Jika anda bercadang untuk memberi hadiah kepada badan amal, lembaran fakta ini meringkaskan cara membuat hadiah yang berkesan cukai. Anda boleh mendapatkan pelepasan cukai ke atas hadiah kepada badan amal UK jika anda memberi:
- di bawah Bantuan Hadiah
- melalui skim Pemberian Gaji, yang dikendalikan oleh majikan anda; atau
- dengan memberi hadiah saham atau tanah tertentu.
Lokasi badan amal
Pelepasan cukai amal tersedia untuk hadiah kepada badan amal UK dan Kelab Sukan Amatur Komuniti (CASC).
Bantuan Hadiah
Jika anda membayar cukai, Gift Aid ialah skim di mana anda boleh memberikan sejumlah wang kepada badan amal dan badan amal tersebut biasanya boleh menuntut semula cukai kadar asas ke atas hadiah anda daripada HMRC. Ini meningkatkan nilai hadiah yang anda berikan kepada badan amal tersebut. Jadi, sebagai contoh, jika anda memberi £10 menggunakan Gift Aid, hadiah tersebut bernilai £12.50 kepada badan amal tersebut.
Anda boleh memberi sebarang jumlah, besar atau kecil, biasa atau sekali sahaja.
Jika anda tidak membayar cukai, anda tidak sepatutnya menggunakan Gift Aid.
Bagaimanakah hadiah layak mendapat Bantuan Hadiah?
Terdapat tiga syarat utama. Anda mesti:
- membuat pengisytiharan kepada badan amal bahawa anda mahu hadiah anda dianggap sebagai derma Gift Aid
- bayar sekurang-kurangnya cukai sebanyak yang akan dituntut oleh badan amal atas hadiah anda pada tahun cukai di mana anda membuatnya
- tidak menerima faedah yang berlebihan sebagai balasan untuk hadiah anda (perhatikan bahawa peraturan ini juga terpakai kepada orang yang berkaitan dengan anda).
Membuat pengisytiharan
Pengisytiharan Bantuan Hadiah ialah kuasa badan amal untuk menuntut semula cukai daripada HMRC ke atas hadiah anda.
Biasanya, badan amal akan menyediakan borang pengisytiharan bertulis – satu borang boleh meliputi setiap hadiah yang dibuat kepada badan amal atau CASC yang sama untuk apa jua tempoh yang anda pilih, dan boleh meliputi hadiah yang telah anda buat (tarikh tuntutan anda sehingga empat tahun) dan/atau hadiah yang mungkin anda buat pada masa hadapan.
Peraturan faedah penderma
Peraturan faedah penderma yang terpakai kepada badan amal yang menuntut Gift Aid ditentukan oleh dua ambang peratusan:
- ambang manfaat untuk £100 pertama sumbangan ialah 25% daripada jumlah sumbangan; dan
- Untuk sumbangan yang lebih besar, badan amal boleh menawarkan faedah tambahan kepada penderma sehingga 5% daripada jumlah sumbangan yang melebihi £100.
Terdapat had utama ke atas nilai faedah yang diterima oleh penderma dalam tahun cukai akibat derma kepada badan amal, iaitu £2,500.
Anda boleh membayar langganan keahlian kepada badan amal melalui Gift Aid, dengan syarat sebarang faedah keahlian yang anda terima tidak melebihi had tertentu. Walau bagaimanapun, anda boleh mengabaikan kemasukan percuma atau terhad untuk melihat sebarang harta yang dipelihara, diselenggara, disimpan atau dicipta oleh badan amal berhubung dengan kerja amal mereka.
Acara pengumpulan dana
Jika anda telah mengumpul wang yang hanya dikutip daripada orang lain dan orang lain belum membuat pengisytiharan kepada badan amal bahawa mereka adalah pembayar cukai, pembayaran tersebut tidak dibuat di bawah Bantuan Hadiah dan secara amnya tiada pelepasan cukai perlu dibayar tetapi lihat di bawah mengenai Skim Derma Kecil Bantuan Hadiah.
