Perbelanjaan Kadar Tetap

Adakah saya layak?

Penggunaan kadar tetap tersedia untuk sesiapa sahaja yang bekerja sendiri. Perkongsian juga boleh menggunakannya selagi semua ahli perkongsian adalah individu.

Apakah yang terpakai kepada kadar tetap?

Pada asasnya ia terpakai kepada perkara berikut:

  • perbatuan perniagaan
  • potongan untuk kegunaan perniagaan rumah
  • pelarasan untuk kegunaan persendirian premis perniagaan

Kami mempertimbangkan peraturan untuk mengira kadar tetap dan bila ia tersedia.

Perbatuan perniagaan

Daripada menuntut potongan sebenar untuk membeli, menyelenggara dan mengendalikan kenderaan bermotor atau motosikal, perniagaan boleh mengira perbelanjaan yang dibenarkan menggunakan kadar tetap berdasarkan jarak tempuh. Kadar tersebut adalah:

Jenis kenderaan Pence setiap batu

Kereta dan van

– sehingga 10,000 batu 45
– lebih 10,000 batu 25
Motosikal 24

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa sebaik sahaja kadar tetap digunakan untuk kenderaan tertentu, kaedah yang sama mesti terus digunakan selagi kenderaan tersebut kekal dalam perniagaan. Oleh itu, adalah penting untuk menyimpan log/diari perbatuan yang terperinci. Kos perniagaan tambahan yang khusus untuk perjalanan, seperti yuran parkir dan caj kesesakan masih perlu direkodkan dan dituntut. Jika elaun modal telah dituntut, kadar tetap tidak boleh digunakan. Selain itu, jika contohnya van telah dituntut sebagai pembayaran yang dibenarkan di bawah asas tunai, maka kadar tetap tidak boleh digunakan.

Penggunaan rumah untuk perniagaan

Adalah perkara biasa bagi individu yang bekerja sendiri untuk bekerja sekurang-kurangnya sebahagian daripada masa dari rumah. Sedikit pelepasan cukai tersedia jika sebahagian daripada rumah digunakan semata-mata untuk tujuan perniagaan untuk tempoh tertentu. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memastikan bahawa sebahagian daripada rumah tidak digunakan secara eksklusif untuk tujuan perniagaan melainkan jika benar-benar perlu kerana ini menyekat pengecualian cukai keuntungan modal kediaman utama ke atas penjualan rumah tersebut. Daripada merekodkan kos sebenar untuk mengendalikan rumah (cth. utiliti, caj telefon dan internet) dan menuntut perkadaran perniagaan, potongan kadar tetap boleh dituntut. Jika anda memutuskan untuk menerima pakai kadar tetap, maka kadar berikut dikenakan:

Bilangan jam bekerja sebulan Jumlah yang dibenarkan
25 atau lebih £10
51 atau lebih £18
101 atau lebih £26

Jam bekerja ialah bilangan jam yang diluangkan sepenuhnya dan secara eksklusif untuk kerja yang dilakukan oleh diri sendiri atau pekerja di rumah anda sepenuhnya dan secara eksklusif untuk tujuan perniagaan. Anda boleh kembali kepada kos sebenar dalam tahun lain selepas memilih untuk menggunakan kadar tetap selama satu tahun.

Penggunaan premis perniagaan secara persendirian

Jika anda menggunakan premis sebagai rumah dan premis perniagaan (contohnya, pub), jumlah perbelanjaan hartanah perlu diselaraskan untuk kegunaan persendirian. Skala tetap boleh digunakan untuk melaraskan kegunaan persendirian yang akan meningkatkan keuntungan boleh cukai. Hanya premis yang digunakan terutamanya untuk tujuan menjalankan perdagangan akan layak.

Skala tetap adalah seperti di bawah dan adalah untuk setiap bulan (atau sebahagian bulan) yang termasuk dalam tempoh tersebut:

Bilangan penghuni yang berkaitan Kadar tetap sebulan
1 £350
2 £500
3 atau lebih £650

'Bilangan penghuni yang berkaitan' adalah berdasarkan bilangan orang (termasuk kanak-kanak) yang menggunakan premis perniagaan setiap bulan (atau sebahagian daripada sebulan) sebagai rumah persendirian.

HMRC telah memaklumkan bahawa kadar tetap termasuk semua barangan dan perkhidmatan isi rumah, makanan dan minuman tanpa alkohol serta utiliti tetapi tidak termasuk faedah gadai janji, sewa, cukai majlis atau kadar. Ini nampaknya menjadikan kadar di atas tambahan yang mahal sebagai tambahan kerana pelarasan selanjutnya diperlukan untuk perbelanjaan lain ini.