Penjimatan cukai
Contoh-contoh di bawah memberikan petunjuk tentang kos cukai pemerbadanan 2025/26 untuk peniaga tunggal yang:
- tidak mempunyai sumber pendapatan lain
- menerima gaji sebanyak £5,000 daripada syarikat (ditetapkan pada tahap ambang majikan sekunder untuk caruman Insurans Negara (NIC)) dengan bakinya selepas cukai syarikat dibayar sebagai dividen.
| [1] Keuntungan £50,000 | [2] Keuntungan £100,000 | |
|---|---|---|
| Cukai dan NI yang perlu dibayar: | ||
| Sebagai peniaga tunggal | £9,732 | £30,689 |
| Sebagai syarikat | £11,033 | £34,233 |
| Potensi penjimatan/(kos) | (£1,301) | (£3,544) |
Jelas sekali, tahap penjimatan/kos bergantung kepada keadaan sebenar kedudukan cukai individu dan mungkin lebih atau kurang daripada angka di atas. Perkara yang perlu diingat ialah layanan dividen dan gaji yang berbeza, kadar cukai syarikat yang terpakai dan sama ada individu ingin mendapatkan semua keuntungan daripada syarikat.
Contohnya, jika gaji dinaikkan dalam Senario 2 kepada £12,570 (NIC majikan perlu dibayar tetapi NIC pekerja tiada) dan dividen dikurangkan kepada £37,700 supaya individu tersebut hanya akan membayar cukai pendapatan pada kadar asas), penjimatan cukai pemerbadanan ialah £7,180.
Ringkasan cukai dan kadar NIC yang berkaitan 2025/26
Kadar cukai syarikat
Kadar utama cukai korporat ialah 25% untuk syarikat yang mempunyai keuntungan melebihi £250,000. Kadar keuntungan kecil sebanyak 19% dikenakan untuk syarikat yang mempunyai keuntungan £50,000 atau kurang. Syarikat yang mempunyai keuntungan antara had ini akan membayar cukai pada kadar utama yang dikurangkan dengan pelepasan marginal, yang memberikan peningkatan secara beransur-ansur dalam kadar cukai korporat berkesan.
Percukaian dividen
Dividen tunai yang diterima adalah jumlah kasar yang berpotensi tertakluk kepada cukai. Kadar cukai ke atas pendapatan dividen adalah 8.75% untuk pembayar cukai kadar asas, 33.75% untuk pembayar cukai kadar yang lebih tinggi dan 39.35% untuk pembayar cukai kadar tambahan.
Elaun Dividen mengenakan cukai ke atas dividen pertama sebanyak £500 yang diterima dalam tahun cukai pada kadar 0%.
Insurans Kebangsaan
NIC untuk pengarah syarikat dikira secara tahunan dan kadar NIC pekerja adalah 8% melebihi £12,570 (untuk 2025/26). Di samping itu, caj 2% dikenakan untuk semua pendapatan melebihi had pendapatan atas NIC (£50,270 untuk 2025/26). Kadar NIC untuk mereka yang bekerja sendiri adalah 6% ke atas keuntungan melebihi £12,570, dan 2% ke atas keuntungan melebihi £50,270.
NIC majikan dikira pada 15% daripada pendapatan melebihi £5,000 untuk 2025/26.
NIC boleh dikurangkan kepada sifar dengan menggabungkan, mengambil gaji yang kecil sehingga ambang batas di mana NIC perlu dibayar dan kemudian mengambil keuntungan tambahan sebagai dividen.
Peruntukan pencen
Sebagai pekerja/pengarah syarikat, syarikat sepatutnya dibenarkan membuat caruman pencen (tertakluk kepada had) kepada dana pencen berdaftar tanpa mengira tahap gaji, dengan syarat ia wajar di bawah peraturan 'sepenuhnya dan eksklusif'. Caruman pencen dianggap sebagai perbelanjaan persendirian untuk peniaga tunggal atau rakan kongsi.
Isu cukai lain
Keuntungan modal
Penggabungan perniagaan sedia ada anda akan melibatkan pemindahan sekurang-kurangnya sebahagian daripada aset anda (terutamanya muhibah) daripada perdagangan tunggal atau perkongsian anda ke dalam syarikat baharu anda. Pemindahan muhibah boleh menghasilkan keuntungan modal yang ketara walaupun terdapat mekanisme untuk menangguhkan keuntungan sehingga sebarang penjualan syarikat kemudian jika perniagaan dipindahkan sebagai pertukaran untuk saham dalam syarikat.
Pelepasan untuk muhibah
Secara amnya, jika muhibah dijual kepada syarikat untuk mendapatkan wang tunai atau hutang pada atau selepas 3 Disember 2014, individu dihalang daripada menuntut Pelepasan Pelupusan Aset Perniagaan (BADR) dan cukai keuntungan modal (CGT) akan dikenakan ke atas keuntungan tersebut.
