Penjagaan anak yang disokong oleh majikan

Baucar penjagaan anak yang disediakan oleh majikan dan majikan sangat popular di kalangan majikan dan pekerja. 

Penjagaan Anak yang Disokong Majikan (ESC), biasanya melalui baucar penjagaan anak, bagi kebanyakan majikan dan pekerja merupakan faedah yang cekap dari segi cukai dan insurans negara. Kami mempertimbangkan implikasi jenis faedah ini terhadap majikan dan pekerja.

ESC, yang membenarkan pengecualian cukai dan NIC terhad untuk penjagaan anak yang dikontrak majikan dan baucar penjagaan anak yang disediakan majikan, telah menjadi sangat popular di kalangan majikan dan pekerja. Walau bagaimanapun, ESC ditutup kepada ahli baharu mulai 4 Oktober 2018. Kerajaan memperkenalkan Penjagaan Anak Bebas Cukai yang tersedia untuk pekerja dan mereka yang bekerja sendiri.

Pengorbanan gaji

Banyak majikan menggunakan ESC sebagai sebahagian daripada pengaturan pengorbanan gaji; contohnya, pekerja melepaskan gaji, yang boleh dikenakan cukai dan boleh dikenakan NIC, sebagai balasan untuk baucar penjagaan anak, yang tidak. Ini mungkin menjimatkan cukai dan NIC untuk pekerja dan NIC untuk majikan. Pengaturan sedemikian telah terbukti menarik bagi ramai tetapi bagi mereka yang mempunyai kadar gaji yang rendah, pengaturan sedemikian mungkin tidak sesuai.

Berapa banyak penjagaan anak yang boleh diberikan tanpa cukai dan NIC?

Had jumlah pendapatan yang dikecualikan yang berkaitan dengan baucar penjagaan anak dan penjagaan anak yang dikontrak majikan untuk pekerja ditentukan dengan menyemak anggaran pendapatan dan faedah yang boleh dikenakan cukai pekerja. Di mana tahap anggaran pendapatan dan faedah yang boleh dikenakan cukai:

  • bersamaan dengan atau di bawah jumlah elaun peribadi dan had kadar asas untuk tahun tersebut, pekerja akan berhak mendapat pelepasan ke atas pendapatan yang dikecualikan sebanyak £55 untuk setiap minggu yang layak
  • melebihi jumlah elaun peribadi dan had kadar asas bagi tahun tersebut seperti di atas, tetapi berada di bawah had cukai yang perlu dibayar pada had kadar 45% bagi tahun tersebut, pekerja berhak mendapat pelepasan ke atas pendapatan yang dikecualikan sebanyak £28 bagi setiap minggu yang layak.
  • melebihi had kadar cukai tambahan yang setara untuk tahun tersebut, pekerja berhak mendapat pelepasan ke atas pendapatan yang dikecualikan sebanyak £25 untuk setiap minggu yang layak.

Bagi mereka yang menyertai skim majikan sebelum 6 April 2011, had mingguan ialah £55 seminggu tanpa mengira pendapatan dan faedah.

Peraturan yang serupa terpakai untuk tujuan NIC.

Butiran lanjut

Majikan perlu menganggarkan kedudukan cukai pekerja setiap tahun kerana jumlah pendapatan yang dikecualikan yang boleh mereka terima mungkin berubah sepanjang tempoh pekerjaan mereka.

Jika ESC melebihi jumlah pendapatan yang dikecualikan setiap minggu, lebihan tersebut akan menjadi manfaat dalam bentuk barangan dan tertakluk kepada NIC Kelas 1A. Walau bagaimanapun, dengan baucar, walaupun sebarang lebihan juga merupakan manfaat dalam bentuk barangan, ia tertakluk kepada NIC Kelas 1 melalui senarai gaji. Memandangkan isu cukai dan NIC adalah rumit, ramai majikan mengehadkan hak pekerja mereka kepada maksimum had yang dikecualikan.

Had pengecualian terpakai kepada nilai muka penuh, bukannya kos, penyediaan baucar penjagaan anak, yang biasanya termasuk yuran pentadbiran.

Seorang pekerja hanya berhak mendapat satu jumlah yang dikecualikan walaupun penjagaan diberikan untuk lebih daripada seorang anak tetapi tidak penting bahawa orang lain juga berhak mendapat jumlah yang dikecualikan berkenaan dengan anak yang sama.