Walau bagaimanapun, jika anda telah ditaja untuk sesuatu acara, dan setiap penaja telah menandatangani pengisytiharan Bantuan Hadiah, maka badan amal tersebut boleh menuntut semula cukai ke atas jumlah yang dilindungi oleh pengisytiharan. Badan amal boleh menghasilkan borang penajaan untuk ini.
Pembayar cukai kadar yang lebih tinggi dan kadar tambahan
Jika anda seorang pembayar cukai kadar yang lebih tinggi/tambahan, anda boleh menuntut pelepasan cukai ke atas perbezaan antara kadar asas dan kadar cukai yang lebih tinggi/tambahan (melalui penyata cukai anda). Pelepasan diberikan sama ada untuk tahun pembayaran cukai atau dalam beberapa kes, anda boleh memilih untuk menerima manfaat pelepasan cukai kadar yang lebih tinggi/tambahan pada tahun cukai sebelum tahun derma.
Oleh itu, anda harus menyimpan rekod pembayaran yang dibuat di bawah Bantuan Hadiah bagi setiap tahun cukai.
Had masa untuk menuntut pelepasan cukai ke atas sumbangan Gift Aid adalah empat tahun. Had masa ini terpakai kepada badan amal dan individu yang membuat hadiah.
Contoh
| Hadiah kepada badan amal | Badan amal menuntut semula cukai | Jumlah nilai hadiah |
| £1,000 | £250 | £1,250 |
Pengurangan cukai bagi pembayar cukai kadar yang lebih tinggi ialah £250 dan bagi pembayar cukai kadar tambahan ialah £312.50.
Jadi, hadiah bernilai £1,250 kepada badan amal itu boleh berharga serendah £687.50.
Derma tercemar kepada badan amal
Pelepasan cukai dinafikan ke atas derma yang mana salah satu tujuan utama derma adalah untuk menerima kelebihan cukai bagi penderma atau orang yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung daripada badan amal tersebut. Tiada had kewangan ke atas jumlah derma yang mungkin dikenakan oleh peraturan ini.
Skim Sumbangan Kecil Bantuan Hadiah (GASDS)
Badan amal boleh menggunakan Badan Amal Dalam Talian untuk pembayaran balik cukai ke atas pendapatan lain dan tuntutan untuk pembayaran tambahan di bawah Skim Sumbangan Kecil Bantuan Hadiah (GASDS).
Badan amal dan CASC boleh menuntut bayaran tambahan untuk sumbangan kecil tanpa perlu mengutip pengisytiharan Bantuan Hadiah. Skim Derma Kecil Bantuan Hadiah (GASDS) terpakai jika tidak praktikal untuk mendapatkan pengisytiharan Bantuan Hadiah. GASDS terpakai untuk sumbangan bernilai £30 atau kurang yang dibuat oleh individu secara tunai atau pembayaran tanpa sentuh. Badan amal secara amnya boleh menuntut sumbangan kecil sehingga £8,000 setahun yang akan menghasilkan pembayaran balik sebanyak £2,000 untuk badan amal atau CASC. Tuntutan GASDS tidak boleh lebih daripada sepuluh kali ganda tuntutan Bantuan Hadiah.
GASDS sesuai untuk derma tunai kecil atau pembayaran tanpa sentuh yang diterima dalam kotak kutipan, kutipan baldi dan semasa upacara keagamaan.
Pemberian Gaji
Skim Pemberian Gaji membolehkan anda memberi secara tetap kepada badan amal daripada gaji anda dan mendapat pelepasan cukai ke atas hadiah anda. Skim ini memerlukan majikan anda untuk menubuhkan dan menjalankan skim. Anda membenarkan majikan anda untuk memotong hadiah anda daripada gaji anda. Setiap bulan majikan anda membayarnya kepada agensi Pemberian Gaji yang diluluskan oleh HMRC. Agensi tersebut kemudiannya mengagihkan wang tersebut kepada badan amal atau badan amal pilihan anda.