Cukai harta tanah
Bergantung pada lokasi mana-mana hartanah, terdapat caj Cukai Tanah Duti Setem (SDLT), Cukai Transaksi Tanah dan Bangunan (LBTT) atau Cukai Transaksi Tanah (LTT) yang perlu dipertimbangkan apabila aset dipindahkan kepada syarikat. Muhibah dan penghutang tidak menimbulkan caj, tetapi tanah dan bangunan mungkin berbuat demikian.
Cukai pendapatan
Kesan tepat pemberhentian perniagaan dalam bentuk yang tidak diperbadankan termasuk pelarasan peralihan yang timbul daripada perubahan kepada tempoh asas, perlu dipertimbangkan.
Elaun modal
Sekali lagi kedudukan itu perlu dipertimbangkan dengan teliti.
Kelebihan lain
Mungkin terdapat kelebihan bukan cukai lain daripada pemerbadanan dan ini diringkaskan di bawah.
Liabiliti terhad
Sebuah syarikat biasanya menyediakan liabiliti terhad. Jika saham pemegang saham telah dibayar penuh, dia biasanya tidak dikehendaki melabur lagi dalam syarikat tersebut. Walau bagaimanapun, bank sering memerlukan jaminan peribadi daripada pengarah untuk pinjaman. Kelebihan liabiliti terhad secara amnya akan terpakai berkenaan dengan liabiliti kepada pemiutang lain.
Kesinambungan undang-undang
Sebuah syarikat akan menikmati kesinambungan undang-undang kerana ia merupakan entiti undang-undang yang tersendiri, berasingan daripada pemiliknya (pemegang saham). Ia boleh memiliki harta, menyaman dan disaman.
Pemindahan pemilikan
Pemilikan perniagaan yang berkesan mungkin lebih mudah dipindahkan, berbanding dengan perniagaan yang tidak didagangkan sebagai syarikat berhad.
Meminjam
Biasanya bank boleh mengambil cagaran tambahan melalui 'caj terapung' ke atas aset syarikat dan ini akan meningkatkan sejauh mana wang mungkin dipinjam terhadap aset perniagaan.
Kredibiliti
Kewujudan status korporat kadangkala dianggap menambah kredibiliti atau kehormatan komersial perniagaan.
Skim pencen
Syarikat itu boleh mewujudkan skim pencen yang diluluskan yang mungkin memberikan faedah yang lebih besar daripada skim bekerja sendiri.
Insentif kakitangan
Pekerja boleh, dengan perlindungan yang mencukupi, ditawarkan peluang untuk memperoleh kepentingan dalam perniagaan, yang mencerminkan kedudukan mereka dalam syarikat.
Kelemahan
Tiada analisis kedudukan yang lengkap tanpa mengetengahkan potensi kelemahan.
Pentadbiran
Keperluan pematuhan tahunan bagi sesebuah syarikat dari segi pentadbiran dan perakaunan cenderung menyebabkan kos menjadi lebih tinggi bagi sesebuah syarikat berbanding peniaga tunggal atau perkongsian. Akaun tahunan perlu disediakan dalam format yang ditentukan oleh Akta Syarikat dan, dalam keadaan tertentu, akaun tersebut perlu diaudit oleh juruaudit berdaftar.
Butiran pengarah dan pemegang saham difailkan dalam daftar awam yang dipegang oleh Pendaftar Syarikat.
Privasi
Akaun tahunan perlu disediakan dalam rekod awam – walaupun ini boleh diubah suai untuk meminimumkan maklumat yang didedahkan.
PAYE/faedah
Jika anda tidak mempunyai pekerja pada masa ini, anda tidak perlu risau tentang borang Bayar Seperti yang Anda Dapatkan (PAYE) dan borang penyata faedah (P11D). Sebagai sebuah syarikat, anda perlu melengkapkan rekod PAYE untuk pembayaran gaji dan mengemukakan butiran pembayaran gaji tepat pada masanya di bawah Maklumat Masa Nyata PAYE (RTI). Anda juga perlu menyimpan rekod perbelanjaan yang dibayar balik kepada anda oleh syarikat. Borang P11D mungkin perlu dilengkapkan.
Dividen
Jika anda memerlukan pembayaran tetap daripada syarikat anda, anda perlu menyediakan sistem untuk membayar dividen dengan betul.
Transaksi dengan pemilik perniagaan
Pemilik perniagaan boleh memperkenalkan dana dan mengeluarkan dana daripada perniagaan yang tidak diperbadankan tanpa implikasi cukai. Apabila sesebuah syarikat terlibat, mungkin terdapat implikasi cukai ke atas transaksi ini.
Tanggungjawab Pengarah
Seorang pengarah syarikat mungkin berisiko dikenakan prosiding penalti jenayah atau sivil contohnya kerana lewat memfailkan akaun atau melanggar peraturan insolvensi.















