Pelaburan hartanah beli untuk disewa

Pasaran hartanah UK, walaupun bersifat kitaran, telah terbukti sebagai pelaburan yang sangat berjaya dalam jangka masa panjang. Ini telah menghasilkan pengembangan besar-besaran dalam sektor beli untuk disewa.

Beli untuk disewa melibatkan pelaburan dalam hartanah dengan jangkaan pertumbuhan modal dengan pendapatan sewa daripada penyewa meliputi kos gadai janji dan sebarang perbelanjaan.

Walau bagaimanapun, pulangan kasar daripada hartanah beli untuk disewa (iaitu sewa yang menerima kos yang dikurangkan seperti yuran penyewaan, penyelenggaraan, caj perkhidmatan dan insurans) tidak lagi semenarik dahulu. Pelabur perlu mempertimbangkan kemungkinan peningkatan nilai modal melebihi inflasi.

Lembaran fakta ini hanya perlu dipertimbangkan dalam konteks pemilik hartanah penduduk UK.

Faktor yang perlu dipertimbangkan

Lakukan

  • fikirkan pelaburan anda sebagai jangka sederhana hingga panjang
  • kaji pasaran tempatan
  • buat jumlah anda dengan teliti
  • pertimbangkan untuk menghias pada standard yang tinggi untuk menarik penyewa dengan cepat.

Jangan

  • beli apa-apa sahaja yang mempunyai masalah penyelenggaraan yang serius
  • fikir rakan dan saudara mara boleh menguruskan penyewaan untuk anda – anda mungkin lebih baik dengan perkhidmatan pengurusan penuh
  • mengambil jalan pintas dengan perjanjian penyewaan dan dokumentasi undang-undang yang lain.

Hartanah yang mana?

Melabur dalam hartanah beli untuk disewa tidak sama seperti membeli rumah sendiri. Anda mungkin ingin mendapatkan ejen untuk menasihati anda tentang pasaran tempatan untuk hartanah sewa. Adakah terdapat permintaan untuk, katakan, flat dua bilik tidur atau rumah empat bilik tidur atau hartanah yang berdekatan dengan sekolah atau rangkaian pengangkutan? Ejen juga akan dapat menasihati anda tentang standard hiasan dan perabot yang dijangka akan disewakan dengan cepat.

Ejen

Menyewa hartanah boleh memakan masa dan menyusahkan. Penyewa akan mengharapkan penyelesaian yang cepat jika pemanasan pusat rosak pada hujung minggu cuti umum! Adakah anda juga ingin mengiklankan hartanah tersebut sendiri dan mempamerkannya kepada bakal penyewa? Ejen akan dapat menguruskan semua ini untuk anda.

Perjanjian penyewaan

Dokumen penting ini akan memastikan kedudukan undang-undang adalah jelas.

Percukaian

Apabila membeli untuk disewa, aspek percukaian mesti dipertimbangkan.

Cukai ke atas pendapatan sewa

Cukai pendapatan akan dibayar ke atas sewa yang diterima selepas ditolak perbelanjaan yang dibenarkan. Perbelanjaan yang dibenarkan termasuk pembaikan, yuran penyewaan ejen dan elaun untuk perabot.

Pelepasan faedah pinjaman sekatan untuk tuan tanah 'beli untuk disewa'

Jumlah pelepasan cukai pendapatan yang boleh diperolehi oleh tuan tanah ke atas kos pembiayaan hartanah kediaman telah dihadkan kepada kadar asas cukai pendapatan. Kos pembiayaan termasuk faedah gadai janji, faedah ke atas pinjaman untuk membeli perabot dan yuran yang ditanggung semasa mengambil atau membayar balik gadai janji atau pinjaman. Tiada pelepasan tersedia untuk pembayaran balik modal gadai janji atau pinjaman.

Sekatan ini tidak terpakai kepada tuan tanah bukan kediaman.

Penggantian perabot

Pelepasan ini membolehkan semua tuan tanah rumah kediaman untuk menolak kos yang sebenarnya mereka tanggung untuk menggantikan perabot, peralatan dan peralatan dapur di hartanah tersebut. Pelepasan ini perlu diberikan ke atas kos penggantian perabot kepada pelbagai perniagaan hartanah.

