Peraturan Pekerja Agensi

Peraturan-peraturan yang berkuat kuasa mulai 1 Oktober 2011 bermaksud pekerja yang dibekalkan kepada sesebuah syarikat, atau kepada mana-mana entiti lain, oleh sesebuah agensi akan berhak menerima gaji dan keadaan kerja asas yang setara dengan mana-mana pekerja yang bekerja secara langsung selepas tempoh kelayakan selama 12 minggu.

Panduan untuk perniagaan dan majikan lain

Di bawah Peraturan Pekerja Agensi, pekerja yang dibekalkan kepada syarikat (atau kepada mana-mana entiti lain) oleh agensi akan berhak menerima gaji dan keadaan kerja asas yang setara dengan mana-mana pekerja yang bekerja secara langsung selepas tempoh kelayakan 12 minggu.

Jika pekerja agensi berada di entiti tersebut selama kurang daripada 12 minggu, rehat minimum selama lebih daripada enam minggu antara tugasan dengan majikan yang sama adalah perlu agar hak tersebut tidak tersedia.

Panduan sokongan

Panduan boleh didapati di laman web GOV.UK.

Kesan Peraturan

Seperti yang dijelaskan di bawah, kebanyakan kerja tambahan, dan sebahagian besar risiko dan liabiliti, akan menjadi tanggungjawab agensi tetapi nampaknya mereka akan menanggung kos tersebut melalui yuran yang lebih tinggi.

Secara lebih langsung, jika 'Majikan' (lihat di bawah) menggaji kakitangan selama lebih daripada tempoh 12 minggu, biasanya kos pengambilan kakitangan akan lebih tinggi. Majikan juga perlu memantau tempoh masa 'Pekerja Agensi' berada di premis mereka dan mungkin terdapat risiko dan kos tambahan akibatnya.

Istilah yang digunakan dalam Peraturan

Kebanyakan panduan menggunakan istilah seperti 'Agensi Kerja Sementara' (Agensi yang membekalkan pekerja), 'Pekerja Agensi' dan 'Penyewa' (iaitu entiti atau perniagaan tempat Pekerja Agensi bekerja). Dalam ringkasan ini, kami secara amnya menggunakan istilah 'Majikan/Penyewa' apabila kami bermaksud 'Penyewa' walaupun ia bukanlah istilah undang-undang yang betul. Kami juga telah menggunakan perkataan 'Agensi' dan bukannya 'Agensi Kerja Sementara'.

Hak Pekerja Agensi di bawah Peraturan

Di bawah Peraturan ini, sejak hari pertama mereka bekerja di Majikan/Penyewa, Majikan/Penyewa dikehendaki memastikan Pekerja Agensi boleh mengakses apa yang dipanggil 'kemudahan kolektif' seperti kantin, penjagaan kanak-kanak, perkhidmatan pengangkutan, tempat letak kereta, dll. dan mereka boleh mengakses maklumat tentang semua kekosongan jawatan.

Hak Pekerja Agensi adalah untuk 'layanan yang tidak kurang baiknya' berhubung dengan kemudahan ini, berbanding dengan yang diberikan kepada pekerja yang setanding. Pekerja yang setanding ialah pekerja atau pekerja yang bekerja secara langsung dengan majikan.

Kemudian, selepas 12 minggu dalam pekerjaan yang sama, 'hak layanan sama rata' yang diterangkan di bawah akan berkuat kuasa.

Hak layanan sama rata dan 'Jam Kelayakan'

Selepas tamat tempoh kelayakan 12 minggu, Pekerja Agensi berhak mendapat terma dan syarat asas pekerjaan yang sama seperti jika mereka telah diambil bekerja secara langsung oleh Majikan/Penyewa. Ini termasuk:

  • elemen utama gaji
  • tempoh masa bekerja
  • kerja malam
  • tempoh rehat
  • rehat
  • cuti tahunan
  • Pekerja hamil akan berhak mendapat cuti bergaji untuk temu janji antenatal.