Oleh kerana majikan anda memotong sumbangan anda daripada gaji atau pencen anda sebelum PAYE dikira, anda hanya membayar cukai ke atas baki tersebut. Ini bermakna anda mendapat pelepasan cukai serta-merta pada kadar cukai tertinggi anda. Amaun yang anda bayar dalam caruman insurans negara tidak terjejas.
Hadiah saham atau tanah
Cukai keuntungan modal (CGT)
Anda tidak bertanggungjawab kepada CGT apabila anda memberikan sumbangan aset, seperti tanah atau saham, kepada badan amal, walaupun aset tersebut bernilai lebih tinggi apabila anda mendermakannya berbanding ketika anda memperolehnya.
Cukai pendapatan
Anda juga mungkin mendapat pelepasan cukai pendapatan untuk hadiah ini kepada badan amal jika ia merupakan 'pelaburan yang layak' (lihat di bawah).
Pelepasan yang boleh anda tuntut biasanya merupakan nilai pasaran saham, sekuriti atau tanah ditambah sebarang kos pelupusan sampingan ditolak nilai sebarang balasan atau faedah yang anda terima.
Contoh
Alma memiliki saham tersenarai dengan nilai pasaran £4,000 dan kos asal kepadanya sebanyak £1,000. Alma ialah pembayar cukai kadar yang lebih tinggi.
Alma memberikan saham tersebut kepada badan amal tersebut. Badan amal tersebut kemudiannya akan menjual saham tersebut dengan harga £4,000 dan menyimpan sepenuhnya hasil jualan.
Alma tidak akan mendapat keuntungan modal yang terhasil di bawah CGT. Dia akan layak mendapat pelepasan cukai pendapatan sebanyak 40% ke atas nilai hadiahnya, iaitu £1,600.
Walaupun ini kedengaran agak melegakan, perbandingan harus dibuat tentang laluan alternatif pemberian hadiah kepada badan amal dengan menjual pelaburan tersebut dan memberikan hasil bersih kepada badan amal di bawah Gift Aid.
Jadi, jika Alma menjual saham tersebut, dia akan memperoleh keuntungan modal sebanyak £3,000 sebelum mempertimbangkan sebarang pengecualian tahunan yang tidak digunakan. Jika, katakan, bil CGT adalah sifar, dia boleh menghadiahkan hasil sebanyak £4,000 di bawah Gift Aid. Badan amal itu boleh menuntut semula cukai sebanyak £4,000 x 20/80 = £1,000. Alma berhak mendapat pelepasan kadar yang lebih tinggi ke atas hadiah kasar sebanyak £1,000 (£4,000 x 100/80 x 40 – 20%).
Walaupun Alma telah menerima pelepasan cukai yang lebih rendah (£1,000 berbanding £1,600), badan amal itu akan menerima £5,000 dan bukannya £4,000 (£4,000 daripada Alma dan £1,000 daripada HMRC).
Ambil perhatian bahawa pelepasan cukai korporat juga tersedia untuk hadiah pelaburan yang layak kepada badan amal.
Jika anda ingin mendapatkan nasihat lanjut tentang perkara ini, sila hubungi kami.
Pelaburan yang layak
Secara lebih terperinci, pelaburan berikut layak mendapat pelepasan cukai:
- saham dan sekuriti yang disenaraikan atau diurus niagakan di Bursa Saham UK, termasuk Pasaran Pelaburan Alternatif
- saham atau sekuriti yang disenaraikan atau diurus niagakan di mana-mana bursa saham yang diiktiraf di luar negara
- unit dalam amanah saham yang dibenarkan (AUT)
- saham dalam syarikat pelaburan terbuka UK (OEIC)
- pegangan dalam skim pelaburan kolektif asing tertentu (setara asing bagi AUT dan OEIC)
- kepentingan yang layak ke atas tanah.
Anda harus sentiasa menghubungi badan amal tersebut untuk memastikan ia boleh menerima saham atau tanah tersebut. Sesungguhnya untuk tanah, badan amal tersebut perlu memberi anda sijil yang menyatakan bahawa ia telah memperoleh tanah tersebut.
Badan amal itu mungkin dapat membantu anda dengan prosedur pemindahan.