Langkah ini memberi pelepasan untuk kos penggantian perabot kepada pelbagai perniagaan hartanah memandangkan sebelum ini tiada pelepasan cukai untuk penggantian perabot dalam hartanah yang sebahagiannya dilengkapi perabot atau tidak dilengkapi perabot.

Contoh perbelanjaan modal yang layak adalah:

  • perabot
  • perabot
  • peralatan (termasuk barangan putih)
  • peralatan dapur

tetapi tidak termasuk item yang merupakan lekapan.

Walau bagaimanapun, pelepasan adalah terhad kepada kos barang yang setara jika terdapat penambahbaikan pada barang lama. Potongan tidak tersedia jika pelepasan sewa bilik dituntut.

Cukai atas jualan

Cukai keuntungan modal (CGT) akan dibayar atas penjualan hartanah tersebut. Cukai akan dikenakan ke atas hasil pelupusan ditolak kos asal hartanah, kos guaman tertentu dan sebarang penambahbaikan modal yang dibuat pada hartanah tersebut. Keuntungan ini boleh dikurangkan lagi dengan sebarang pengecualian tahunan yang tersedia.

CGT biasanya dikenakan pada kadar 18% dalam kadar asas dan 24% untuk kadar yang lebih tinggi.

CGT perlu dibayar pada 31 Januari selepas akhir tahun cukai di mana keuntungan dibuat. Pembayaran atas akaun sebarang CGT yang perlu dibayar atas pelupusan harta kediaman perlu dibuat dalam tempoh 60 hari dari tarikh pelupusan selesai.

Sewaan pelajar

Beli untuk disewa mungkin masuk akal jika anda mempunyai anak di kolej atau universiti. Adalah penting bahawa pengaturan itu distrukturkan dengan betul. Pelajar harus membeli hartanah tersebut (dengan ibu bapa bertindak sebagai penjamin gadai janji). Terdapat beberapa kelebihan untuk pengaturan ini.

Kelebihan

Ini adalah cara yang berkesan dari segi kos untuk menyediakan tempat tinggal yang baik untuk anak anda.

Pendapatan sewa daripada penyewaan bilik tambahan kepada pelajar lain sepatutnya mencukupi untuk menampung bayaran balik gadai janji dari perspektif aliran tunai.

Selagi harta itu merupakan satu-satunya harta anak, ia harus dikecualikan daripada CGT semasa penjualannya kerana ia akan dianggap sebagai kediaman utama mereka.

Jumlah pendapatan sewa yang boleh dikenakan cukai pendapatan dikurangkan dengan potongan yang dikenali sebagai 'kelegaan sewa bilik' (£7,500 setahun mulai 6 April 2016). Dalam situasi ini, tiada perbelanjaan yang boleh ditolak cukai. Secara alternatif, perbelanjaan boleh ditolak daripada pendapatan di bawah peraturan penyewaan biasa jika ini lebih bermanfaat.

Elaun cukai untuk pendapatan hartanah dan perdagangan

Dua elaun sebanyak £1,000 untuk pendapatan hartanah dan perdagangan disediakan.

Jika elaun tersebut meliputi semua pendapatan berkaitan individu (sebelum perbelanjaan), maka mereka tidak lagi perlu mengisytiharkan atau membayar cukai ke atas pendapatan ini. Mereka yang mempunyai jumlah pendapatan yang lebih tinggi mempunyai pilihan, semasa mengira keuntungan boleh cukai mereka, untuk menolak elaun daripada resit mereka, dan bukannya menolak perbelanjaan sebenar yang dibenarkan. Elaun perdagangan juga akan terpakai untuk NIC Kelas 4.

Elaun ini tidak terpakai kepada pendapatan yang mana pelepasan sewa bilik diberikan. Elaun ini juga tidak terpakai kepada pendapatan perkongsian daripada menjalankan perdagangan, profesion atau perniagaan hartanah secara perkongsian.

Elaun perdagangan juga boleh terpakai kepada pendapatan pelbagai tertentu daripada penyediaan aset atau perkhidmatan setakat yang elaun perdagangan £1,000 tidak digunakan sebaliknya.

 

9 + 1 =