Jika sesuatu kelayakan tertentu hanya bermula selepas tempoh perkhidmatan, contohnya, cuti tahunan tambahan timbul selepas satu tahun pekerjaan, maka kelayakan tersebut hanya akan bermula selepas satu tahun tambah 12 minggu.

Istilah 'Jam Kelayakan' digunakan untuk menggambarkan cara kerja panduan tersebut.

Panduan ini merujuk kepada peruntukan anti-pengelakan yang meluas yang menghalang satu siri tugasan daripada distrukturkan sedemikian rupa sehingga menghalang Pekerja Agensi daripada melengkapkan tempoh kelayakan dan menerangkan bila Jam Kelayakan boleh ditetapkan semula kepada sifar, di mana jam 'berhenti seketika' semasa rehat, dan di mana ia terus 'berdetik' semasa rehat.

Contoh-contoh yang diberikan adalah luas tetapi merangkumi, sebagai contoh:

  • jam ditetapkan semula kepada sifar apabila Pekerja Agensi memulakan tugasan baharu (dan Majikan/Penyewa baharu untuk tujuan ini ditakrifkan dengan teliti) atau terdapat rehat lebih daripada enam minggu
  • Jam akan dijeda untuk rehat tidak lebih daripada enam minggu dan pekerja kembali kepada Majikan/Penyewa yang sama, atau rehat sehingga 28 minggu kerana pekerja tidak berupaya bekerja kerana sakit atau kecederaan
  • Jam terus berdetik akibat cuti yang berkaitan dengan kehamilan, kelahiran anak, cuti bersalin atau cuti paterniti.

Terdapat banyak lagi contoh yang diberikan dalam panduan Strategi Perniagaan, Tenaga dan Perindustrian (BEIS).

Pengenalpastian keadaan kerja dan pekerjaan asas serta gaji

Layanan sama rata merangkumi syarat kerja dan pekerjaan asas yang termasuk dalam kontrak rekrut langsung yang berkaitan, yang biasanya bermaksud terma dan syarat yang dinyatakan dalam kontrak standard, skala gaji, perjanjian kolektif atau buku panduan syarikat. Jika ada, ini adalah gaji, cuti, dll. yang sama seolah-olah Pekerja Agensi telah direkrut sebagai pekerja atau pekerja untuk pekerjaan yang sama. Tidak perlu ada pekerja yang setanding (dipanggil 'pembanding') tetapi adalah lebih mudah untuk menunjukkan pematuhan dengan Peraturan jika orang tersebut tersedia.

Bayaran ditakrifkan sebagai memasukkan dan mengecualikan beberapa elemen, yang kebanyakannya ditunjukkan di bawah.

Untuk dimasukkan dalam pembayaran bagi tujuan ini:

  • gaji pokok berdasarkan gaji tahunan yang setara
  • bayaran lebih masa
  • elaun waktu syif/tidak sosial
  • bayaran untuk cuti tahunan
  • pembayaran bonus atau komisen
  • baucar atau setem dengan nilai wang yang bukan skim pengorbanan gaji.

Tidak boleh disertakan:

  • gaji sakit pekerjaan
  • pencen pekerjaan (pekerja agensi akan dilindungi oleh pendaftaran automatik yang mula dilaksanakan secara berperingkat mulai Oktober 2012)
  • bayaran bersalin, paterniti atau pengambilan anak angkat pekerjaan
  • bayaran pemberhentian kerja/bayaran notis (berkanun dan kontraktual)
  • kebanyakan faedah dalam bentuk barangan
  • pembayaran yang memerlukan tempoh kelayakan pekerjaan
  • bonus yang tidak berkaitan secara langsung dengan caruman individu (iaitu bonus perkhidmatan lama)
  • bonus budi bicara dan bukan kontrak.

Hak waktu bekerja dan cuti

Selain hak sedia ada pekerja agensi di bawah Peraturan Waktu Bekerja 1998, selepas 12 minggu, pekerja berhak mendapat hak yang sama untuk waktu bekerja, kerja malam, tempoh rehat dan rehat, cuti tahunan dan kadar kerja lebih masa, seperti pekerja yang bekerja secara langsung.

