Satu skim Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) yang digabungkan telah diperkenalkan, menggantikan rejim Kredit Perbelanjaan PKS dan R&D (RDEC) semasa. Perubahan ini terpakai untuk tempoh perakaunan yang bermula pada atau selepas 1 April 2024.
Satu set peraturan baharu menyediakan bantuan kepada kebanyakan syarikat, dalam bentuk kredit berbayar yang dikira dengan merujuk kepada perbelanjaan untuk R&D. Set peraturan kedua menyediakan bantuan kepada PKS yang banyak melabur dalam R&D, dalam bentuk pelarasan keuntungan atau kerugian untuk tujuan Cukai Syarikat, dikira dengan merujuk kepada perbelanjaan untuk R&D dan, jika pelarasan itu menghasilkan atau menyumbang kepada kerugian perdagangan, kredit berbayar yang dikira dengan merujuk kepada kerugian tersebut.
RDEC baharu
RDEC membenarkan syarikat menuntut kredit boleh cukai sebanyak 20% untuk perbelanjaan yang ditanggung ke atas perbelanjaan yang layak. Memandangkan jumlah ini boleh dikenakan cukai, ia juga dikenali sebagai kredit 'di atas garisan'. Kredit yang diterima mesti digunakan untuk menyelesaikan liabiliti Cukai Perbadanan bagi tempoh semasa, akan datang atau sebelumnya tertakluk kepada batasan dan pengiraan tertentu. Sekiranya tiada Cukai Perbadanan yang perlu dibayar, jumlah tersebut mesti digunakan untuk menyelesaikan hutang cukai lain dan kemudiannya boleh dibayar balik.
Secara amnya terdapat tiga kategori perbelanjaan R&D yang layak yang mungkin layak untuk R&D:
- Perbelanjaan dalaman – yang ditanggung ke atas kos kakitangan; ke atas perisian, lesen data, perkhidmatan pengkomputeran awan atau barangan habis pakai; ialah perbelanjaan yang layak ke atas pekerja yang disediakan secara luaran.
- Perbelanjaan yang berkaitan dengan R&D berkaitan yang dikontrakkan oleh syarikat.
- Perbelanjaan yang boleh dikaitkan dengan R&D berkaitan yang dikontrakkan kepada syarikat secara amnya oleh bukan pembayar cukai.
Bantuan untuk PKS yang mengalami kerugian dan intensif R&D
Peraturan PKS sedia ada digunakan sebagai asas untuk pelepasan baharu bagi syarikat-syarikat PKS, yang melabur banyak dalam R&D dan tidak membuat keuntungan perdagangan berkaitan. Ini memberikan pelepasan dalam bentuk potongan tambahan jika pelaburan dibuat dalam tempoh perdagangan yang merugikan iaitu pelepasan 186%. Peraturan-peraturan ini dipinda untuk menambah syarat baharu, iaitu:
- Syarikat tersebut memenuhi syarat keamatan R&D dalam tempoh tersebut atau memperoleh pelepasan di bawah peraturan intensif R&D untuk tempoh perakaunan terdahulu yang terkini selama 12 bulan, setelah memenuhi syarat keamatan R&D dalam tempoh tersebut.
- Syarikat itu mengalami kerugian dalam perdagangan dalam tempoh tersebut.
Secara amnya, syarikat memenuhi syarat tersebut jika perbelanjaan R&D yang berkaitan untuk tempoh tersebut berjumlah sekurang-kurangnya 30% daripada jumlah perbelanjaan yang berkaitan untuk tempoh tersebut.
Jika syarat-syarat dipenuhi, kredit perlu dibayar balik sebanyak 14.5% mungkin perlu dibayar tetapi pembayaran balik ini tertakluk kepada beberapa sekatan terperinci.
Kurungan perbelanjaan yang layak mencerminkan tiga kategori yang diperincikan di atas di bawah skim RDEC.
Projek yang layak
Pelepasan R&D hanya boleh dituntut oleh syarikat yang telah menanggung perbelanjaan ke atas projek R&D yang layak dan berkaitan dengan perdagangan syarikat. Sesuatu projek harus menangani bidang ketidakpastian saintifik atau teknologi dan inovatif. Inovasi tersebut perlu menjadi peningkatan dalam pengetahuan keseluruhan dalam bidang penyelidikan yang berkaitan, bukan sekadar kemajuan untuk syarikat.
Satu perkara penting yang perlu difahami ialah aktiviti tersebut tidak semestinya mencipta sesuatu yang baharu sepenuhnya dari awal. Ia boleh merangkumi:
- Membangunkan produk yang sedia ada tetapi terdapat sedikit ketidakpastian teknologi yang boleh diperbaiki.
- Membuat penambahbaikan yang ketara pada sesuatu produk atau proses contohnya meneroka bahan baharu yang kos efektif yang akan membolehkan produk berfungsi dengan lebih baik.
Syarikat harus mendokumentasikan ketidakpastian dan inovasi yang dirancang pada permulaan projek untuk memberikan bukti bagi menyokong dakwaan R&D.
Sebaik sahaja syarikat berasa selesa bahawa R&D sedang dijalankan, langkah seterusnya adalah mengenal pasti aktiviti perniagaan yang berkaitan dengan aktiviti R&D tersebut.
Pada asasnya terdapat dua jenis aktiviti:
- mereka yang menyumbang secara langsung kepada pencapaian kemajuan
- aktiviti-aktiviti tertentu yang secara tidak langsung menyumbang kepada pencapaian kemajuan.
Contoh aktiviti langsung ialah:
- perancangan saintifik atau teknologi
- reka bentuk, pengujian dan analisis saintifik atau teknologi
- aktiviti yang mereka bentuk atau menyesuaikan perisian, bahan atau peralatan.
Contoh aktiviti tidak langsung ialah:
- perkhidmatan maklumat contohnya penyediaan laporan R&D
- perkhidmatan sokongan tidak langsung kepada projek R&D seperti penyelenggaraan, keselamatan, perkeranian
- perkhidmatan sampingan contohnya penyewaan makmal dan peralatan.
Semua aktiviti tidak langsung perlu dijalankan untuk projek R&D.
Projek R&D bermula apabila kerja untuk menyelesaikan ketidakpastian saintifik atau teknologi bermula dan berakhir apabila ketidakpastian itu diselesaikan. Oleh itu, adalah bermanfaat bagi syarikat untuk menyimpan garis masa aktiviti dan tujuannya untuk diperincikan apabila perniagaan mula bergerak ke fasa pengeluaran untuk mengoptimumkan tuntutan mereka.
Menuntut bantuan
Jika sesebuah syarikat tidak pernah menuntut pelepasan R&D sebelum ini, atau tidak menuntut dalam tempoh tiga tahun yang lalu, maka ia mesti memaklumkan kepada HMRC dalam tempoh enam bulan dari akhir tempoh perakaunan yang berkaitan dengan R&D tersebut.
Di samping itu, bagi mana-mana syarikat yang ingin menuntut pelepasan, penuntut mesti memberikan maklumat tambahan untuk menyokong tuntutan sebelum memfailkan penyata Cukai Syarikat. Jika maklumat ini tidak diberikan, tuntutan tersebut akan menjadi tidak sah.















