Perakaunan Entiti Mikro

Syarikat-syarikat kecil, yang layak sebagai 'entiti mikro', mempunyai pilihan piawaian perakaunan:

  • untuk menggunakan piawaian perakaunan yang sama – FRS 102 – seperti syarikat UK yang lebih besar tetapi menggunakan rejim pendedahan yang dikurangkan (seksyen 1A) dalam piawaian tersebut, atau
  • untuk menggunakan piawaian alternatif – FRS 105.

FRS 102 memperkenalkan beberapa cabaran perakaunan yang ketara termasuk penggunaan perakaunan 'nilai saksama' yang lebih meluas, jadi mungkin terdapat godaan untuk menggunakan FRS 105 kerana perakaunan nilai saksama tidak boleh digunakan. Walau bagaimanapun, ini mungkin tidak selalunya pilihan terbaik untuk syarikat.

Kelayakan sebagai entiti mikro

Kerajaan telah mengumumkan hasratnya untuk meningkatkan ambang saiz syarikat dan kami sedang menunggu undang-undang yang dijangka pada akhir tahun 2024.

Kriteria utama pada masa ini adalah berdasarkan had saiz berikut. Pada masa ini, syarikat perlu memenuhi dua daripada tiga had saiz, selama dua tahun berturut-turut:

  • perolehan sebanyak £632,000 atau lebih rendah,
  • jumlah aset sebanyak £316,000 atau lebih rendah dan
  • 10 pekerja atau kurang (purata sepanjang tahun).

Walau bagaimanapun, bagi tempoh yang bermula pada atau selepas 6 April 2025, ambang perolehan dan kunci kira-kira masing-masing meningkat kepada £1 juta dan £500 ribu (keperluan berhubung dengan purata bilangan pekerja kekal sama).

Firma perkhidmatan kewangan tertentu, seperti institusi kredit dan penanggung insurans, dan juga badan amal, dikecualikan daripada layak dan terdapat peraturan khas jika syarikat itu adalah sebahagian daripada kumpulan.

Akaun yang dipermudahkan

Akaun yang disediakan di bawah FRS 105 hanya perlu terdiri daripada Akaun Untung & Rugi yang dipermudahkan, Kunci Kira-kira dan empat nota kepada kunci kira-kira. Pada masa ini, akaun yang difailkan dengan pendaftar di Companies House tidak perlu memasukkan akaun untung rugi – walau bagaimanapun, ini dijangka akan berubah sebagai sebahagian daripada Pembaharuan Akaun di bawah Akta Jenayah Ekonomi dan Ketelusan Korporat. Garis masa yang tepat mengenainya tidak jelas tetapi dijangkakan bahawa ini akan berubah dalam beberapa tahun akan datang.

Undang-undang syarikat menganggap bahawa akaun entiti mikro yang disediakan seperti di atas diandaikan memberikan gambaran yang benar dan saksama. Ini bermakna syarikat tidak dikehendaki menambah sebarang pendedahan selanjutnya. Jika sebaliknya syarikat memilih rejim pendedahan yang dikurangkan di bawah FRS 102, mungkin terdapat keperluan untuk pendedahan tambahan bagi memastikan akaun tersebut memberikan gambaran yang benar dan saksama.

Perakaunan yang lebih mudah

FRS 105 mengenakan layanan perakaunan yang lebih mudah berbanding FRS 102. Terdapat banyak perbezaan antara FRS 102 dan 105 tetapi tiga yang paling ketara mungkin:

Penilaian semula / nilai saksama aset

Ini tidak dibenarkan di bawah FRS 105. Sebaliknya, FRS 102 membenarkan (dan dalam beberapa kes memerlukan) beberapa aset diukur pada nilai saksama setiap tahun.

Mengelakkan keperluan untuk mendapatkan nilai saksama yang tetap mungkin terbukti lebih mudah dan kurang mahal untuk perniagaan. Walau bagaimanapun, jika syarikat sedang menilai semula hartanah dan mempunyai pinjaman dan hutang lain yang ketara terhadap hartanah ini, penggunaan FRS 105 bermakna mengukur semula hartanah pada 'kos susut nilai', yang boleh mengurangkan nilai kunci kira-kira dengan ketara.

Aset tidak ketara yang lebih sedikit

Di bawah FRS 105, aset tidak ketara yang diiktiraf adalah lebih sedikit berbanding di bawah FRS 102. Contohnya, jika syarikat ingin memperoleh perniagaan, harga belian akan dibahagikan antara aset ketara dan liabiliti serta muhibah – syarikat tidak perlu mengenal pasti aset tidak ketara individu yang berasingan seperti senarai pelanggan dan nama jenama. Walau bagaimanapun, ia juga bermakna bahawa aset tidak ketara yang dihasilkan secara dalaman seperti kos pembangunan tidak boleh dianggap sebagai aset; sebaliknya, kos tersebut mesti dibelanjakan melalui keuntungan apabila ditanggung.

Tiada lagi cukai tertunda

FRS 105 tidak membenarkan syarikat mengiktiraf cukai tertunda. Sebaliknya, FRS 102 memasukkan cukai tertunda dengan lebih kerap berbanding sebelum ini.

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan

Maklumat yang agak ringkas yang dibentangkan dalam akaun entiti mikro bermakna kurang butiran kewangan tersedia kepada orang ramai (melalui akaun yang difailkan di Companies House). Para pengarah mungkin mendapati ini sebagai satu kelebihan; walau bagaimanapun, masih belum dapat dilihat sama ada kekurangan maklumat ini boleh merosakkan penarafan kredit syarikat. Pemegang saham syarikat juga akan menerima kurang maklumat dalam akaun ahli mereka.

Para pengarah boleh memberikan lebih banyak maklumat dalam akaun daripada minimum berkanun, sekiranya mereka lebih suka berbuat demikian. Kami dengan senang hati akan menambah maklumat berkanun minimum dengan analisis tambahan supaya para pengarah mempunyai butiran kewangan yang mencukupi untuk membuat keputusan termaklum dalam menjalankan perniagaan.

3 + 1 =