Peluang Penjimatan Cukai Syarikat

Peluang Penjimatan Cukai Syarikat

Peluang penjimatan cukai sering perlu dipertimbangkan sebelum akhir tahun syarikat atau sebelum akhir tahun cukai individu yang merupakan pemegang saham atau pengarah syarikat.

Disebabkan oleh undang-undang cukai yang sentiasa berubah dan faktor komersial yang mempengaruhi syarikat anda, adalah dinasihatkan untuk menjalankan semakan tahunan terhadap kedudukan cukai syarikat anda.

Perancangan cukai akhir tahun adalah penting kerana keputusan tahun semasa biasanya boleh diramalkan dengan ketepatan tertentu dan masih ada masa untuk menjalankan sebarang tindakan yang sewajarnya.

Kami menggariskan di bawah beberapa bidang di mana perancangan awal boleh menghasilkan penjimatan cukai.

Cukai syarikat

Perbelanjaan pendahuluan

Perbelanjaan yang ditanggung sebelum akhir tahun akaun syarikat boleh mengurangkan liabiliti cukai tahun semasa.

Dalam situasi di mana perbelanjaan dirancang untuk awal tahun perakaunan berikutnya, keputusan untuk menangguhkan perbelanjaan ini hanya beberapa minggu boleh memajukan pelepasan cukai berkaitan selama 12 bulan penuh.

Contoh jenis perbelanjaan yang perlu dipertimbangkan untuk dibawa ke hadapan termasuk:

  • pembaikan bangunan dan pengubahsuaian
  • kempen pengiklanan dan pemasaran
  • kos pemberhentian dan penutupan.

Sila ambil perhatian bahawa pembayaran ke dalam skim pencen syarikat hanya dibenarkan untuk tujuan cukai apabila pembayaran tersebut sebenarnya dibuat dan bukannya apabila ia dicaj dalam akaun syarikat.

Pertimbangkan sama ada sebarang imbuhan/bonus tambahan harus diundi kepada para pengarah berkenaan dengan tempoh perakaunan semasa (ini boleh dibayar sehingga sembilan bulan selepas akhir tahun walaupun PAYE dan Insurans Negara mungkin perlu dibayar lebih awal daripada itu).

Di samping itu, pelepasan untuk derma amal yang layak tersedia dalam tempoh perakaunan di mana ia dibayar, jadi pertimbangkan untuk menangguhkan pembayaran derma bagi mendapatkan pelepasan cukai lebih awal.

Elaun modal

Pertimbangan juga harus diberikan kepada masa perbelanjaan modal yang mana elaun modal tersedia untuk mendapatkan pelepasan optimum.

Syarikat tunggal tanpa mengira saiz boleh menuntut Elaun Pelaburan Tahunan (AIA) yang memberikan pelepasan 100% ke atas perbelanjaan ke atas loji dan jentera (tidak termasuk kereta) sehingga had £1 juta.

Kumpulan syarikat perlu berkongsi AIA. Perbelanjaan ke atas loji dan jentera yang melebihi AIA secara amnya layak untuk elaun pengurangan nilai (WDA) sebanyak 18% (atau 6% untuk perbelanjaan modal ke atas ciri-ciri penting).

Elaun terhad juga disediakan untuk perbelanjaan yang layak ke atas bangunan dan struktur berkaitan perniagaan.

Perbelanjaan Penuh

Syarikat yang melabur dalam loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang layak boleh mendapat manfaat daripada elaun modal tahun pertama.

Di bawah langkah ini, sesebuah syarikat akan dibenarkan untuk menuntut:

  • Elaun tahun pertama sebanyak 100% ke atas kebanyakan perbelanjaan loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang biasanya layak mendapat elaun pengurangan kadar utama 18% (Perbelanjaan Penuh).
  • Elaun tahun pertama sebanyak 50% ke atas kebanyakan perbelanjaan loji dan jentera baharu dan tidak digunakan yang biasanya layak mendapat elaun pengurangan kadar khas 6%.

Pelepasan ini secara khusus tidak termasuk perbelanjaan ke atas kereta, dan kebanyakan loji dan jentera untuk pajakan. Pelepasan ini hanya tersedia untuk syarikat dan bukan untuk perniagaan yang tidak diperbadankan.

Kerugian perdagangan

Syarikat yang mengalami kerugian perdagangan secara amnya mempunyai tiga pilihan utama untuk dipertimbangkan dalam menggunakan kerugian ini:

  • ia boleh ditetapkan terhadap sebarang pendapatan lain (contohnya faedah bank) atau keuntungan modal yang timbul dalam tahun semasa
  • ia boleh dibawa balik sehingga satu tahun dan ditetapkan terhadap jumlah keuntungan
  • ia boleh dibawa ke hadapan dan ditetapkan terhadap keuntungan yang timbul daripada pelbagai jenis pendapatan pada tahun-tahun akan datang.

Penggunaan kerugian perdagangan syarikat atau kumpulan yang dibawa ke hadapan adalah terhad kepada elaun sehingga £5 juta, ditambah 50% daripada baki keuntungan selepas ditolak elaun tersebut.