Panduan ini mengiktiraf bahawa sesetengah Pekerja Agensi telah menerima faedah ini dari tarikh mereka menyertai Majikan/Penyewa dan menyebut sebagai contoh bahawa Majikan/Penyewa sering menawarkan waktu makan tengah hari dan bukannya rehat minimum 20 minit di bawah Peraturan Waktu Bekerja. Panduan ini juga merangkumi peringatan bahawa hak berkanun untuk cuti bergaji adalah 5.6 minggu setahun.

Pekerja hamil dan ibu baru

Selepas tempoh kelayakan 12 minggu, pekerja hamil akan dibenarkan cuti bergaji untuk temu janji dan kelas antenatal dan jika mereka tidak lagi dapat menjalankan tugas tugasan asal mereka, mereka perlu dicari sumber kerja alternatif. Jika tiada kerja alternatif sedemikian tersedia daripada Majikan/Penyewa atau Agensi, Agensi harus membayar wanita hamil untuk baki tempoh tugasan yang dijangkakan.

Peruntukan Akta Kesaksamaan juga terpakai, yang bermaksud terdapat risiko sama ada Agensi atau Majikan/Penyewa boleh bersalah atas diskriminasi jika pekerja menerima layanan yang kurang baik akibat kehamilan atau bersalin mereka.

Jika sifat tugasan tersebut menimbulkan risiko kepada kesihatan dan keselamatan pekerja, Agensi perlu meminta Majikan/Penyewa untuk menjalankan penilaian risiko tempat kerja, yang perlu mereka lakukan.

Maklumat yang mungkin diminta oleh Agensi

Untuk mematuhi Peraturan-Peraturan ini, agensi mungkin perlu mengumpul maklumat tertentu daripada Majikan/Penyewa sebelum tugasan bermula. Ini adalah tambahan kepada kewajipan sedia ada mereka di bawah apa yang dikenali sebagai Peraturan-Peraturan Tatakelakuan 2010 dan Peraturan-Peraturan Pelesenan Gangmasters (untuk sektor makanan, pertanian dan kerang-kerangan).

Jika sesuatu tugasan berkemungkinan berlangsung selama lebih daripada 12 minggu, adalah menjadi amalan yang baik bagi Agensi untuk meminta maklumat pada peringkat awal walaupun Peraturan tidak merujuk kepada sebarang skala masa tertentu.

Peraturan sedia ada memerlukan maklumat tentang:

  • identiti, perniagaan dan lokasi penyewa
  • tarikh dan tempoh mula
  • peranan kerja, tanggungjawab dan waktu
  • pengalaman, latihan, kelayakan dan sebagainya
  • risiko kesihatan dan keselamatan
  • perbelanjaan.

Butiran yang kini diperlukan untuk mematuhi Peraturan Pekerja Agensi selepas tempoh 12 minggu adalah:

  • gaji pokok, bayaran lebih masa, elaun syif/waktu tidak sosial dan sebarang bayaran risiko
  • jenis skim bonus
  • baucar dengan nilai wang
  • kelayakan cuti tahunan.

Agensi berkemungkinan juga akan meminta maklumat tentang mana-mana hak pada hari pertama yang mungkin tersedia, walaupun ia adalah tanggungjawab Majikan/Penyewa.

Liabiliti dan remedi

Tanggungjawab terletak pada Majikan/Penyewa untuk menyediakan hak pada hari pertama dan tuntutan mungkin akan dikenakan terhadap Majikan/Penyewa.

Tuntutan berkaitan dengan syarat kerja dan pekerjaan asas boleh dibuat terhadap Majikan/Penyewa, atau Agensi, atau terhadap kedua-duanya, bergantung pada jenis pelanggaran dan sama ada, sebagai contoh, Majikan/Penyewa telah gagal memberikan maklumat kepada Agensi. Tuntutan akan dibuat kepada Tribunal Pekerjaan jika tidak diselesaikan melalui prosedur aduan dan/atau mungkin melalui penglibatan ACAS.

Tribunal Pekerjaan akan dapat memberikan pampasan kewangan atau mengesyorkan tindakan yang perlu diambil.

Hubungi kami untuk maklumat lanjut