Pelepasan hutang lapuk VAT

Dalam sistem VAT, perniagaan mungkin terpaksa membayar VAT kepada HMRC sedangkan mereka belum menerima bayaran daripada pelanggan mereka.

Pelepasan hutang lapuk membolehkan perniagaan yang telah membuat bekalan yang telah mereka kira dan membayar VAT tetapi mereka belum menerima bayaran, untuk menuntut bayaran balik VAT dengan merujuk kepada jumlah tertunggak.

Syarat-syarat untuk Bantuan

Untuk membuat tuntutan, sesebuah perniagaan mesti memenuhi beberapa syarat, antaranya yang utama ialah:

  • barangan dan perkhidmatan telah dibekalkan dan VAT yang berkenaan telah diakaunkan dan dibayar kepada HMRC
  • enam bulan telah berlalu sejak tarikh pembekalan dan tarikh akhir pembayaran, yang mana terkemudian
  • Hutang tersebut belum dijual, difaktorkan atau diserahkan kepada pihak lain
  • semua atau sebahagian daripada jumlah tertunggak mestilah telah dihapus kira dalam rekod perakaunan harian sebagai hutang lapuk (kepada 'akaun bayaran balik untuk hutang lapuk' yang berasingan).

Membuat Tuntutan

Tuntutan dibuat dengan memasukkan jumlah yang sesuai dalam Kotak 4 penyata VAT untuk tempoh hak terhadap tuntutan tersebut timbul (atau mana-mana tempoh kemudian yang dibenarkan).

Tidak dibenarkan mengeluarkan nota kredit kepada pelanggan berkenaan dengan sebarang tuntutan hutang lapuk.

Amaun sebarang pelepasan VAT dikira dengan merujuk kepada jumlah tertunggak. Dalam kes di mana sebahagian pembayaran telah diterima daripada pelanggan, jumlah tertunggak mesti dianggap sebagai termasuk VAT, dan oleh itu pelepasan hanya boleh dituntut ke atas VAT yang berkaitan dengan jumlah yang masih belum dibayar.

Jika tuntutan untuk pelepasan hutang lapuk dibuat melalui penyata VAT dan pelanggan kemudiannya membuat pembayaran separa atau penuh, pembayar cukai wajib membatalkan atau melaraskan tuntutan mereka dengan sewajarnya.

Rekod

Perniagaan yang membuat tuntutan pelepasan hutang lapuk mesti menyimpan rekod selama empat tahun dari tarikh tuntutan untuk menunjukkan:

  • masa dan jenis bekalan, pembeli dan balasan – biasanya salinan invois VAT akan menunjukkan perkara ini
  • jumlah VAT dan tempoh perakaunan yang dibayar kepada HMRC
  • sebarang bayaran yang diterima untuk bekalan
  • butiran entri dalam 'bayaran balik untuk akaun hutang lapuk'.

Pembayaran Balik Cukai Input oleh Pembeli

Langkah ini mungkin digambarkan sebagai kebalikan daripada pelepasan hutang lapuk kerana ia memberi tumpuan kepada pelanggan dan bukannya pembekal.

Jika pelanggan belum membayar pembekal dalam tempoh enam bulan dari tarikh pembekalan atau, jika kemudian, tarikh pembayaran perlu dibayar, VAT yang sebelum ini dituntut sebagai cukai input, mesti dibayar balik kepada HMRC melalui penyata VAT. Ini membebankan semua perniagaan berdaftar VAT untuk memantau lejar pembelian mereka bagi menjangka sama ada mereka perlu membalikkan sebarang cukai input yang diperoleh semula ke atas barangan dan perkhidmatan yang diterima daripada pembekal.

14 + 3 =