Bagi syarikat-syarikat dalam sesebuah kumpulan, kerugian perdagangan tempoh semasa juga boleh diserahkan sebagai pelepasan kumpulan untuk mengurangkan keuntungan boleh cukai dalam syarikat kumpulan lain dengan tempoh perakaunan yang sepadan. Bagi kerugian yang timbul selepas 1 April 2017, syarikat boleh menuntut pelepasan kumpulan untuk kerugian yang telah dibawa ke hadapan, tertakluk kepada sekatan yang dinyatakan di atas.

Mengekstrak keuntungan

Pengarah/pemegang saham syarikat keluarga mungkin ingin mempertimbangkan untuk mendapatkan keuntungan dalam bentuk dividen dan bukannya sebagai kenaikan gaji atau pembayaran bonus.

Ini boleh menyebabkan penjimatan yang besar dalam caruman Insurans Negara (NIC).

Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa keuntungan syarikat yang diekstrak sebagai dividen kekal dikenakan cukai syarikat.

Dividen

Dari sudut pandangan syarikat, masa pembayaran tidak kritikal, tetapi dari perspektif pemegang saham individu, masa boleh menjadi isu penting. Pembayaran dividen yang melebihi Elaun Dividen yang ditangguhkan sehingga selepas tahun cukai yang berakhir pada 5 April mungkin memberi pemegang saham tambahan setahun untuk membayar sebarang cukai selanjutnya. Elaun Dividen ialah £500 untuk 2025/2026.

Penangguhan liabiliti cukai ke atas pemegang saham akan bergantung kepada beberapa faktor.

Pinjaman kepada pengarah dan pemegang saham

Jika sebuah syarikat yang 'ditutup' (secara amnya, syarikat yang dikawal oleh pengarahnya atau oleh lima atau kurang peserta) membuat pinjaman kepada peserta, ini boleh menimbulkan liabiliti cukai untuk syarikat tersebut. (Peserta ialah mana-mana orang yang mempunyai saham atau kepentingan dalam modal atau pendapatan syarikat.)

Jika pinjaman tidak diselesaikan dalam tempoh sembilan bulan dan sehari selepas tamat tempoh perakaunan, syarikat dikehendaki membuat pembayaran kepada HMRC bersamaan dengan 33.75% daripada pinjaman yang didahulukan. Wang tersebut tidak dibayar balik kepada syarikat sehingga sembilan bulan dan sehari selepas tamat tempoh perakaunan di mana pinjaman dibayar balik.

Pinjaman kepada peserta yang juga merupakan pengarah atau pekerja juga boleh menimbulkan liabiliti cukai ke atas individu atas manfaat pinjaman yang diberikan pada kadar faedah kurang daripada pasaran.

Kadar cukai

Kadar utama cukai korporat adalah 25% untuk syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang membayar cukai korporat pada kadar 19%. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara £50,000 dan £250,000 membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar cukai korporat yang berkesan.

Penilaian kendiri

Di bawah rejim penilaian kendiri, kebanyakan syarikat mesti membayar liabiliti cukai mereka sembilan bulan dan satu hari selepas akhir tahun.

Secara amnya, syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £1.5 juta perlu membayar cukai secara ansuran suku tahunan. Had ini dikurangkan jika syarikat tersebut merupakan ahli sesebuah kumpulan. Jika anda memerlukan maklumat lanjut tentang pembayaran ansuran suku tahunan, kami mempunyai helaian fakta yang meringkaskan sistem tersebut.

Penyata cukai korporat mesti dihantar dalam tempoh dua belas bulan selepas tempoh perakaunan tamat dan dikehendaki dihantar secara elektronik. Sekiranya berlaku kelewatan atau ketidaktepatan, faedah dan penalti akan dikenakan.

Keuntungan modal

Syarikat-syarikat dikenakan cukai korporat ke atas keuntungan modal mereka ditolak kerugian modal yang dibenarkan. Kerugian modal yang dibawa ke hadapan boleh diimbangi dengan keuntungan modal, tetapi pelepasan tertakluk kepada sekatan yang sama seperti kerugian perdagangan yang dibawa ke hadapan.

Perancangan pelupusan

Pertimbangan harus diberikan kepada masa sebarang pelupusan yang boleh dikenakan cukai untuk meminimumkan liabiliti cukai. Ini boleh dicapai (bergantung pada keadaan) dengan mempercepatkan atau menangguhkan pelupusan dan ketersediaan kerugian dan pelepasan lain.

Pembelian aset baharu

Keuntungan modal mungkin boleh ditangguhkan jika hasil jualan dilaburkan semula dalam aset gantian baharu yang layak. Ini dipanggil 'Pelepasan Peralihan Aset Perniagaan' dan membolehkan syarikat menangguhkan cukai ke atas keuntungan daripada pelupusan aset asal sehingga aset baharu dijual.

Terdapat syarat-syarat untuk pelepasan tersebut, termasuk aset gantian mesti diperoleh dalam tempoh empat tahun bermula setahun sebelum pelupusan.

12 + 8 =