Menentukan pendapatan asas

Untuk mengenal pasti kadar cukai yang dibayar oleh pekerja individu dalam mana-mana satu tahun cukai, majikan perlu menjalankan 'penilaian pendapatan asas' untuk mana-mana pekerja. Majikan yang menawarkan atau menyediakan penjagaan anak majikan dikehendaki, pada awal tahun cukai yang berkaitan, untuk menganggarkan 'jumlah pendapatan pekerjaan' yang mungkin diterima oleh pekerja pada tahun tersebut.

Ini pada asasnya adalah pakej gaji dan faedah kontraktual (bukan bonus budi bicara atau kerja lebih masa) ditolak elaun peribadi jika sesuai.

Majikan mesti menyimpan rekod penilaian pendapatan asas. Rekod ini tidak perlu dihantar ke HMRC tetapi mesti tersedia untuk pemeriksaan oleh HMRC jika diperlukan.

Majikan mesti menganggarkan semula 'jumlah pendapatan pekerjaan' bagi setiap tahun cukai.

Penutupan ESC kepada peserta baharu

HMRC telah mengesahkan bahawa pekerja mestilah telah menyertai skim ESC dan telah membuat perubahan yang diperlukan pada gaji mereka pada atau sebelum 4 Oktober 2018. Memohon skim ini sebelum tarikh akhir tidak mencukupi kerana pemohon perlu telah membuat perubahan yang diperlukan pada gaji mereka sebelum tarikh akhir untuk mendapat manfaat daripada pengecualian cukai pendapatan dan NIC.

Majikan yang terus menawarkan ESC kepada peserta baharu selepas 4 Oktober perlu memotong cukai pendapatan dan NIC ke atas mana-mana baucar yang diberikan dan membayar NIC majikan selepas tarikh ini.

Jurang dalam pembayaran

Seorang pekerja boleh meminta untuk berhenti menerima baucar penjagaan anak buat sementara waktu semasa berada dalam skim majikan; contohnya, jika seorang pekerja hanya bekerja semasa waktu persekolahan dan tidak memerlukan baucar semasa cuti sekolah. Pada asasnya, selagi tempoh pemberian baucar tidak melebihi 12 bulan, pekerja masih boleh dikelaskan sebagai ahli sedia ada skim majikan.

Ini juga terpakai kepada pekerja yang sedang cuti bersalin, cuti sakit dan mereka yang ingin mengambil cuti kerjaya, dengan syarat jumlah tempoh ketidakhadiran tidak melebihi 12 bulan.

Maklumat lanjut

HMRC telah menyediakan banyak soalan dan jawapan di laman web mereka untuk membantu pekerja dan majikan dan ini boleh dilihat di https://www.gov.uk/government/publications/employer-supported-childcare

Skim Penjagaan Anak Bebas Cukai

Kerajaan memperkenalkan Penjagaan Kanak-kanak Bebas Cukai (TFC), satu insentif cukai untuk penjagaan kanak-kanak.

Pelepasan tersebut adalah 20% daripada kos penjagaan anak sehingga jumlah kos penjagaan anak sebanyak £10,000 setiap anak setahun. Oleh itu, skim ini bernilai maksimum £2,000 setiap anak (£4,000 untuk kanak-kanak kurang upaya). Semua kanak-kanak di bawah umur 12 tahun (sehingga 17 tahun untuk kanak-kanak kurang upaya) layak.

Untuk layak mendapat Penjagaan Anak Bebas Cukai, semua ibu bapa dalam isi rumah secara amnya mesti memenuhi tahap pendapatan minimum, berdasarkan bekerja 16 jam seminggu pada kadar Gaji Minimum Kebangsaan atau Gaji Sara Hidup yang sesuai dan setiap seorang berpendapatan kurang daripada £100,000 setahun dan belum menerima sokongan melalui Kredit Cukai atau Kredit Universal.

Bagaimanakah ini berkaitan dengan ESC?

ESC telah ditutup kepada peserta baharu pada 4 Oktober 2018. ESC terus tersedia untuk ahli semasa jika mereka ingin kekal dalam skim tersebut atau mereka boleh bertukar kepada skim baharu tetapi ibu bapa tidak boleh berada dalam kedua-dua skim ESC dan skim TFC pada masa yang sama.

Pekerja perlu memaklumkan majikan mereka secara bertulis (contohnya, melalui e-mel) dalam tempoh 90 hari jika mereka mula menerima TFC, supaya majikan mereka boleh berhenti memberi mereka baucar dan penjagaan anak yang dikontrakkan secara langsung dengan pelepasan cukai pendapatan dan NIC. Pekerja tidak dapat kembali ke skim ESC majikan setelah mereka pergi.

5 + 1 =