Perakaunan tunai VAT

Perakaunan tunai membolehkan perniagaan mengakaun dan membayar VAT berdasarkan wang tunai yang diterima dan dibayar, bukannya berdasarkan invois yang dikeluarkan dan diterima.

Kelebihan dan Kekurangan Skim ini

Kelebihan skim ini adalah seperti berikut:

  • Cukai output ke atas pendapatan jualan tidak perlu dibayar sehingga perniagaan menerima pembayaran invois jualannya. Jika pelanggan membayar tepat pada masanya, kelebihannya akan terhad. Walaupun begitu, keuntungannya mungkin ketara.
  • Terdapat pelepasan hutang lapuk VAT automatik kerana, jika tiada pembayaran diterima, tiada cukai output perlu dibayar.
  • Kebanyakan perniagaan yang lebih kecil mendapati lebih mudah untuk berfikir dari segi aliran tunai masuk dan keluar dari perniagaan mereka berbanding jumlah yang diinvois.

Kelemahan yang berpotensi adalah seperti berikut:

  • Tiada pemulihan cukai input sehingga pembayaran invois pembekal dibuat.
  • Skim ini tidak akan memberi manfaat kepada perniagaan pembayaran balik bersih – contohnya, perniagaan yang baru bermula, yang mempunyai perbelanjaan awal yang besar untuk peralatan, stok dan sebagainya, sehingga cukai input melebihi cukai output, biasanya akan menangguhkan penyertaan skim ini. Dengan cara itu, ia boleh menggunakan asas akruan untuk mendapatkan semula cukai input awal berdasarkan invois yang diterima, berbanding pembayaran yang dibuat.

Peraturan Utama

Perniagaan boleh menyertai skim ini jika ia mempunyai alasan yang munasabah untuk mempercayai bahawa perolehan yang boleh dikenakan cukai dalam tempoh 12 bulan akan datang tidak akan melebihi £1,350,000 dan dengan syarat ia:

  • dikemas kini dengan penyata VAT
  • telah membayar semua VAT yang perlu dibayar atau telah bersetuju dengan HMRC sebagai asas untuk menyelesaikan sebarang jumlah tertunggak secara ansuran
  • tidak pernah disabitkan dengan sebarang kesalahan VAT pada tahun sebelumnya.

Semua bekalan standard dan berkadar sifar dikira ke arah ambang £1,350,000 kecuali jualan aset modal yang dijangkakan yang sebelum ini digunakan dalam perniagaan. Bekalan yang dikecualikan dikecualikan daripada pengiraan.

Apabila sesebuah perniagaan menyertai skim ini, ia mesti berhati-hati untuk tidak mengambil kira VAT sekali lagi ke atas sebarang amaun yang telah diuruskan sebelum ini berdasarkan invois yang dikeluarkan dan diterima.

Perniagaan boleh mula menggunakan skim ini tanpa memaklumkan HMRC.

Skim perakaunan tunai tidak meliputi:

  • barang yang dibeli atau dijual di bawah perjanjian pajakan atau sewa beli
  • barang yang dibeli atau dijual di bawah perjanjian jualan kredit atau perjanjian jualan bersyarat
  • bekalan diinvoiskan jika bayaran penuh tidak perlu dijelaskan dalam tempoh enam bulan
  • bekalan yang diinvoiskan sebelum penghantaran barang atau pelaksanaan perkhidmatan.

Sebaik sahaja perolehan bercukai tahunan melebihi £1,600,000, perniagaan mesti meninggalkan skim ini dengan segera.

Apabila meninggalkan skim ini, pada prinsipnya VAT akan tertunggak ke atas semua bekalan yang belum diakaunkan. Cukai input yang tidak dituntut ke atas invois yang diterima boleh diimbangi dengan cukai output. Walau bagaimanapun, untuk melancarkan peralihan daripada perakaunan tunai kepada perakaunan akruan, HMRC membenarkan tempoh di mana semua VAT yang tertunggak pada tarikh meninggalkan skim masih boleh diakaunkan secara tunai selama enam bulan lagi selepas meninggalkan skim ini.

Perakaunan untuk VAT

Cukai output mesti diakaunkan apabila pembayaran diterima. Terdapat peraturan khusus untuk pelbagai jenis pembayaran:

CekDilayan sebagai diterima pada tarikh cek diterima atau jika kemudian, tarikh pada cek. Jika cek tidak diterima, pelarasan boleh dibuat.Kad kredit/debitDilayan sebagai diterima/dibayar pada tarikh baucar jualan.
Arahan tetap/debit langsungDilayan sebagai diterima/dibayar pada hari akaun bank dikreditkan. Pembayaran sebahagianVAT mesti diakaunkan ke atas semua resit/pembayaran walaupun ia merupakan pembayaran sebahagian. Pembayaran sebahagian diperuntukkan kepada invois mengikut tarikh tertib (terdahulu dahulu) dan sebarang pembayaran sebahagian invois yang diperuntukkan kepada VAT dengan membuat pembahagian yang adil dan munasabah.

Rekod

Di bawah skim perakaunan tunai, rekod utama akan menjadi buku tunai yang meringkaskan semua pembayaran yang dibuat dan diterima dengan lajur berasingan untuk VAT. Pembayaran perlu dirujuk silang dengan jelas kepada invois pembelian/jualan yang sesuai.

Di samping itu, keperluan biasa mengenai salinan invois VAT dan bukti cukai input dikenakan.

15 + 10 =