Penilaian kendiri cukai peribadi

Di bawah rejim taksiran kendiri, seseorang individu bertanggungjawab untuk memastikan liabiliti cukai mereka dikira dan sebarang cukai yang terhutang dibayar tepat pada masanya.

Kitaran penilaian kendiri

Penyata cukai dikeluarkan sejurus selepas akhir tahun fiskal. Tahun fiskal berlangsung dari 6 April hingga 5 April berikutnya (disebabkan oleh pertukaran daripada kalendar Julian kepada kalendar Gregorian pada tahun 1752), jadi 2024/25 berlangsung dari 6 April 2024 hingga 5 April 2025. Penyata cukai dikeluarkan kepada semua yang HMRC sedar memerlukan penyata termasuk semua mereka yang bekerja sendiri atau pengarah syarikat. Individu yang melengkapkan penyata dalam talian akan dihantar notis yang memaklumkan mereka bahawa penyata cukai perlu dibayar. Jika pembayar cukai tidak dikeluarkan dengan penyata cukai tetapi mempunyai cukai yang perlu dibayar, mereka harus memberitahu HMRC yang kemudiannya boleh mengeluarkan penyata.

Pembayar cukai biasanya dikehendaki memfailkan penyata cukai mereka sebelum 31 Januari selepas berakhirnya tahun fiskal. Penyata 2024/25 mesti difailkan sebelum 31 Oktober 2025 jika dihantar dalam format 'kertas'. Penyata yang dihantar selepas tarikh ini mesti difailkan dalam talian jika tidak, penalti akan dikenakan.

Penalti

Penalti lewat memfailkan borang cukai peribadi dikenakan seperti berikut:

  • Penalti £100* sejurus selepas tarikh akhir pemfailan (walaupun tiada cukai yang perlu dibayar atau cukai yang perlu dibayar telah dibayar)

*Denda penuh sebanyak £100 akan sentiasa perlu dibayar jika penyata anda difailkan lewat walaupun tiada cukai tertunggak.

Penalti tambahan boleh dikenakan seperti berikut:

  • lewat lebih 3 bulan – penalti harian sebanyak £10 sehingga maksimum £900
  • lewat lebih 6 bulan – tambahan £300 atau 5% daripada cukai yang perlu dibayar jika lebih tinggi
  • lewat lebih 12 bulan – tambahan £300 atau tambahan 5% daripada cukai yang perlu dibayar jika lebih tinggi. Dalam kes yang sangat serius, terdapat penalti sehingga 100% daripada cukai yang perlu dibayar.

Mengira liabiliti cukai dan 'mengekodkan' kekurangan pembayaran

Pembayar cukai mempunyai pilihan untuk meminta HMRC mengira liabiliti cukai mereka sebelum cukai perlu dibayar, yang mana penyata tersebut mesti dilengkapkan dan difailkan sebelum 31 Oktober selepas tahun fiskal. Ini juga merupakan tarikh akhir berkanun untuk membuat penyata di mana anda memerlukan HMRC untuk mengutip sebarang kekurangan pembayaran cukai melalui kod cukai anda, yang dikenali sebagai 'coding out'. Walau bagaimanapun, jika anda memfailkan penyata anda dalam talian, HMRC akan melanjutkan tempoh ini sehingga 30 Disember. Sama ada anda atau HMRC mengira liabiliti cukai, hanya akan ada satu taksiran yang meliputi semua liabiliti cukai anda untuk tahun cukai tersebut.

Perubahan pada penyata cukai

Pembetulan/Pindaan

HMRC boleh membetulkan penilaian kendiri untuk membetulkan sebarang kesilapan atau kesilapan yang jelas dalam penyata.

Seseorang individu boleh, melalui notis kepada HMRC, meminda penilaian kendiri mereka pada bila-bila masa dalam tempoh 12 bulan dari tarikh penyerahan.

Pertanyaan

HMRC boleh menyiasat sebarang penyata dengan memberikan notis bertulis. Dalam kebanyakan kes, had masa untuk HMRC adalah dalam tempoh 12 bulan selepas tarikh pemfailan.

Jika HMRC tidak menyiasat penyata, ia adalah muktamad dan konklusif melainkan pembayar cukai membuat tuntutan pelepasan lebihan pembayaran atau HMRC membuat penemuan.

Perlu ditekankan bahawa HMRC tidak boleh membuat pertanyaan tentang sebarang entri pada penyata cukai tanpa memulakan pertanyaan. Tujuan utama pertanyaan adalah untuk mengenal pasti sebarang kesilapan pada, atau peninggalan daripada, penyata cukai yang mengakibatkan penyata cukai yang tertunggak adalah terkurang. Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa pembukaan pertanyaan tidak bermakna penyata itu salah.

Jika terdapat pertanyaan, kami juga akan menerima surat daripada HMRC yang akan memperincikan maklumat yang dianggap perlu oleh mereka untuk menyemak penyata tersebut. Jika berlaku kejadian sedemikian, kami akan menghubungi anda untuk membincangkan kandungan surat tersebut.

Menyimpan rekod

HMRC ingin memastikan rekod asas bagi penyata tersebut wujud sekiranya mereka memutuskan untuk menyiasat penyata tersebut.

Rekod diperlukan bagi pendapatan, perbelanjaan dan pelepasan yang dituntut. Bagi kebanyakan jenis pendapatan, ini bermakna menyimpan dokumentasi yang diberikan kepada pembayar cukai oleh orang yang membuat pembayaran. Jika perbelanjaan dituntut, rekod diperlukan untuk menyokong tuntutan tersebut.

Senarai semak buku dan rekod yang diperlukan untuk pertanyaan HMRC

Pekerja dan Pengarah

  • Butiran pembayaran yang dibuat untuk perbelanjaan perniagaan (cth. resit, penyata kad kredit)
  • Opsyen saham yang diberikan atau dilaksanakan
  • Potongan dan pelepasan

Dokumen yang telah anda tandatangani atau yang telah diberikan kepada anda oleh orang lain:

  • Faedah dan dividen
  • Sijil potongan cukai
  • Baucar dividen
  • Bayaran bantuan hadiah
  • Sijil pelan pencen peribadi.

Rekod kewangan peribadi yang menyokong sebarang tuntutan berdasarkan jumlah yang dibayar contohnya sijil faedah yang dibayar.

Perniagaan

  • Invois, penyata bank dan slip pembayaran
  • Invois untuk pembelian dan perbelanjaan lain
  • Butiran pengeluaran peribadi daripada wang tunai dan resit bank

13 + 2 =