahulu dengan maklumat yang disimpan olehnya. PTA direka bentuk untuk membolehkan pembayar cukai individu berkomunikasi dengan HMRC, membolehkan mereka mengemas kini butiran kewangan mereka dan menyemak urusan cukai mereka dalam masa nyata.
Pembayar cukai boleh menggunakan PTA untuk membuat pembayaran cukai, memberikan butiran bank kepada HMRC untuk tujuan pembayaran balik cukai dan memberikan butiran faedah yang boleh dikenakan cukai daripada pekerjaan: contohnya, penggunaan kereta syarikat.
Individu boleh mendaftar untuk PTA dengan melayari www.gov.uk/personal-tax-account. Kerajaan meramalkan bahawa, dari semasa ke semasa, keperluan untuk melengkapkan dan memfailkan penyata cukai akan berkurangan bagi mereka yang mempunyai urusan cukai yang mudah.
Penilaian Mudah
Di bawah Taksiran Mudah, HMRC mempunyai kuasa untuk menilai liabiliti individu terhadap cukai pendapatan atau cukai keuntungan modal, tanpa pembayar cukai perlu mengisi dan mengemukakan penyata cukai.
Taksiran Mudah boleh digunakan untuk menangani liabiliti cukai bagi:
- pesara negeri yang pencen negerinya lebih tinggi daripada elaun cukai peribadi mereka yang mana cukai yang terhutang tidak boleh dikutip melalui kod cukai mereka.
- pembayar cukai dengan liabiliti PAYE yang mempunyai cukai yang kurang dibayar dan tidak boleh dikutip melalui kod cukai mereka.
Pembayar cukai dikehendaki memastikan maklumat yang diberikan oleh HMRC adalah betul dan membayar liabiliti cukai pendapatan mereka secara dalam talian atau melalui cek sebelum tarikh akhir tertentu seperti yang digariskan dalam surat yang mereka terima. Jika pembayar cukai percaya maklumat tersebut salah, pelanggan diberi masa 60 hari untuk menghubungi HMRC.
Mereka yang terlepas tarikh akhir digalakkan untuk menghubungi HMRC bagi membincangkan keadaan mereka. Individu yang gagal berbuat demikian boleh dikenakan penalti.















